Mitt första försök med växtfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Sjödin
    Användare
    • augusti 2003
    • 514

    Mitt första försök med växtfilter

    Jag har precis idag fått igång mitt första riktiga försök till ett växtfilter. Det är ett 375 liters akvarium där jag har klämt in två 70 cm blomlådor fyllda med lecakulor, till hälften nedsänkta i vatten. Jag har borrat mängder med småhål i botten av lådorna och vattnet pumpas upp från akvariet med hjälp av två luftpumpar. Vattnet leds i vanliga VP-rör som jag böjt med värmepistol och borrat små hål i. Lådorna har jag planterat små exemplar av gullranka, fredskalla och monstera.

    Just nu är de fyra koi i burken men de skall senare flytta till förmån för en del rötter, kvistar och SA-ciklider. In skall också en svart bakgrund och annan belysning. Jag vill att filtret skall komma igång och att växternas rötter skall etablera sig.

    Se youtubelänken plus bilderna.
    https://www.youtube.com/watch?v=C66L...<br /> <br />Klicka på bilden för större version

Namn: V&amp;#228;xter 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 51,4 KB
ID: 700857
    Klicka på bilden för större version

Namn: V&amp;#228;xter 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,2 KB
ID: 700858
    Det böjda elektrikerröret som leder vatten från akvariet till växtbädden.
    Klicka på bilden för större version

Namn: V&amp;#228;xter 5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 30,8 KB
ID: 700859
    Närbild på bevattningen.
    Klicka på bilden för större version

Namn: V&amp;#228;xter 6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 42,8 KB
ID: 700860
    Bilder på en av balkonglådorna jag har använt och borrat.
    Klicka på bilden för större version

Namn: V&amp;#228;xter 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 89,2 KB
ID: 700861
    Klicka på bilden för större version

Namn: V&amp;#228;xter 4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 80,3 KB
ID: 700862
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Det här ska bli mycket intressant att se utvecklingen på!

    Kommentar

    • Boko
      Användare
      • november 2009
      • 50

      #3
      Ser skysst ut! Jag hade alltid mina SA kar fullproppade med snabbväxande växter och jag såg aldrig spår av nitrater i vattnet. Så låter som en toppen idé!

      Kommentar

      • stefanr
        Användare
        • juni 2013
        • 79

        #4
        Kul! Men jag skulle placerat lådorna ovanför karet istället.

        Kommentar

        • Ola Sjödin
          Användare
          • augusti 2003
          • 514

          #5
          Halva lådan är som sagt var över vattenytan. Anledningen till att jag gjorde så här är flera. Noll risk för läckage, lättare för luftpumparna att orka lyfta vattnet och förhoppningsvis kommer rötterna att söka sig ner genom hålen och ut i akvariet med tiden.

          Kommentar

          • stefanr
            Användare
            • juni 2013
            • 79

            #6
            Jag stoppade mina gullrankor direkt i karet istället. De växer så det knakar

            Kommentar

            • Ola Sjödin
              Användare
              • augusti 2003
              • 514

              #7
              Ursprungligen postat av stefanr
              Jag stoppade mina gullrankor direkt i karet istället. De växer så det knakar
              Jag har ett akvarium strax intill där jag bara klämt fast gullrankan med täckglaset så att rötterna är nere i vattnet. Jag instämmer med dig att den växer rejält även på det sättet.

              Kommentar

              • stefanr
                Användare
                • juni 2013
                • 79

                #8
                Fungerar det som planerat?

                Kommentar

                • Ola Sjödin
                  Användare
                  • augusti 2003
                  • 514

                  #9
                  Jo det måste jag nog säga. Växterna verkar ha etablerat sig, men gissningsvis dröjer det ett atg innan rötterna har hunnit växa till sig så att det blir märkbart. Jag har tycker att det är påfallande lite alger i akvariet - men det kanske är en inbillning för att jag vill att det skall vara så.☺

                  Kommentar

                  • Saad
                    Användare
                    • november 2015
                    • 6

                    #10
                    Hur funkar det med luftpumpen som pumpar vatten tilö krukorna?
                    Hur många liter /h ?
                    Väldigt bra idé förresten!
                    Tror ni att det går att få tag på små mangroveträd (tänk bonsai) och ha dem på detta sätt?
                    /S
                    Malawiciklider, 20 st...

                    Kommentar

                    • addo
                      Användare
                      • december 2007
                      • 52

                      #11
                      Håll koll på annonsdelen på div saltvattenssidor samt nyhetsbrev mm från välsorterade saltaffärer, det brykar komma in något parti mangrove varje år. Sen kan man köpa på ebay mm men det säljs som regel bara i bulk. Man grove är dessutom väldigt ljuskrävande så extrabelysning under höst till vår krävs garanterat. Sen växer den så sakta att den inte kommer vara speciellt effektiv som näringsexport.

                      Kommentar

                      • Ola Sjödin
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 514

                        #12
                        Ursprungligen postat av Saad
                        Hur funkar det med luftpumpen som pumpar vatten tilö krukorna?
                        Hur många liter /h ?
                        Väldigt bra idé förresten!
                        Tror ni att det går att få tag på små mangroveträd (tänk bonsai) och ha dem på detta sätt?
                        /S
                        Jag har ingen aning om hur stor mängd vatten som dras fram i rören. Flödet är ganska kraftigt då jag använder en RENA 301 till vardera lådan och det lyfts endast ca 30cm. Anledningen till att jag använder luft är att flödet är konstant. Hade jag använt en cirkulationspump kopplad till ett filter skulle nog flödet ibland sjunka mellan rengöringarna av filtret.

                        Kommentar

                        • Ola Sjödin
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 514

                          #13
                          Ursprungligen postat av addo
                          Håll koll på annonsdelen på div saltvattenssidor samt nyhetsbrev mm från välsorterade saltaffärer, det brykar komma in något parti mangrove varje år. Sen kan man köpa på ebay mm men det säljs som regel bara i bulk. Man grove är dessutom väldigt ljuskrävande så extrabelysning under höst till vår krävs garanterat. Sen växer den så sakta att den inte kommer vara speciellt effektiv som näringsexport.
                          Instämmer helt. Rhizopora, som jag tror det rör sig om oftast, växer väl en aning snabbare i sötvatten än i salt eller bräckt. Det kostar en del energi att hålla saltbalansen stången efter vad jag förstår. Det är nog ändå ett långsamtväxande alternativ som kanske inte skulle göra lika stor nytta i ett filter.

                          Jag har dock sneglat en del på mangrove som alternativ i malawikaret. Någon som har något förslag på alternativ växt som skulle kunna tåla pH över 8, lite hårdare vatten och en aning salt?

                          Kommentar

                          • addo
                            Användare
                            • december 2007
                            • 52

                            #14
                            I bland ser man en liten variant av papyrus på ca 60cm i handeln, kanske Cyperus alternifolius. det finns massor av olika arter så det är inte säkert att just den funkar men många av arterna lever i både hårt och bräckt vatten.

                            Kommentar

                            • Ola Sjödin
                              Användare
                              • augusti 2003
                              • 514

                              #15
                              Bra tips. Tack för det. Kanske ngn Acorus skulle kunna fungera?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...