Tanganyika algätare från brännings-/övre klippzonen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #46
    Spännande läsning och kul med så många bilder
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • riktlinjer
      Användare
      • augusti 2013
      • 334

      #47
      Nu är det 22st petrochromis yellow moshi 14-20cm
      4st petrochromis macrognatus 2st 14-22cm och 2st 4-5cm
      20st Simochromis diagramma 9-19cm samt nog närmare 20 yngel från 7mm till 7cm
      30st troffar Brichari Katonga 2-4cm

      Bland macrognatusarna har det varit kraftigt manfall, med en hane och en stor hona kvar. Men hon har klarat sig själv nu i ett halvår. Jag provade att flytta över mina 7 macrognatusyngel 4-5cm till stora burken, tyvärr lyckades 5 st komma ur akvariet där filterslangarna går i akvariet. Men de 2 som finns kvar växer sakta men säkert till sig.

      Körsbären har fiskats ut och får befolka sjukstugan ett tag, och en grupp tropheus brichardi har flyttat in.

      moshi verkar ha lekperiod sensommar, för några veckor sedan satte de igång. måste nog ge framrutan en omgång med rengöring, men var ju ett år sedan sist så inte mycket att oroa sig över.


      Yellow moshi har minst två honor spottat ganska rejäla yngel. Men även 2.5cm långa yngel verkar kunna försvinna... Lite lustigt när 1.5cm stora diagrammayngel överlever men det är som det är.

      Även hästnosarna har flyttat till sjukstugan, tror även de gör sig bättre i ett mindre akvarium med lite mindre tuffa stora kompisarKlicka på bilden för större version

Namn: HPIM1425.jpg
Visningar: 1
Storlek: 279,5 KB
ID: 694446Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM1947.jpg
Visningar: 1
Storlek: 263,5 KB
ID: 694447

      Lite jämförelse mot när akvariet just startats, och nu. Börjar bli lite mer inkört, och fiskarna en storlek större

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #48
        Snyggt!

        Du fyller verkligen burkarna till max (med både fisk och vatten)!

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #49
          Petrochromis tycker jag man ser och läser om på tok för lite så detta är uppfriskande
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #50
            Ja, det vill man se!

            Kommentar

            • riktlinjer
              Användare
              • augusti 2013
              • 334

              #51
              Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM1949.jpg
Visningar: 1
Storlek: 208,0 KB
ID: 694448Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM1950.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,2 KB
ID: 694449Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM1951.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,8 KB
ID: 694450Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM1952.jpg
Visningar: 1
Storlek: 207,0 KB
ID: 694451
              Ursprungligen postat av DaRe
              Petrochromis tycker jag man ser och läser om på tok för lite så detta är uppfriskande
              LIte lekbilder på gul moshi

              Kommentar

              • riktlinjer
                Användare
                • augusti 2013
                • 334

                #52
                Trots flera lekar vill det sig inte riktigt för gula rörorna ännu. Det tuggas någon eller några dagar och sedan inget mer.

                Men det blir väl säkert lite tugg och yngel till slut.

                Simochromis diagramma levererar, 1-3 honor tuggar konstant. Inte många yngel överlever men 0-4 yngel från varje spottning så det blir sakta men säkert fler och fler diagramma.
                Gamla alfahannen är fortfarande kung men tror han börjar bli sliten, har nu kommit upp 3st andra hannar som är större i storlek men än så länge lugnt och fint. Gissar att det blir tronskifte innan sommaren.

                Vid vattenbyte nyligen spottade macrognatushonan ut ett stort gäng yngel, som raskt håvades upp. Nog närmare 30st än 25. Kan även ha lyckats fånga 3-5st diagrammayngel men det blir jag varse om ett halvår kanske.
                Raskt blev det en tur till akvarielagret dagen efter och köpte ett enkelt akvarie startpaket på 60 liter och smällde upp på byrån. Perfekt yngelakvarie för macrognatus.
                Och häromdagen bestämde sig herr macrognatus för att piska på sin fru, som nu går i sjukstugan. Tveksamt om hon kommer återhämta sig från den misshandel han gjorde.
                Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2085.jpg
Visningar: 1
Storlek: 128,7 KB
ID: 694751
                några av de cirka 30 yngel som fiskades upp. cirkus 25 simmar och käkar som galningar, trots heltäckande plast över akvariet har ett yngel lyckats hoppa ut där belysningsladden kommer in. Tokigt.
                Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2107.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,0 KB
ID: 694752
                Simochromis diagramma hona som luftar ett trettiotal yngel på små simturer under kontrollerade former. Var inte många andra fiskar som ens ville testa att kommma inom 30cm från detta gömsle.
                Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2108.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,0 KB
ID: 694753
                Några troffar passerar lite för nära och slutade raskt med detta...
                Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2109.jpg
Visningar: 1
Storlek: 254,6 KB
ID: 694754
                Men när hon jagar bort andra fiskar åt ett håll kan man ju simma förbi från andra hållet. Blir fina troffar när de växt på sig lite tror jag. Lite fler yngel ute och tar luft, och ett tjugotal i mammas mun.
                Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2110.jpg
Visningar: 1
Storlek: 236,8 KB
ID: 694755
                Annan bild på ny troffe



                Nu är det 19st petrochromis yellow moshi 15-20cm
                3st petrochromis macrognatus 1st 24cm och 2st 5cm
                20st Simochromis diagramma 9-19cm samt nog närmare 20 yngel från 7mm till 7cm
                30st troffar Brichari Katonga 3-6cm

                Kommentar

                • Pettap
                  NCS Medlem
                  • januari 2005
                  • 1385

                  #53
                  Härligt. Kul att det blir lite yngel
                  4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                  900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                  Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                  Kommentar

                  • mikoto
                    NCS Medlem
                    • mars 2014
                    • 314

                    #54
                    Fina fiskar! Håller med Pettap, yngel är kul :-)

                    Kommentar

                    • riktlinjer
                      Användare
                      • augusti 2013
                      • 334

                      #55
                      Ursprungligen postat av Pettap
                      Härligt. Kul att det blir lite yngel
                      Nu går BigBoy petrochromis macrognatushanen utan kompisar, honan överlevde inte. Så extra kul att det hann bli 25 yngel. I och för sig så lever två yngel från förra gången men de är inte större än 5 och 6 cm ännu så är väl kanske ett år kvar innan de börjar nå vettig storlek.

                      Ursprungligen postat av mikoto
                      Fina fiskar! Håller med Pettap, yngel är kul :-)
                      tack

                      Och i helgen började diagrammahannarna troligen sin uppstart till uppgörelse. Alla stora hannar hade rejält sönderslitna läppar och saknade en del fjäll på sidorna. Men mot söndag kväll lugnade det ner sig igen.

                      Kommentar

                      • Pettap
                        NCS Medlem
                        • januari 2005
                        • 1385

                        #56
                        Visst är det roliga fiskar Att det ska vara så svårt att hålla sams . Jag trodde att det skulle gå lätt att hålla 6 st reds i mitt 4600 liters kar men fan vad de slogs. En hona och en hane fick sätta livet till innan de andra 4 dukade under i buken . Jag lyckades också få en kull innan det gick åt skogen, 7 st blev det så jag ligger en plus nu
                        4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                        900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                        Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                        Kommentar

                        • mrazster
                          Användare
                          • september 2014
                          • 428

                          #57
                          Samtidigt så är det väl just detta som gör lite av hatkärleken man har till dessa fiskarna.
                          Att det inte alltid är alldeles helt enkelt.

                          Tråkigt dock ner "reds" börjar dö bort....det blir ju fort pengar av det..med tanke på hur prisläget på dom är.
                          1200 liter plywoodkar

                          576 liter Ciklidarium !!

                          Kommentar

                          • riktlinjer
                            Användare
                            • augusti 2013
                            • 334

                            #58
                            Ursprungligen postat av mrazster
                            Samtidigt så är det väl just detta som gör lite av hatkärleken man har till dessa fiskarna.
                            Att det inte alltid är alldeles helt enkelt.

                            Tråkigt dock ner "reds" börjar dö bort....det blir ju fort pengar av det..med tanke på hur prisläget på dom är.
                            Röda finns det ju i många butiker, värre numer med macrognatus, texas flame tail etc. Blir nog Tysklands- eller afrikaimport och då är det inte heller så billigt.
                            Är ju tråkigt när alla fiskar dör, men fiskar i ~ 20cm storleken blir mer olika individer än en neontetra i ett stim. Flertalet av mina större fiskar känner jag igen från varandra.

                            Men de kunde ju lugna sig lite med att ha ihjäl varandra.

                            Ursprungligen postat av Pettap
                            Visst är det roliga fiskar Att det ska vara så svårt att hålla sams . Jag trodde att det skulle gå lätt att hålla 6 st reds i mitt 4600 liters kar men fan vad de slogs. En hona och en hane fick sätta livet till innan de andra 4 dukade under i buken . Jag lyckades också få en kull innan det gick åt skogen, 7 st blev det så jag ligger en plus nu
                            Man får hitta nya saker att vara glad åt. Och jag gissar att dina 7 yngel om de växer upp ihop i samma akvarium kommer tolerera varandra bättre. Röda är ju kända för att vara snälla mot varandra i jämförelse med övriga petrochromis...

                            Ursprungligen postat av riktlinjer
                            Nu går BigBoy petrochromis macrognatushanen utan kompisar, honan överlevde inte. Så extra kul att det hann bli 25 yngel. I och för sig så lever två yngel från förra gången men de är inte större än 5 och 6 cm ännu så är väl kanske ett år kvar innan de börjar nå vettig storlek.



                            tack

                            Och i helgen började diagrammahannarna troligen sin uppstart till uppgörelse. Alla stora hannar hade rejält sönderslitna läppar och saknade en del fjäll på sidorna. Men mot söndag kväll lugnade det ner sig igen.
                            Macrognatus barnen har börjat växa bra, de två på 5 och 6cm är säkert 10cm och 9cm nu. Och börjar bulka bra med kroppsmassa. Tror det är en hane och en hona, men de behöver några centimeter till för att se färgmönster etc mer tydligt och säkert. Även småbabysarna växer bra, de största närmar sig 4 cm och alla utom 2st är likstora.

                            Och gamla diagramma alfahannen fick kliva ner från tronen, verkade gå bra men någon timme senare fanns han ej längre. Bland de nya stora hannarna verkar det ganska lugnt för stunden, men skulle inte bli förvånad om någon mer ryker av bara farten.Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2188.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,1 KB
ID: 695077
                            2st sådana här filter proppar igen totalt på 2 månader. Helt fyllda med skit.

                            Klicka på bilden för större version

Namn: HPIM2189.jpg
Visningar: 1
Storlek: 240,8 KB
ID: 695078

                            Det är fyllt rakt igenom, fiskarna kan skita.

                            Tips på vardagsrumsvänlig filtrering som kan svälja mer skit? Och helst inte med prisklass på 4-5 tusen styck. Vill även ha 2 olika filter, dels har jag de kopplade på 2 olika säkringar för att minska risken om man är bortrest några dagar men även om ett filter krånglar har man det andra som fungerar.

                            Kommentar

                            • mikoto
                              NCS Medlem
                              • mars 2014
                              • 314

                              #59
                              Jösses vad lort. Har du testat montera ett förfilter på insuget i akvariet? Sätta dit en fin filtersvamp tex. Så gör du rent den 1-2 gånger i veckan. Kan nog göra att övriga filtret presterar bättre och färre stora rengöringar. Även om det blir fler små såklart.

                              Kommentar

                              • riktlinjer
                                Användare
                                • augusti 2013
                                • 334

                                #60
                                Ursprungligen postat av riktlinjer

                                Macrognatus barnen har börjat växa bra, de två på 5 och 6cm är säkert 10cm och 9cm nu. Och börjar bulka bra med kroppsmassa. Tror det är en hane och en hona, men de behöver några centimeter till för att se färgmönster etc mer tydligt och säkert. Även småbabysarna växer bra, de största närmar sig 4 cm och alla utom 2st är likstora.

                                Och gamla diagramma alfahannen fick kliva ner från tronen, verkade gå bra men någon timme senare fanns han ej längre. Bland de nya stora hannarna verkar det ganska lugnt för stunden, men skulle inte bli förvånad om någon mer ryker av bara farten.
                                Då har ännu en gång ett moshiyngel hittats i stora burken, och det har nu överlevt några veckor. Bajsar också som en mästare och växer.

                                26st macrognatusyngel åkte igår ned i stora burken, vad jag kan se lever alla fortfarande. Blev en hel del mer liv och rörelse.

                                En moshihona tömdes på två stycken yngel i storleken strax över 2cm, dessa yngel hamnade nu i yngelakvariet.

                                Simochromis diagramma har tillfälligt lugnat ner sig, börjar bli många stora nu. Och det dyker då och då upp 2-3-4 nya yngel som överlever.

                                Troffarna har börjat leka, ett gäng honor går med tugg men tror honorna är lite små än så länge, samt att det är tufft sällskap. Kanske mot vintern att det kan bli något överlevande yngel.

                                Ursprungligen postat av mikoto
                                Jösses vad lort. Har du testat montera ett förfilter på insuget i akvariet? Sätta dit en fin filtersvamp tex. Så gör du rent den 1-2 gånger i veckan. Kan nog göra att övriga filtret presterar bättre och färre stora rengöringar. Även om det blir fler små såklart.
                                Svårt att få dit ett förfilter, då jag har bottentappning till filtren. Och jag vill ju få ut skiten också.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...