Affes diverse projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Affes diverse projekt

    Jag vet inte hur många som följt mig genom alla mina projekt, har hunnit bli några stycken på relativt kort tid nu ändå, Jag har provat olika biotoper, rovfiskar och Saltvatten men har i alla fall, efter provat de mesta, insett att det är Sydamerika och stora ciklider och jordätare som är min grej.

    Nu till det tråkiga med titeln på denna tråd som uppkommit genom diverse tråkigheter.
    Sepparerade med flickvännen och sökte jobb i hemstaden Umeå för att komma bort från allt här i Uppsala hade bestämt mig för att jag verkligen skulle tillbaka till norrland. Så för att underlätta flytten såldes alla akvarium och fiskar och tanken var att skaffa nya när jag väl kom upp till Umeå och gjort mig hemmastad igen.
    Men så blev det så att jag inte fick jobbet jag ville ha och efter att besökt Umeå någon vecka insåg jag att jag faktiskt trivs riktigt bra i Uppsala trots allt så bestämde mig för att faktiskt bo kvar här nere och jakten på en lägenhet började, alla som bor i Uppsala eller någonstans nära sthlm vet att det är extremt svårt att hitta en hyreslägenhet utan att stått i kö halva livet så blir man erbjuden något tar man den. Efter massa sökande hade jag turen att få tag i ett förstahands kontrakt på en nyrenoverad 2:a som dock bara är på 52kvm så få plats med de möbler jag vill ha och ett akvarium som är stort nog för den sortens fiskar jag gillar kändes omöjligt. Skaffa ett nano kar med små fiskar är inget som intresserar så det skulle nog bara bli ignorerat och vanskött.

    Men nu alla som vet vem jag är har nog koll på att jag inte kan sitta sysslolös utan måste ha något att pilla med. Så saltvatten hade jag testat och insett att fiskarna behöver man en kubik till om de ska kunna ha någolunda naturligt beteende så det var bara stryka. Men koraller finns det i MASSOR och de är väldigt intressanta djur. Så då blev det en 60L dennerle kub med LED belysning och skummare, ganska lowtech för att köra koraller i. Så det är första delen denna tråd kommer handla om. Den andra delen kommer handla om en växtvägg jag har tänkt bygga hemma. Jag har problem med torr hud och akvarier har hjälpt mig enormt men när jag inte har plats så är ju en växtvägg bra mycket roligare än en luftfuktare.
    Mvh
    //Alf
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Kuben till saltvattnet beställdes från aquaristic.net för jag gillar verklien stuket på dessa Dennerle kuber och jag hittade den ingen annan stans. Men frakten fick smidigt med UPS hem. Den kom fram hel och fin till mig.
    Bänken blev ett överskåp från Ikea med ställbara fötter av stål, nog den billigaste akvariebänk jag köpt.

    Tekniken i karet är
    Tunze DOC comline 9004 skummare
    Mazspect Razor Nano 60w
    Tunze Osmolator 3155
    Tunze Nanostream 6045

    Bild 1 packades den upp.
    Bild 2 Baksidan målades svart.
    Bild 3 köpte ett Ikea överskåp och ställde den på.
    Bild 4 Saltvattnen blandades till och stenar hittade ner i karet.
    Bild 5 Led Belysningen på plats.

    Nu finns det även 2 koraller i karet men det har inte tillkommit några på bra länge eftersom jag skulle flytta och inte ville riskera livet på flera av dem. Men när flytten är genomför är tanken att karet ska fyllas upp.
    Bifogade filer
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #3
      Nu till växtväggen som är ett projekt som inte är påbörjat mer än i planerings stadiet ännu eftersom jag inte får flytta in i den nya lägenheten förrens den första Februari.

      Tanken är då att bygga växtväggen i ett 90 graders hörn, cirka 1m på varje sida och runt metern hög också. Som material kommer jag använda Epiweb. Sedan täcka den med deras mossmix och låta den växa ut ordentligt. Efter det kommer jag köpa lite enkla ormbunkar och orkideer som inte kräver så mycket som jag kommer smycka väggen med. Tanken är att det inte ska bli något som kräver mängder med underhåll utan mer en levande tavla som håller uppe luftfuktigheten i lägenhen och även renar luften lite.

      Först så kommer en länk på det jag tänkt använda så förstår ni ungefär hur det fungerar.


      Sedan kommer en bild på planlösningen på min lägenhet och markering i grönt, gjord i paint, var jag tänkt ha väggen.
      Bifogade filer
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Kul projekt! Det ska följas.

        Kommentar

        • olaw
          NCS Medlem
          • juli 2006
          • 470

          #5
          Roliga projekt att följa. Tråkigt att det inte blev som du ville med Umeå, men trevligt att du blir kvar i Uppsala.

          Kommentar

          • Lillemor
            NCS Medlem
            • juni 2013
            • 117

            #6
            Hej
            Detta var inspirerande. Såg direkt möjligheter att utveckla detta projekt. Ska bli kul och följa hur du tänkt, och hur det blir i slutändan.

            En ide jag fick var skåp typ ikea kök överskåp, ett skräddarsytt akvarium som inte har så mycket djup eller höjd men ändå en möjlighet att ha lite småfisk och din växtvägg över. Vill inte kapa din tråd, men kanske jag sådde några ideer hos dig för att utveckla bygget lite. Klart roligare än ett nano.

            Mvh
            Lillemor
            ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

            ~","~ ~","~ ~","~ ~","~ ~","~

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              #7
              Ursprungligen postat av Lillemor
              Hej
              Detta var inspirerande. Såg direkt möjligheter att utveckla detta projekt. Ska bli kul och följa hur du tänkt, och hur det blir i slutändan.

              En ide jag fick var skåp typ ikea kök överskåp, ett skräddarsytt akvarium som inte har så mycket djup eller höjd men ändå en möjlighet att ha lite småfisk och din växtvägg över. Vill inte kapa din tråd, men kanske jag sådde några ideer hos dig för att utveckla bygget lite. Klart roligare än ett nano.

              Mvh
              Lillemor
              Anledningen att jag valt att inte ha något akvarie under är att intresset för småfiskar är för litet. Få ett till kar att byta vatten i bara för att ha ett akvarium med något i är inte alls värt det för mig. Sedan djupet på ett kar på platsen jag märkt ut kan ju inte vara med än 20-30cm så det blir ju samma fiskar som i ett nano i alla fall. Ska jag ha ett akvarium igen så ska det vara runt 1000L eller större så jag kan ha de fiskar som intresserar mig så jag faktiskt har en anledning att byta vatten och så jag kan sitta och titta på akvariet och njuta. Skrapa rutor och byta vatten är bara värt det om man faktiskt gillar det som är på insidan av glaset.
              Min tid med mängder av akvarium är över. Ett stort är det enda jag kommer ha när jag väl hittar ett bättre ställe att bo på.

              Men vi har ju redan en tråd här på forumet med en som bygger en vägg av epiweb med ett akvarium under. Mins inte vad den heter men det finns.
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • roedkft
                Användare
                • juni 2010
                • 189

                #8
                Den där kublösningen blev riktigt snygg! Funderar skarpt på att sno den idén. Såg att det fanns en hel del olika dörrar att välja på så man har ju möjlighet att få en bunt olika lösningar.

                Kommentar

                • Bjorn
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 939

                  #9
                  Ursprungligen postat av affealien
                  Men så blev det så att jag inte fick jobbet jag ville ha och efter att besökt Umeå någon vecka insåg jag att jag faktiskt trivs riktigt bra i Uppsala trots allt så bestämde mig för att faktiskt bo kvar här nere och jakten på en lägenhet började
                  Välkommen hem igen! ..allt löser sig till det bättre så länge man vill och inte ger upp! ...både när det gäller boende, flickor & fiskar! ...ibland måste saker skita sig för att man ska få det bättre än tidigare!
                  Newbie December 2009
                  Malawi: 450 liter
                  Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

                  Järfälla/Stockholm

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 1157

                    #10
                    Jahapp då har man börjat bo in sig i nya lägenheten. Tyvärr var det alldeles för trångt och litet och besvärligt att dra fram el osv till hörnet där jag ville bygga växtväggen så den idé får jag skrota tyvärr, inget annat vettigt ställe att bygga den på heller tyvärr.

                    Men efter att möblerat om lite i sovrummet inser jag att jag får plats med ett 500L akvarium i en hörnet med måtten 100x100x50cm. Så min sötvattens pause blev kortare än beräknat.
                    Kan bara inte bestämma mig vad jag vill ha i karet... En Fahaka Kulfisk, Datnioides och L-malar, Jordätare och någon annan Ciklid....... Detta hopplösa velande!
                    Som tur är åker jag till Thailand om en vecka och blir borta i 2 veckor så då kan jag koncentrera mig på lite annat och fundera över några öl i solen så kanske jag kommer på vad jag verkligen vill ha. Men är det någon annan med bra idé på vad man kan hitta på med ett kar med de udda måtten får gärna hojta till.

                    Just ja, kommer bli lite murgröna eller liknande som kommer få växa upp ur karet och på väggen så en liten fusk växtvägg kommer det bli i alla fall.
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #11
                      Det låter ju helt rimligt att få plats med 500 liter i sovrummet. Vi akvarister tänker på ett speciellt sätt. Vi ser möjligheter

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        #12
                        Med en ny sängram som har förvaring i huvudgaveln så kunde jag slänga ut båda sänborden och helt plötsligt blev det massa plats över om man flyttade sängen lite.

                        Man får göra vad man kan när man bara har 52kvm och inte bara vill ha akvarier som inredning.
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • Pabbe
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 1805

                          #13
                          Haha,helt i sin ordning!
                          Som Johho påpekar; vi ser möjligheter. Ett tag efter jag separerat blev jag tvungen att byta ner mig till en tvåa. En tvåa med ett stort kök, modell bondkök. Jag såg inte ett möjligt stort köksbord...Det blev ju 250 cm kar förstås

                          Kommentar

                          • affealien
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 1157

                            #14
                            Hehe!

                            Jag tror man ser möjligheterna i alla hobbys faktiskt. Bara att det inte är alla där man behöver påverka inredningen i sitt hem för att utöva den.

                            Fiskvalet har löst sig själv i alla fall, Blev erbjuden att köpa tillbaka mina gamla Satanopera Daemon och då kan jag självklart inte låtabli att tacka JA så det blir ett 500L svatvattens kar med lite L-malar.
                            Mvh
                            //Alf

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • januari 2012
                              • 1157

                              #15
                              I vanlig ordning drar jag igång projekten innan jag egentligen drar igång dem. Många håller allt i sina huvuden men jag behövde en bild på hur det skulle bli kände jag så slängde ihop detta lite snabbt.
                              Googel Sketchup måste vara det besvärligaste 3D programmet som finns att hålla på med i alla fall skulle vilja göra rör och allt men blev förbannad på skiten så nöjde mig....
                              Nått i den här stilen har jag i alla fall tänkt nya akvariet med sump och sedan blir det att köra svartvatten. (Blev visst fel mått på höjden)
                              Bifogade filer
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...