Projekt rädda Gibberosorna eller hur jag bygger ett hörnakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Aha ja det blir riktigt läckert! Dom funkade väl inte så bra med det mer aktiva sällskapet i stora burken?
    Nej de sitter i husarrest i ett 540:i efter att ha ätit alldeles för många "små" fiskar

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Aha ja det blir riktigt läckert! Dom funkade väl inte så bra med det mer aktiva sällskapet i stora burken?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Det blir ett Fx6 och ett sun sun med uv ljus som filter. Inget skvalpande i vardags rummet Minna Gibberosa "Moba" ska gå där i. Jag har 6st stora och 7st yngel på uppväxt.

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Kul! Vad blir det för filterlösning i det här då? Kan tänka mig att det inte är aktuellt med samma typ av filter som i stora burken när det ska stå i vardagsrummet

    Vad blir det för fisk?

    Lämna en kommentar:


  • FrePGun
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Tack detta blir inte så stort projekt
    Inte så stort Hahahahaha.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Tack detta blir inte så stort projekt

    Lämna en kommentar:


  • ThomasK
    svarade
    Ska återigen bli intressant att följa dig i ditt nya projekt.
    Gillar dina mastodontprojekt.

    Lämna en kommentar:


  • Projekt rädda Gibberosorna eller hur jag bygger ett hörnakvarium

    Detta projekt föddes ur mitt andra projekt: Att bygga en dröm eller en liten bit av Tangayika sjön. https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68186
    Anledningen till detta bygge kom utav att mina Cyphotilapia gibberosa "Moba" inte uppförde sig som jag hade hoppats på i mitt 4500 liters kar. De gjorde som de är utvecklade för i naturen, de åt upp alla andra fiskar i ett oroveckande tempo. Mer om det går att läsa om i den andra tråden.
    Min första spontana tanke var att sälja fiskarna men då sa min underbara fru stopp till det. Så då var det inte mycket annat att göra än att hitta en plats i huset och bygga mig ett nytt kar. Den platsen som skulle fungera för ett stort kar är ett hörn i vardagsrummet. Hörnet är inte symetriskt utan den ena sidan är 150 cm och den andra sidan är 170cm. Jag ville maximera storleken på karet och gör det mått anpassat efter väggarna. Måtten på karet blir 145x165x62 och ca 900 liter.
    Jag valde att bygga det i 15mm björkplywood. Furu går också bra men björken är hårdare och formstabilare än furuplywooden, den är även kvistfri så slut finishen blir bättre på björk.

    --------------------------------

    --------------------------------

    Nu börjar jag med mitt nästa projekt. Jag ska bygga mig ett hörn akvarium på 800-900 liter. Stommen byggs i 15 mm björk plywood. Sen ska det plastas på samma sätt som det förra akvariet. Måtten blir special för att passa i ett hörn i vardagsrummet. Baksidorna blir 165 cm och 145 cm och 62 cm högt. Rutan blir ca 2 meter lång och i 12 mm.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av DaRe; 12 februari 2015, 21:44.
Arbetssätt...