Projekt rädda Gibberosorna eller hur jag bygger ett hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Johan F
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Så blir ovansidan. Avskärmningarna är inte monterade ännu, min plan är att det inte läcker ut något ljus alls
    Snyggt!

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Så blir ovansidan. Avskärmningarna är inte monterade ännu, min plan är att det inte läcker ut något ljus alls
    Senast redigerad av Pettap; 09 februari 2018, 14:56.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av ottosboy
    Otroligt fint bygge ! Blir så fruktansvärt avundsjuk på alla er som har hus och kan bygga sånna här gigantiska och vackra akvarier =)
    En fråga:
    Vilken typ av Led-Strips ska du köra med ?
    Det finns ju en uppsjö av dessa strips:
    Adresserbara
    5050
    5050 RGB
    med mera...

    Mvh
    Samma här, är helt värdelös på led också
    Jag köpte lite olika
    5050 grow led 4 red/1blue 5meter
    5050 12000k 5meter
    5050 8000k 5meter
    Tänkte mixa lite och hoppas det blir ett okej ljus.
    Ingen dimmer, får prova mig fram till rätt mängd men tror jag lägger mig runt 100w

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Hålet längst bort ( framkant när rampen ligger på plats) ska fläkten monteras, en i varje sida. Hålet längst bak ska det sitta ett gäller i för friskluft intag. Jag har byggt skärmar som ska monteras efteråt så inte ljuset lyser igenom hålen.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Nu blir jag lite orolig, måste de dämpas Jag tänkte bara skruva fast de
    dessa köpte jag https://www.inet.se/produkt/5322238/...wings-sw1-80mm
    Senast redigerad av Pettap; 09 februari 2018, 09:24.

    Lämna en kommentar:


  • ottosboy
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Jag är helt okunnig när det gäller datorer, har aldrig ägt eller byggt en dator (Har bara haft laptop) Jag tog 80mm för att de inte skulle vara så stora. Jag valde den modellen med lägst db tal och hoppas att de inte ska låta så mycket
    Okej men det spelar nog ingen större roll Bara du får luftcirkulation så kan du nog leva med ljudet. Man kan inte vara insatt i allt till 100%

    Har du tänkt dämpa "vibrationerna" som blir från fläktarna på nått sätt?

    Mycket fint bygge ! Ska garanterat fortsätta att följa detta !

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Jag är helt okunnig när det gäller datorer, har aldrig ägt eller byggt en dator (Har bara haft laptop) Jag tog 80mm för att de inte skulle vara så stora. Jag valde den modellen med lägst db tal och hoppas att de inte ska låta så mycket

    Lämna en kommentar:


  • ottosboy
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Här har jag limmat och skruvat distanslister till led stripsen. Led stripsen är 500mm långa och ska limmas på aluminium lister som i sin tur skruvas tvärs över listerna. Då får jag luft cirkulation bakom listerna. I varje framhörn skall det monteras i 80mm datafläktar och längst bak ett ventilgaller. Fläktarna måste skärmas av så det inte lyser igenom. Det blir nästa utmaning
    Du har inte funderat på 120mm fläktar ? Tänker att dom låter mindre eftersom dom är större och du kan då köra dem på ett lägre varvtal Men dom kanske blir för stora ?

    Lämna en kommentar:


  • ottosboy
    svarade
    Otroligt fint bygge ! Blir så fruktansvärt avundsjuk på alla er som har hus och kan bygga sånna här gigantiska och vackra akvarier =)
    En fråga:
    Vilken typ av Led-Strips ska du köra med ?
    Det finns ju en uppsjö av dessa strips:
    Adresserbara
    5050
    5050 RGB
    med mera...

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Här har jag limmat och skruvat distanslister till led stripsen. Led stripsen är 500mm långa och ska limmas på aluminium lister som i sin tur skruvas tvärs över listerna. Då får jag luft cirkulation bakom listerna. I varje framhörn skall det monteras i 80mm datafläktar och längst bak ett ventilgaller. Fläktarna måste skärmas av så det inte lyser igenom. Det blir nästa utmaning
    Senast redigerad av Pettap; 19 januari 2018, 11:30.

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Riktigt snyggt! Skönt att täcka för så man slipper se vattenytan också!

    Lämna en kommentar:


  • Trafter
    svarade
    Inte dumt, inte dumt alls! Än en gång har du fått till det

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Så nu är den "färdig". Det som är kvar är spackla, slipa, plasta, måla och montera i LED

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Jag gjorde en riktig tankevurpa Jag höll gavlarna utanpå hörnen och ritade vart jag skulle såga men jag var nog lite trött och tänkte inte på att vinkeln växer när det är ett hörn så det saknades 13mm när jag ställde den uppe på akvariet. Det var bara att göra om så nu blev det perfekt.

    Lämna en kommentar:


  • mrazster
    svarade
    Top notch !
    Som alltid !

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...