Tanganyika algätare från brännings-/övre klippzonen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • riktlinjer
    svarade
    Lite tur ska man ha ibland.

    Gruppen Petrochromis orthognathus tricolor jag köpte för några år sedan har jag varit lite fundersam på. Dels då de blivit större än mina yellow moshi och macrognathus, samt även mina simochromis diagramma. Följer man olika artregister så borde simochromis diagramma och petrochromis orthognathus vara ungefär samma storlek och en storlek mindre än mina övriga.

    Strax före helgen köpte jag en grupp av den ganska nya Petrochromis Orange Kasumbe och rackarns vad lika dessa såg ut som mina orthognathus. Och nu några dagar när de fått återhämta sig efter håvjakt och flytt och nya kamrater så är det samma art. Så det blev en hyfsat stor grupp Petrochromis Orange Kasumbe som nu simmar i akvariet. Innan jag påbörjade vattenbyte hade några av nykomlingarna påbörjat lek.

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Vad är detta?

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210804_153537501.jpg
Visningar: 123
Storlek: 112,6 KB
ID: 762725

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av riktlinjer
    Lite mer har hänt, skickat i först kanske femhundra liter vatten och sedan vägt in akvariet igen. Det var väl bra, lite mindre tryck på något ben. Kollat att bänkskivan ligger emot bänken runt om etc.

    Kopplat in nytt filter och dragit igång det, samt en liten streamerpump så vattnet får röra på sig och bli av med microsand... Hällt i sand och grus, samt tänkte testa igen med några anubia. Hällt i lite mer vatten.

    Konstaterat att jag lyckades tänka till när jag gjorde bänken, nedre tvärstagen är tillräckligt mycket högre för att inte krocka med vägguttag

    Lägger in märkettiketter från färgburken om jag skulle behöva kompletteringsmåla, eller någon annan tycker kulör är lämplig.

    Och så en bild med vatten, grus och tillfällig liten ljusramp. Ja, vattnet är lite grumligt men det ordnar nog upp sig...
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210724_132541275.jpg
Visningar: 239
Storlek: 146,8 KB
ID: 762663
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210724_132553821.jpg
Visningar: 204
Storlek: 250,9 KB
ID: 762664

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210724_132609941.jpg
Visningar: 136
Storlek: 182,9 KB
ID: 762665
    Ytterligare pump inkopplad, två stycken eheim 2078 står och surrar.
    5st streamerpumpar, lite anubia som verkar överleva ännu. Någon har lossnat men med lite tur rotar den sig.
    Fiskar ner i akvariet, grumlighet i stort sett borta, men en del återkommer ju varje matning.

    Tut-tuuut

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Lite mer har hänt, skickat i först kanske femhundra liter vatten och sedan vägt in akvariet igen. Det var väl bra, lite mindre tryck på något ben. Kollat att bänkskivan ligger emot bänken runt om etc.

    Kopplat in nytt filter och dragit igång det, samt en liten streamerpump så vattnet får röra på sig och bli av med microsand... Hällt i sand och grus, samt tänkte testa igen med några anubia. Hällt i lite mer vatten.

    Konstaterat att jag lyckades tänka till när jag gjorde bänken, nedre tvärstagen är tillräckligt mycket högre för att inte krocka med vägguttag

    Lägger in märkettiketter från färgburken om jag skulle behöva kompletteringsmåla, eller någon annan tycker kulör är lämplig.

    Och så en bild med vatten, grus och tillfällig liten ljusramp. Ja, vattnet är lite grumligt men det ordnar nog upp sig...
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210724_132541275.jpg
Visningar: 239
Storlek: 146,8 KB
ID: 762663
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210724_132553821.jpg
Visningar: 204
Storlek: 250,9 KB
ID: 762664

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210724_132609941.jpg
Visningar: 136
Storlek: 182,9 KB
ID: 762665

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av diccla
    Rejält bygge, imponerande
    Tack tack, jag hoppas allt är tillräckligt rejält.

    Väldigt mycket jourjobb, en del semester, väldigt varmt och skönt tidvis och ännu mer jourjobb har gjort att det går i lite sköldpaddsfart. Saker görs, men det tar tid.

    För att kunna måla baksida och bortre sida var jag först tvungen att dra fram akvariet ungefär en halvmeter... Tur att man tidvis flyttar tunga otympliga saker i jobbet så man är uppvärmd och klar när man kommer hem för att flytta akvarium.

    Och så måla, om jag inte ville flytta halva möblemanget också fick jag måla en sida i taget och sedan flytta akvariet igen. Såklart väljer jag att flytta akvarium, något kul måste man göra på kvällarna.

    Och sedan måla baksidan.

    Nu har akvariet hamnat på sin slutgiltiga plats de närmaste 10 åren kanske

    Grovt justerat in det i våg, lite mer puts på jämn belastning på alla ben så kanske det blir provfyllning imorgon.

    Och till slut så ska ju det gamla akvariet bort och soffan flyttas bakåt. Undra om jag då vant mig med nuvarande avstånd/storlek på tv så jag måste köpa en ny större tv när jag flyttar bak soffan en halvmeter? Blev det att skaffa ett lite större akvarie. Och så måste jag ju skaffa lite fler firrar.
    Tror jag börjar slänga kvitton så jag inte får den dumma iden att räkna ihop...

    Och så kanske det viktigaste Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210721_214747262_HDR.jpg
Visningar: 162
Storlek: 166,2 KB
ID: 762657

    Lämna en kommentar:


  • diccla
    svarade
    Rejält bygge, imponerande

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    En stunds stiljte, men sen ett litet ryck.

    En rejäl formplywood hittade på plats i rätt mått, och fick hål utsågade för avrinning/till filter från botten. Kanter på hål och formplyfan målades svarta, delvis om det blir vattenspill så bör lite färg ge bättre skydd mot att det tränger in i plyfan.

    Och så idag kom det två filurer....

    Klicka på bilden för större version

Namn: montering 1.jpg
Visningar: 254
Storlek: 119,8 KB
ID: 762501

    Först en del bära, som tur är har jag i huset en 'lasthiss' så allt glas kunde i alla fall köras i hissen upp.

    Klicka på bilden för större version

Namn: montering 2.jpg
Visningar: 210
Storlek: 158,8 KB
ID: 762502

    Full fart på arbetet

    Klicka på bilden för större version

Namn: montering 3.jpg
Visningar: 205
Storlek: 162,1 KB
ID: 762503

    En Christer i akvariet...

    Klicka på bilden för större version

Namn: montering 4.jpg
Visningar: 218
Storlek: 185,7 KB
ID: 762504

    Nu ska silikonet härda omkring en vecka. Sedan bort med tvingar etc, skära rent från överflödigt silikon.

    Tvätta baksida och sedan måla baksida blå.

    När det är klart kan akvariet puttas in på sin plats, och vägas av så det står rakt och med likartad belastning på alla ben. Fylla i omgångar och kolla att belastningen och akvariet står bra.

    Sedan börja montera pumpar, fundera på inredning, hälla i sand etc.

    Har bestämt hur jag gör med luckor etc, blir mdf som målas. Funderar på samma färg som väggen? Eller finns det bättre färgval? Kommer skippa gångjärn etc, och sätta dit lagom starka magneter på skivorna så man kan lyfta bort helt för rengöring, service etc.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Grym ställning, snygg och smäcker men ändå stark

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Jag målar med vanlig väggfärg. Bara att bryta på färg handlaren till valfri kulör

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    tjusigt
    Kommit ett steg till.


    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210201_204939230.jpg
Visningar: 239
Storlek: 105,3 KB
ID: 761916

    Nu är bänken ditställd ungefär där den ska stå och hopskruvad igen. Ska sätta dit de ställbara fötterna och lägga på en skiva så är det klart för montering av akvarie. Slabba på lite färg på väggen där det spacklats också, även om det inte kommer synas på 10-20-30 år....

    Har tänkt måla baksidan av akvariet blått för mer 'djup'

    Någon som har detta och kan tipsa om passande kulör och kanske även färg?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    tjusigt

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av riktlinjer

    Det är ju inte speciellt mycket svårare att göra i 3 plan som i ett plan. Jag skulle nog välja att göra som en klassisk våningsäng typ, att man ställer dit nästa plan ovanpå. Enklare och smidigare att hantera mindre delar, men fortfarande stabilt.
    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20210123_191507252.jpg
Visningar: 275
Storlek: 223,5 KB
ID: 761893

    Då är det färdigsvetsat. Lite förstärkningar har tillkommit, samt att jag sågat isär bänken...

    Men nu är delarna lagom stora för att gå in i hissen.

    Kvar imorgon fräscha till ytorna lite och få på lite lack.

    Vid montage senare kommer delarna skruvas ihop mot varandra och sedan vägas in mot golvet.

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
    Jag hade varit jätteintresserad av att köpa en ställning som är svetsad i tre plan. Såååå avundsjuk.
    Det är ju inte speciellt mycket svårare att göra i 3 plan som i ett plan. Jag skulle nog välja att göra som en klassisk våningsäng typ, att man ställer dit nästa plan ovanpå. Enklare och smidigare att hantera mindre delar, men fortfarande stabilt.

    Lämna en kommentar:


  • Christian Alfredsson
    svarade
    Jag hade varit jätteintresserad av att köpa en ställning som är svetsad i tre plan. Såååå avundsjuk.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Det var ett redigt stativ, skönt att få hjälp med svetsningen

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...