Affes diverse projekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olaw
    NCS Medlem
    • juli 2006
    • 470

    #16
    Kul projekt Affe. Det kommer att bli finfint. En fundering bara... Har du redan beställt karet? Om inte är du riktigt säker på att det inte ska vara lite högre?

    Kommentar

    • Kawasa
      Användare
      • september 2012
      • 840

      #17
      Kul att se dig vara på gång igen Affe! Kommer nog bli bra det där
      Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #18
        Min gamla kub på 80*80*60 var svårt att nå in till inre hörnet. Se till att du kan komma åt att arbeta längst in i hörnet på något sätt.

        Kommentar

        • ScreamingBroccoli
          Användare
          • mars 2013
          • 231

          #19
          Ser riktigt spännande ut, är själv sugen på något liknande kombinerat med växter både på väggen bakom och dammväxter i akvariet. Blir både en snygg backdrop och ger dig en massa rening av vattnet utan sallad i själva akvariet som tar plats. Dessutom fungerar väl bakterienedbrytning sådär vid låga PH och då kan nog ordentligt med växter vara ett bidrag till en lösning. Kan ju även köra med rikligt med dammväxter i sumpen. Sen är ju växter fint att titta på och utgör ett harmoniskt inslag i inredningen.

          Fungerar metoden med att låta vattnet rinna nedför en "vägg" mot vilken man riktar kraftig belysning för att få algtillväxt där vattnet rinner och därigenom få filtrering med lågt PH?

          Men blir nog lite klurigt att få till en bra kombination med täckglas, och jag hade iaf inte vågat köra utan. Mina L-Malar har rätt bra fart när de går upp för att hämta luft och dina gamla S.deamon kan plaska ordentligt vid vattenytan och mot täckglaset om de blir skrämda.
          Senast redigerad av ScreamingBroccoli; 06 mars 2014, 22:14.

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #20
            Ursprungligen postat av olaw
            Kul projekt Affe. Det kommer att bli finfint. En fundering bara... Har du redan beställt karet? Om inte är du riktigt säker på att det inte ska vara lite högre?
            Nej karet är inte beställt ännu, jag klurar lite på hur jag ska göra om jag ska beställa sumpen ny också eller om jag ska försöka hitta nån begagnad och bygga själv. Problemet är att beggade kar i den storleken är ändå svåra att hitta för under 1000kr eftersom det ofta är massa tillbehör med och ett nytt går på 1500-1800kr.
            Anledningen att det bara är 50cm högt är för att jag är snål och nöjer mig med 10mm glas sedan blir det tungt som fan annars och bära det 3 våningar utan hiss kommer bli lagom roligt i alla fall.
            Med fiskarna jag tänkt på kommer det ändå inte behövas mer höjd hoppas jag.

            Ursprungligen postat av Kawasa
            Kul att se dig vara på gång igen Affe! Kommer nog bli bra det där
            Ja det är kul att vara igång och att faktiskt få plats med ett akvarium med någon vettig storlek, små akvarium har jag haft plats med men små fiskar är inte min grej.

            Ursprungligen postat av johho
            Min gamla kub på 80*80*60 var svårt att nå in till inre hörnet. Se till att du kan komma åt att arbeta längst in i hörnet på något sätt.
            Planen är att typ göra en rothög i hörnet för att gömma avrinningen sedan bara glömma det hörnet helt och hoppas jag inte behöver rota där för mycket, förstår det var besvärligt i det karet. Mitt 70x70cm som jag hade innan nådde jag PRECIS ner i bakre hörnet utan att doppa mer än armen.

            Ursprungligen postat av ScreamingBroccoli
            Ser riktigt spännande ut, är själv sugen på något liknande kombinerat med växter både på väggen bakom och dammväxter i akvariet. Blir både en snygg backdrop och ger dig en massa rening av vattnet utan sallad i själva akvariet som tar plats. Dessutom fungerar väl bakterienedbrytning sådär vid låga PH och då kan nog ordentligt med växter vara ett bidrag till en lösning. Kan ju även köra med rikligt med dammväxter i sumpen. Sen är ju växter fint att titta på och utgör ett harmoniskt inslag i inredningen.

            Fungerar metoden med att låta vattnet rinna nedför en "vägg" mot vilken man riktar kraftig belysning för att få algtillväxt där vattnet rinner och därigenom få filtrering med lågt PH?

            Men blir nog lite klurigt att få till en bra kombination med täckglas, och jag hade iaf inte vågat köra utan. Mina L-Malar har rätt bra fart när de går upp för att hämta luft och dina gamla S.deamon kan plaska ordentligt vid vattenytan och mot täckglaset om de blir skrämda.
            Kommer inte bli något rinnande vatten ner för väggen eftersom det är i sovrummet så kommer det vara för högljutt för att jag ska kunna leva med det. Blir lite klättriga växter som får ha rötterna i akvarievattnet bara, i själva karet blir det lite anubis och java ormbukar skulle jag tro. Men metoden du pratar om används flitigt inom saltvattensvärlden, kallas för "Alg Turf Scrubber"(ATS) Googlar du på det får du många olika varianter och det fungerar bra som näringsexport där i alla fall. Man får bara rensa bort lite alger då och då. Funderar på att köra UVC i alla fall för att hjälpa och döda det jag inte vill ha i akvariet. Men idén med massa växter i sumpen har jag inte tänkt på men det var ju riktigt bra idé, mata på med nått snabbväxande där bara som extra filter och nån liten lampa.

            EDIT: angående täckglaset så blir det inte så stor glipa om man ska ha bara några växter som har rötterna i karet så speciellt orolig är jag inte där. Körde faktiskt mitt 1100L kar utan täckglas ända tills det flyttade in en Arowana där, dock lyckades den smita ändå vid matning och dog :/
            Körde lite alla möjliga ciklider, men med tanke på avdunstningen kommer det bli täckglas denna gång.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #21
              Smart med en tråd för flera projekt!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • januari 2012
                • 1157

                #22
                Jag här står det stilla eller nästan går baklänges....
                Varit i Thailand igen nu, måste tyvärr säga att landet blivit ännu sämre och ännu mer invarderat av tursiter och nästan alla är ryssar som inte är så jätte trevliga och helst inte pratar engelska heller. Men sådant kan man helt klart leva med.
                Det jag blev mest besviken på var att alla korallrev vi var till var i stort sett helt döda, lite mjukkoraller levde, 2-3 sorter, som hade tagit över reven nästan totalt och alla stenkoraller låg i bitar döda på botten. Sist jag var dit fanns det mycket fint och färgglatt att titta på fortfarande nu var det bara brunt. Dock är det nästan lika mycket fisk ändå. Roligaste delen med snorklingen var när vi var ute tidigt en morgon och fick se Black tip reef shark.
                Nästa resa blir helt klart sydamerika i alla fall.

                Till det tråkiga var att min telefon blev stulen så jag fått köpa en ny och sedan samma dag jag kom hem så blev min bil påkörd på parkeringen till affären av någon som smitit. Så där försvinner ännu mer pengar så tar ÄNNU längre tid innan jag kan börja med akvarier igen.

                Bjuder på en bild på en eremit som jag hittade på en strand på Phi Phi Islands.
                Bifogade filer
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 1157

                  #23
                  Jahapp, lite händer i alla fall men det går i snigel fart.
                  Efter att surfat på internet flera kvällar i rad kom jag fram till att jag måste ha ett sötvattens akvarium igen så 500L baljan som nu blir en 600L balja ska jag köpa glas till och bygga här hemma med lite hjälp. På rovfisk.se är det någon man kunde köpa glas av till bra priset så beställer där så får vi se om det blir något av det hela.
                  Blir det så att jag får hem glas så blir karet ungefär samma storlek som jag skrivit innan. 1000x1000x600mm 12mm tjockt glas.
                  Skippar nog sump och kör på mitt gamla 2080 filter och kanske köper nått fler ytterfilter eller bygger en filterhörna på det.
                  Vi får se när allt väl kommer på plats, kommer uppdatera senare när/om det väl händer något.
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • Kawasa
                    Användare
                    • september 2012
                    • 840

                    #24
                    Låter super! Vad ska du ha i baljan när det är klart? Jag brukar kunna se allt framför mig lååångt innan allt är klart
                    Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

                    Kommentar

                    • affealien
                      Användare
                      • januari 2012
                      • 1157

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kawasa
                      Låter super! Vad ska du ha i baljan när det är klart? Jag brukar kunna se allt framför mig lååångt innan allt är klart
                      Ja egentligen skulle jag vilja ha ett kar på 2400L eller nått liknande. Men i en lägenhet på 52kvm får man nöja sig med det som får plats och detta fallet är detta max.

                      Jag har inte bestämt mig till 100% vad jag vill ha ännu. Jordätare eller rovfiskar, men just nu lutar det faktiskt åt rovfiskarna.

                      Besättning med jordätare blir i så fall en hög med Satanoperca daemon men har inte hittat nån direkt intressant fisk jag skulle vilja ha tillsammans med dem i så fall. Lite därför jag tvekar, inte så roligt med bara ett gäng S.Daemon även om de är snygga fiskar.

                      Rovfiskar så är jag egentligen en malfanatiker, men alla coola malar blir svinstora typ Red Tail Catfish (RTC) och Tiger Showel nose (TSN).
                      Så blir en liten kompromiss där. 3-4st ur Polypterus släktet (Fengäddor) men riktigt vilka har jag inte bestämt ännu. Sedan för att ha nått i mitten av karet så blir det 4-5 Datnioides (Dats/Tigerfisk). För att få med i alla fall en mal så blir det en liten skednos Sorubim Lima

                      Men vi får se vad som händer när karet faktiskt finns, om jag har hunnit ändra mig eller hittat nått annat coolt jag vill ha.
                      Kanske går tillbaka till grund idéen med en Fahaka Kulfisk.
                      Mvh
                      //Alf

                      Kommentar

                      • chelmon
                        NCS Medlem
                        • mars 2007
                        • 45

                        #26
                        Tjena Robban här,kolla diamantaquarien.de och jämför.
                        Tycker att tyskarna har bra priser på glas.

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • januari 2012
                          • 1157

                          #27
                          Ursprungligen postat av chelmon
                          Tjena Robban här,kolla diamantaquarien.de och jämför.
                          Tycker att tyskarna har bra priser på glas.
                          Ja alla säger karen där är billiga men än så länge har jag inte hört om någon som handlat där.
                          Men visst 350 Euro + Frakt är ca vad jag skulle få ge för mitt kar där. Så säger vi 1000kr i frakt så är det runt 1500kr billigare än att köpa det här i Sverige.
                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • chelmon
                            NCS Medlem
                            • mars 2007
                            • 45

                            #28
                            Affes diverae projekt

                            Å fan skiljer de inte mer,då kan de kvitta.
                            Jag jämförde priserna för ett par år sedan i och för sig men jag betalade 19000 för ett 1400 liters byggt på platts hemma.
                            Jag hade kunnat få 2800 liter för samma peng,då hade jag fått hämta de i tyskland.

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • januari 2012
                              • 1157

                              #29
                              Jo när man börjar gå upp i kar med lite storlek så blir det mycket större prisskilnader.
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              • affealien
                                Användare
                                • januari 2012
                                • 1157

                                #30
                                Jag fick ett 220L till bra pris och med hemkörning så kunde inte låtabli. Blir att fixa nå småprylar och inreda i morgon så kan jag köpa lite småfiskar och börja mata upp dem lite.

                                Den något överdimentionerade filtret ser ni i bakgrunden till höger

                                Mvh
                                //Alf

                                Kommentar

                                Arbetssätt...