Projekt trasig baksida tar form

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    Projekt trasig baksida tar form

    Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20150228_001(1)[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,4 KB
ID: 700528FramsidaKlicka på bilden för större version

Namn: WP_20150228_002[1].jpg
Visningar: 1
Storlek: 146,0 KB
ID: 700529Höger gavel från soffan
    Jag lade ut detta om att lappa en sprucken baksida: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71330
    Nu har akvariet stått med vatten några dagar, sedan tömt och påbörjat bygget. Karet har måtten: 135x75x50 cm. På sätt och vis var det lite bra med olyckan, då jag tvingades ta tid och fundera.
    Redan innan visste jag att jag skulle inreda så att det blir lika lätt att betrakta från framsidan, såväl som höger gavel, som är intill soffan och botten precis i höjd med soffans armstöd. Det lär vara därifrån jag oftast kommer att betrakta det (med risk för nackspärr om jag samtidigt vill se på tv...)

    I vänster gavel sitter en filterhörna, 25 x25 cm. På glasskivan till filterhörnan satte jag en btn, filtermodul T, som passar precis. Dels för att dölja filterhörnan, men även för att slippa ytterfilter, då det kommer att bli en på 1500 l/h i modulen och 2000 l/h i filterhörnan, som har en 47x 25x10 cm grovporig filtermatta. Ev fyller jag filterhörnan invändigt med ytterligare media.
    På botten framför filterhörnan, under t-modulen en tillsågad btn modul och ytterligare en på botten mot bakrutan.

    Och gaveln mot soffan då? Ja, för att dölja sprickan och lappningen, klöv jag en Rockzolid riverstone, L. Den är 63 cm bred/lång och har som ett valv, beroende på hur man placerar den. Den bredaste delen limmar jag ovanpå lagningen på bakrutan, och under den den andra, lite smalare halvan. Eftersom dessa moduler inte flyter, blir det mycket enkelt. Den på baksidan behöver bar fyra punkter silikon, den under liggger lite fastkilad utan limmning på botten. Bra att kunna flytta på när man vill fånga fisk, då det blir en djup, slingrig och trång grotta bakom. Praktiska moduler dessa riverstone. Blev lite förvånad när jag med en vanlig fogsvans sågade itu den. På vissa ställen är den bara några millimeter tjock.

    Tror det kommer att bli helskön vy från soffan med djupet och den ganska stora gavelsidan. Belysningen kommer att ligga mot den sidan, så med vatten i (som jag hade efter jag limmat btn-modulerna i andra änden) kommer gaveln med filterhörnan att vara rätt dunkel från det perspektivet, men från fåtöljen framifrån får jag helheten.

    So far so good.

    Innevåner? Troffarna fick jag sälja av, så till att börja med får ett par Neolamprologus sexfasciatus och ett par Julidochromis regani flytta tillbaka. Inga mer troffar för mig. Callochromis finns i tankarna och någon variant av Altolamprologus compressiceps
    Senast redigerad av Pabbe; 28 februari 2015, 10:23.
  • Pabbe
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 1805

    #2
    Sandfilter av blomvas

    Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20150302_001(1).jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,6 KB
ID: 692352
    Detta sandfilter ska jag placera bakom filtermattan i filterhörnan, som kompletterande biologiskt filter, då jag inte ska köra ytterfilter. Vasen är 40 cm hög och bara ca 4 cm i innerdiameter. Men det blir en rejäl fart och höjd på sandpelaren. Räcker med en maxi-jet 500/l timmen.
    Karet är på ca 500 liter och jag tror det räcker tillsammans med den stora filtermattan och filtermodulen på utsidan.
    Nu har jag ytterfiltret som är väl inkört sedan månader inkopplat för att snabbare få igång karet. Det får gå i ett annat kar sedan.

    Kommentar

    • Pettap
      NCS Medlem
      • januari 2005
      • 1385

      #3
      Det blev riktigt bra. Tänk på att Sexfasciatusen är en riktig ätar maskin sen när du väljer invånare. Allt som får plats i munnen åker in. Det är min erfarenhet men de är riktigt fina annars är det den gula eller den blå varianten?
      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Kommer bli en riktigt trevlig burk det här!

        Kommentar

        • Pabbe
          NCS Medlem
          • september 2006
          • 1805

          #5
          Ursprungligen postat av Pettap
          Det blev riktigt bra. Tänk på att Sexfasciatusen är en riktig ätar maskin sen när du väljer invånare. Allt som får plats i munnen åker in. Det är min erfarenhet men de är riktigt fina annars är det den gula eller den blå varianten?
          Tack, ja, jag börjar tycka det också.
          Den gula varianten. Den vita har jag aldrig sett. Tycker även den gula är sällan sedd. Jo, jag har haft arten ett halvår och sett deras aptit, särskilt efter kött från musslor, räkor. Det var ett problem när de gick tillsammans med tropheus: Maten. Såg hur sexfasciatusen längtade efter rejält tuggmotstånd. Hade fyra, nu två kvar som jag tror kan vara ett blivande par, grälsjukt äktenskap. Däremot så bryr de sig inte så mycket om andra arter om de inte inkräktar på deras integritet.

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Kommer bli en riktigt trevlig burk det här!
            Tack! Du får nog tillfälle att titta närmare på det

            Kommentar

            • olaw
              NCS Medlem
              • juli 2006
              • 470

              #7
              Snygg inredning Pabbe och bra djup på karet. Jag gillar att modulerna till vänster är långt fram och dom till höger är längst bak. Vilken modul är det du kapat och använt på botten till vänster under T modulen?

              Kommentar

              • Pabbe
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 1805

                #8
                Ursprungligen postat av olaw
                Snygg inredning Pabbe och bra djup på karet. Jag gillar att modulerna till vänster är långt fram och dom till höger är längst bak. Vilken modul är det du kapat och använt på botten till vänster under T modulen?
                Tackar, jag tror den kallas Kantmodul F.

                Kommentar

                • olaw
                  NCS Medlem
                  • juli 2006
                  • 470

                  #9
                  Ok tack då vet jag. Den har jag liggandes i förrådet såg inte vilken det var bara. Kul med moduler att dom går att dela och placera på så många vis.

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    75x50 cm gavelvy

                    Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20150306_001(1).jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,5 KB
ID: 692366
                    Nu lite fisk och inredningen börjar ta form

                    Kommentar

                    • ThomasK
                      NCS Medlem
                      • januari 2013
                      • 286

                      #11
                      Den "soffplatsen" med utsikten slår ju allt som kan tänkas sändas på TV:n.
                      Fantastiskt fint, gillar arterna du valt.
                      Mvh Thomas

                      Kommentar

                      • Pabbe
                        NCS Medlem
                        • september 2006
                        • 1805

                        #12
                        Ursprungligen postat av ThomasK
                        Den "soffplatsen" med utsikten slår ju allt som kan tänkas sändas på TV:n.
                        Fantastiskt fint, gillar arterna du valt.
                        Tack, javisst!
                        Återstår att dölja den i mitt tycke lite störande raka, avskurna kanten på filtermodulen intill filtermattan i andra änden. Funderar på att sätta lite växter där. Småväxt anubias. Kanske trä en fiskelina genom filtermattan och fästa rötterna på.

                        Kommentar

                        • tege
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 2753

                          #13
                          Riktigt trevlig burk det där.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                          Kommentar

                          • Pabbe
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 1805

                            #14
                            Betraktar det som så gott som färdigt. Knölade dit ett par anubias mellan filtermattan och filtermodulen
                            Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20150309_001(1).jpg
Visningar: 2
Storlek: 239,7 KB
ID: 692399Klicka på bilden för större version

Namn: WP_20150309_004(1).jpg
Visningar: 2
Storlek: 247,6 KB
ID: 692398

                            Kommentar

                            • olaw
                              NCS Medlem
                              • juli 2006
                              • 470

                              #15
                              Det ser bra ut.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...