Led belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fjonken
    Användare
    • februari 2015
    • 16

    Led belysning

    Tänkte ge mig på att bygga en led armatur till mitt kar,
    vad tror ni om 3st 12000k 3w sen en 3w blå och en 3w röd i linje. Sen fortsätter det såklart,
    är tänkt på ett 150cm kar

    ngn som har erfarenhet av detta? Gärna om nån vet hur jag kopplar på en dimmer. Och vill kunna ha det blåa igång nattetid

    tack och bock för ev svar
  • {_AquA_}
    Användare
    • februari 2013
    • 1299

    #2
    Klicka på bilden för större version

Namn: En dimmer ersätter en trappomkopplare.png
Visningar: 1
Storlek: 22,3 KB
ID: 692259Klicka på bilden för större version

Namn: En enpolig strömställare ersätts av en dimmer.png
Visningar: 1
Storlek: 23,0 KB
ID: 692260
    Dimmer

    Sedan beror det på vad du har för lampor..vissa kan man inte dimma...

    Finns flera olika LED trådar här
    // Nasser H

    Följ mina projekt:

    Tråd 1:
    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

    Finns mer gott på följande sida!
    Min Zoon:
    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      följer... :-)
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • tege
        Användare
        • februari 2005
        • 2753

        #4
        Ursprungligen postat av Fjonken
        Tänkte ge mig på att bygga en led armatur till mitt kar,
        vad tror ni om 3st 12000k 3w sen en 3w blå och en 3w röd i linje. Sen fortsätter det såklart,
        är tänkt på ett 150cm kar

        ngn som har erfarenhet av detta? Gärna om nån vet hur jag kopplar på en dimmer. Och vill kunna ha det blåa igång nattetid

        tack och bock för ev svar
        Man kan inte dimmra ledlampor med husets vanliga dimmer, vad jag vet. Möjligen kan du göra det via leddrivaren så köp en dimbar drivare.
        Bäst resultat får du om du använder dig av PWM (pulsströmnånting)till drivaren. Dimning via på och avslag i pulser.
        Koppla dina blå lampor med en separat drivare så kan du köra den på egen timer och låta det lysa separat på kväll/natt. Eller kosta på en riktigt dyr styrenhet från bluefish eller liknande.
        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

        Kommentar

        • Fjonken
          Användare
          • februari 2015
          • 16

          #5
          Ursprungligen postat av tege
          Man kan inte dimmra ledlampor med husets vanliga dimmer, vad jag vet. Möjligen kan du göra det via leddrivaren så köp en dimbar drivare.
          Bäst resultat får du om du använder dig av PWM (pulsströmnånting)till drivaren. Dimning via på och avslag i pulser.
          Koppla dina blå lampor med en separat drivare så kan du köra den på egen timer och låta det lysa separat på kväll/natt. Eller kosta på en riktigt dyr styrenhet från bluefish eller liknande.

          Jodå leds går att dimra, handlar bara om vilket drivdon du använder. Dock inte med en vanlig husdimmer som du säger ska köra en sep driver på några blå led på sidan för att gå månljuset. Och bibehålla dom 4-5 blå ledsen som kommer sitta tillsammans med dom vita och dom röda. Ska förbi div ställen idag som säljer alu och kolla om dom kan klippa till 3st lister

          Kan tillägga att jag beställde på ebay så det tar några veckor innan grejerna är hemma samt att jag renoverar huset så det kan ta lite längre tid än väntat

          Kommentar

          • Taala
            Användare
            • oktober 2013
            • 9

            #6
            Det finns drivers som går att dimmra med "vanlig" transistordimmer... Beror på vad det är för typ av LED. Är ju rena djungeln... 350mA, 500mA, 700mA, 24V lik och 12 lik sp är väl de vanligaste som vi använder inom installation... Gäller att se upp hur man kopplar och att det är rätt don ;-)

            Kommentar

            Arbetssätt...