BTN Bildtråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olaw
    NCS Medlem
    • juli 2006
    • 470

    BTN Bildtråden

    Hej alla andra akvarister på ciklid.org!

    Jag sitter just nu i planeringstagen till ett kommande akvarium med sydamerikanskt innehåll med inredning bestående av bland annat btn moduler. Stora rötter, växter, naturstenar och sand kommer också att ingå så småningom.

    Klicka på bilden för större version

Namn: btnpapper1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 788,0 KB
ID: 700333
    Skrev ut bilder på dom btn från backtonatures hemsida på dom moduler jag skaffat hittills. Klistrade dom på ett stort ark vitt hårdare papper och klippte sedan ut dom.

    Klicka på bilden för större version

Namn: btnpapper2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 847,1 KB
ID: 700334
    Använde en utav "linjalerna" som följde med utskrifterna av modulbilderna för att klippa ut en skalenlig bakruta och en sidoruta med dom mått jag hoppas kunna ha på mitt kommande akvarium (innermåtten). Klippte ut dessa i svart hårdare papper då planen är att ha mörk solfilm på utsidan av bakrutan och ena sidorutan på akvariet.
    Senast redigerad av olaw; 17 november 2014, 20:39.
  • olaw
    NCS Medlem
    • juli 2006
    • 470

    #2
    Jag har börjat samla på mig begagnade btn moduler till bra priser billigt via annonser. Då det ändå kommer att dröja ett bra tag innan jag kan köpa akvariumet ifråga och inreda det (inväntar en flytt om drygt ett år - nya lägenheten håller på att byggas nu) så kan jag passa på att skaffa tillbehör då och då när tillfälle ges som t.ex btn moduler. Nu börjar det bli ett par stycken moduler i förrådet och jag surfar mycket på nätet och ser hur andra akvarister har användt moduler i sina akvarium (något kul ska man ha att göra i väntan på nytt kar). Det finns många fina exempel så också på denna sida.

    I den här tråden är alla som vill välkomna att bjuda på en bild eller flera hur ni har inrett akvarium med btn bakgrunder och/eller moduler för att inspirera mig och andra. Berätta gärna vilka moduler som använts som filtermoduler, överhäng etc.
    Senast redigerad av olaw; 17 november 2014, 20:31.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Bra tips olaw och kul trådstart!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • olaw
        NCS Medlem
        • juli 2006
        • 470

        #4
        Ursprungligen postat av DaRe
        Bra tips olaw och kul trådstart!
        Tack DaRe. Kan tillägga att jag bland annat kollat in dina akvarium på den här sidan och zoopet och gillar dom starkt särskilt det djupare akvariumet när du körde SA i det.

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Ja man tackar. Jo akvariets mått är ljuvliga.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #6
            Sitter här och skrattar lite för mig själv. Jag har själv suttit där med utprintade moduler och pusslat på ett vitt ark.

            Kommentar

            • Bruce
              Användare
              • september 2011
              • 44

              #7
              Det känner man igen, jag bygger om inredningen en gång om året. Kanske inte det optimala för fiskarna. Men visst är det kul att möblera om lite.

              Kommentar

              • Carpus
                Användare
                • september 2012
                • 142

                #8
                Smart med pusslet.själv kör jag ögonmått och frihandssågning på moduler för tillfället

                Kommentar

                • olaw
                  NCS Medlem
                  • juli 2006
                  • 470

                  #9
                  Trevligt killar. Lägg gärna upp någon bild på arbetet och på resultatet sen.
                  Ja det kommer nog att sluta med ögonmått och såg för mig också Carpus. Det här med att pussla med pappersmodeller, läsa på, surfa runt på otaliga akvariebilder på nätet, prata med likasinnade och samla på sig olika tillbehör och inredning är någonting jag tycker är kul bara i väntan på att få starta nytt kar, för att hålla hjärnan igång och känna sig lite aktiv inom sitt akvaristiska intresse då det inte går/man inte vill ändra så mycket mer på dom kar man redan har igång.

                  Med fina ord kan det kallas planering och förberedelse. Beroendeterapeuten på mitt jobb använder fulare ord för sådant beteende som "torrpunda" och "torrfylla".

                  I vilket fall så hade jag bra hjälp av att en längre tid ha samlat på mig naturstenar och akvarierötter när jag startade mitt förra akvarium som var ett impulsköp på annons samma dag jag såg annonsen.

                  Denna gång så har jag hittills samlat på mig en stor låda akvarierötter, massor med utvalda stenar från naturen, lite pumphuvud, filtermatta, fiskar och malar på uppväxt, massor med växter och ett gäng btn moduler.

                  Det här med moduler är helt nytt för mig och något som ska bli roligt att prova på därför kan jag nog lära mig en del av er andra. Min enda erfarenhet av akvariebakgrunder som inte är av typen affisch på baksidan av bakrutan är en ruta slimline på en bakruta och den var det bara att silikona dit sen var det inte mer med det. Nu vill jag bygga in flera pumphuvud i moduler tillsammans med massor med filtermedia och ev. biobollar samt önskar att modulerna ska göra sin del till ett så gott estetiskt intryck det går av akvariet samtidigt som de ska fungera som funktonell inredning i 3d för fiskarna precis som rötter och stenar. Det känns som en kul utmaning och jag är nog på något vis lite glad att inte kunna starta karet imorgon utan måste vänta till efter flytten vilket innebär att jag har lång tid att planera på.
                  Senast redigerad av olaw; 18 november 2014, 21:58.

                  Kommentar

                  • olaw
                    NCS Medlem
                    • juli 2006
                    • 470

                    #10
                    Vem bjuder på första bilden på sitt btn inredda akvarium? Kom igen nu, jag vet att många av er har jättefina fina kar. De behöver inte heller vara tävlingssnygga.

                    Kommentar

                    • Carpus
                      Användare
                      • september 2012
                      • 142

                      #11
                      Silikonet måste stelna först!

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Jag kan bjuda på lite bilder av både burkar jag haft och har
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          #13
                          Snyggt Erik! Du har verkligen öga för komposition.

                          Kommentar

                          • Ralph
                            Användare
                            • maj 2002
                            • 736

                            #14
                            Jag har bara haft en större burk med BTN, bifogar en bild på den. 720 liter i klassiska mått 200 x 60 x 60 och när bilden togs hade jag två olika grupper av Tropheus i den. Rejäl filtrering och sprutt på vattnet naturligtvis!

                            På vänster kortsida hade jag ett utblås från ena ytterfiltret. Längst bak till vänster i filtermodulen satt ett innerfilter på 2000 l/h. Längst bak till höger i stora modulen låg en värmare på 300 watt + ett innerfilter på 1000 l/h med utblås i vänsterkant. I filtermodulen på höger kortsida satt ytterligare ett innerfilter på 2000 l/h. Lite beroende på hur man riktade utblåsen fick firrarna riktigt sköna strömmar att simma i.

                            Extra roligt var det ju att Back To Nature själva uppmärksammade akvariet så pass att de har bilder på det på sin hemsida, http://backtonature.se/sv/tips-tricks/ .

                            Nu har jag varit borta från den här hobbyn i ett antal år men är på väg tillbaka.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: tips_modules6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 39,0 KB
ID: 691698

                            Kommentar

                            • Ducce
                              Användare
                              • november 2009
                              • 360

                              #15
                              Vore kul med lite information om vilka moduler ni använt när ni lägger upp bilderna. Spec Ralp:s var en som föll mig i smaken.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...