Affes diverse projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #31
    Tycker det är rätt charmigt att du inte riktigt kan slita dig haha.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #32
      Ursprungligen postat av Punkfredd
      Tycker det är rätt charmigt att du inte riktigt kan slita dig haha.
      Hehe, håller med! keep it going!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #33
        Tycker just 220 Karen är charmiga i storlek. Stort akvarium i små mått typ... Går ju ändå att hitta på en del kul där i!

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          #34
          Ursprungligen postat av Punkfredd
          Tycker det är rätt charmigt att du inte riktigt kan slita dig haha.
          Ursprungligen postat av DaRe
          Hehe, håller med! keep it going!
          När jag flyttade och tvingades sälja det stora karet så kändes allt bara trist och jag ville sälja av allt och bara sluta med hobbyn. Det var skönt i någon månad sedan kunde jag ju inte låta bli att titta in på bland annat detta forum och diverse grupper på facbook och få ny inspiration. Drömmen om ett stor kar fanns kvar men platsen var knapp, men efter lite möblering osv gick det bra ändå med ett halvstort ändå så snart är jag halvt i mål igen.

          Men detta är nog den hobby som gett mig mest sinnesro för pengarna genom åren. Håller även på att skruva bilar mycket, vilket är kul, men inget är som att komma hem och slappna av framför akvariet. Det finns alltid nått att göra om man vill men inte så många måsten.

          Ursprungligen postat av Punkfredd
          Tycker just 220 Karen är charmiga i storlek. Stort akvarium i små mått typ... Går ju ändå att hitta på en del kul där i!
          Ja de är halvhyfsade mått, kommer vara "growout" nu medan jag väntar på att kunna köpa det större karet och få det limmat. Kommer nog sälja eller ge bort detta kar sen när det andra är igång för jag har lite för lite plats för mer akvarier egentligen
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • Kawasa
            Användare
            • september 2012
            • 840

            #35
            Ha nice affealien! Det finns mycket kul att göra med ett 220 liters Vad skulle du tycka om följande setup:

            Ett gäng ancistrusmalar
            Ett gäng tetror (valfri favorit variant)
            Ett gäng naturfärgade platys
            Några Cryptoheros panamensis
            Samt ett par av Archocentrus multispinosus
            Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              #36
              Ursprungligen postat av Kawasa
              Ha nice affealien! Det finns mycket kul att göra med ett 220 liters Vad skulle du tycka om följande setup:

              Ett gäng ancistrusmalar
              Ett gäng tetror (valfri favorit variant)
              Ett gäng naturfärgade platys
              Några Cryptoheros panamensis
              Samt ett par av Archocentrus multispinosus
              Tycker det låter som lunch till de fiskar jag tänkt ha
              Har som sagt inte plats med detta kar egentligen utan det står lite dumt till så kommer sälja det så fort jag fått igång stora karet och har den besättning jag vill i det.
              Är ju alldeles för litet för min smak egentligen, men nör fiskarna är små funkar det nog bra.
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • januari 2012
                • 1157

                #37
                Planen nu är i alla fall att detta blir ett BB (Bare Bottom) kar för jag orkar inte rensa ut all sand sedan när jag ska lägga ner karet.
                Jag har kvar en hög riverstone moduler och en del rötter som jag dock tänkte slänga ner och ha i nått snabbväxande som äter lite nitrat. Så kommer nog inte se helt gräsligt tråkigt ut ändå hoppas jag.

                Beställde de första fiskarna i dag som jag troligtvis får i mitten på nästa vecka. Fiskarna jag beställde blev.
                Polypterus Delhezi
                Polypterus Teugelsi
                Polypterus Endlicheri
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • Patrickpata
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 13

                  #38
                  gör som rovfiskfolket och måla undersidan och baksidan svart ska du inte ha nån ornatipinnis? ornat och endli är helt klart dom snyggaste fenorna
                  5200l cichlor/arowana/bottenfiskar

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 1157

                    #39
                    Ursprungligen postat av Patrickpata
                    gör som rovfiskfolket och måla undersidan och baksidan svart ska du inte ha nån ornatipinnis? ornat och endli är helt klart dom snyggaste fenorna
                    Detta karet orkar jag inte göra något men, det får vara som det är så kan nästa ägare göra det som de själva önskar, min tapet är ju spännande som den är tycker jag.
                    Karet det ska få gå i sen blir det nog slimline och sand i.

                    Börjar med dessa 3, kan säkert köpa någon stor senare, alltid någon som vill byta lite fiskar. Funderar på köpa Dats med lite storlek också, i alla fall runt 15cm men får se vad jag dyker på senare.
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • olaw
                      NCS Medlem
                      • juli 2006
                      • 470

                      #40
                      Roligt för dig med ny burk även om det inte är den du vill ha sen. Ge den lite kärlek så kommer det bli ännu roligare om du inte ska köra den jättekort tid förstås.

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        #41
                        Joodå lite kärlek ska det få. Ska få ner nån rot kanske och lite växter så det är okej att titta på i alla fall.

                        Men har börjat titta på att köpa lägenhet, för jag inte trivs där jag bor nu, så stora karet få vänta med att bli ihopbyggt ett tag till. Men glaset beställs ändå och förvarar det i garaget så länge.
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • januari 2012
                          • 1157

                          #42
                          Första fiskarna har nu anlänt till karet i alla fall. De riktiga små maskar fortfarande.
                          Alla äter upphackade räkor med god aptit så blir att mata nu 2 gånger om dagen och se hur snabbt de växer. Får hoppas de inte växer för snabbt bara så man hinner fixa stora karet innan de blir för bautiga.

                          Slänger upp några halvrisiga bilder på dem.
                          Bifogade filer
                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • westafrica
                            Användare
                            • mars 2014
                            • 320

                            #43
                            Ursprungligen postat av affealien
                            Första fiskarna har nu anlänt till karet i alla fall. De riktiga små maskar fortfarande.
                            Alla äter upphackade räkor med god aptit så blir att mata nu 2 gånger om dagen och se hur snabbt de växer. Får hoppas de inte växer för snabbt bara så man hinner fixa stora karet innan de blir för bautiga.

                            Slänger upp några halvrisiga bilder på dem.
                            endlicherin kommer vara 30 cm minst innan året är slut, 50kr på det

                            Kommentar

                            • jsv
                              Användare
                              • juni 2013
                              • 51

                              #44
                              blir ju inte lite sugen på fengäddor igen :O

                              Kommentar

                              • affealien
                                Användare
                                • januari 2012
                                • 1157

                                #45
                                Ja här händer inte våldsamt mycket tyvärr. Velar fram och tillbaka var jag ska bo osv, har visat sig att banken inte vill låna mig så mycket pengar jag vill låna för att kunna bo där jag vill för jag har för lite handpenning. Men har en bekant som efter en separation har en villa helt ensam och han vill hyra ut ett rum för en billig peng för att lätta på hans ekonomiska börda lite så nu är min plan att flytta in hos honom och blir sambo i ett år eller liknande för att kunna spara pengar och förhoppningsvis då köpa en lägenhet där jag vill bo.

                                Till de glada nyheterna är att han kommer låta mig ha det akvarium jag vill ha hemma hos honom i alla fall. Så jag kommer göra verklighet av mitt 1x1m akvarium. När jag är inflyttad i september så kommer karet att beställas. Höjd osv har jag inte 100% bestämt ännu men det kommer jag nog fram till så småningom om hoppas jag.

                                Mitt 220L kar jag har nu ser enormt tråkigt ut. Finns lite gömställen för fiskarna men har inte orkat med att göra något seriöst av det hela eftersom de nu är klart att jag måste flytta om 3 månader ändå.

                                Dock snubblade jag över några malar som jag tycker är lite söta, Horabagrus brachysoma, blir inte sjukt enorma heller så slog till på 3st sådana också så nu har jag i alla fall botten fisken kvar. Bara velandet över vad jag ska ha simmandes i övre delarna av karet sen. Har varit inne på Dats ett tag men tror jag kommer sakna ciklider för mycket så har börjat fundera på några stora ciklider kanske, vet bara inte riktigt vilka. Chichlor blir för stora så de går bort direkt. Annars är jag öppen för förslag.

                                Här får ni en dålig mobilbild på det fula akvariet.
                                Bifogade filer
                                Mvh
                                //Alf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...