Tanganyika algätare från brännings-/övre klippzonen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av jhes
    Känner igen det där med att Macrognatus håller sig vig ytan, aldrig sett hungrigare fisk. Skiljer mer i storlek hane/hona på denna petro än andra sorter jag haft, hanarna blir tidigt typ dubbelt så stora som honor.

    Tyvärr blev mina 20st (totalt ca. 50st petro i ett 720) helt galna när hanarna närmade sig 20cm, sista hanen nacka jag och den var då 27cm och max 2 år. Går att göda upp dom sjukt fort, jag gjorde av med ca 1kg Hikari i månaden
    Då kanske den större storleksskillnaden på macrognatusen gentemot yellow moshi inte är något att oroa sig för. Göder nog inte fiskarna riktigt lika mycket.
    Ganska kul att flera av pettrorna ingorerar matning ibland och fortsätter skrapa alger någonstans.

    Ursprungligen postat av DaRe
    Trevlig läsning. Funderar själv på led-ramp eller egenbyggd LED-grej. Så jag har inte så mycken hjälp här.

    Du skulle väldigt gärna få komplettera den artbeskrivning vi har. Vi saknar info i naturlig biotop, akvarieinredning, föda (i det vilda och rekommenderat i akvarium) Om du har lust att sno ihop når där kan du bara pm:a mig eller lägga ut här.
    Känner inte att jag har energin att bygga själv, och fram för allt inte styrning med tex skymningsfunktion etc.

    Är nog inte riktigt med i matchen vad du menar med artregistret.

    Lämna en kommentar:


  • jhes
    svarade
    Känner igen det där med att Macrognatus håller sig vig ytan, aldrig sett hungrigare fisk. Skiljer mer i storlek hane/hona på denna petro än andra sorter jag haft, hanarna blir tidigt typ dubbelt så stora som honor.

    Tyvärr blev mina 20st (totalt ca. 50st petro i ett 720) helt galna när hanarna närmade sig 20cm, sista hanen nacka jag och den var då 27cm och max 2 år. Går att göda upp dom sjukt fort, jag gjorde av med ca 1kg Hikari i månaden
    Senast redigerad av jhes; 01 januari 2015, 15:20.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Trevlig läsning. Funderar själv på led-ramp eller egenbyggd LED-grej. Så jag har inte så mycken hjälp här.

    Du skulle väldigt gärna få komplettera den artbeskrivning vi har. Vi saknar info i naturlig biotop, akvarieinredning, föda (i det vilda och rekommenderat i akvarium) Om du har lust att sno ihop når där kan du bara pm:a mig eller lägga ut här.

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Får väl bli en 2014 snabbkrönika eller någonting.


    Troffarna:

    För någon dryg månad senare spottades det ut i alla fall 7 yngel, 6st av dem har nu växt till sig bra och far runt i akvariet. Det ihop med förra omgången yngel så är det bara att hoppas att 7-10st växer upp till fullstorlek, tror gruppen skulle må bra av det. är ju en livfull fisk som simmar överallt.

    Pettro yellow moshi:

    Två alfahanar verkar det finnas för stunden, men i något samförstånd har de varsitt litet revir och släpper igenom varandra om det inte är för lång stund... Ganska många av fiskarna har både växt rejält och bulkat rejält ser jag när jag tittar på tidigare bilder och längdstorlekar. De minsta moshina har gått om de största troffarna. Lite lektendenser men sällan mer än fenviftning från hanarna. Uppehåller sig i hela akvariet. Mycket utfärgade fiskar, mycket attityd.

    Pettro macrognatus:

    Efter förra urlyftningen av lite fiskar verkar allting ha lugnat ned sig, jag har en misstanke om att de som lyftes ur blev diagramma-spöade då de är ganska lika i en första anblick. Även dessa rackare har växt, men lite större spridning i storleken. Alfahanen har lekt någon gång men behöver nog lite mer storlek på både hane och honor. Nu börjar några av fiskarna ändra från grårandiga till gulgröna över stora delar av kroppen. Håller sig i övre delen av akvariet normalt. Kommer nog bli fina när de blivit lite större och färgat ut mer, och kommer då också skilja sig mer ifrån diagramma då dessa har röda fenor.

    Simochromis diagramma :

    Båda honorna spottade, men det verkar bara vara det första rymmarynglet som har överlevt. Får nog bli en skakning/tömning av en av honorna nästa gång, misstänker honorna håller ynglen för länge och kanske tuggar i sig något yngel själv. Det var några veckor sedan de spottade så de två honorna har käkat upp sig bra, såg dagarna före jul ut ungefär som stora köttbullar med fenor på. Började fundera på om det inte var lekdags snart...
    Jodå, annandag jul när jag tände var det full lek och nu en tuggande hona.
    Honorna är inte så överdrivet färglada från början men intressant att de så totalt bleknar när de tuggar.
    Och det överlevande ynglet, jo attackerar och slåss med klart större troffeyngel och simmar över hela akvariet.
    Verkar vara en fiskart som lider av stor övertro på sin egen tuffhet. Underhållande.

    Hästnosarna:

    Tja, de har blivit lite mer frisimmande etc men än så länge har de inte riktigt uppvisat någon speciell charm. Det kanske kommer. Men växt en del har de gjort.

    Akvariet och teknik:

    Akvariet i sig tuffar på fint, ibland blir det en tendens till algbildning på rutorna men den försvinner snart. Filtrering och streamerpumpar verkar fungera kalas, ibland kan det under dagen på några ställen på botten bildas små högar med skit men då fiskarna håller sig längs botten under natten rör de upp dessa högar som då åker vidare in i filtren. Anubisväxterna är det inte mycket kvar av, men hoppas det som är mellan stenar etc ska börja 'gro' och som sagt erbjuda lite extra yngelskydd. Mycket rensning av sönderklippta anubisblad ur streamerpumparna har det blivit.

    Det som inte levererar är ljusrampen, nu har ett rör blivit mörkt. Förvisso har jag tänt många timmar för rejäl algtillväxt men tycker rör etc ska hålla lite längre än ett år. Hade hoppats rampen skulle klara 2-3 år utan för mycket stök så det blir nog en snabbare övergång till led-ramp än jag tänkt.

    Några synpunkter på vad man bör ha för typ av ledramp? Vill väl gärna ha månljus på natten, skulle det gå att få till soluppgång och nedgång är det ju inte sämre även om ren tändning och släckning är acceptabelt.
    Finns det ramper som klarar ovanstånde rakt av eller behövs det extra styrboxar etc?

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Sista bilden ser ut som något från en skräckfilm

    Kul att det rullar på. Det verkar gå vilt till, det känns som att det är en rolig burk att sitta och spana på!
    Du har väl ganska närbesläktade liknande fiskar misstänker jag, brukar ju inte vara direkt sydamerikastilltje i akvariet precis

    Finns en del intressantheter att se, även de större frågorna som beteenden etc.

    Ursprungligen postat av Bosse G
    Sätt fast anubisen med ett buntband för elkablar. Den växer fast med rötterna på stenen till slut. Sedan är det lögn i h-e att få loss den
    Tack för tipset. Får prova det om de sliter bort någon växt igen.
    Men tror problemet är att de är för känsliga vad det gäller inredningsbiten, jag hade fått fast en anubia bra så då slet de sönder den ganska tjocka roten i flera delar och massakrerade bladen


    Har nästan börjat tycka att det kanske är dags för den kvarvarande tuggande diagrammahonan att spotta, men hon har ignorerat mitt tyckande. Jag har sett ett gäng ganska stora yngel i käften på henne.
    Nu ikväll vid matning så blev hon väl för hungrig eller bara glömde hålla munnen stängd, så ett yngel rymde ur munnen på henne.
    Vilken jakt det blev från honan att återta ynglet, till slut lyckades hon då ynglet gick upp mot ytan och där blev chanslös.
    Hon kanske bestämmer sig för att spotta vilken natt som helst nu då.

    Lämna en kommentar:


  • Bosse G
    svarade
    Sätt fast anubisen med ett buntband för elkablar. Den växer fast med rötterna på stenen till slut. Sedan är det lögn i h-e att få loss den

    Ursprungligen postat av riktlinjer
    Om inte åt helvete så kan man väl inte säga att det direkt gått som det ska. Av den omgången diagrammayngel tror jag inte något överlevde, inte de som troffehonan spottade några dagar senare.

    Så för att ordna lite mer yngelvänlig omgivning skaffades ett gäng anubisväxter. Helt lätt att plantera sådana är det inte, petrosarna är väldigt inredningstrendiga och om någonting är lite fel så åtgärdar de problemet. Att lägga en knytnävstor sten ovanpå en anubia är inte heller någon garanti, det kan bli stenflyttning eller bara slita sönder växten helt och hållet direkt.
    Men nu har växterna suttit på sina platser i nästan 3 veckor ! och inte helt och hållet slitits i bitar. Jag hoppas att de delar som är mellan stenar etc ska överleva och bilda lite lugnare områden, även rötterna ger bra gömställe för mindre fiskar och yngel. Kan även se en nyfiken Diagramma alfa och en av de nya hästnosarna på bild1.

    2-3 macrognatus och 3-4 troffar har håvats ur akvariet. Jag har inte sett hur bråken börjat utom med en troffe som fick alfatroffens ilska över sig, men varje gång så har hela diagrammagänget slitit sönder kadavret. Fick se en troffe som for illa, skulle hämta håven för att låta den vila upp sig. När jag kom tillbaka med håven slet diagrammagänget bort gälar och underkäke ifrån fisken. Pirayor kan inte vara så blodtörstiga ens.

    På bild 2 har jag fått med alla arter utom macrognatus. Alfadiagramma, tuggande diagrammahona, lite småtroffar och en hästnos.

    En av de roligare nyheterna är att efter lite växter i akvariet så har det spottats ett gäng troffar, och några stycken lever i alla fall nu några veckor senare. Bild 3 en liten rackare i stenröse med troffe och yellow moshi i förgrunden.

    Nu efter några veckor vågar hästnosarna visa sig, är även framme och hoppas det blir lite matrester som faller ner efter pettrosarna och diagrammorna är färdiga, och troffarna inte är för hungriga... bild 4

    En av de trevligare grejorna är väl att den sista diagramman som hittades vid köpet visade sig vara en hona, så det var efter övermodet 3+2. Här bild 5 på båda honorna tuggandes på en gång. Den ena honan blev så hungrig vid matning för en dryg vecka sedan att hon spottade ut det sista ? ynglet och försökte äta, ynglet tog snabbt fart ner i ett röse och gömde sig.
    Nu äter honan rejält varje gång det bjuds på mat, och ynglet bajsar så det hittar väl mat också och har dessutom överlevt ett tag.
    Får konstatera att diagrammahonorna är tuffa, de håller hanarna på avstånd när de tuggar. Men det blev lite dråpligt när tuggande honor har en fight med varandra, blev bara att putta på varandra då ingen ville öppna munnen och släppa ut ynglen.
    Borde vara dags för den andra honan att spotta vilken dag som helst nu, får hoppas att 2-3 yngel kanske överlever.

    En hungrig macrognatus på bild 6, vilken gångjärnskäft!

    Har varit lite lek på macrognatusen också, en hane har helt färgat om i gult och grönt.

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Sista bilden ser ut som något från en skräckfilm

    Kul att det rullar på. Det verkar gå vilt till, det känns som att det är en rolig burk att sitta och spana på!

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Om inte åt helvete så kan man väl inte säga att det direkt gått som det ska. Av den omgången diagrammayngel tror jag inte något överlevde, inte de som troffehonan spottade några dagar senare.

    Så för att ordna lite mer yngelvänlig omgivning skaffades ett gäng anubisväxter. Helt lätt att plantera sådana är det inte, petrosarna är väldigt inredningstrendiga och om någonting är lite fel så åtgärdar de problemet. Att lägga en knytnävstor sten ovanpå en anubia är inte heller någon garanti, det kan bli stenflyttning eller bara slita sönder växten helt och hållet direkt.
    Men nu har växterna suttit på sina platser i nästan 3 veckor ! och inte helt och hållet slitits i bitar. Jag hoppas att de delar som är mellan stenar etc ska överleva och bilda lite lugnare områden, även rötterna ger bra gömställe för mindre fiskar och yngel. Kan även se en nyfiken Diagramma alfa och en av de nya hästnosarna på bild1.

    2-3 macrognatus och 3-4 troffar har håvats ur akvariet. Jag har inte sett hur bråken börjat utom med en troffe som fick alfatroffens ilska över sig, men varje gång så har hela diagrammagänget slitit sönder kadavret. Fick se en troffe som for illa, skulle hämta håven för att låta den vila upp sig. När jag kom tillbaka med håven slet diagrammagänget bort gälar och underkäke ifrån fisken. Pirayor kan inte vara så blodtörstiga ens.

    På bild 2 har jag fått med alla arter utom macrognatus. Alfadiagramma, tuggande diagrammahona, lite småtroffar och en hästnos.

    En av de roligare nyheterna är att efter lite växter i akvariet så har det spottats ett gäng troffar, och några stycken lever i alla fall nu några veckor senare. Bild 3 en liten rackare i stenröse med troffe och yellow moshi i förgrunden.

    Nu efter några veckor vågar hästnosarna visa sig, är även framme och hoppas det blir lite matrester som faller ner efter pettrosarna och diagrammorna är färdiga, och troffarna inte är för hungriga... bild 4

    En av de trevligare grejorna är väl att den sista diagramman som hittades vid köpet visade sig vara en hona, så det var efter övermodet 3+2. Här bild 5 på båda honorna tuggandes på en gång. Den ena honan blev så hungrig vid matning för en dryg vecka sedan att hon spottade ut det sista ? ynglet och försökte äta, ynglet tog snabbt fart ner i ett röse och gömde sig.
    Nu äter honan rejält varje gång det bjuds på mat, och ynglet bajsar så det hittar väl mat också och har dessutom överlevt ett tag.
    Får konstatera att diagrammahonorna är tuffa, de håller hanarna på avstånd när de tuggar. Men det blev lite dråpligt när tuggande honor har en fight med varandra, blev bara att putta på varandra då ingen ville öppna munnen och släppa ut ynglen.
    Borde vara dags för den andra honan att spotta vilken dag som helst nu, får hoppas att 2-3 yngel kanske överlever.

    En hungrig macrognatus på bild 6, vilken gångjärnskäft!

    Har varit lite lek på macrognatusen också, en hane har helt färgat om i gult och grönt.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Bild 2: Först lite bilder på kommande arbete... Just nu ligger det en förgreningsdosa och sladdar över hela golvet. Ska hängas upp lite snyggt under bänken, även göra konsoler för ballasterna till lysrören och hänga upp dess på undersidan. Några timers, funderar på digitala. Någon som kan tipsa om prisvärda fungerande?

    Bild1: är ljusrampen som hänger på sina utriggare. Den hänger och slänger lite väl mycket för min smak. Rampen är inte tänkt att hängas på så brett akvarium. Ska försöka tillverka lite stabilare utriggare.

    Bild3: ett av nyförvärven till akvariet, Simochroms diagramma nuvarande betahanne

    Bild4: Diagramma ur annan vinkel och alfamoshi

    Bild5: Simochromis diagramma hona

    Bild6: Diagramma, troffe som döljer ytterligare diagramma och längst till höger dagens nytillskott Eretmodus cyanostictus North

    Bild7: Nyspottade diagramma

    Slösurfade in på en annons här på säljes och bland akvarium och troffar listades Simochromis diagramma . Kontaktade säljaren och de kunde säljas separat, priset var helt rätt så det var bara att åka till Sveriges baksida och hämta dem. Det tråkiga var att det var 4 hannar och en hona men då jag inte hittat fiskarna till salu i Sverige under 2 år så blir det prova.

    När vi håvade upp fiskarna så spottade honan ett tjugotal yngel, tur jag tog med dubbla transportlådor. När vi hade håvat färdigt och även snackat färdigt såg jag i ögonvrån vad som verkade vara ytterligare en diagramma. Jodå, det gömde sig ytterligare 1 i akvariet. Lite mer håvande och sedan hemfärd till framsidan.

    Alfadiagramman drabbades nästan direkt av övermod, började slåss med i alla fall 3 olika petrochromis om revir, nej det gick inte bra trots att han var längre. Petrosarna har bulkat fint på sistone och tog ingen skit. Var bara att håva ur död diagramma...

    Men sedan har lugnet lagt sig, det verkar råda terrorbalans. Och den sista diagramman verkar också vara hona, så 3 hannar och 2 honor. Och diagrammahanarna har fullt upp med att inte få spö av petrochromis så honorna har andrum.

    Ynglen åkte i mina 'räddningspåsar' för skadade troffar och petros, men de är uppenbarligen inte rymningsäkra för yngel. Så 3 yngel finns kvar i påse, de som rymt vet jag inte om de lever i något röse eller blivit upptuggade. Visar sig väl om någon månad.

    Och 8st hästnosar landade ikväll i akvariet, ganska omgående gömde de sig i rösena men imorgon kanske man får se dem lite.

    Moshihonan som tuggade har definitivt slutat tugga, men det kommer nog mer tillfällen.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Det rullar på. Alfamoshin i mitten på översta bilden, gul och grann. Har återigen lekt upp den största honan, det gick nog lite bättre denna gång. Äggläggningsrör ute och hon höll munnen helt stängd i ungefär 4 dagar. Sedan har hon skrapat alger från en sten några gånger men fortsatt hålla munnen stängd för övrigt. Vi får väl se om det fungerar.

    På nästa bild med blått öga tuggande körsbär.I alla fall 3st honor har tuggat men det är bara en jag vet fortfarande tuggar. Borde nog spotta om ungefär en vecka. Då får jag väl se om stenläggningen blev bra så hon spottar men även så några yngel överlever.
    Som sagt lite öppnare stenläggning för att bereda plats åt växande pettrosar men det blir ju även massa miniutrymmen.

    Och en grupp körsbär i varierande storlek på väg in i alfamohins stenröse. Så länge det inte är lek får de simma igenom röset.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Lite problem uppstod när utblåsen för filtren skulle hängas på i akvariet. Ett ramakvarium har väldigt liten kant så den 'färdiga' eheimkröken passar kalasfint. Men på detta helglas med en rejäl och bred kant passade inte krökarna så bra. Och givetvis var tidpunkten sådan att alla affärer stängt för dagen.
    En stor kastrull med kokande vatten och lite tålamod löste problemet. När eheimkröken legat lagom länge i det varma vattnet kunde jag räta ut kröken, göra en ny krök lite längre bort på röret och när röret passade på akvariet som avslutning pressa tillbaka så rörets profil blev rund igen. När man böjer så plattas ofta röret ihop..

    En liten bild på filtren installerade. Blir lite småtrångt och slangigt men det verkar fungera fint. Upplever som att det är klart värre fart i filtren nu när de inte ska suga över akvariekanten utan får vattnet itryckt.

    Och ytterligare en liten bonus med streamerpumparna och deras rejäla kapacitet är att det inte längre samlas någon skit på botten. Den virvlas upp och åker med i vattenströmmarna tills den åker ner i något av filtren och fastnar där.

    Och nu ser man inte mycket av filterinloppet längre, men det finns under stenröset.

    Alla röserna är nu gjorda mer öppna och med möjlighet att se in i alla gömslen från någon av sidorna eller framsidan.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Vatten ihällt och akvariet sprack inte och läcker inte :-) Skedde i onsdags.

    Det första filtret inkopplat med några nya packningar, fuktade i skarven mellan pumplock och behållare. Bajs, skedde igår tidig kväll. Det andra akvariet tömdes på vatten och sten, filtret flyttades över.
    Sedan skedde någonting konstigt, det var pettrosar flygandes i luften, det var troffar sprattlandes på golvet... Till slut hade alla fiskar bytt bostad.

    Spontan reaktion strax efter fiskarna landat i sin nya bostad = alla 3 arter/grupper simmade i egna stim mestadels. Nya stenrösen utforskades etc.
    I morse bra fart på fiskarna.
    I eftermiddags dimmigt vatten, dålig fart på fiskarna.

    En tur till akvarielagret ordnade nya packningar, samt 2 tunze 6085 streamerpumpar. En stund efter första tunzen kopplades in började fiskarna piggna till, tunze nr2 gjorde nog inte saken sämre.
    Sedan mat i magen på mig själv för att direkt efter maten bevittna första leken med yellow moshi. Jag tror de är lite för små än för att det ska bli yngel men lite övning är ju ändå inte fel. Då är det kanske snart på gång.

    Nu dags att montera ihop eheim pump nr2 och skruv fast lite slangar för den pumpen etc.

    Det tar sig.
    Ungefär 18000l/tim i cirkulationskapacitet nu.
    Hade inte tid att räkna fiskar när en del flyg och andra torrsimmade men en gissning efter vad jag köpt, vad som dött och ungefär vad jag flyttade över.
    22 yellow moshi
    14 macrognatus
    20 tropheus 'körsbär'

    Och vad skönt med butiker som akvarielagret som har alla upptänkliga reservdelar till filter på hyllan.

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    Ursprungligen postat av Erik Österlund
    Trevligt!!!

    Ska bli kul att se vad det blir av det här! Blir det led-belysning i den här?
    Det blir min nuvarande 4*80W T5 lysrör med nattbelysningsled till en början i alla fall, kanske provar med några ledpuckar eller halogenpuckar på sidorna. Vad som sedan händer återstår att se.

    Avrinning till filtren med avstängningskranar, lite sand på botten. Dags att börja hälla i massa stenar!
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Trevligt!!!

    Ska bli kul att se vad det blir av det här! Blir det led-belysning i den här?
    Senast redigerad av Erik Österlund; 02 september 2014, 00:04.

    Lämna en kommentar:


  • riktlinjer
    svarade
    kkbkbkllff

    Med lite bök och stök flyttades hela akvariet ungefär 6 meter genom rummet, fick flytta lite möbler som soffa för att komma fram. Inredning och fiskar fick vara kvar i, inga skrapmärken på golvet heller, ganska bra för att flytta det helt själv

    En ganska liten macrognatus lyckades simma/hoppa igenom gallret, men det hände när jag var hemma så den ramlade snabbt tillbaka ner i akvariet.

    En rad lecablock har ställts upp, vägts in så de står stadigt. Fått en rejäl skiva ovanpå som även den är invägd så den är plan och har stöd från alla block.

    Idag fick jag hembesök av två glada killar, Krister och Sture och de kånkade med sig lite glas :-)
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...