375 liter med 100 liter "naturligt" växtfilter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morfar
    Användare
    • juni 2014
    • 36

    375 liter med 100 liter "naturligt" växtfilter..

    Rubriken kanske är fel men jag vet inte vad man ska kalla det...

    Nåja, jag har återupptagit akvariehobbyn efter sisådär 25 år i dvala och har hållit på ett år nu. Jag testade bla Wahlstad-kar med jordbotten och sånt och halkade då in på att ha krukväxter (typ sumpväxter) som renar vattnet och "råkade" ha ett 375 och ett 100 liggandes. Planen är alltså att föra vattnet från det stora karet till det lilla som inte ska innehålla annat än växter för att på så sätt rena vattnet. Jag tror absolut inte att det räcker med en sån lösning för att få rent vatten, utan kommer ha en normal uppsättning med filter och annat, och använda idén mest för att se ifall jag kan få växterna att klara sig på den näring de kan utvinna ur det cirkulerande vattnet.

    Den största farhågan är såklart att få vatten på golvet så jag är ute efter lite goda idéer på hur man kan lösa det. Ska man ha en pump i det stora som pumpar ner till växtkaret (verkar ju mindre bra) eller ha pumpen i växtkaret som "suger" ner vatten? Eller två pumpar med en övervakningskrets som stänger av den andra ifall den första stannar och tvärtom.

    Fiskar blir en ickebiotopisk blandning av Nyckelhål, Bolivianer och ett stort stim Galaxyrasbora samt Ancistrus. Men det kommer med all sannolikhet ändras innan det är dags för fisk... Växter i det stora blir Vallisneria, olika Anubias och lök-och rotknöls-växter. Belysningen blir 4 "kannor" hängades ovanför i en höj- och sänkbar bräda.

    I det lilla växtkaret blir det Bambu, Gullranka och Fredskalla samt snabbväxande vattenväxter. Eventuellt någon bökande fisk/mal. Belysning ovanför, inne i skåpet.

    En översiktsbild:

    Klicka på bilden för större version

Namn: Complete Bench.jpg
Visningar: 1
Storlek: 252,1 KB
ID: 700509

    Någon som har provat något liknande?

    /Peter
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    #2
    Jag går själv i funderingar om att bygga en sump till mitt bygge som finns som logg i den här delen av forumet..kolla min signatur.

    Det säkraste sättet att köra med sump måste ju vara en borrad botten med ett ytavrinningsrör och sedan en pump i sumpen som pumpar upp vatten till akvariet. Samma mängd som pumpas upp kommer rinna ner i röret. Skulle pumpen stanna så kommer vatten tillförseln ner i sumpen och så avstanna efter ett par sekunder eller så.
    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!

    Kommentar

    • Morfar
      Användare
      • juni 2014
      • 36

      #3
      Ja, det är ju samma princip som sump egentligen? Eller kanske tom exakt samma sak...?

      Men det säkraste sättet är ju också det jag känner att jag minst av alla kan göra själv. Borra i glas låter ju vanskligt...

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        #4
        Ursprungligen postat av Morfar
        Men det säkraste sättet är ju också det jag känner att jag minst av alla kan göra själv. Borra i glas låter ju vanskligt...
        Mitt problem just nu också...funderar på om jag ska våga göra det.
        Får väl bli att köpa några spillbitar och öva på !
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • mrazster
          Användare
          • september 2014
          • 428

          #5
          Du skulle ju också kunna prova något sådan här:




          Anledningen till att jag inte gör det själv..är för att jag helt enkelt inte det är snyggt.
          Jag ska dessutom ha ett öppet kar så allt kommer synas väldigt tydligt.
          Sök på DIY Overflow på youtube eller google. FInns hur mycket som helst om det.
          1200 liter plywoodkar

          576 liter Ciklidarium !!

          Kommentar

          • Morfar
            Användare
            • juni 2014
            • 36

            #6
            Den var inte dum! Kanske inte det snyggaste som du säger men klart mycket enklare att starta med iaf. Hade ju ändå tänkt att ha svart bakgrund så det böir bara ovanför vattnet som det syns. Får väl hitta på nåt där med om jag stör mig på det. En sån blir det till att börja med!
            Blir en tur till Byggmax och Bauhuas till helgen, helt klart!

            Kommentar

            • mrazster
              Användare
              • september 2014
              • 428

              #7
              Återom gärna med en rapport om hur det går ! :-)
              1200 liter plywoodkar

              576 liter Ciklidarium !!

              Kommentar

              • Repen1
                Användare
                • januari 2013
                • 877

                #8
                Jag har lekt lite med "sådana" filter under årens lopp, o kan nog säga direkt att ett "växtfilter" i ett 100l inte kommer funka (det är för högt o för liten yta) det jag körde med var fyra långa "kammare" på 2m st o 10cm breda 10cm höga så vattnet gick 8m genom det. Först sten med massor av ljus så det blev massa alger sen högre växtlighet ju "närmare" karet man kom, det gick ganska bra, men behövs massa ljus o fart på vattnet. Mille
                Dieselråttan

                Kommentar

                • stefanr
                  Användare
                  • juni 2013
                  • 79

                  #9
                  Stoppa i flytormbunke i sumpen, de växer som ogräs.

                  Kommentar

                  • Morfar
                    Användare
                    • juni 2014
                    • 36

                    #10
                    Ursprungligen postat av Repen1
                    Jag har lekt lite med "sådana" filter under årens lopp, o kan nog säga direkt att ett "växtfilter" i ett 100l inte kommer funka (det är för högt o för liten yta) det jag körde med var fyra långa "kammare" på 2m st o 10cm breda 10cm höga så vattnet gick 8m genom det. Först sten med massor av ljus så det blev massa alger sen högre växtlighet ju "närmare" karet man kom, det gick ganska bra, men behövs massa ljus o fart på vattnet. Mille
                    Vad menar du med "inte funka"? Att det inte kan rena vattnet helt är jag på det klara med, som jag skrev inledningsvis så ska jag även ha tillräcklig filtrering i form av ytterfilter och annat i det stora karet. Sumpen blir mer som en kul grej. Men du kanske menar att det inte kommer att leva något i sumpen? För lite näringsämnen eller nåt sånt?
                    /Peter

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #11
                      "Att inte funka" så menar jag att du bara får så liten renings kapacitet att den inte direkt märks,sen som växt kar o en kul grej kommer det naturligtvis funka ypperligt, som växtfilter behöver du sådan fart på vattnet o så mycket ljus att det inte funkar i ett sådant kar med dom måtten,behöver bli som en lång strid bäck med massa snabbväxande alger för att det ska funka,o reningsprocessen komma upp i kapacitet. Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • Morfar
                        Användare
                        • juni 2014
                        • 36

                        #12
                        Ok, men det låter ju lite som jag trodde då. Jag har idag beställt en/ett Powerhead från Cyberzoo. Valde en billigare variant, en Aquaclear Powerhead 70. Mest för att det stod att den kan lyfta vattnet 170 cm. Är säkert i överkant men det borde gå bra till den metern som det kommer bli för min del. Ska försöka hämta hem 20 meter 2"4 i helgen. Ett elände att man bor i lägenhet bara...

                        Kommentar

                        • stefanr
                          Användare
                          • juni 2013
                          • 79

                          #13
                          Ursprungligen postat av Repen1
                          "Att inte funka" så menar jag att du bara får så liten renings kapacitet att den inte direkt märks,sen som växt kar o en kul grej kommer det naturligtvis funka ypperligt, som växtfilter behöver du sådan fart på vattnet o så mycket ljus att det inte funkar i ett sådant kar med dom måtten,behöver bli som en lång strid bäck med massa snabbväxande alger för att det ska funka,o reningsprocessen komma upp i kapacitet. Mille
                          Varför måste det vara sån fart på vattnet?

                          Kommentar

                          • sneakysteve
                            Användare
                            • mars 2012
                            • 10

                            #14
                            Du kanske skulle pröva på ett "alg scrubber"-filter. Finns massa information om dessa lösningar där principen är att låta vatten strila ner för skrovliga plastskivor som är starkt belysta. Alger kommer då snabbt att bildas som i sin tur binder upp mycket av den skit och de näringsämnen som du ej vill ha i karet. Dessa plattor ska sedan skördas med jämna mellanrum, typ varje vecka. Då man fysiskt avlägsnar skiten.

                            Jag har själv aldrig testat detta men tycker det låter intressant!

                            Kommentar

                            • Pettap
                              NCS Medlem
                              • januari 2005
                              • 1385

                              #15
                              Klicka på bilden för större version

Namn: Complete Bench.jpg
Visningar: 1
Storlek: 252,1 KB
ID: 700509

                              Fin skiss, vad använder du för program för att göra en sådan?
                              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                              Kommentar

                              Arbetssätt...