Tanganyika algätare från brännings-/övre klippzonen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • riktlinjer
    Användare
    • augusti 2013
    • 334

    #61
    Ursprungligen postat av riktlinjer
    Då har ännu en gång ett moshiyngel hittats i stora burken, och det har nu överlevt några veckor. Bajsar också som en mästare och växer.

    26st macrognatusyngel åkte igår ned i stora burken, vad jag kan se lever alla fortfarande. Blev en hel del mer liv och rörelse.

    En moshihona tömdes på två stycken yngel i storleken strax över 2cm, dessa yngel hamnade nu i yngelakvariet.

    Simochromis diagramma har tillfälligt lugnat ner sig, börjar bli många stora nu. Och det dyker då och då upp 2-3-4 nya yngel som överlever.

    Troffarna har börjat leka, ett gäng honor går med tugg men tror honorna är lite små än så länge, samt att det är tufft sällskap. Kanske mot vintern att det kan bli något överlevande yngel.
    Moshiynglet i stora burken frodas och växer. Finns ju gott om algskrap i små håligheter, inne i hörn etc som de större fiskarna inte lyckas skrapa bort

    De två moshi som fiskades upp och hamnade i yngelakvariet simmar på. Den ena hade ganska rejält söndertuggad stjärtfena men den har växt ut igen. Vid ett vattenbyte i stora akvariet blev vattennivån gränsfall på låg, i alla fall så låg att en moshihona spottade ut 2 ägg och en sprattlare. Flickvännen bönade och bad att jag måste rädda äggen och sprattlaren, men hur? Lite tänkande så hittades en vanlig köksil. I med sprattlare och ägg i denna och ned i yngelakvariet.

    Efter några dagar kunde man faktiskt se att sprattlaren började sprattla igen, och ett ägg började få ögon och stjärt. Nästa dag saknades ett ägg, men tänkte inte mer på det. Och dagen efter saknades nästa ägg. Nu några veckor senare har sprattlaren förvandlats till ett yngel som käkar flingfoder.
    Notering, vanlig köksil går bra som äggtumbler om det blir lite vattenflöde från pumpen i rätt riktning. Sprattlare ska plockas bort ifrån ägg om man vill ha fler sprattlare.

    Hela gänget macrognatusyngel verkar leva och äta. Stimmar oftast.
    Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2238.jpg
Visningar: 1
Storlek: 275,9 KB
ID: 695464
    Och en bild på silikonskarven i stora akvariet. När silikonskarven stryks ut så har det blivit en 'plogvall' in mot akvariets botten. Denna plogvall (cirka 5-6mm stor) har bitvis tuggats bort av mina fiskar

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #62
      Stökiga firrar som ger sig på akvariumet!

      Kommentar

      • riktlinjer
        Användare
        • augusti 2013
        • 334

        #63
        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Stökiga firrar som ger sig på akvariumet!
        Men det är ju bra med firrar som inte är kinkiga med maten, utan äter det mesta så man inte behöver oroa sig

        Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2239.JPG
Visningar: 1
Storlek: 123,6 KB
ID: 695490

        Lite gul röra, i vänster bakgrund kan man hitta ett bra gäng med petrochromis macrognatus yngel

        Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2240.JPG
Visningar: 1
Storlek: 74,9 KB
ID: 695491
        En av de biffigare simochromis diagramma jag har (3 jämnstora hannar). De brukar sakna en hel del fjäll på sidorna och ha ganska trasiga läppar för det mesta, men hittade ett bra tillfälle när jag tog detta kortet.
        Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2241.jpg
Visningar: 1
Storlek: 245,6 KB
ID: 695492
        Nästan hela gänget i gula röran samt lite troffar och några simochromis diagramma
        Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2245.JPG
Visningar: 1
Storlek: 64,7 KB
ID: 695493
        tuggande brichardi hona och en ganska liten yellow moshi som storleksjämförelse. Flera troffar har blivit ganska stora men allt är relativt.
        Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2249.jpg
Visningar: 1
Storlek: 246,8 KB
ID: 695494
        liten helhetsbild

        Kommentar

        • riktlinjer
          Användare
          • augusti 2013
          • 334

          #64
          Ursprungligen postat av riktlinjer
          Moshiynglet i stora burken frodas och växer. Finns ju gott om algskrap i små håligheter, inne i hörn etc som de större fiskarna inte lyckas skrapa bort

          De två moshi som fiskades upp och hamnade i yngelakvariet simmar på. Den ena hade ganska rejält söndertuggad stjärtfena men den har växt ut igen. Vid ett vattenbyte i stora akvariet blev vattennivån gränsfall på låg, i alla fall så låg att en moshihona spottade ut 2 ägg och en sprattlare. Flickvännen bönade och bad att jag måste rädda äggen och sprattlaren, men hur? Lite tänkande så hittades en vanlig köksil. I med sprattlare och ägg i denna och ned i yngelakvariet.

          Hela gänget macrognatusyngel verkar leva och äta. Stimmar oftast.
          Det moshiyngel som spottades och överlevde i stora burken simmar fortfarande omkring, och som bajsar. I yngelakvariet har de två stora (hela fina fenor numer) och det lite mindre ynglet fått sällskap av ytterligare 7 moshiyngel. Så nu börjar de väl säkra sin egen överlevnad när dessa växer upp.

          Lite simochromis diagrammayngel har spottas, och simmar omkring utan att några andra fiskar verkar vilja äta upp dem denna vecka. Får se vad som händer nästa vecka.

          Bland macrognatusynglen har några försvunnit, 3st har hoppat ur akvariet. en hittades död. Men fortfarande ett stort gäng som växer för varje dag.

          Och ingen mer silikon från akvariet har skrapats bort

          Kommentar

          • riktlinjer
            Användare
            • augusti 2013
            • 334

            #65
            Usch vad hemskt smutsiga utsidan på akvarierna ser ut på varje foto, men det ser bra ut i verkligheten. Får nog lägga in en putsning på listan att göra snarast. Lite moshiyngel i lilla akvariet.
            Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2331.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,3 KB
ID: 695569
            Mer moshiyngel, de växlar friskt från bruna till ljusgula/blekgrå
            Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2332.jpg
Visningar: 1
Storlek: 230,8 KB
ID: 695570
            Diagrammahona och ett gäng diagrammayngel
            Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2333.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,5 KB
ID: 695571
            lite diagrammayngel utan mamma
            Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2334.jpg
Visningar: 1
Storlek: 216,5 KB
ID: 695572

            Kommentar

            • mrazster
              Användare
              • september 2014
              • 428

              #66
              Hur mycket fisk har du totalt i karet nu ?
              Förlorat några Moshi under tiden (med tanke på eventuell aggression) ?
              Är det fortfarande samma 550 liter som i första inlägget ?
              1200 liter plywoodkar

              576 liter Ciklidarium !!

              Kommentar

              • mikoto
                NCS Medlem
                • mars 2014
                • 314

                #67
                Har tuggat igenom hela tråden idag! Blev förvånad när jag såg mitt egna inlägg på förra sidan, men då hade jag inte läst allt ordentligt.

                Väldigt inspirerande! Jag har skaffat ett osunt intresse för diagrammor sedan ett tag tillbaka, jag tänkte läsa din tråd som inspiration till hur man kan sköta ett sådant kar. Men sedan efter någon sida så skaffa du ju några, ännu bättre! Nu ska jag försöka få tag på en grupp bara själv och hitta egna äventyr.

                Kommentar

                • riktlinjer
                  Användare
                  • augusti 2013
                  • 334

                  #68
                  Ursprungligen postat av mikoto
                  Har tuggat igenom hela tråden idag! Blev förvånad när jag såg mitt egna inlägg på förra sidan, men då hade jag inte läst allt ordentligt.

                  Väldigt inspirerande! Jag har skaffat ett osunt intresse för diagrammor sedan ett tag tillbaka, jag tänkte läsa din tråd som inspiration till hur man kan sköta ett sådant kar. Men sedan efter någon sida så skaffa du ju några, ännu bättre! Nu ska jag försöka få tag på en grupp bara själv och hitta egna äventyr.
                  Klart ilsken och tuff fisk. Tvekar inte att ta en fight mot petrochromis om lusten faller in. Och verkar vara som med troffar, paketera trångt och räkna ändå med lite död. Men nu har de blivit ganska många, även ganska många stora och verkar rulla på. Dock blivit färre med överlevande yngel men nu är det tidvis trångt och flera hannar har 'dåliga' revir och lekplatser så övriga fiskar käkar frukost när det leks.

                  Går säkert att håva upp ett gäng diagramma eller tömma en hona på 30 yngel...

                  Ursprungligen postat av mrazster
                  Hur mycket fisk har du totalt i karet nu ?
                  Förlorat några Moshi under tiden (med tanke på eventuell aggression) ?
                  Är det fortfarande samma 550 liter som i första inlägget ?

                  För någon vecka sedan gick en moshi bort, söndertuggad. Men osäkert om det var intern moshifight eller om någon eller några diagramma var skyldiga. Tror det var en ruvande hona för det var mest troligt väldigt små nyspottade moshiyngel i akvariet samma dag. Något sådant yngel kan finnas kvar, svårt att veta med de stenrösen jag har.
                  Ytterligare en moshi håller på och tynar bort, provar med en kur mot buken om och utifall att.

                  Diagrammor tog kol på 5-6st macrognatus tidigare, eller avslutade i alla fall jobbet.

                  Jag har
                  16-18st stora moshi och ett ganska stort yngel (10st i yngelakvariet men de behöver bli större)
                  1st stor macrognatus och 2st 10-12cm samt drygt 10st 4-5cm
                  6 st stora diagramma (+20cm) och kanske 20st 10-20cm och 10-20st yngel
                  25-30st troffar

                  Nej, bytte akvarium för några år sedan till ett lite större, 840 liter tror jag.

                  Kommentar

                  • mikoto
                    NCS Medlem
                    • mars 2014
                    • 314

                    #69
                    Jag har sedan mitt inlägg lyckats på tag på diagrammor själv nu. Först fick jag tag på 11, det tyckte jag var spännande och kul. Men var lite orolig då det kändes som det var lite få. Så jag leta upp källan för de och prata med den herren. Det sluta med en resa och nu har jag 31 fiskar istället. Några ganska stora, hannarna verkar få en extra knöl ovanför munnen när de växt till sig. Är fortfarande lika taggad! Håller nu på att vänja in de till min mat jag har.

                    Jag har de i ett 540, jag har ett 720 också jag skulle kunna nyttja. Men är osäker på om jag ska göra det eller inte. De är kanske lite stora och många, men samtidigt så hålls de ju lite trängre här. Jag har även väldigt gott om gömställen och kraftig filtrering i 540t. Skulle nog krävas en del jobb för att återskapa det i 720 karet. Om jag låter de vara ensamma i sitt nuvarande kar så kanske det fungerar. Får observera de noga och kolla hur det utvecklar sig helt enkelt. Stoppar jag i de i 720t kanske jag ändå behöver få upp fler fiskar och då blir det lika trångt till slut ändå.

                    När jag kollar din fisklista verkar det ju som att mina fiskar har en oändlig mängd utrymme i jämförelse :-)

                    Mer bilder på ditt kar!

                    Kommentar

                    • mrazster
                      Användare
                      • september 2014
                      • 428

                      #70
                      Ursprungligen postat av riktlinjer
                      Jag har
                      16-18st stora moshi och ett ganska stort yngel (10st i yngelakvariet men de behöver bli större)
                      1st stor macrognatus och 2st 10-12cm samt drygt 10st 4-5cm
                      6 st stora diagramma (+20cm) och kanske 20st 10-20cm och 10-20st yngel
                      25-30st troffar

                      Nej, bytte akvarium för några år sedan till ett lite större, 840 liter tror jag.
                      Huserar hela listan ovan i 840 liters karet ?
                      1200 liter plywoodkar

                      576 liter Ciklidarium !!

                      Kommentar

                      • riktlinjer
                        Användare
                        • augusti 2013
                        • 334

                        #71
                        Ursprungligen postat av mrazster
                        Huserar hela listan ovan i 840 liters karet ?
                        ja, inte mycket till privatliv för dem. De hålls väl packade tillsammans. Det var rådet jag fick på akvarium Stockholm när jag började med pettrosas, håll dem trångt.

                        Kommentar

                        • riktlinjer
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 334

                          #72
                          Ursprungligen postat av mikoto
                          Jag har sedan mitt inlägg lyckats på tag på diagrammor själv nu. Först fick jag tag på 11, det tyckte jag var spännande och kul. Men var lite orolig då det kändes som det var lite få. Så jag leta upp källan för de och prata med den herren. Det sluta med en resa och nu har jag 31 fiskar istället. Några ganska stora, hannarna verkar få en extra knöl ovanför munnen när de växt till sig. Är fortfarande lika taggad! Håller nu på att vänja in de till min mat jag har.

                          Jag har de i ett 540, jag har ett 720 också jag skulle kunna nyttja. Men är osäker på om jag ska göra det eller inte. De är kanske lite stora och många, men samtidigt så hålls de ju lite trängre här. Jag har även väldigt gott om gömställen och kraftig filtrering i 540t. Skulle nog krävas en del jobb för att återskapa det i 720 karet. Om jag låter de vara ensamma i sitt nuvarande kar så kanske det fungerar. Får observera de noga och kolla hur det utvecklar sig helt enkelt. Stoppar jag i de i 720t kanske jag ändå behöver få upp fler fiskar och då blir det lika trångt till slut ändå.

                          När jag kollar din fisklista verkar det ju som att mina fiskar har en oändlig mängd utrymme i jämförelse :-)

                          Mer bilder på ditt kar!
                          Kul, och det verkar som du fått tag på lagom stor grupp. Intressantare är väl mått på akvariet, skulle nog tycka att diagramman i en så stor grupp kan behöva ett akvarium på 2 meter längd. Lite stenrösen är inte speciellt svårt att bygga i något akvarium.

                          Jag skulle gissa att knölen ovanför läppen är ärrvävnad efter olika fighter. Stundtals kan några diagramma ta läppgrepp på varandra och rycka och slita i några timmar med ytterst få minuter som paus. Har även varit ganska trasiga läppar då och då. Och motståndaren greppar ju kompisen även ovanför läppen...

                          Får försöka putsa framsidan på rutan så kanske jag vågar ta lite mer bilder nu när det efterfrågas.

                          Kommentar

                          • riktlinjer
                            Användare
                            • augusti 2013
                            • 334

                            #73
                            Ursprungligen postat av riktlinjer

                            Jag skulle gissa att knölen ovanför läppen är ärrvävnad efter olika fighter. Stundtals kan några diagramma ta läppgrepp på varandra och rycka och slita i några timmar med ytterst få minuter som paus. Har även varit ganska trasiga läppar då och då. Och motståndaren greppar ju kompisen även ovanför läppen...

                            Får försöka putsa framsidan på rutan så kanske jag vågar ta lite mer bilder nu när det efterfrågas.
                            Har hunnit komma nytt skikt med ej goda alger på insidan, syns i princip inte i verkligheten men på bild... Även utsidan var putsad men det stänks ut lite vatten ibland.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20180304_223535042.jpg
Visningar: 240
Storlek: 244,1 KB
ID: 755841

                            Härligt söndertrasad läpp, och inte bara en gång. Kolla även ovanför läppen, fint trasigt där också. Och i förrgår fick jag fiska ut 24 cm död diagrammahanne (en annan) så nu har jag bara 2st XL, men en bra hög med L finns också.


                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20180304_231124607.jpg
Visningar: 224
Storlek: 274,1 KB
ID: 755842

                            En översiktsbild

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20180304_224047937.jpg
Visningar: 222
Storlek: 233,6 KB
ID: 755843

                            Nylekt guling, återfinns i princip alltid på denna plats utom vid matningsdags. Kan hittas nederst i bild på samlingsbilden. Vet inte ens om det är färdiglekt eller om det är tillfällig paus och det fortsätts under natten. Äggläggningsröret fortfarande ute.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20180304_224100483_BURST023.jpg
Visningar: 220
Storlek: 214,4 KB
ID: 755844

                            Troligen stolt pappa, eller en av dem. Tycker jag sett olika konstellationer under någon dags lek men kanske bara är övning ibland vem vet

                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • riktlinjer
                              Användare
                              • augusti 2013
                              • 334

                              #74
                              Simochromis diagrammorna började ta över lite mycket i akvariet, samt att jag ville utöka med någon mer petro...

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20180902_223626638.jpg
Visningar: 199
Storlek: 137,8 KB
ID: 757460SSå de flesta diagrammor fiskades upp och fick flytta till sjukstugan. Trots att jag rev de flesta stenrösen lyckades en cirka 15cm lång diagramma gömma sig kvar, förstår inte var??? Och så klart ett gäng lite mindre. Trodde det skulle bli mer bråk och stök i sjukstugan men de hölls sig lugna tills de flyttade någon helt annanstans i Sverige.

                              Så då var det dags för en tur till Sala och fiska upp lite petrochromis ortognathus 'tricolor'

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20181023_222955803.jpg
Visningar: 189
Storlek: 68,8 KB
ID: 757461

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20181023_222935836.jpg
Visningar: 192
Storlek: 42,0 KB
ID: 757462

                              Och en moshi är väl aldrig fel att ha med...

                              Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_20181023_223003779.jpg
Visningar: 191
Storlek: 62,1 KB
ID: 757463

                              Kommentar

                              • riktlinjer
                                Användare
                                • augusti 2013
                                • 334

                                #75
                                Dags att skrota det gamla

                                Klicka på bilden för större version

Namn: rör.jpg
Visningar: 182
Storlek: 215,4 KB
ID: 761845

                                Lite 40*40*3 VKR stålrör

                                Klicka på bilden för större version

Namn: ram.jpg
Visningar: 182
Storlek: 213,3 KB
ID: 761846

                                Början på bänk hopsvetsad

                                Klicka på bilden för större version

Namn: bänk (2).jpg
Visningar: 180
Storlek: 210,9 KB
ID: 761847

                                Och några ben kommit på plats, där tog gasen slut

                                Kommentar

                                Arbetssätt...