Tanganyika källaren

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • delfin61
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Nu har jag fått besök av elgubben, aldrig fel med bra kontakter nu har vi dragit ett utag med konstant ström och ett utag kopplat till en digital timer i propp skåpet till varje kar. Inga mera skarvsladdar och lösa timers
    Verkar toppen!! Vad jag förstår är det till belysningen på varje kar. Låter som jag får ringa efter min kontakt

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu har jag fått besök av elgubben, aldrig fel med bra kontakter nu har vi dragit ett utag med konstant ström och ett utag kopplat till en digital timer i propp skåpet till varje kar. Inga mera skarvsladdar och lösa timers
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Jag vågar inte blanda de med troffar då de kommer direkt från sjön och har inte gått så länge i akvarium. De har max gått en månad här i Sverige när jag får de. Jag funderar på att blanda de med mindre känsliga fiskar. Jag har 5st stora Boops hanar över, inga tuffa fiskar men de tar ju plats. Jag funderar även på att skaffa 6st Oreochromis tanganicae att fylla ut med. Det finns ett gäng i Nol på ca 12-15 cm. När de blir för stora så får de flytta in i min stora balja.
    Förhoppningsvis ynglar de av sig fort så jag kan dra upp ett 20 tal att fylla ut gruppen med

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Curvifrons blir en utmaning. Det lilla jag hittar på nätet i olika forum är att de är extremt aggressiva men det står det ju även om både Tropheus och Petrochromis. Det gäller nog att packa de tajt som vanligt, problemet är att gruppen bara är 2+5 de var de enda som kom. Jag ska nog köra någon annan fisk som utfyllnad tills de fått lite ungar som jag kan komplettera gruppen med. Får tänka lite på saken vad jag kan stoppa med de
    Det verkar ju som de blir en hel del mindre än mina simochromis diagramma men ändå är närbesläktade. Stoppa ner dem med någon troffegrupp så blir det nog bra. Mina diagrammor gick ihop med troffar när jag köpte dem och det hade fungerat bra.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Curvifrons blir en utmaning. Det lilla jag hittar på nätet i olika forum är att de är extremt aggressiva men det står det ju även om både Tropheus och Petrochromis. Det gäller nog att packa de tajt som vanligt, problemet är att gruppen bara är 2+5 de var de enda som kom. Jag ska nog köra någon annan fisk som utfyllnad tills de fått lite ungar som jag kan komplettera gruppen med. Får tänka lite på saken vad jag kan stoppa med de
    Senast redigerad av Pettap; 03 januari 2017, 15:55.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Det borde nog bättre, håll ögonen öppna bara. Har du jordfelsbrytare på uttaget?
    Jadå jordfelsbrytare på hela huset. det är ett måste

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Jag hoppas det ska fungera David. Uttaget sitter ovanför karet så det kan inte rinna någon fukt ner i kontakten.
    Det borde nog bättre, håll ögonen öppna bara. Har du jordfelsbrytare på uttaget?

    Lämna en kommentar:


  • delfin61
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Nu har jag startat igång ett till kar. 125x50x50 här i ska det gå en för mig helt ny fisk förhoppningsvis. Jag har bokat en vild grupp med Pseudosimochromis Curvifrons Mabilibili. Jag vet inte så mycket om den men den påminner väldigt mycket om Tropheus. Mer info kommer senare angående denna fisk. Jag satte även på en strömbrytare på cirkulations pumpen, ska nog göra det på alla pumparna. Smidigt när man byter vatten att slippa dra ut kontakterna. Bifogar även några tuggande Bulupoint honor. Tror det är 4 kanske 5 honor som tuggar nu
    Spännande! För mig ny inom tropheusgruppen den där Curvifrons. Jag skulle också vara intresserad av de där Bulupontarna!! ( ref. Tintin )

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ja det ska bli spännande med Curvifrons. Det finns väldigt lite information om den på nätet och i böcker. I mina ögon ser det ut som en Troffe delux med extremt stort huvud och verkligen brant panna.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Jag hoppas det ska fungera David. Uttaget sitter ovanför karet så det kan inte rinna någon fukt ner i kontakten.

    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Ska bli intressant att se hur det går med Curvifronsen.
    Såg dom i artregistret och blev lite nyfiken på dom och även Simochromis Diagramma, inför bygget.
    Men det dök ju som bekant upp annan fisk.
    Ser fram emot bilder !

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Det ser stiligt ut. Snygga firrar.

    Jag körde det strömbrytartricket på en cirkpump en gång. Men jag kan inte rekommendera det. Efter månaders användande kröp fukten in och jag fick små tjuvnyp av sladden och vattnet kunde bli elektriskt. Vattnet följer sladden över kanten ned i kontakten som inte är tät. Till slut gick jordfelsbrytaren och jag slängde paketet

    Det är väl mer val av strömbrytare, placering och hur den installeras (läs krympslang etc) och inte iden?

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Det ser stiligt ut. Snygga firrar.

    Jag körde det strömbrytartricket på en cirkpump en gång. Men jag kan inte rekommendera det. Efter månaders användande kröp fukten in och jag fick små tjuvnyp av sladden och vattnet kunde bli elektriskt. Vattnet följer sladden över kanten ned i kontakten som inte är tät. Till slut gick jordfelsbrytaren och jag slängde paketet

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu har jag startat igång ett till kar. 125x50x50 här i ska det gå en för mig helt ny fisk förhoppningsvis. Jag har bokat en vild grupp med Pseudosimochromis Curvifrons Mabilibili. Jag vet inte så mycket om den men den påminner väldigt mycket om Tropheus. Mer info kommer senare angående denna fisk. Jag satte även på en strömbrytare på cirkulations pumpen, ska nog göra det på alla pumparna. Smidigt när man byter vatten att slippa dra ut kontakterna. Bifogar även några tuggande Bulupoint honor. Tror det är 4 kanske 5 honor som tuggar nu
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Såg att det kom in en annons på Caramba här på ncs om någon är sugen på riktigt fina Troffar till grymt bra pris, jag har sätt den gruppen live, leker som kaniner

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...