JT's projekt Juwel Lido 200

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas T
    Användare
    • mars 2014
    • 119

    #16
    Ursprungligen postat av Mony
    Kommer bli jättefint!
    Tack Mony!

    Jag tror och hoppas det också.
    Är lite mer säker i och med att jag nu tror mig kommit på hur jag ska göra med placeringen av bakgrunden för att dölja tekniken.
    Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

    Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #17
      JT's projekt Juwel Lido 200

      Kollat igenom din tråd nu! Kommer blir kanon fint detta!

      Personligen har jag valt att köra ett lowtech växtkar då jag laborerat med co2 system och allt de där tidigare och kommit fram till att de inte är för mig (de är ju fiskarna som är spännande) Du kommer behöva skaffa mer ljus om du ska ha co2 tillförsel!

      Tror du i längden kommer tycka att de där äter upp för mycket yta i ditt kar (att sätta bakgrunden snett på diagonalen.

      Hade hellre också gjort två filterhörn som nämnts tidigare.

      Här är två trådar om ett kar där jag gjorde så:

      Äntligen Söndag och jag har höggt tag i projektet att tömma akvariet och skall limma in en enkel Juwelbakgrund, göra som filterfack att gömma de stickande gröna eheim rören från ytterfiltren i samt installera metalhalogen ljus. Att ett sånnt här litet akvarium kan ta upp all denna plats när man sprider ut det är rätt


      Äntligen har jag fått igång ett akvarium hemma igen. Pga separation och en hel del annat att stå i så lade jag ner hela hobbyn ett tag. Nu har jag hittat tid till det igen och kostat på mig själv blyga 125 Liter. Går än sålänge endast 20 Rödmuns Tetra och fyra st Corydoras Duplicareus här. Tanken är att skaffa två


      Sen får jag passa på att tacka för alla fina omnämnanden i tråden.

      Känns lite smickrande när ens kar/trådar används som referenser och inspiration!
      Senast redigerad av FrePGun; 09 mars 2014, 23:56.

      Kommentar

      • Mony
        Användare
        • december 2013
        • 187

        #18
        Jag tycker det är jätteroligt att följa andras projekt. Man blir verkligen inspirerad samt får en massa bra tips. Som nybörjare skulle jag gärna vilja veta vad växterna ni har heter. Nu har jag lärt mig en del, men som helt grön vet man inte alls. Tips att skriva ut namn på dessa om ni gör fler trådar

        Tips till forumägarna: Ett galleri med inredningstips och bilder på akvarierna och eventuellt länk till projekttråden.

        Kommentar

        • Jonas T
          Användare
          • mars 2014
          • 119

          #19
          Lilla julafton...

          Det finns ett paket att hämta hos ditt serviceställe...

          Klicka på bilden för större version

Namn: Eheim_2078_01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 203,0 KB
ID: 690253

          Vad kan det vara?...

          Klicka på bilden för större version

Namn: Eheim_2078_02.jpg
Visningar: 1
Storlek: 229,1 KB
ID: 690254
          Förhållandevis väl paketerat...

          Klicka på bilden för större version

Namn: Eheim_2078_03.jpg
Visningar: 1
Storlek: 252,1 KB
ID: 690255
          Ett Eheim professionel 3e 700 [2078]

          Klicka på bilden för större version

Namn: Eheim_2078_04.jpg
Visningar: 1
Storlek: 221,3 KB
ID: 690256

          Klicka på bilden för större version

Namn: Eheim_2078_05.jpg
Visningar: 1
Storlek: 202,7 KB
ID: 690257
          Bruksanvisning och CD med programvaran för att övervaka och styra filtret från en PC. (Anslutningskit/kabel måste köpas separat)
          Tror inte jag kommer använda programvaran och det var inte därför jag köpte detta filter. Köpte det då jag fick det, som jag tycket, till ett bra pris samtidigt som det har relativt bra pumphöjd på 2,6 meter.

          Klicka på bilden för större version

Namn: Eheim_2078_06.jpg
Visningar: 1
Storlek: 236,2 KB
ID: 690258

          Missade/hade glömt att det följde med in- och utlopp med filtret... Beställde tidigare idag det böjda röret för att använda vid vattenbyten, men jag kunde ha använt detta eftersom jag kommer använda Eheims InstallationsSET 1 i akvariet. Beställde massa andra grejer också, så jag får se om jag skickar tillbaka röret eller om jag behåller det som reserv.
          Senast redigerad av Jonas T; 10 mars 2014, 21:05.
          Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

          Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

          Kommentar

          • Mony
            Användare
            • december 2013
            • 187

            #20
            Jag blev jättebesviken när de gröna rören följde med och inte installations SET. På bilden hos de jag beställde fick jag intrycket att det var de svarta rören som följde med och inte de gröna.

            De gröna som följer med är svåra att få till snyggt över kanten. Dessutom får man slösa på den redan korta slangen som 90 grader slangböj då det inte finns en enda 90-svängrörs bit med. Mellan slang och rör skulle man linda med tejp. Hur B ser inte det ut?

            Jag tycker även att längden på slangen var otroligt snål. Har mitt under skåpet och måste hålla hela pumpen på sniskan när jag ska dra ut det. Resultatet blir vatten i skåpet hur försiktig jag än är. Otroligt dåligt då man ändå betalar så mycket för ett filter.

            Vet inte hur du kommer ha det, men jag hade sjukt svårt att pumpa så den självfyllde. Både jag och min man pumpade men den fyllde inte alls själv. Tillslut fyllde min man filtret upp till den översta filtret (detta ska vara tomt) och sen pumpade vi av bara helvete en 10-15 gånger, sen kom det igång.

            När det väl är på plats är det ett superfilter. Vattnet blev kristallklart på en halv dag!

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #21
              Ursprungligen postat av Jonas T
              Lilla julafton...

              Missade/hade glömt att det följde med in- och utlopp med filtret... Beställde tidigare idag det böjda röret för att använda vid vattenbyten, men jag kunde ha använt detta eftersom jag kommer använda Eheims InstallationsSET 1 i akvariet. Beställde massa andra grejer också, så jag får se om jag skickar tillbaka röret eller om jag behåller det som reserv.
              Det är en speciell känsla! Tror de blir kanon, personligen har jag hållt mig borta från E serien. Av samma anledning som jag inte gillar nya bilar, mer kretskort som kan gå sönder...

              Ursprungligen postat av Mony
              Jag blev jättebesviken när de gröna rören följde med och inte installations SET. På bilden hos de jag beställde fick jag intrycket att det var de svarta rören som följde med och inte de gröna.

              Mellan slang och rör skulle man linda med tejp. Hur B ser inte det ut?!
              Jag vet att dom släppte en jubileums edition där själva behållaren var i svart och båda installations seten skulle ingå.

              Är de så att dom ändå skickat den vanliga borde du ju ha rätt till att få installations seten vid sidan av!

              Slangklämmor är väll bättre än tejp?

              Mellan strilrör och det krökta röret är de smidigast med en bit slang bara

              Kommentar

              • Jonas T
                Användare
                • mars 2014
                • 119

                #22
                Ursprungligen postat av Punkfredd
                Hade en gnagande känsla av att jag glömt något....

                Upp på vinden och kolla i kartongen.

                Nu ångrar jag att jag snålade in på snabbkopplingar.
                Tack Punkfredd för att du delar med dig av dina "misstag"!

                Detta fick mig att beställa snabbkopplingar, och när jag ändå var igång beställde jag varianten med dubbla kranar, så att vattnet inte rinner ut. Och tur var det, för efter att jag beställt dem säger Mony detta kring att få filtret att fyllas med vatten:

                Ursprungligen postat av Mony
                Vet inte hur du kommer ha det, men jag hade sjukt svårt att pumpa så den självfyllde. Både jag och min man pumpade men den fyllde inte alls själv. Tillslut fyllde min man filtret upp till den översta filtret (detta ska vara tomt) och sen pumpade vi av bara helvete en 10-15 gånger, sen kom det igång.

                När det väl är på plats är det ett superfilter. Vattnet blev kristallklart på en halv dag!
                Snabbkopplingarna med kran gör det möjligt att först fylla/behålla slangen med vatten och därmed inte behöva skapa samma undertryck med "vakuumpumpen" på filtret. Hoppas detta funkar, så att det därmed blir enklare att få igång filtret efter rengöring.

                Ursprungligen postat av Mony
                Jag blev jättebesviken när de gröna rören följde med och inte installations SET. På bilden hos de jag beställde fick jag intrycket att det var de svarta rören som följde med och inte de gröna.
                Ja, det är konstigt att inte InstallationsSET 1 och 2 följer med nu för tiden istället för de gröna rören. Kollar man på priserna, så kostar SET1 och SET2 ca 100kr mer, vilket inte känns så mycket med tanke på vad man får betala för filtret, och det är ju inte den pengen för Eheim om de skickar med dem från början. Men, men...
                Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #23
                  Ursprungligen postat av Jonas T
                  Tack Punkfredd för att du delar med dig av dina "misstag"!

                  Detta fick mig att beställa snabbkopplingar, och när jag ändå var igång beställde jag varianten med dubbla kranar, så att vattnet inte rinner ut. Och tur var det, för efter att jag beställt dem säger Mony detta kring att få filtret att fyllas med vatten:



                  Snabbkopplingarna med kran gör det möjligt att först fylla/behålla slangen med vatten och därmed inte behöva skapa samma undertryck med "vakuumpumpen" på filtret. Hoppas detta funkar, så att det därmed blir enklare att få igång filtret efter rengöring.



                  Ja, det är konstigt att inte InstallationsSET 1 och 2 följer med nu för tiden istället för de gröna rören. Kollar man på priserna, så kostar SET1 och SET2 ca 100kr mer, vilket inte känns så mycket med tanke på vad man får betala för filtret, och det är ju inte den pengen för Eheim om de skickar med dem från början. Men, men...
                  Fast på PRO serien från Eheim så är de ju avstängningsventiler i fästet slang/pump. Mao så är det lite overkill med sånna snabbkopplingar på ett ytterfilter.

                  Dom brukar användas på Classic serien så att man kan lossa slangarna vid rengörning av filtret.

                  Vakuumpumparna är väll rätt ökända för att inte fungera jag brukar alltid suga vatten i någon ände av filtret för att få igång hävert effekten och fylla det (tomt från början).

                  Kommentar

                  • Jonas T
                    Användare
                    • mars 2014
                    • 119

                    #24
                    Ursprungligen postat av Punkfredd
                    Fast på PRO serien från Eheim så är de ju avstängningsventiler i fästet slang/pump. Mao så är det lite overkill med sånna snabbkopplingar på ett ytterfilter.
                    Det har du rätt i Nåja, då blir det iaf enkelt den dag då man ska byta filtret eller behöver göra rent själva slangfästet på filtret.
                    Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                    Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #25
                      Ursprungligen postat av Jonas T
                      Det har du rätt i Nåja, då blir det iaf enkelt den dag då man ska byta filtret eller behöver göra rent själva slangfästet på filtret.
                      Njae. Hade jag varit du hade jag avbeställt dom. Du kastar pengarna i sjön! Däremot är ju installations seten optimala ihop med ett ytterfilter!

                      Kommentar

                      • Mony
                        Användare
                        • december 2013
                        • 187

                        #26
                        Ursprungligen postat av Punkfredd
                        Slangklämmor är väll bättre än tejp?
                        Jag fick inga slangklämmor med. På instruktionsmanualen hade de ritat en fin tejprulle. Det följde givetvis inte med någon tejprulle så jag tog den där svarta plasttejpen som låg i verktygslådan. Hur som helst - både med slangklämmor och tejp ser det B ut. Mycket snyggare hade det blivit så som det blir med Installations SET.

                        Men nu har jag ju ett MOVE akvarium, så allt är gömt under inuti skåpet med insug och utlopp underifrån med MOVE's egna kopplingar. Bye, bye gröna fula rör/slangar

                        Kommentar

                        • Jonas T
                          Användare
                          • mars 2014
                          • 119

                          #27
                          Julafton! ... för att citera Mony

                          Klicka på bilden för större version

Namn: Juwel_Lido_200_Box_001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,7 KB
ID: 690280

                          Klicka på bilden för större version

Namn: Juwel_Lido_200_Box_002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 91,4 KB
ID: 690281

                          I torsdags hämtade jag mitt vita Lido 200 med tillhörande möbel/bänk

                          När jag ändå hade tillgång till bil, så passade jag även på att köpa grus. Det blev 40kg svart grus och 25kg vitt ciklidgrus. Allt kommer inte att gå åt, men det är bättre att ha lite för mycket än att man står där och önskar man hade haft några kilo till

                          Ifall någon undrar, så går kartongen in genom bagageluckan på en nyare V70 med några centimeters marginal på höjden.
                          Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                          Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                          Kommentar

                          • Jonas T
                            Användare
                            • mars 2014
                            • 119

                            #28
                            Lördagens projekt...

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_001.jpg
Visningar: 1
Storlek: 54,9 KB
ID: 690282

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,3 KB
ID: 690283

                            ...har bestått av att skära till cellplast för att "lyfta" upp BTN Slimline-bakgrunden, som är 545 mm, 27 mm så att den räcker över vattenlinjen, samtidigt som bakgrunden inte ska sticka upp ovanför den nedre listen, som är ca 30 mm mätt från insidan, och därmed gruset.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,2 KB
ID: 690285

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,7 KB
ID: 690286

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 73,3 KB
ID: 690287

                            Klicka på bilden för större version

Namn: Bakgrund_Bygg_003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,5 KB
ID: 690284

                            Skär ut cellplasten så att bakgrunden kommer stå lite på snedden och därmed skapa ett utrymme för att kunna dölja "tekniken".

                            Har beställt en till Juwel-lysrörsramp och det 3-delade lucksetet, vilket gör att jag har behövt skära ut lite extra i ena kanten, så att det bakre lysröret får plats.
                            Senast redigerad av Jonas T; 15 mars 2014, 22:57.
                            Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                            Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              #29
                              Blir säkert kanon de där! Innan du börjar bröta i mer grejer som kommer sitta fast så rycker jag du ska ta ut det gamla filtret!

                              Fixa stark fiskelina och pilla imellan fogarna! Ta tag i var ände och "såga" dig igenom.

                              Kommentar

                              • Jonas T
                                Användare
                                • mars 2014
                                • 119

                                #30
                                Ursprungligen postat av Punkfredd
                                Blir säkert kanon de där! Innan du börjar bröta i mer grejer som kommer sitta fast så rycker jag du ska ta ut det gamla filtret!

                                Fixa stark fiskelina och pilla imellan fogarna! Ta tag i var ände och "såga" dig igenom.
                                Absolut! Det "gamla" filtret ska bort, men jag visste inte riktigt hur jag skulle angripa problemet... Så tack Punkfredd för tipset om att använda sig av stark fiskelina! Det är guld värt att få tips om smarta beprövade metoder!
                                Följ gärna min projekttråd "JT's projekt Juwel Lido 200"

                                Ciklider i akvariet: Apistogramma borellii, Apistogramma macmasteri Red neck

                                Kommentar

                                Arbetssätt...