576 liter Ciklidarium ! :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • DaRe
    svarade
    Intressant läsning, rena rama proffsartikeln

    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Det var ett tag sedan det blev en uppdatering.
    Jag har fått vänta på en del saker som gjort att det drar ut på tiden. Just nu så väntar jag in det sista av pvcrören för att kunna slutföra filtreringen.


    Det blir tyvärr ingen sump. Jag fick helt enkelt inte till det så att det stämde med alla faktorer. Så det blir 2st ytterfilter så som jag tänkte från början. Jag tänker köra med med 2st SunSun 404B den som har inbyggt UV. I dessa ska jag ha Eheim Supstra Pro i alla utom 1 fack i vardera pump där det ska vara Ehfi Mech(makaroner). Tanken är att dom ska jobba som rent biologiska filter. Medans förfiltret i karet ska vara helt mekaniskt.

    Ni får en bild på det...det står bara löst i karet nu för att kunna ta bilden. Det ska justeras och finslipaslite. Ni vet ju alla redan hur ett förfilter funkar men jag tycker det är kul att påpeka det uppenbara...så jag har kladdat lite på bilden för att vara övertydlig !


    Klicka på bilden för större version

Namn: 19.jpg
Visningar: 1
Storlek: 44,2 KB
ID: 692362



    Jag letade runt lite efter något att lacka ramen med som sitter uppe på karet. Då vill man ju så klart ha något som inte reagerar eller missfärgas av vatten. Epolan V används ju ofta till att göra bakgrunder, så det var min första tanke. Men jag kollade runt för att se om det fanns något annat alternativ.

    Då hittade jag detta...som är helt nytt för mig. Det ser ut att vara något som liknar Epolan V då det står i beskrivningen att det även funkar att lacka andra slitytor så som t.e.x trägolv.
    Jag köpte hem lite för att testa
    Någon annan som provat ?

    Klicka på bilden för större version

Namn: 20.jpg
Visningar: 1
Storlek: 60,6 KB
ID: 692361


    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Ser riktigt proffsigt ut. Att borra är väll tyvärr det säkraste annars blir det en durso. Den blir ju rätt stor då den hänger på utsidan.
    //Peter
    Tack för det !

    Angående sump och borrning e.t.c så finns ju en lösning till. Men det blir inte lika "rent" och snyggt.
    Jag försöker klura på om jag kan modifiera detta på något sätt..återstår att se hur det blir.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ser riktigt proffsigt ut. Att borra är väll tyvärr det säkraste annars blir det en durso. Den blir ju rätt stor då den hänger på utsidan.
    //Peter

    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Dags för lite uppdateringar igen !

    Jag nämnde tidigare att jag inte riktigt blev nöjd med hur sargen runt akvariet såg när jag nu laminerade glasskivorna. Det ser liksom "mjölkig/dimmigt" ut. Inte lika klart som glas är. Så någonting fick jag ju göra åt det. Så jag bestämde mig helt enkelt för att göra en ram runt sargen. Vilket också passar mig bra då jag kan gömma strilrör e.t.c på ett bättre sätt.
    Men för att hålla nere priset så bestämde jag mig för att använda mig av det material jag redan har.

    Det blev en sådan här lösning !

    Klicka på bilden för större version

Namn: 18.jpg
Visningar: 1
Storlek: 45,5 KB
ID: 692336




    Efter lite slipning och grundmålning och slipning och slipning och när jag gjort det så blev till slut lite mer slipning !!
    Men skam den som ger sig !

    -"Det tar sig !!".. som mordbrännaren sa !

    Klicka på bilden för större version

Namn: 16.jpg
Visningar: 2
Storlek: 39,4 KB
ID: 692338



    Nu är det bara filtreringen kvar att göra.
    Jag har ännu inte bestämt mig för hur jag ska göra.
    Jag har ju tidigare varit inne på att bygga mig ett en sump och eventuellt inbyggt droppfilter i sumpen tillsammans med några kammare av annat filtermedia. Jag har även varit inne på att köpa mig ett ytterfilter till bara kör med 2 ytterfilter och beroende fisk eventuellt en "streamer" gömd i karet någonstans
    Efter en massa avrådan från att borra det själv så får jag nog ge mig och hitta en en annan lösning. Sitter nu och kollar på om jag kan få till en "overflow" til en eventuell sump, som inte ser för jävlig och passar med resten. Eventuellt kanske bygga en liten kåpa över rören...eller något. Har ni något bra förslag..så är det välkommet. Oavsett vilket så ska jag ordna en lite mer fast installation av rören till och från själv akvariet. Så en beställning av allehanda pvcrör och kopplingar gjordes och dessa har anlänt !

    Klicka på bilden för större version

Namn: 17.jpg
Visningar: 1
Storlek: 42,7 KB
ID: 692337


    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Sådär då är belysningen klar...ska bara fixa till upphägningen.
    Det blir ett discoakvarium !


    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Jag hittade denna nu: http://fish.aquaristic.net/PVC-Fitti...f0976c7e737de1
    Det blev ju skillnad här också....men skit samma nu är det beställt redan !

    Lämna en kommentar:


  • Ducce
    svarade
    Biotedmarin är bland de billigaste jag hittat, någon Tysk Koi butik var lite billigare, men inte så att det var lönt att strula.
    Gjorde misstaget att köpa allt på Ahlsell, tänkte att det kan ju inte bli mycket dyrare och så kan jag ta det på firman - men det kunde bli mycket dyrare, fick betala dubbelt upp med de rabatter jag har!!

    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Jag har kollat runt lite på nätet utomlands o.s.v också men inte hittat något/någon som skiljer sig prismässigt tillräckligt mycket för att jag ska välja dom framför svenska alternativ.
    Men det finns ju säkert...man har bara inte lyckats hitta det !

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av mrazster
    HAHAH...-"Inspirerande läsning" säger mannen som byggt i halva Tanganyikasjön i sin källare !!!
    Undrar vem som inspirerat vem ! :-)
    Hur som helst tack för dom orden...säger detsamma till dig, följer ditt bygge också !
    Rören är köpta på Tritonakvarium...dom tycks ha lite lång leverans tid dock.
    Tack för de orden. Jag köpte en del pvc av Biotedmarin i Kungsbacka han har stort utbud men det kostar ju en del. Hade hoppats att du hade någon billig leverantör på nätet. Jag beställde från en tysk akvarie affär för många år sedan som hade väldigt låga priser men de finns ej längre.

    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Härligt projekt. Inspirerande läsning då jag precis håller på att bygga mig ett stort hörnakvarium. Vart beställde du pvc rören?
    //Peter
    HAHAH...-"Inspirerande läsning" säger mannen som byggt i halva Tanganyikasjön i sin källare !!!
    Undrar vem som inspirerat vem ! :-)
    Hur som helst tack för dom orden...säger detsamma till dig, följer ditt bygge också !
    Rören är köpta på Tritonakvarium...dom tycks ha lite lång leverans tid dock.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Härligt projekt. Inspirerande läsning då jag precis håller på att bygga mig ett stort hörnakvarium. Vart beställde du pvc rören?
    //Peter

    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Ja nu så här några timmar senare så kan jag medela att allt håller än. Det börjar kännas lugnare i själen och inser att det kommer hålla utan mittstag !

    Måste dock bara berätta om ett kul möte som faktiskt fick mig att känna mig ännu tryggare, Kortar ner historien lite för att inte blanda in annat folk e.t.c :

    En av grannarnas barn som jag fått lite kontakt med var och besökte sina föräldrar...han är någon from av byggarkitekt och bygger en hel del själv. Han har hela bilen full med diverse kolla maskiner. Han hade liggande i bilen något slag mätinstrument som mäter avstånd i alla möjliga olika konstellationer med laser upp till en 100 dels millimeters exakthet. Han riggade upp med en mojäng på varje sida av akvariet och kunde mäta hur mycket rutan hade bågnat. Så han mätte tomt och fullt akvarium. Den fick även stå några timmar under tiden dom var på sitt besök, för att se om det ändra sig med tiden.

    Det som mättes var alltså hur mycket rutan hade bågnat när det var fullt med vatten. Vi måtte både nere vid botten, i mitte och högst upp. Resultat enligt följande:
    Längs ner: 0.2mm
    Mitten 0.9mm
    Längst upp: 0.5

    Det är alltså under 1mm. Nog fan trodde jag att det skulle ge med sig mer än så. Har ingen aning om vad verktygt heter eller om man kan köpa sådant men kollt som fan och jävligt hightech !

    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Moment of truth !!

    Still holding !

    Klicka på bilden för större version

Namn: 15.jpg
Visningar: 1
Storlek: 163,0 KB
ID: 692272

    Lämna en kommentar:


  • hollowman
    svarade
    Ser grymt snyggt och välbyggt ut

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...