Projekt rädda Gibberosorna eller hur jag bygger ett hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Erik Österlund
    svarade
    Snygg lösning!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu har jag grejat lite till. Problemet med Hörn akvarium och heltäckande ramp är att den lätt blir "framtung" dvs. Om rampen skulle glida fram lite så åker hela skiten i golvet. Jag har funderat länge på hur jag skulle kunna låsa fast den men ändå lätt kunna lyfta av den om det behövs. På väggarna ovanför akvariet sat jag våtrumspanel ca 15cm hög när jag byggde det. Dels för att det inte skulle kunna rinna ner vatten bakom och för att fästa rörsystemet från pumpen. Uppe på den panelen tänkte jag först skruva en 45x45 regel som rampen skulle ligga på och på något sätt låsa den i regeln. Men när jag stod och grejade så fick jag en annan idé. Jag vände på det och fäste reglarna i rampen istället. Jag fräste ut 4st låsspår i reglarna och fäster en vinkel med en plywood i våtrumspanelen som passar i urfräsningen. Nu kan jag lägga på rampen och den vilar på panelen och klossarna gör så att rampen inte kan flytta sig framåt
    Senast redigerad av Pettap; 09 januari 2018, 08:23.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Aha nej rören har varit en provisorisk lösning. Huven, rampen ska fyllas med led stripps.

    Lämna en kommentar:


  • mikoto
    svarade
    Jag menade själva LED delen, jag tycker trät och det du bygger just nu är en huv :-) På bilden är det två lysrör så jag antog först att det var det skulle köra med.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Rampen är ju den jag bygger?

    Lämna en kommentar:


  • mikoto
    svarade
    Hur ser rampen ut eller vad är det för modell du köpt?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ja täckglas har jag. Egentligen är jag mer rädd för värmen än fukten. 150w led alstrar ganska mycket värme och vill inte att det ska bli för varmt i karet.

    Lämna en kommentar:


  • mikoto
    svarade
    Du har väl ändå täckglas på akvariet? Då borde avdunstningen och därmed fuktigheten hållas väldigt lågt. Då behöver du inte ha alls mycket flöde genom huven för att hålla bort fuktigheten. En fläkt på låg fart borde räcka utmärkt. Sätta fläkten längst bak istället i hörnet och göra lite ventilationsslitsar i vardera hörn i fram. Så kan man åtminstone hoppas på att flödet blir ganska jämt fördelat genom huven. Luften kommer nog ta den väg den behagar, men det borde fungera :-)

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ja det blir fläktar och någon typ av ventil. Tanken är att sätta två stycken data fläktar en i varje fram hörn och en ventil i bakkant. Det är svårt att veta vad som blir optimalt men tror det blir snyggast så. jag får skärma av de på något sätt så det inte läcker ut ljus genom de. Någon som har en ide om placering av fläktarna?

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Snyggt Peter! Hur ska du göra med avdunstning, fläktar eller?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu ligger rampen rätt och öppningsbara locket provmonterat.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Rampen ska både vila på akvariekanten och gå ner för att täcka vattenytan. Det blir inte lättare när hörnen inte är 90 grader. Här ligger rampen upp och ner och hacket i sidorna är det jag försöker beskriva

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    Det ser bra ut och det där med att dölja vattennivå är något jag även skall klura lite på med Karen i min ställningen.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Härligt Johan det blir spännande att se hur bra det blir. Här har tillverkningen börjat. Ritade av massinitmallen på en plywood. I framkant blir det ett lock som er 350mm djupt och 1600mm långt. Bild 2 blir hörnerna som är i olika vinklar då karets bakstycken inte är symetriska. Ena hörnet ca 23grader och andra 21grader ut mot framruta. Sista bilden limmar jag på framkanten som ska dölja vatten nivån. Rampen ska fyllas med Ledstripps i tre olika färger. 15000k 8000k och röda dioder.

    Lämna en kommentar:


  • Johan F
    svarade
    Härligt Peter, ibland måste det få ta tid.
    Själv håller jag på med att dra igång helautomatiska vattenbytar system som jag har klurat på länge nu. Vill inte tömma och borra hål i Karen.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...