Olas olika projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olaw
    NCS Medlem
    • juli 2006
    • 470

    #76
    Fiskarna börjar bli lite modigare nu.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • olaw
      NCS Medlem
      • juli 2006
      • 470

      #77
      Fryeri Ahli gruppen. Jag tycker den dominanta hanen ser bra fräck ut trots sina ynka ca 7 cm.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • olaw
        NCS Medlem
        • juli 2006
        • 470

        #78
        Har börjat experimentera lite med något slags spotlight belysning till kvällstid. Led rampen på akvariet är sjysst och det går att ställa in olika ljusstyrka över dagen för att t.ex simulera soluppgång, starkare sol mitt på dagen, solnedgång och så vidare, den går långsamt över mellan dom inställningarna man ställt in på olika tider. Men den belyser ändå hela akvariet även kvällstid och även på inställningarna med allra svagaste ljusstyrkan.

        Tänkte det kunde vara trevligt med något ljus på kvällarna som lämnar stora delar mörka så fiskarna bara skymtas då dom passerar dom ljusa partierna och gärna lämnar skuggor efter sig, något som försvinner när rampen belyser hela akvariet rakt ner.

        Hade några ”akvariespotlights” liggandes sedan tidigare, testade dessa men armaturerna med böjarm som dom sitter i var svåra att få plats med bredvid led rampen på akvariet plus att spottarna var för starka som kvällsbelysning = det var inte så behagligt att titta på då det var lite för starkt och fiskarna undvek ljuset, lite synd för det var ett blåaktigt ljus som jag gärna hade haft i en svagare styrka.

        Kommentar

        • olaw
          NCS Medlem
          • juli 2006
          • 470

          #79
          Testade istället lite med en budgetbelysning från ikea (jansjö) som liknar spotlights i det ljus den ger och går att rikta ganska fritt.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • olaw
            NCS Medlem
            • juli 2006
            • 470

            #80
            Första bilden visar ”vanlig kvällsbelysning med ledrampen”. Andra bilden ledrampen + ikea spotten. Dom andra bildena lite olika test med bara ikea spotten. Ljuset var lite väl gult för min smak men annars tycker jag det var lite trevligt.
            Bifogade filer

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #81
              Snyggt med spotten! Fryeri är riktigt fina, den blåmetallic färgen dom får är grymt fin mot den vita bläsen.

              Kommentar

              • JRB
                NCS Medlem
                • januari 2013
                • 274

                #82
                Fint! Trevligt också att man kan byta utseende så enkelt genom att rikta spotten åt olika håll.

                Kommentar

                • olaw
                  NCS Medlem
                  • juli 2006
                  • 470

                  #83
                  Ursprungligen postat av JRB
                  Fint! Trevligt också att man kan byta utseende så enkelt genom att rikta spotten åt olika håll.
                  Ja tanken är väl att ha två spottar igång men jag hade bara en att testa med.

                  Kommentar

                  • olaw
                    NCS Medlem
                    • juli 2006
                    • 470

                    #84
                    Har haft fullt upp med annat att göra. Köpte till slut spot nummer två härom veckan. Blev mycket nöjd med kvällsbelysningen och undrade varför jag inte gjort det tidigare.

                    Kommentar

                    • olaw
                      NCS Medlem
                      • juli 2006
                      • 470

                      #85
                      .
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • olaw
                        NCS Medlem
                        • juli 2006
                        • 470

                        #86
                        ..
                        Bifogade filer

                        Kommentar

                        • olaw
                          NCS Medlem
                          • juli 2006
                          • 470

                          #87
                          ...
                          Bifogade filer

                          Kommentar

                          • olaw
                            NCS Medlem
                            • juli 2006
                            • 470

                            #88
                            Jag gillar skuggorna som blir med spotlights. Har försökt att filma men det blir för mörkt. Är dock mycket nöjd med hur det ser ut live kvällstid, nog bättre än dagtid med mera ljus.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...