576 liter Ciklidarium ! :-)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrazster
    Användare
    • september 2014
    • 428

    #91
    Projekt avslutat !!

    Ja..kära vänner !

    Då det är dags att ge sig på nya byggprojekt så kommer jag nu avveckla detta bygge.
    Jag kommer inom den närmsta månaden f.o.m datumet för detta inlägg flytta och i samband med det så kommer jag bygga starta ett nytt byggprojekt med ett betydligt mycket större kar som planen ser ut idag. Håll ögonen öppna under sommarn i denna delen av forumet dom gånger ni tar er tid att titta in i forumet under sommartid. Jag kommer starta en ny bygglogg. Eventuellt så kanske jag gör en videobygglogg av det...men det återstår att se.

    Hur som helst så genomgick akvariet en lite remake invändigt och blev ett "hightech växtkar".
    Jag fick mig en knäpp i skallen och fick för mig att det var något jag bara var tvungen att prova.

    Den resan har gått en del upp och ner. Har haft en del problem med alger. Först fick jag en släng av cyano..men det avhjälptes snabbt och lätt med en justering av antalet timmar som belysningen var igång. Sedan fick jag lite tofsalger men det var inte ett jätte problem då mina ottosar höll det nere och det fick aldrig riktigt fotfäste. Laborerade även en del med ljusstyrkan här, det hjälpte en del. Nu sist så fick jag in silkesalger och dom har envist hållt sig kvar fram till för någon vecka sedan då jag såg en plötsligt markant nertrappning av dom. Det har sedan sakta sjunkt med tiden. Det finns en del spår kvar av framför allt tofsalgerna i karet men dom är som sagt på väg ner fort nu...väldigt skönt.
    För övrigt så har jag inte riktigt fått klart hela scapen så som jag tänkt den. Framför allt för att jag inte velat stoppa i mer växter innan jag fått ordning på algerna. Tanken var att jag skulle få någon mer variant av Bolbitis till vänster bakom kolonin av Bucephalandra. Jag har även laborerat en del fram och tillbaka med lite olika växter på en del platser i karet innan jag fan en kombination jag var nöjd med. Sedan så hade tidigare en liten plätt fram på vänster sida där jag inte hade någon marktäckare. Men efter ett tag så bestämde jag mig för att låta det växa över och täcka även hela den sidan av karet. Det har inte riktigt hunnit växa över helt..vilket ni också ser på bilden.


    Så jag tänkte jag skulle avsluta med att visa en bild på hur det såg nu precis innan jag började riva det.


    R.I.P Ciklidarium



    Klicka på bilden för större version

Namn: akva1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 127,2 KB
ID: 694268


    Klicka på bilden för större version

Namn: akva2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 58,8 KB
ID: 694267
    1200 liter plywoodkar

    576 liter Ciklidarium !!

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #92
      Grymt snyggt! Ska bli intressant att följa nästa projekt!

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #93
        Ser grymt ut!!

        Ser fram emot att följa bygget
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Hasse Larsson
          Användare
          • april 2017
          • 12

          #94
          Snyggt och läckert foto.
          Akvarium blir bäst när de är bredare än höjden, 80 känns som en bra bredd.
          Ursprungligen postat av mrazster
          Bjuder på en liten teaser så länge !


          [ATTACH=CONFIG]55186[/ATTACH]

          Kommentar

          • mrazster
            Användare
            • september 2014
            • 428

            #95
            Ursprungligen postat av Hasse Larsson
            Snyggt och läckert foto.
            Akvarium blir bäst när de är bredare än höjden, 80 känns som en bra bredd.
            Tack för det Hasse ! :-)
            Visst är det som du säger med måtten...hellre bredare och lägre än högre och smalare.
            Men visst, det är ju helt subjektivt, som så mycket annat. :-)
            1200 liter plywoodkar

            576 liter Ciklidarium !!

            Kommentar

            Arbetssätt...