Tanganyika algätare från brännings-/övre klippzonen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • riktlinjer
    svarade
    Det stora intresset för bilder gör att jag gödslar lite extra med bilder...


    Det har rullat på i en stadig lunk, utan några större missöden. En troffe blev lite för mobbad och dog, några yngel har blivit rätt stora. Men precis när de går från stort yngel till liten vuxen får de ofta lite stryk. Hoppas en sex-tio stycken skulle kunna ta steget på en gång så kanske det blir lite mer harmoni i gruppen.

    Har fyllt på med några få fler macro, de som fanns kvar i affären.

    Och även lagt en beställning på ett lite större akvarium. 2000*600*700 blir måtten. Helst skulle jag vilja ha djupare akvarium också men tycker inte det får plats tyvärr. Tänkte skippa moduler som bakgrund så redan där kommer jag vinna nästan 20cm mer simyta, och lite djupare gör att den faktiska simdjupet dubbleras!

    Det jobbigaste i detta är att jag måste flytta akvariet för det nya ska in på samma plats. Så mot slutet på månaden räknar jag med att ha hunnit flytta akvariet och göra klart min 'leca' akvariebänk. När det är klart ringer jag akvarielagret och meddelar att de kan leverera när det passar. Är jag flitig så tidigare.

    Och alla petros har nog växt lite sedan sist också, nu börjar de dansa för varandra och hålla hårdare i revir.

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av jhes
    Täckt akvarium kommer du definitivt behöva när dom blir större, jag har ett täckt kar med lysramp inbyggd o dom har krossat några rör + glastermometrar , när jag matar måste jag stänga locket fort annars skvätter det vatten flera meter över mig o resten av rummet
    Försök ta er ut nu

    Klicka på bilden för större version

Namn: galler.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,6 KB
ID: 690526

    Ska väl ta ett tag för dem att tugga sig igenom detta rostfria galler, samt att det tillåter avdunstning för att hålla temperaturen lagom även på sommaren.


    Kan väl tillägga att den rackaren som låg några timmar på golvet definitivt har återhämtat sig till fullo, och är lika ilsken som tidigare.
    Senast redigerad av riktlinjer; 13 april 2014, 17:19.

    Lämna en kommentar:


  • jhes
    svarade
    Täckt akvarium kommer du definitivt behöva när dom blir större, jag har ett täckt kar med lysramp inbyggd o dom har krossat några rör + glastermometrar , när jag matar måste jag stänga locket fort annars skvätter det vatten flera meter över mig o resten av rummet

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Himmel eller helvete blir nog rubriken för stunden.


    Går vi tillbaka lite i tiden så var det lite för många troffar som tuggade på en gång, det och det ganska lilla antalet troffar orsakade nog lite stress i kolonin. Lite tunnare vit skit och inte så speciellt matglada troffar fanns nu i akvariet.
    Så en kur octozin skickades ner i akvariet. Redan några timmar efter första medicineringen verkade troffarna piggare. Men kuren fullföljdes. Och det blev klart mer fart på troffarna igen, och bra skit och matglada.
    Jag tror även pettrosarna hade någon svag släng av lite flaggelater, deras inte superhungriga på morgonen försvann och nu vill de ha hur mycket mat som helst direkt när ljuset tänds.

    Och troffarna verkar spotta lite yngel var 3-4 vecka, en 8-10 små yngel finns. Inga tendenser från varken andra troffar eller pettrosar att äta ynglen som jag sett.

    Bifogar en bild på en körsbär i lekdräkt denna morgon, den är blandning av vit och lila betydligt mer än vad som framgår av fotot i blixt.Klicka på bilden för större version

Namn: mars2014 troffe i lekdräkt.jpg
Visningar: 1
Storlek: 84,9 KB
ID: 690433

    Och denna del var väl himmelsdelen, då kommer vi till helvetesdelen.

    I torsdag när jag kom hem från jobbet på kvällen tyckte jag direkt någonting var fel, men kunde inte direkt se exakt vad. Men en stunds tittande visade att en av de största moshi verkade försvunnen. De större har skaffat sina 'revir' där de hela tiden återfinns utom vid matning eller försök till utvidgning av reviret.
    Tittade och letade, men ibland blir man blind på ögonen.
    Strax hittade jag fisken, utanför akvariet på golvet. Och det var helt torrt runtomkring den så den måste ha legat där en 3-4 timmar i alla fall.
    Suck, bara ta lite papper och plocka upp fisken och sopsortera den. Men när jag ska plocka upp den så hoppar den till och hoppar runt några gånger.
    Ja, verkar ju lite lovande. Så istället för sopbyttan får han återvända till akvariet, väl i akvariet sjunker han som en gråsten och hamnar på botten upp och ner livlös.
    Suck, ja det var nog för bra för att vara sant. Funderar på om jag ska fiska upp den direkt och avsluta eller ge det några minuter.
    Några minuter får den på sig att visa lite fler livstecken, och på några minuter så börjar gälarna 'flämta'

    Jag känner att det är dags för mig själv att få mat så en paus i koll på halvdöd fisk och äta.
    När jag ätit färdigt så simmar fisken på sin revirplats!

    Lite sliten, de yttersta 5-6mm av alla fenor är helt genomskinliga och lite fransade. Grågrumlig på ögonen och ur ena gälen hänger det något slemliknande. Då får han några timmar till på sig att visa att han ska få leva vidare, iväg på lite fritidsaktiviteter.

    Och när jag kommer hem några timmar senare och tittar får jag samma känsla igen, någonting är fel i akvariet. Men fisken som landade på golvet simmar hyggligt omkring. Men det verkar saknas ytterligare en moshi. Jag letar runt på golv, ovanpå ljusramp etc. Till slut 2.5m ifrån akvariet hittar jag en helt torr och uttorkad död fisk.
    Nu förstår jag, de måste ha haft en liten batalj om reviren och en av dem slängde väl ur kamraten ur akvariet med den klassiska munkroken men när kamraten föll mot golvet flög han själv ur.

    Är huvudet dumt får kroppen lida verkar gälla lika mycket för fiskar som för människor. Blir nog att försöka tillverka ett 'täckglas' i rostfritt nät väldigt snart nu, anledning är att tempen ibland blir för varm i akvariet och jag därför vill ha lite värmeutsläpp. Men det vore ju fint om fiskarna inte slänger ur varandra...

    Så vi kan stryka en yellow moshi från listan, kvar nu är 22st. En bild på den överlevande Klicka på bilden för större version

Namn: mars2014 överlevande moshi.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,1 KB
ID: 690434

    Både de största moshi och macrognatus har märkbart slutat växa på längden mot tempot de hade tidigare, men de har börjat bulka istället. Gissar att de går ifrån att vara 'yngel' till att få mer av sin vuxna kroppsform nu.

    En liten gruppbild Klicka på bilden för större version

Namn: mars2014 gruppbild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,7 KB
ID: 690435

    Får förhoppningsvis försöka hinna med lite shopping av hästnosar framåt helgen.

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Har i några veckor haft 2-4 tuggande troffehonor. Och då uppstår problem... Dvs när alla honor tuggar så blir stressen på fiskarna hög.

    2st mellanstora troffar verkar ha försvunnit, har inte lyckats se dem en endaste gång på minst 2 veckor, antingen ligger de och trycker i stenrösena eller så har de fått för mycket stryk och dött.

    Men nu har i alla fall 1 hona spottat. 3st rejält tjocka yngel har jag lyckats hitta. Gissar att hon under någon veckas tid släppt ut de tidvis och sedan tuggat igen. Finns säkert några fler yngel om man letar under längre tid.

    Förra kullen yngel har börjat bli stora, 6st blev det.



    Det verkar visst inte gå att redigera förstainlägget längre, så klipper in beståndet här istället då.


    23st petrochromis yellow moshi 7-14cm stora
    12st petrochromis macrognathus[/fisk] 4,5-12cm stora
    17st tropheus sp svart 'körsbär' 5st 11-9cm, 3st 5-9cm, 2st 3-5cm, 6st stora yngel 2-2.5cm och 3st små yngel 10-13mm
    Senast redigerad av riktlinjer; 19 februari 2014, 18:58.

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: helbildklipp.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,0 KB
ID: 689960

    Gör ett till försök med helkarsbild. Tog 3 bilder och klippte ihop, hoppas att ljuset bättre räcker till men tja. Lite slabbig redigering/borttagning av blixtblänken.

    Lite små iaktagelser.

    En troffe som betar alger på en sten gör det med ryggen uppåt, möjligen kan den ställa sig lite med nosen neråt och stjärten uppåt men fortfarande ryggen mot ytan.
    En pettro som betar alger på en sten går varvet runt, ungefär som visare på en klocka. Den startar med ryggen uppåt och i våg, för att sedan stå med nosen neråt och stjärten uppåt och avsluta med ryggen neråt och magen uppåt 180 grader senare.

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av riktlinjer
    Ibland blir det inte som man tänkt sig, har ju tagit så bra helkarsbild jag grejar med min kamera. Och av någon okänd anledning tar jag med kameran till jobbet och lämnar den där... Så inga bilder för dagen.

    Och det tog ungefär en sekund så hade alla nykomlingar bleknat totalt, färg ungefär som apotekets hudfärgade plåster. Men flera av de tidigare fiskarna som varit lite bleka började direkt färga ut klart mer gult. Nu är det 23 yellow moshi och 12 macrognatus. Börjar arta sig.

    Och förvånansvärt lugnt i akvariet tills dagens vattenbyte. Blev någon variant av krig med nytt färskt vatten i. Tror nykomlingarna hade samlat mod och ville gruppera sig också.

    Nu har det även dykt upp en helkarsbild, men kvaliten är som den är med en enkel kompaktkamera. Håll till godo.

    Ber om ursäkt för dröjsmålet, men när väl kameran var hemma så lade internetuppkopplingen av... Den gör det någonstans den 24-26 i stort sett varje månad och sedan tar det en eller två tre fyra dagar innan det fungerar igen. Så vill ni ha världens sämsta internet skaffa TELE2 internet.
    Jag vet, jag borde bytt för länge sedan men har någon fil i mitt operativsystem som hindrar mig från vissa uppgraderingar och de uppkopplingar jag försökt testa kräver de uppgraderingarna. Lösning byt dator men det kommer senare.
    Hur som, definitivt Sveriges sämsta internetleverantör Tele2

    De nya gula har hittat lite färg igen, och det är ju trevligt.


    Det är ni som önskar bilder och uppdateringar...

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Banderad
    Detta blir en intressant tråd att följa , har du någon bild på hela karet? Det hade varit kul att se.

    /Jocke
    Bättre än så här blir det inte med min kamera, blänk i ögonen och dåligt ljus i bilden. Har försökt få den lite bättre med bildbehandling men man kan inte polera en bajskorv utan att det blir bajs.

    Klicka på bilden för större version

Namn: helbild.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,3 KB
ID: 689822

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ibland blir det inte som man tänkt sig, har ju tagit så bra helkarsbild jag grejar med min kamera. Och av någon okänd anledning tar jag med kameran till jobbet och lämnar den där... Så inga bilder för dagen.

    Häromdagen blev det en kvällstur till aquatropik och lite komplettering. Resten av den yellow moshigrupp som fanns kvar fick packas ner i en påse för transport hem. 9st ganska gula fiskar blev det. Och 4st macrognatus till.

    Väl hemma blev det lite temperaturutjämning och sedan i med fiskarna. Fiskarna hos Janne har matats lite mindre än mina så det var klar storleksskillnad på dem :-)
    Och det tog ungefär en sekund så hade alla nykomlingar bleknat totalt, färg ungefär som apotekets hudfärgade plåster. Men flera av de tidigare fiskarna som varit lite bleka började direkt färga ut klart mer gult. Nu är det 23 yellow moshi och 12 macrognatus. Börjar arta sig.

    Och förvånansvärt lugnt i akvariet tills dagens vattenbyte. Blev någon variant av krig med nytt färskt vatten i. Tror nykomlingarna hade samlat mod och ville gruppera sig också.

    Lite skoj att se skillnader mellan troffar och pettrosar när de tar munkrok. Troffarna kan hålla på länge och försöka göra en halvnelson på kompisen men på något sätt går det lite i slowmotion.
    När pettrosarna gör samma manöver så är det över inom 5 sekunder, och en halv liter vatten på golvet utanför karet. Vilken frenesi!

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av jhes
    Mina Macro blev galna när dom kom upp till ca. 15cm (honor) resp. 20cm (hanar), då va karet ändå knökfullt med pettrisar, bla. 14 st vf texas ubvari. (47st pettrisar totalt)

    Tips är att ha flera grottor/gömställen där bara honorna får plats!

    MVH/Henrik

    Tack för tipset, man kan nog aldrig få tillräckligt med goda råd.

    Har ungefär 170kg sten så det finns grottor, labyrinter, skrymslen från stor fisk hela vägen ner till minsta yngel. Kanske att det vore smart att ha ännu mer gömställen?

    Tittade lite på storlek idag, de största macrognatusarna har i stort växt ikapp de största gula moshi. Det är snudd på att man ser hur de växer

    Och även troffeynglen har blivit märkbart större. Nu är väl de största av ynglen minst 20mm och även börjat få lite 'kroppshydda'. De minsta ynglen är väl 13-15mm stora
    Nu har troffeynglen börjat försöka bärga pellets om det skulle råka sjunka något pellets och ingen annan fisk märker det, eller är för upptagen att hoppas det kommer mer mat Tror pelletsen blir bra boost mot deras stapelföda alger.

    Tittade även på kontot, det har nog inom närmaste veckan runnit in tillräckligt med flis för nytt akvarium. Så kanske inom de närmaste veckorna att man får stuva runt, stöka och böka etc. Planen blir i alla fall att flytta akvariet några meter så jag kan smälla upp det nya, sedan får det ta den tid det tar att få till pumplösningar, bakgrunder etc. Skulle det inte bli vatten och fiskar i förrän i sommar så dröjer det så länge. Bättre att testköra inredning, filtrering i lugn och ro och störa fiskarna minimalt istället för att behöva bygga om inredning etc med fiskar i akvariet.

    Lämna en kommentar:


  • jhes
    svarade
    Mina Macro blev galna när dom kom upp till ca. 15cm (honor) resp. 20cm (hanar), då va karet ändå knökfullt med pettrisar, bla. 14 st vf texas ubvari. (47st pettrisar totalt)

    Tips är att ha flera grottor/gömställen där bara honorna får plats!

    MVH/Henrik

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av jhes
    Trevligt med lite nya pettrokar
    Va e det för macrognatus du har ? Nsumbu?, haft dom o det va den i särklass aggressivaste pettrisen jag testat, 20 små F1 or blev fort 1st stor elak hane, fick Moshi,Texas red mfl. att framstå som trevliga sällskapsfiskar..

    MVH/Henrik

    edit: letar du större kar, kolla saltkar med sump o gärna med pumpar o ljus anpassade för salt, pettrisar grisar ner mer än man kan tänka sig
    macrona är fångade i Sumpan... Mer vet jag inte. Än så länge är nog Moshina lite ilsknare, ganska lika storlek. Men det händer ju att någon tar käkgrepp på sin kompis och försöker slå bort täckglasen
    Vi får väl se vad som händer när de blir större

    Med kar tänkte jag nog skippa begagnatmarknaden och köpa nytt, det jag retar mig mest med mitt kar är lite smårepor efter magnetalskrapor... Vill inte ha smårepor.

    Men en sump kanske inte är dumt, känner mig dock inte hemmastadd vid hur det fungerar. Har huvudet inom 2 meter ifrån akvariet när jag sover så skvalande etc går fetbort. Funderar nog mer och mer på att skippa filtrering i moduler eller liknande. Det är nog väldigt bra tills den dagen man vill rengöra...
    Ett ytterfilter kopplar man loss slangarna, går till badrummen och lyfter ut filterkorgarna. Väljer mellan att snabbt spola av dem till att verkligen tvätta ur dem. Hela behållaren kan man snabbt skölja ur.
    Hur fungerar en sump i den bemärkelsen?

    Lämna en kommentar:


  • jhes
    svarade
    Trevligt med lite nya pettrokar
    Va e det för macrognatus du har ? Nsumbu?, haft dom o det va den i särklass aggressivaste pettrisen jag testat, 20 små F1 or blev fort 1st stor elak hane, fick Moshi,Texas red mfl. att framstå som trevliga sällskapsfiskar..

    MVH/Henrik

    edit: letar du större kar, kolla saltkar med sump o gärna med pumpar o ljus anpassade för salt, pettrisar grisar ner mer än man kan tänka sig
    Senast redigerad av jhes; 13 januari 2014, 20:45.

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Cronan
    Vilken fångsplats är det på moshina? Det med maten känner jag inte igen matar mina 20 minuter efter att lyset gått igång och alla äter precis som vanligt dvs som grisar.
    Fångsplatsen är aquatropik i Sala så inget överdrivet fancyfancy. Skulle väl tro att de dessförinnan kom ifrån Ludvika kanske.

    På kvällen är det ju ingen dålig fart på ätandet, kanske bara lite morgontrötta då

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Banderad
    Detta blir en intressant tråd att följa , har du någon bild på hela karet? Det hade varit kul att se.

    /Jocke
    Det har väl rullat på så här sedan början på sommaren ungefär, med någon påfyllning ibland. Ingen helbild nu, behöver nog göra en rengöring av framrutan först

    Men lite bilder på övriga sorter i akvariet kunde vaskas fram.

    En körsbär Klicka på bilden för större version

Namn: troffemoshi.jpg
Visningar: 1
Storlek: 231,8 KB
ID: 689564
    och sedan macrognatus Klicka på bilden för större version

Namn: magrognatus.jpg
Visningar: 1
Storlek: 163,9 KB
ID: 689565

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...