600l svartvatten blir 600l Tanganyika, 120 Tanganyika blir 120l SA svartvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mbitton
    Användare
    • februari 2013
    • 223

    600l svartvatten blir 600l Tanganyika, 120 Tanganyika blir 120l SA svartvatten

    Enda sen jag startade upp mitt 120 liter Tanganyika kar, så har jag inte riktigt varit nöjd med den. O nu vet jag varför.. Det är på tok för litet Och om sanningen ska fram så har jag nog inte varit så super nöjd med mitt 600 l SA svartvatten heller.. Älskar verkligen SA biotop, men får nog aldrig riktigt till det.. När jag skaffade mitt 120 liters kar, så var jag sugen på att köra Sydamerikanska dvärgciklider i den. Fokusera mer på ett fullständigt svartvatten biotop. Men mycket nedfallna grenar, löv o rötter. Så jag kommer att göra mig av med alla invånare, samt all inredning i 600 liters karet o börja om på nytt helt enkelt. Jag ska försöka att inreda efter vad jag har sett ifrån bilder o filmer om Tanganyika sjön. Likaså i 120 liter karet ska jag inreda så likt som möjligt efter vad jag har sett ifrån Rio Negro. Lovar o svär att jag kommer att uppdatera vad som händer med mina projekt. Det första steget är som sagt att försöka sälja invånarna/inredningen från 600 liters karet. Med vänlig hälsning Micke.
    Senast redigerad av mbitton; 14 november 2013, 23:46.
    600 + 120 lliter Tanganyika
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    #2
    Hahaha, ännu en som hamnat i Tanganyika träsket,det ger mersmak.Så bara upp med en projekttråd. Mille
    Dieselråttan

    Kommentar

    • Pierre_N
      Användare
      • mars 2004
      • 772

      #3
      Kul, jag ser fram emot att se utvecklingen. Har du funderat på vilka fiskar du vill ha?

      Kommentar

      • Kawasa
        Användare
        • september 2012
        • 840

        #4
        Där ser man! Något liknande har faktiskt aldrig hänt mig lol!! Men lycka till och vi förväntar oss lite bilder senare när du börjar få ihop det
        Senast redigerad av Kawasa; 15 november 2013, 09:41.
        Be careful when speaking. You create the world around you with your words.

        Kommentar

        • mbitton
          Användare
          • februari 2013
          • 223

          #5
          Ursprungligen postat av Kawasa
          Där ser man! Något liknande har faktiskt aldrig hänt mig lol!! Men lycka till och vi förväntar oss lite bilder senare när du börjar få ihop det
          När man kollar in på vad andra har gjort och har nog sett på varje youtubeklipp som finns om Tanganyika, så far tankarna lätt iväg..
          Senast redigerad av mbitton; 15 november 2013, 22:38.
          600 + 120 lliter Tanganyika

          Kommentar

          • mbitton
            Användare
            • februari 2013
            • 223

            #6
            Min tanke är att behålla den mörka bakgrunden på kommande Tanganyikakar. Sen använda mig av en blandning av blästersand o kalksand. Den övriga inredningen kommer nog bestå utav enbart av stenar i samma färg, gärna vitaktig. Har dock lite funderingar på vad jag ska göra med mina ytterfilter? Vill ju helst hålla dem igång under tiden jag gör om i karet.. Tanken slog mig att skaffa en stor plast tunna som rymmer ca 200 l o köra dem där i under tiden. känns lite udda med att köra 3 st ytterfilter o 1 innerfilter i 120 liters karet.
            600 + 120 lliter Tanganyika

            Kommentar

            • Repen1
              Användare
              • januari 2013
              • 877

              #7
              Varför ska du hålla igång dom? bättre att göra rent dom.Mille
              Dieselråttan

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #8
                Kul!

                Tanganyika är verkligen senaste innegrejen.

                Kommentar

                • mbitton
                  Användare
                  • februari 2013
                  • 223

                  #9
                  Ursprungligen postat av Repen1
                  Varför ska du hålla igång dom? bättre att göra rent dom.Mille
                  Fick för mig att det skulle bli lättare att introducera större antal ciklider vid första inköpet, eftersom ytterfilterna har varit igång så pass länge o har aldrig haft sjukdomar som jag har behövt att medicinera. Men du har nog rätt i att det är bättre att rengöra dom innan, med tanke på all torv mm som jag kör i karet i nuläget.
                  Senast redigerad av mbitton; 16 november 2013, 10:31.
                  600 + 120 lliter Tanganyika

                  Kommentar

                  • mbitton
                    Användare
                    • februari 2013
                    • 223

                    #10
                    Ursprungligen postat av johho
                    Kul!

                    Tanganyika är verkligen senaste innegrejen.
                    Jag förstår varför!
                    600 + 120 lliter Tanganyika

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #11
                      Vet att det är många som förespråkar gamla inkörda filter,o krama ut gammalt gojs i ett nytt kar, men dom gångerna jag gör "rokader" gör jag alltid rent filter (vet ju inte hur länge det ska gå sen). Det jag brukar göra är att när jag tömmer karet som ska bytas ut så rör jag om rejält i sanden, så att så mycket gojs som möjligt försvinner, sen häller jag den någotlunda rena sanden i ett mindre kar/bytta med en liten cirkulationspump, där får det snurra tills jag är klar med det karet som ska in igen. Sen samma procedur med att röra om sanden i karet/byttan, sen in med det i det nya karet, då finns det en bra startkultur bakterier i sanden. Har aldrig haft problem med nitrit i dom karen. Fiskarna åker in direkt o matar som vanligt direkt från början, fast mest med "cyclops" den första tiden.Fördelen jag har är att jag kör med samma sand i alla mina kar, då funkar det, men ska man ha olika storlekar o färger, går det ju inte att göra så. Mille
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • mbitton
                        Användare
                        • februari 2013
                        • 223

                        #12
                        Då börjar det närma sig, sakta men säkert. Till helgen så kommer samtliga invånare till 600 l karet vara borta. Och nästa vecka kommer det hem vita Faxekalk stenar i blandade storlekar. Ska använda Natural White - levande sand ev. ovanpå julas blästersand. Har ganska stor beslutsångest över vilka ciklider jag ska ha. Tänkte till en början flytta över mina multisar som var 8 från början och nu mer 14 samt de 2 Altolamprologus compressiceps Shell Sumbu och en massa Tanganyikasnäckor. Skulle gärna vilja ha några av Tropheus arten, men tror att det kan gå lite fel med snäcklekarna. Har länge varit sugen på Altolamprologus compressiceps , så ett gäng utav dom får det bli. Tycker att Nealamprologus sexfasciatus är grymt fin, likaså Tretocephalus varianten. Nu har jag ju lite storlek att leka med Ska också vid ett senare tillfälle starta om 120 liters karet också. Men vill helst inte göra allt på en gång. Har tänkt att göra en svartvatten biotop med en bakgrund gjort av torvblock..
                        600 + 120 lliter Tanganyika

                        Kommentar

                        • riktlinjer
                          Användare
                          • augusti 2013
                          • 334

                          #13
                          Ursprungligen postat av mbitton
                          Då börjar det närma sig, sakta men säkert. Till helgen så kommer samtliga invånare till 600 l karet vara borta. Och nästa vecka kommer det hem vita Faxekalk stenar i blandade storlekar. Ska använda Natural White - levande sand ev. ovanpå julas blästersand. Har ganska stor beslutsångest över vilka ciklider jag ska ha. Tänkte till en början flytta över mina multisar som var 8 från början och nu mer 14 samt de 2 Altolamprologus compressiceps Shell Sumbu och en massa Tanganyikasnäckor. Skulle gärna vilja ha några av Tropheus arten, men tror att det kan gå lite fel med snäcklekarna. Har länge varit sugen på Altolamprologus compressiceps , så ett gäng utav dom får det bli. Tycker att Nealamprologus sexfasciatus är grymt fin, likaså Tretocephalus varianten. Nu har jag ju lite storlek att leka med Ska också vid ett senare tillfälle starta om 120 liters karet också. Men vill helst inte göra allt på en gång. Har tänkt att göra en svartvatten biotop med en bakgrund gjort av torvblock..

                          Gick fint för mig med en grupp multisar och troffar, multisarna höll sig nära snäckorna (som ytmässigt hade en tredjedel) och troffarna i resterande vattenrum inklusive ovanför snäckskalsbädden (med lite marginal)

                          Kommentar

                          • Pierre_N
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 772

                            #14
                            Även jag kör multisar och troffar (och har gjort flera gånger). Multisarna får inte den mest anpassade kosten för just dem men det duger helt klart.

                            Kommentar

                            • mbitton
                              Användare
                              • februari 2013
                              • 223

                              #15
                              Kanon! Då får det bli någon från arten Tropheus!! Vad tror ni om Petrochromis trewavasae ?
                              600 + 120 lliter Tanganyika

                              Kommentar

                              Arbetssätt...