576 liter Ciklidarium ! :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    576 liter Ciklidarium ! :-)

    Hej hopp !

    Tänkte att jag skulle skapa mig en liten bygglogg på mitt pågående projekt.
    Initialt så var tanken att jag bara skulle göra det i diverse akvariegrupper man är med i på Facebook. Så bilderna är tagna med Facebook i åtanke och med en mobilkameran som har en ganska skitig och repig lins. Bilderna är processade genom allehanda filter och andra modifieringar man kan göra i dagens kameraappar i telefonen. Men efter lite övervägande och önskningar/påtryckningar från medlemmar om att jag skulle lägga upp en här också så gör jag nu det. Men ni får helt enkelt hålla tillgodo och nöja er med dom bilderna som det blir.

    Tanken är att temat skulle vara SA med ett gäng av någon Geophagus sort, en lite större grupp med Corydoras av någon lite större sort och ett gäng L-malar. Malarna har jag en grupp på ca 10 L066 som går på turbomatning för att få upp storleken så mycket så möjligt innan karet är klart. Exakt vilka övriga individer blir är som sagt inte helt klart än, får se vad som dyker upp när det är klart.

    Ideologin är att försöka hålla det som någon form av DIY projekt dels för att det är kul att bygga och dels för att hålla nere kostnaderna så mycket det går utan att kompromissa allt för mycket kvalitén och funktionaliteten.


    Så till själva bygget ! :-) Akvariet håller måtten 120x80x60(LxBxH), 576 liter är volymen på. Glaset är helt vanligt glas utan någon särskild behandling och har en tjocklek på 12mm, både botten och sidor. Jag har haft både glaset och benställningen liggande som byggsats ganska länge men inte fått tummen ur att göra något åt det tidigare. Från början så var glaset 150cm på längden, vilket i mina ögon blev dröm måtten. Inte allt för långt och med ett bra djup att jobba på. Jag har heller inte ambitionen att ha baljor på 1000 liter och uppåt då jag tycker att allt blir så kostsamt och svårt att placera och jobba med. De flesta tycker säkert tvärt om men för mig är det så. Tyvärr så fick sig bottenrutan en smäll under tiden det stod i förrådet så jag fick kapa ner glaset till dom måtten det har idag.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 269,9 KB
ID: 700494



    Valet av färg baseras på övriga möbleringen i min lägenhet som går i gråt och svart med lite accentfärger här och där. Så svart fick det helt enkelt bli.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 38,3 KB
ID: 700496



    Jag ville försöka hitta en lösning där jag lätt kunde komma åt bänkens undersida för diverse lagring. Men jag ville inte ha luckor som så många andra har. Jag ville ha en mer ”ren” känsla utan en massa ”plotter” små trams ! :-) Efter lite funderande så tänkte jag prova en lösning med magneter som man använder fö att hålla själva skivan på plats och sedan små L profiler eller vad man ska kalla det som fästes på skivan och vilar mot ställningen. Efter lite testande och provande så måste jag säga att det funkar riktigt bra. Magneterna är små runda 30kg neodynmagneter som är köpta på Claes Ohlson

    Klicka på bilden för större version

Namn: 2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,6 KB
ID: 700495

    Klicka på bilden för större version

Namn: 4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,4 KB
ID: 700497

    Klicka på bilden för större version

Namn: 5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 42,2 KB
ID: 700498



    Det var initialt tänkt att jag skulle bygga en heltäckande ramp/belysning som ett lock med möjlighet att lyfta av sidorna separat som moduler för att lätt kunna jobba i och runt karet när det behövs. Men efter att dels fått upp intresset för att ha det som en ”öppen” lösning och även lite påtryckningar från andra så bestämde jag mig för att göra så. Jag hade hunnit börja bygga den heltäckande rampen innan jag kom på att jag ville ha den "öppna" lösning. Så istället för att bygga en helt ny så kapade jag ner och modifierade den befintliga delen så att den skulle passa i den nya tankebanan. Jag kommer alltså att ha belysningen hängandes från taket och ner och akvariet helt öppet utan täckglas. Själva belysning kommer bestå av 2st 20W ledlampor(flood light) som håller 6500K och några kontrollerbara ledlister(RGB) som jag ska använda både som skymning och grynings ljus men även att göra det övergripande ljuset något ”kallare” när akvariet är fullt upplyst. Jag kommer köra dom på separata timers. Jag siktar efter att ha ett något dämpat ljus med lite "skuggspel" på botten för en mer autentisk känsla. Jag kommer inte heller ha särskilt mycket eller särskilt krävande växter.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 8.jpg
Visningar: 1
Storlek: 243,8 KB
ID: 700501

    Klicka på bilden för större version

Namn: 9.jpg
Visningar: 1
Storlek: 174,0 KB
ID: 700502

    Klicka på bilden för större version

Namn: 10.jpg
Visningar: 1
Storlek: 228,6 KB
ID: 700503



    Helst hade jag velat ha ett s.k ”rimless” akvarium utan sarg men då hade nytt inköp av glas behövts och det finns det inte utrymmer för nu helt enkelt. Så jag tänkte att jag försöker komma så nära jag kan. Det fick bli en s.k ”eurobracing”, en sarg runt karet uppe på. Efter lite konsultation med både glasmästare och Christer på Akvarielagret kom jag fram till att ramen/sargen behöver hålla en bredd på 10cm och minst 12mm helst 15mm glastjocklek. Men detta visade sig vara svårare än jag trodde. Dels så är glasmästarna här i stan så förbannat dyra och dels så var det långa leveranstider. Skulle jag ha glaset 15mm så skulle sargen kosta mig 3500kr vilket är helt galet i min värld. 12Mm blev något billigare men fortfarande en bit över 2000kr. Christer på Akvarielagret erbjöd sig då att dom kunde fixa sargen åt mig betydligt mycket billigare, men dom vill inte skicka det utan jag fick ordna någon form av frakt därifrån. Vilket jag absolut helt och hållet kan förstå...det är både riskfyllt och kan bli dyrt om man ska packa det säkert. Jag hittade ingen lösning på transporten ner till Halmstad. Så jag började undersöka möjligheten att köra laminerat glas. Efter ytterligare konsultation och även en del undersökning på nätet, så verkar det funka att göra så. Så jag beställde hem dubbel uppsättning 8mm glas med och hjälp av en liten anordning och några skruvtvingar laminerade jag glasen själv med silikon.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,2 KB
ID: 700499



    Här har jag ”snickrat” hop en liten konstruktion för att ha glasen på plats när det var dags för att limma dit sargen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 7.jpg
Visningar: 1
Storlek: 42,8 KB
ID: 700500



    Här är statusen i dagsläget. Bänken är klar och sidorna sitter på. Jag håller på att lacka rampen och ska strax montera in all belysning. Sargen är limmad och jag väntar på att det ska få härda ordentligt innan jag gör första testfyllningen vilket kommer ske i helgen 14/2.

    Klicka på bilden för större version

Namn: 11.jpg
Visningar: 1
Storlek: 163,4 KB
ID: 700504



    ----------------------------------------------------------------------------------------------

    2015-05-25:

    Bygget är sedan en tid tillbaka färdigt. Jag kommer att fortsätta uppdatera tråden efter hand som förändringar sker och vid eventuella nytillskott av fisk. Jag har nu även gjort en sammanställning och videopresentation av bygget och invånarna.
    Tack för att ni tar er tid att titta...håll tillgodo:


    Bygglogg och presentation av mitt diskus akvarium !
    Senast redigerad av Wilhelm; 01 juni 2015, 23:12. Anledning: på begäran
    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Värsta ciklidbladet-artikeln!! Kul läsning och grymma mått på det akvariet!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Kul läsning!

      Kommentar

      • mrazster
        Användare
        • september 2014
        • 428

        #4
        Tack så hjärtligt !

        Var ute och letade inredningsmaterial till karet !
        Blev lite väl bra kanske !

        Klicka på bilden för större version

Namn: 12.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,9 KB
ID: 692264
        1200 liter plywoodkar

        576 liter Ciklidarium !!

        Kommentar

        • mrazster
          Användare
          • september 2014
          • 428

          #5
          LED making time !

          Klicka på bilden för större version

Namn: 13.jpg
Visningar: 1
Storlek: 29,2 KB
ID: 692265
          1200 liter plywoodkar

          576 liter Ciklidarium !!

          Kommentar

          • hollowman
            Användare
            • februari 2006
            • 199

            #6
            Ser grymt snyggt och välbyggt ut

            Kommentar

            • mrazster
              Användare
              • september 2014
              • 428

              #7
              Moment of truth !!

              Still holding !

              Klicka på bilden för större version

Namn: 15.jpg
Visningar: 1
Storlek: 163,0 KB
ID: 692272
              1200 liter plywoodkar

              576 liter Ciklidarium !!

              Kommentar

              • mrazster
                Användare
                • september 2014
                • 428

                #8
                Ja nu så här några timmar senare så kan jag medela att allt håller än. Det börjar kännas lugnare i själen och inser att det kommer hålla utan mittstag !

                Måste dock bara berätta om ett kul möte som faktiskt fick mig att känna mig ännu tryggare, Kortar ner historien lite för att inte blanda in annat folk e.t.c :

                En av grannarnas barn som jag fått lite kontakt med var och besökte sina föräldrar...han är någon from av byggarkitekt och bygger en hel del själv. Han har hela bilen full med diverse kolla maskiner. Han hade liggande i bilen något slag mätinstrument som mäter avstånd i alla möjliga olika konstellationer med laser upp till en 100 dels millimeters exakthet. Han riggade upp med en mojäng på varje sida av akvariet och kunde mäta hur mycket rutan hade bågnat. Så han mätte tomt och fullt akvarium. Den fick även stå några timmar under tiden dom var på sitt besök, för att se om det ändra sig med tiden.

                Det som mättes var alltså hur mycket rutan hade bågnat när det var fullt med vatten. Vi måtte både nere vid botten, i mitte och högst upp. Resultat enligt följande:
                Längs ner: 0.2mm
                Mitten 0.9mm
                Längst upp: 0.5

                Det är alltså under 1mm. Nog fan trodde jag att det skulle ge med sig mer än så. Har ingen aning om vad verktygt heter eller om man kan köpa sådant men kollt som fan och jävligt hightech !
                1200 liter plywoodkar

                576 liter Ciklidarium !!

                Kommentar

                • Pettap
                  NCS Medlem
                  • januari 2005
                  • 1385

                  #9
                  Härligt projekt. Inspirerande läsning då jag precis håller på att bygga mig ett stort hörnakvarium. Vart beställde du pvc rören?
                  //Peter
                  4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                  900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                  Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                  Kommentar

                  • mrazster
                    Användare
                    • september 2014
                    • 428

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pettap
                    Härligt projekt. Inspirerande läsning då jag precis håller på att bygga mig ett stort hörnakvarium. Vart beställde du pvc rören?
                    //Peter
                    HAHAH...-"Inspirerande läsning" säger mannen som byggt i halva Tanganyikasjön i sin källare !!!
                    Undrar vem som inspirerat vem ! :-)
                    Hur som helst tack för dom orden...säger detsamma till dig, följer ditt bygge också !
                    Rören är köpta på Tritonakvarium...dom tycks ha lite lång leverans tid dock.
                    1200 liter plywoodkar

                    576 liter Ciklidarium !!

                    Kommentar

                    • Pettap
                      NCS Medlem
                      • januari 2005
                      • 1385

                      #11
                      Ursprungligen postat av mrazster
                      HAHAH...-"Inspirerande läsning" säger mannen som byggt i halva Tanganyikasjön i sin källare !!!
                      Undrar vem som inspirerat vem ! :-)
                      Hur som helst tack för dom orden...säger detsamma till dig, följer ditt bygge också !
                      Rören är köpta på Tritonakvarium...dom tycks ha lite lång leverans tid dock.
                      Tack för de orden. Jag köpte en del pvc av Biotedmarin i Kungsbacka han har stort utbud men det kostar ju en del. Hade hoppats att du hade någon billig leverantör på nätet. Jag beställde från en tysk akvarie affär för många år sedan som hade väldigt låga priser men de finns ej längre.
                      4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                      900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                      Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                      Kommentar

                      • mrazster
                        Användare
                        • september 2014
                        • 428

                        #12
                        Jag har kollat runt lite på nätet utomlands o.s.v också men inte hittat något/någon som skiljer sig prismässigt tillräckligt mycket för att jag ska välja dom framför svenska alternativ.
                        Men det finns ju säkert...man har bara inte lyckats hitta det !
                        1200 liter plywoodkar

                        576 liter Ciklidarium !!

                        Kommentar

                        • Ducce
                          Användare
                          • november 2009
                          • 360

                          #13
                          Biotedmarin är bland de billigaste jag hittat, någon Tysk Koi butik var lite billigare, men inte så att det var lönt att strula.
                          Gjorde misstaget att köpa allt på Ahlsell, tänkte att det kan ju inte bli mycket dyrare och så kan jag ta det på firman - men det kunde bli mycket dyrare, fick betala dubbelt upp med de rabatter jag har!!

                          Kommentar

                          • mrazster
                            Användare
                            • september 2014
                            • 428

                            #14
                            Jag hittade denna nu: http://fish.aquaristic.net/PVC-Fitti...f0976c7e737de1
                            Det blev ju skillnad här också....men skit samma nu är det beställt redan !
                            1200 liter plywoodkar

                            576 liter Ciklidarium !!

                            Kommentar

                            • mrazster
                              Användare
                              • september 2014
                              • 428

                              #15
                              Sådär då är belysningen klar...ska bara fixa till upphägningen.
                              Det blir ett discoakvarium !


                              1200 liter plywoodkar

                              576 liter Ciklidarium !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...