Byta framruta själv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    Byta framruta själv?

    Har ett fint helglaskar var framruta (180x60) tyvärr är lite för repig. (bakrutan har också repor så det är inte bara att vända..)

    Är halvhändig av mig och min fråga är helt enkelt, är detta något man bör klara att fixa själv? Tänkte beställa rutan färdig och slipad.

    Tänker mig att skära loss den gamla, lossa stag och tvärlist och helt enkelt silikona dit den nya med tändsticksmetoden och långa tvingar osv. Givetvis maska bra med tejp och få det riktigt rent först.

    Det enda som egentligen ororar mig är skarven mot det gamla silikonet mot det nya, det blir ju på två ställen, de nedre hörnen där de möts så att säga, något särskilt att tänka på där?
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    #2
    Inget mer än att se till så det är ordentligt rent runt om....dubbelkolla och trippelkolla !
    När du gjort det så kollar du så det är rent ytterliggare en gång !
    Dränk in ytan/skarven med kemisk ren aceton eller T-röd(vissa hävdar att t-röd är sämre men personligen så har jag inte haft några problem). Limma så snart som möjligt efter att du gjort rent.
    För övrigt är proceduren den samma som när man limmar helglaskar...vilket du verkar ha koll på.
    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!

    Kommentar

    • salo
      Användare
      • april 2002
      • 314

      #3
      Tack för svar! Jo det är så jag tänkt mig. Är ju såklart lite nojig men resonerar som så att framrutan lär ju inte bara toksläppa för att det inte är ett proffs som limmat liksom. Möjligen läckage.

      Vad jag funderar på är i och med att glaset är ganska tjockt (10-12mm) så kanske det är lurigt att få in tillräckligt med silikon då jag funderar på att lägga strängar först på kanterna på akvariet och därefter sätta dit en maskad framruta med tändsticksdistanser. Vad säger erfarenheten? Man kanske trycker i så att det fyller helt ändå vilket såklart vore bäst och enklast, dvs limma med fixerad ruta...
      540 (180x60x50) under uppbyggnad
      30L Nano under planering
      Drömmer om ett Nanorev

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        #4
        Idag gör man ju ofta så att man trycker dit silikonet först och sedan sätter dit glaset.
        Bevisligen funkar det eftersom så många använder den metoden.

        Men personligen så är jag lite fast i det äldre sättat att man sätter dit rutan/rutorna med tejp och tändstickor mellan. För att sedan pressa in silikon...pressar tills jag ser att det börjar "rinna" ut på andra sidan och börjar sedan röra mig framåt sakta så att jag hela tiden ser att silikonet pressas rakt igenom. På slutet vid skarvarna så kan det bli så att du får fylla i lite från utsidan. Pressa "pipen" mot springa och tryck tills det flödar över.
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Jag skulle bara ta bort framrutan och låta stag och tvärlist vara kvar. ta bort all silikon med rakblad och silikonborttagare som finns på Biltema.Gör rent som mrazster skrev ovan och fuska inte med det.Silikonsträng på glaset runt om och tryck dit rutan. sen gör man en fog med hjälp av tvålvatten och fingret. Inte så svårt om man som du inte har tummen mitt i!
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • mrazster
            Användare
            • september 2014
            • 428

            #6
            Återkom gärna och berätta hur det gick !
            1200 liter plywoodkar

            576 liter Ciklidarium !!

            Kommentar

            • salo
              Användare
              • april 2002
              • 314

              #7
              Ursprungligen postat av mrazster
              Återkom gärna och berätta hur det gick !
              Det ska jag! Kommer dock att ta ett tag, ska beställa rutan, hämta den, pilla bort den gamla osv. Blir nån gång i sommar.

              Kommer nog att rengöra hur mycket som helst, sedan ha rutan maskad och distanser med tändstickor klara samt sidostaget ditsilkonat sedan tidigare. Sedan dra på en tjock sträng silikon på de tre sidorna (botten och gavlarna) och med hjälp av någon trycka dit rutan snabbt, använda 4 långa tvingar och tvinga fast den försiktigt!

              Färefter dra ut karet så att bottenfogen kommer ut "i luften" och komplettera med silikon där det ser ut att saknas, men det troliga är att silikonet har flödat ut lagom så att man kan ta bort med såpat finger. Eventuellt dra stränfar på insidan för extra fog om det behövs.

              Dan efter dra tändstickorna och fylla hålen för att senare montera tvärstaget tillbaka när framrutan härdat. Sen testa att fylla, börja med 5cm vatten för att säkerställa att det inte läcker och sakta öka.
              540 (180x60x50) under uppbyggnad
              30L Nano under planering
              Drömmer om ett Nanorev

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Om jag var i samma situation skulle jag skära ner allt glas för att sen limma ihop det på nytt. När man ändå liksom håller på så blir hela burken som nylimmad och kommer därmed hålla i många år framgent.
                Dels för att silikon inte fäster på silikon och jag skulle därmed aldrig riktigt sova gott om nätterna.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • salo
                  Användare
                  • april 2002
                  • 314

                  #9
                  Fast då snackar vi ju en helt annan nivå på jobbet, ser faktiskt större risker med ett så stort jobb. Dvs att något går fel nånstans. Jag tänker rent tekniskt, man får ju en rejäl fog i och med det tjocka glaset som täcker. Det kommer att vara två små skarvar med nytt silikon mot gammalt, 2-3mm max. Man lägger dessutom täckfog på insidan som ytterligare tätar över dessa. Jag känner mig nog ganska säker på att det blir bra. Karet är inte gammalt heller, silikonet är mjukt och fint. Jaja, får återkomma framigenom och rapportera
                  540 (180x60x50) under uppbyggnad
                  30L Nano under planering
                  Drömmer om ett Nanorev

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 3788

                    #10
                    Som jag förstod det när jag lyssnade runt lite om min burk som måste få ny framruta så ska man ta bort hela inre fogen "tätfogen" och lägga om den. Annars blir det ny silikon mot/på gammal silikon, och det fäster ju inte. Men jag kanske fattade fel alternativt att det fungerar ändå.

                    Kommentar

                    • salo
                      Användare
                      • april 2002
                      • 314

                      #11
                      Jo, sant, men jag tänker mig att man lägger en "brygga" över det gamla rengjorda på gavlarna och går upp en bit så att det fäster mot glaset och överlappar med en 20cm eller så, kan inte tänka mig att inte det funkar. Då ska vattnet krypa 20 cm under nya silikonet och ta sig ut på ca 2mm spalt där nytt slikon möter gammalt.. och över DEN skarven ligger nytt fint silikon och täcker dessutom... (den syns inte på skissen, den visar karet utan framruta så att säga )

                      Försökte göra en liten skiss på karet framifrån, rött = gammalt silikon och blått = nytt

                      Klicka på bilden för större version

Namn: kar.png
Visningar: 1
Storlek: 3,1 KB
ID: 693483
                      540 (180x60x50) under uppbyggnad
                      30L Nano under planering
                      Drömmer om ett Nanorev

                      Kommentar

                      Arbetssätt...