JT's projekt Juwel Lido 200

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas T
    Användare
    • mars 2014
    • 119

    JT's projekt Juwel Lido 200

    Hej!

    Jag är ny här på forumet och startar denna projekt-tråd kring mitt kommande Juwel Lido 200.

    Det är ca 20 år sedan jag senast hade akvarium, men intresset har alltid funnits kvar... och nu kunde jag inte hålla mig längre

    Jag har ännu inte bestämt mig till 100% vilka fiskar mm jag ska ha i akvariet, men jag har iaf bestämt mig för att det blir sötvatten och jag känner att jag vill ha en växtbiotop, vilket troligen även medför CO2. Det lutar också starkt åt ett SA-inriktat habitat med exempelvis Scalarer tillsammans med Kardinaltetror mm.

    Edit: Efter allas avrådan att kombinera Kardinaltetror och annan småfisk med Scalarer, så funderar jag nu på någon annan art än just Scalarer.

    Fortsättning följer...
    Senast redigerad av Jonas T; 09 mars 2014, 23:27.
    Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

    Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck
  • Jonas T
    Användare
    • mars 2014
    • 119

    #2
    Vitt eller Svart...

    Har funderat fram och tillbaka på vilken färg som passar bäst med tanke på både det kommande innehållet i akvariet och hur akvariet passar/smälter in i rummet.

    Har sökt på nätet efter bilder och diskussioner... och kommit fram till att viktigast är troligen ändå att akvariet känns som en naturlig del av inredningen av rummet. Lido 200 har, som flera glasakvarier, den estetiska fördelen att det inte har någon ram runt mer än en liten sådan i nederkant samt som en del av beslysningsrampen.

    Gjorde ett snabbt fotomontaget där jag la in Juwels katalogbilder på fotot över den plats där akvariet ska stå.
    Det var inte lätt att få till en bra bild med rätt vinkel samtidigt som iPhonen inte har så stor vidvinkel... Nåja, jag tycker det blev helt okej och jag fick även hyfsat till skalan, så att man får en något sånär uppfattning om storleken.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Lido-200_vitt.jpg
Visningar: 2
Storlek: 244,6 KB
ID: 690228Klicka på bilden för större version

Namn: Lido-200_svart.jpg
Visningar: 1
Storlek: 243,1 KB
ID: 690229

    Har funderat på färgen under senaste veckan... Vita väggar, vit soffa... Det blir ett vitt Lido 200!

    Funderingen nu är bara vilken färg jag ska ta på plastfilmen som kommer behövas på akvariets gavlar för att dölja den ljusa kanten på bakgrunden mm. Det lutar åt att det blir svart... det stör troligen intrycket av innehållet minst.
    Men jag har sett ett vitt Lido med saltvatten och det var riktigt snyggt med en vit "plexiglas-skiva" på ca 7 cm på gavlarna för att dölja bakgrund och tekniken bakom.
    Det är kanske det som får avgöra... Om det bara behövs ca 2 cm stör nog svart minst, men om det behövs mer för att även dölja teknik mm är det nog snyggare att göra det till en del av akvariets utseende, dvs vitt och då även gör det av några mm tjock plast. Mot glaset ska det nog ändå sitta en svart plastfilm, så att man inte ser en vit kant inifrån akvariet.
    - Har ni någon erfarenhet av detta och kan komma med några tips på vad ni tycker funkar bäst/blir snyggast?
    Senast redigerad av Jonas T; 08 mars 2014, 15:40.
    Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

    Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

    Kommentar

    • Jonas T
      Användare
      • mars 2014
      • 119

      #3
      Var hos akvarieaffären igår för lite allmän inspiration och började titta bland rötterna... Det slutade med att jag ägnade ca 1 timme åt att plocka igenom samtliga rötter på de ca 10 hyllmetrarna. Skam den som ger sig...

      Precis som det brukar bli med julgranen, så var det roten jag hittade bland de första som jag slutligen köpte. Hittade även en passande "kompis" till den första roten, men vi får se om jag använder den eller inte.

      När jag för många, många år sedan hade akvarium kommer jag ihåg att jag ofta blev lite besviken på att den där jättefina roten inte fick plats i mitt lilla 80L akvarium. Med detta i minnet går jag och testar om roten går ner i ett av de tomma akvarierna... Och den går precis ner i det 40 cm djupa akvariet, så det blir perfekt i Lido 200 som är 50 cm djupt

      Några bilder:

      Klicka på bilden för större version

Namn: Rot001a.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,3 KB
ID: 690232
      Den vinkel som jag tänker mig att roten ska ha sedd från frontrutan.

      Klicka på bilden för större version

Namn: Rot1a-d.jpg
Visningar: 1
Storlek: 275,7 KB
ID: 690233
      Roten sedd från vänster till höger.

      Klicka på bilden för större version

Namn: Rot_1&2_001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,9 KB
ID: 690234
      En tänkt "aquascaping" med rötterna. Bilden har ungefär de proportioner och storlek som frontrutan på Lido 200.
      Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

      Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

      Kommentar

      • Jonas T
        Användare
        • mars 2014
        • 119

        #4
        Sitter nu och "googlar" på bakgrunder typ "Slimline" för att inte ta bort för mycket av djupet i akvariet... så att jag inte kan använda min fina rot
        men samtidigt vill jag helst dölja tekniken på ett snyggt sätt.

        Har köpt Fluval's ytavrinnare för att förhoppningsvis få bort den hinna som brukar bildas på vattenytan. Ytavrinnaren är 4 cm i diameter och är troligen tjockaste tekniken. Värmaren är 36 mm och behöver så klart lite vatten runt om, så kanske 5 cm räcker. Men att ta bort 5 + 2 cm (bakgrunden) utmed hela baksidan känns inte så lockande... då blir det ju bara 43 cm djup kvar i akvariet.
        Klicka på bilden för större version

Namn: Fluval-Surface-Skimmer.jpg
Visningar: 1
Storlek: 228,0 KB
ID: 690235
        Det lutar åt att försöka få till en snygg lösning i ena hörnet... Frågan är bara hur... Med slimline-skivor (blir kanske lite platt) eller med någon tillkapad modul (blir kanske för klumpigt/stort).

        Får "googla" vidare och ni få gärna komma med tips.

        Det som behöver rymmas är:
        Ytavrinnaren diam = 4 cm, höjd ca 29cm)
        Värmare 36mm, höjd 41cm
        Eventuellt ytterligare ett "utsug" om flödet genom ytavrinnaren inte räcker till.
        Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

        Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

        Kommentar

        • ewa
          NCS Medlem
          • mars 2013
          • 457

          #5
          Kul med nya projekt! Snygga rötter.
          Lycka till.

          Kommentar

          • Jonas T
            Användare
            • mars 2014
            • 119

            #6
            Ursprungligen postat av ewa
            Kul med nya projekt! Snygga rötter.
            Lycka till.
            Tack!
            Trodde inte att jag skulle hitta så snygg/a rötter, men "plötsligt händer det"

            Kan knappt vänta på att få göra lite aquascaping... Får dock lite smått prestationsångest nu när jag hittat en så snygg rot...
            Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

            Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

            Kommentar

            • ewa
              NCS Medlem
              • mars 2013
              • 457

              #7
              Ha inte för bråttom, det får ta tid. Svårt att få till det till 100% direkt. Och att hitta precis de växter man vill ha kan ta tid. Och sen kommer val av fisk- inte det lättaste heller, då man vill ha allt

              Kommentar

              • {_AquA_}
                Användare
                • februari 2013
                • 1299

                #8
                Ta en titt på PUNKFREDD's LIDO projekt. Tycker inte att hans utblås och inblås syns så mycket. Väldigt diskret och fint!
                // Nasser H

                Följ mina projekt:

                Tråd 1:
                https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                Finns mer gott på följande sida!
                Min Zoon:
                http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                Kommentar

                • Jonas T
                  Användare
                  • mars 2014
                  • 119

                  #9
                  Ursprungligen postat av {_AquA_}
                  Ta en titt på PUNKFREDD's LIDO projekt. Tycker inte att hans utblås och inblås syns så mycket. Väldigt diskret och fint!
                  Punkfredd har fått till det riktigt snyggt, så den lösningen blir det troligen om jag inte kommer på hur jag ska dölja det på ett snyggt sätt. Jag vill dock troligen använda ytavrinnaren för att slippa eventuell hinna på vattenytan och är lite osäker på vilket flöde den orkar med, men jag får testa och se när jag väl har fått filtret jag beställt.

                  - En tanke... Ytavrinnaren bör kanske placeras på motsatta sidan från inblåset medan det samtidigt bör finnas ett utsug vid botten på samma sida som inblåset... Men det är kanske bara optimalt rent teoretiskt och inte lika viktigt i verkligheten...

                  Om jag behöver värmare så kanske jag får satsa på en utvändig sådan för att slippa fler prylar i karet. Några tips?

                  Inblåset har jag tänkt göra som Punkfredd, med Ehiems Installationskit 2, så att det blir en bra rörelse utmed hela vattenytan.

                  Bild på Punkfredds Lido 200:
                  Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                  Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                  Kommentar

                  • {_AquA_}
                    Användare
                    • februari 2013
                    • 1299

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jonas T
                    Punkfredd har fått till det riktigt snyggt, så den lösningen blir det troligen om jag inte kommer på hur jag ska dölja det på ett snyggt sätt. Jag vill dock troligen använda ytavrinnaren för att slippa eventuell hinna på vattenytan och är lite osäker på vilket flöde den orkar med, men jag får testa och se när jag väl har fått filtret jag beställt.

                    - En tanke... Ytavrinnaren bör kanske placeras på motsatta sidan från inblåset medan det samtidigt bör finnas ett utsug vid botten på samma sida som inblåset... Men det är kanske bara optimalt rent teoretiskt och inte lika viktigt i verkligheten...

                    Om jag behöver värmare så kanske jag får satsa på en utvändig sådan för att slippa fler prylar i karet. Några tips?

                    Inblåset har jag tänkt göra som Punkfredd, med Ehiems Installationskit 2, så att det blir en bra rörelse utmed hela vattenytan.
                    Problemet med en ytavrinnare är att det drar med sig luft in till ytterfiltret och du kan riskera läckage.
                    Inte så kul om man ha 720 liter som mig här hemma.

                    Det finns Eheim ytterfilter med inbyggd värmare Hur bra det lär funka vet jag inte. I värsta fall kan du ha bakgrunden sen får du ha två smala delar som du vinklar lite och sätter mot bakgrunden... Det kan bli som en liten gömma med en rast på ena sidan där insuget och ytavrinnaren är och samtidigt sätter du doppvärmare där också och den andra kan agera som gömma för utblås
                    Bifogade filer
                    // Nasser H

                    Följ mina projekt:

                    Tråd 1:
                    https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=68828
                    Tråd 2: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70979

                    Finns mer gott på följande sida!
                    Min Zoon:
                    http://www.zoonen.com/ref.asp?id=2550771&zoon=1

                    Kommentar

                    • Jonas T
                      Användare
                      • mars 2014
                      • 119

                      #11
                      Ursprungligen postat av {_AquA_}
                      Problemet med en ytavrinnare är att det drar med sig luft in till ytterfiltret och du kan riskera läckage.
                      Inte så kul om man ha 720 liter som mig här hemma.
                      Ooops! Det har jag inte hört/läst när jag kollat runt på forumen.
                      Gäller detta alla slags ytavrinnare som är kopplade direkt till filtret/pumpen?

                      Fluvals ytavrinnare fungerar så att den tar vatten både från ytan och från ett inlopp längre ner, där även anslutningen till filtret sitter. Dvs anslutningen till filtret är en bra bit under vattenytan och borde inte suga luft så länge det inte är ett rejält drag i filtret jämfört med vad det extra inloppet klarar av. Men det är också lite därför jag tänker mig att jag behöver ta höjd för att även behöva ett extra insug till filtret. Får testa detta när jag får mitt filter.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: Fluval_SS.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,2 KB
ID: 690239Klicka på bilden för större version

Namn: Fluval_SS_NB_Insug.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,2 KB
ID: 690240

                      Ursprungligen postat av {_AquA_}
                      Det finns Eheim ytterfilter med inbyggd värmare Hur bra det lär funka vet jag inte.
                      Jag har tyvärr redan beställt filter, ett Eheim 2078. Valde det filtret dels för att, som jag tycker, att jag fick ett bra pris samtidigt som det har en relativt bra lyfthöjd på 2,6 m.

                      Jag kollade på dem med värmare, men är lite skeptisk till att bygga in saker i varandra. Pajar värmaren/filtret blir man av med båda... Vet inte om jag tänker fel där, men men.

                      Ursprungligen postat av {_AquA_}
                      I värsta fall kan du ha bakgrunden sen får du ha två smala delar som du vinklar lite och sätter mot bakgrunden... Det kan bli som en liten gömma med en rast på ena sidan där insuget och ytavrinnaren är och samtidigt sätter du doppvärmare där också och den andra kan agera som gömma för utblås
                      Det var en smart lösning Tack!
                      Ska fundera på den och skissa på utrymmet jag skulle behöva bakom. Jag har bara tänkt på en "rak" lösning som man brukar se med "filtersvamp" i "öppningen".
                      Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                      Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                      Kommentar

                      • Jonas T
                        Användare
                        • mars 2014
                        • 119

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jonas T
                        Ooops! Det har jag inte hört/läst när jag kollat runt på forumen.
                        Gäller detta alla slags ytavrinnare som är kopplade direkt till filtret/pumpen?
                        Hittade tråden jag hade läst.. och det var här på cilkid.org:
                        Ursprungligen postat av FI
                        Ja den rekommenderas varmt, jag ska installera samma grej i övriga kar också tror jag. Enda nackdelen jag har märkt är att det kan sugas in lite luft i filtren om man ställer in så den suger mest upptill.
                        Här nämns det eventuella problemet med insug av luft, men samtidigt att det inte behövs speciellt mycket flöde genom det övre intaget för att hålla ytan ren.
                        Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                        Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                        Kommentar

                        • Jonas T
                          Användare
                          • mars 2014
                          • 119

                          #13
                          Åkte förbi akvarieaffären idag och kom hem med följande...

                          Klicka på bilden för större version

Namn: BTN_Slimline_60B_Box.jpg
Visningar: 1
Storlek: 62,4 KB
ID: 690244

                          Köpte en Back to Nature Slimline 60B (55x50cm) respektive 60C (55x20cm) färgen Basalt/Gneiss (Grå/Röd).

                          Tack vare ett snabbt svar från Punkfredd gällande Aquaterra Rockwall... Tack!... var det inte svårt att bestämma sig...
                          Ursprungligen postat av Punkfredd
                          Skall jag vara helt ärlig så kan jag inte rekommendera den.

                          Den är jätte ljus på baksidan som kan varas svårt att dölja och bitarna passade inte ihop.
                          Lido 200 anges vara 71 cm brett och när jag jämförde med andra akvarier från Juwel tycks måttet vara inkl "ramen" vilket ger att glasets yttermått bör vara ca 70 cm. Med minst 6 mm glas blir det ett innermått på ca 69cm. Jag fick/får det till att modul 60C bygger 20,5cm och 60B bygger 48,8 cm när man kapar den rak, vilket tillsammans blir 69,3 cm, dvs funkar perfekt!

                          Har ju inte akvariet ännu, så jag ställde upp grejerna på köksbänken... vilket i sig gav ett "eurika-moment", återkommer till det... och så gjorde jag ett snabbt fotomontage med bakgrunden och rötterna.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,8 KB
ID: 690245
                          BTN Slimline 60C till vänster och 60B till höger.

                          BTN Slimline är 55cm höga medan Lido 200 är ca 58 cm till vattenlinjen, men det är ju bara att höja upp dem ca 3 cm, vilket gruset sedan ändå kommer att täcka.
                          Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                          Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                          Kommentar

                          • Mony
                            Användare
                            • december 2013
                            • 187

                            #14
                            Kommer bli jättefint!

                            Kommentar

                            • Jonas T
                              Användare
                              • mars 2014
                              • 119

                              #15
                              Ursprungligen postat av {_AquA_}
                              I värsta fall kan du ha bakgrunden sen får du ha två smala delar som du vinklar lite och sätter mot bakgrunden... Det kan bli som en liten gömma med en rast på ena sidan där insuget och ytavrinnaren är och samtidigt sätter du doppvärmare där också och den andra kan agera som gömma för utblås
                              Eurika-moment... När jag ställde upp BTN Slimline-skivorna på köksbänken, för att se hur de såg ut tillsammans, så slog det mig...
                              Tack AquA för att du fick mig att tänka utanför den fyrkantiga boxen

                              ...att jag naturligtvis ställer hela bakgrunden på snedden utmed hela baksidan med början bara någon cm från baksidan och slutar ca 9 cm ut från baksidan i andra hörnet. På så vis blir det inga stora "avbrott/nivåskillnader" i bakgrunden samtidigt som inte onödigt mycket yta/volym går förlorad.

                              Om jag är lite försiktig när jag kapar bakgrunden rak i kanten, så blir den ca 70 cm (20,5 + 49,5) och "diagonalen" får jag till att bli ca 70,5cm, dvs lagom passform för att även få plats med lite silikon mot glaset.

                              Skiss på den tänka layouten med BTN Slimline (den bruna linjen) monterad på snedden utmed baksidan.
                              Bakom BTN Slimline placerar jag ytavrinnare (röd), värmare (orange) och eventuellt extra utlopp/utsug (grå). Inloppet (blå) i form av Ehiems installationskit 2 placeras vid vattenytan utmed akvariets kortsida.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: Layout_Skiss_Ovan.jpg
Visningar: 1
Storlek: 162,4 KB
ID: 690246
                              Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                              Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                              Kommentar

                              Arbetssätt...