FrigolitBakgrundsÄventyr

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Streamstone
    Användare
    • augusti 2013
    • 241

    FrigolitBakgrundsÄventyr

    Heja allihop Nygammal Här - en återvändare efter några års ofrivilligt uppehåll, och snart medlem också. Ska bli så kul att återuppliva mitt gamla Juwel Rio 240 som då det begav sig huserade ett glatt gäng Malawisar. Kanske lite presentationskategori kanske, men till en början innan det är helt återupplivat ska jag och karet genomgå ett litet projekt. Har gett mig in i utmaningen att lägga lite mer krut på att gör det mesta så mycket som jag vill och har råd med för att göra det lagom storslaget. He- he... Vi får väl se hur det går med den ambitionen, tanken smakar i alla fall gott. Den stora grejen är nu då bakgrunden och jag är mitt uppe i mitt första bakgrundsbygge. Något jag längtat efter att få ge mig på länge, redan innan första uppstarten av karet. Men då fegade jag ur. Nu är jag modigare Så långt har det varit skitkul med blandade känslor, för det är en ganska krävande process.


    Jag tycker själv att det är kul att se och läsa om hur andra gjort och gör, hur det blir och fungerar. Så jag tänkte dela med mig lite av mitt äventyr med frigolitens fantastiska värld. Kanske för att själv undvika nåt dumt jag gör eller så skulle inte jag gjort osv, men det är ju också bra. Men kanske mest för att roa någon och förhoppningsvis bidra med lite inspiration och en å annan idé. Jag har själv kommit dit jag är idag tack vare andras skapelser och erfarenheter och valt vägen fram genom frigolittankarnas djungel. Alla har bidragit med sitt lilla frigolitfrö. Kan väl komma att bjuda på en å annan bild och nåt läsbart här. Annars så har jag i glädjens yra börjatt blogga här - http://streamstone.wordpress.com/
    Om mitt bakgrundsprojekt, och akvariets kommande äventyr. För den som har lust och roas. Är jag tråkig om jag inte forumar här mer ingående då? Men som sagt, lite uppdateringar slänger jag gärna in här också.


    ursäkta att jag skriver så mycket fluff och lurv - det bara kommer. Så här ser det ut just nu, framifrån (med några saknade detaljer). Halvsanning eftersom jag faktiskt kommit lite längre i verkligheten - allt är idag färdigcementerat med husfix, men inte mer än så. Ha det så gott på er allihop och på återseende.
    Bifogade filer
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Välkommen åter! !

    Kul med ett frigolitprojekt, det var länge sedan. Trodde nästan att folk slutat göra eget.

    Klart du ska mata på med uppdateringar här riktigt ordentligt annars riskeear jag missa massa nyttigt!
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Streamstone
      Användare
      • augusti 2013
      • 241

      #3
      Hej igen
      Jasså, är det lite ute med frigolit. Ja, jag är kanske lite retro ibland. Hade gärna köpt en BTN, men hej så för mycket bananer för mitt plastkort. Sen är det ju lite speciellt att göra nåt själv. Om jag lyckas så kommer jag få en skön kick och le lite extra varje gång jag tittar in i akvariet och tänker, den där har jag gjort, helt själv - för bara några hundralappar. Nu har jag kommit en liten bit till på vägen. För att ära er med min närvaro så får ni se lite av verkligheten just nu, innan jag lägger ut fortsättningen på min blogg (som inte har kommit ikapp än).

      Om det intresserar någon eller inte. Det är kul att få visa upp det i alla fall. Var inte riktigt säker på vilken teknik eller tillvägagångssätt jag skulle använda. Målat både tavlor och små figurer en gång i tiden, för länge sedan. Så jag fick försöka skaka fram lite gamla rester av hur jag brukade göra. Tog en stund innan jag hittade känslan och tekniken men ju mer jag höll på desto mer flyt och beslutsamhet växte det fram i penselarbetet. Tanken var lite ljusare, men det föll sig bättre i färgsättning när "stenarna" fick en mer dyster färgton. Jobbade med vanliga vattenfärger - 6 stora färgblock på leksaksavdelningen och en tub svart flytande svart färg som jag hade sedan innan. Först grundfärgade jag i lite olika bruna, gula och röda nyanser, som fick torka i omgångar mellan varven. Ganska ljust resultat. Tyvärr blev det lite oönskat grönstick, som visserligen inte såg dåligt ut men inte riktigt som jag ville. Sedan vräkte jag på med den tjocka svarta färgen över - så att hela stenen blev kolsvart, ganska rejält tjockt med svart. Innan färgen torkade sprayade jag rikligt med vatten över så att merparten rann av och lämnade en svärtad patinering i strukturen. Plus att stenen fick en lite mörkare nyans. Väldigt slafsigt moment. Efter det och torkning körde jag lite drybrushing med ljusa färgtoner för att highlighta fram lite struktur. Kanske lite hårt highlightade, men det ser lite mer spännande ut och jag är inte ute efter att få total naturtroget utseende.

      Det var en utmaning och lite ovant att jobba med vattenfärger, svårt att få till färgnyanser och hur jag skulle blanda. Men jädrar va kul det var att måla. Faktiskt så har man råd att pröva sig fram och chansa en del under processen, man kan förändra utseendet ganska mycket till och från utan att misslyckas.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Absolut inte ute. Bara att vi saknat lite sådana trådar på ett tag.

        Sjukt snyggt färglagt! Imponerande
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #5
          Blev riktigt bra o naturtroget det där. Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • Streamstone
            Användare
            • augusti 2013
            • 241

            #6
            Tack

            Det var en spännande upplevelse att hitta och få fram förgsättningen och se förvandlingen. Själva arbetet var lika tillfredställande som det färdiga resultatet. Nu är det bara resten kvar - dom stora bakgrundsbitarna och "topplocken". Det blir betydligt mer utmanande. Mindre moduler är nog lite lättare att hantera, tror jag. Det här var/är sjukt skoj. Måste nog köpa ett akvarium till så jag kan göra en bakgrund till och lite fler moduler.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Svårt att tro att det är frigolit, ser ut som avgjutningar och sedan väldigt naturtroget färglagt. Mycket bra gjort hela alltet. Har du gjort fler moduler än dessa?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Streamstone
                Användare
                • augusti 2013
                • 241

                #8
                Det här är allt som är klart just nu och första gången jag gör sånt här. Blev betydligt bättre än jag vågade hoppas på. Får väl tacka mina gamla, om än något rostiga målartalanger som hobbykonstnär. Brukade måla små figurer och lite byggsatser på liknande sätt, för väldigt länge sedan. Har änna fått blodad tand av måleritekniken i och med det här. Och skulptera i frigolit. Så grymt roligt att pyssla med.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Riktigt bra resultat! Vad blir det för lack?

                  Kommentar

                  • Streamstone
                    Användare
                    • augusti 2013
                    • 241

                    #10
                    Epotex hade vart det bästa men jag funderar på Epolan V. Det är ju betydligt billigare och lär ju funka ungefär lika bra. Samtidigt är jag lite nojjig, vill ju inte att det ska haverera när man lagt ner så mycket jobb. Plus utsätta fiskarna för onödiga risker. Inte för att jag är snål, men håller gärna ner kostnaderna.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Jag hade en frigolitkniv som jag sålde till en akvarist för nåt år sedan. Den hettas upp och är böjbar, väldigt smidig och följsam vid skulptering. Jag hade den mesy för byggprojekt dock.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • Streamstone
                        Användare
                        • augusti 2013
                        • 241

                        #12
                        Nice! Så det finns alltså specialare till frigolit. En sån skulle va bra att ha. Tänkte faktiskt tanken att hetta upp kniven annars. Ska ta och googla. En annan sak jag funderat på är att värma sten och se om man kan använda som strukturform - smälta in i frigoliten, men det kanske fastnar och jäklas. Finns säkert nån lösning på det problemet. Blir en negativ avgjutning visserligen, men man kan ju experimentera med strukturbildningen. Önskar man hade ett litet eget rum att leka med idéer.

                        Föresten. Är det någon som har nån åsikt om Epolan V Epoxi lack som alternativ till Epotex?

                        Kommentar

                        • Perfetto
                          Användare
                          • maj 2011
                          • 124

                          #13
                          Ursprungligen postat av Streamstone
                          Nice! Så det finns alltså specialare till frigolit. En sån skulle va bra att ha. Tänkte faktiskt tanken att hetta upp kniven annars. Ska ta och googla. En annan sak jag funderat på är att värma sten och se om man kan använda som strukturform - smälta in i frigoliten, men det kanske fastnar och jäklas. Finns säkert nån lösning på det problemet. Blir en negativ avgjutning visserligen, men man kan ju experimentera med strukturbildningen. Önskar man hade ett litet eget rum att leka med idéer.

                          Föresten. Är det någon som har nån åsikt om Epolan V Epoxi lack som alternativ till Epotex?
                          - Vilken 2-komponents golvlack somhelst duger prima. När den härdat, är ytan död. Jag har själv byggt ett antal frigo-bakgrunder och använt sådant utan problem.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Epolan fungerar bra, men se till att stryka tunna lager och inte få ansamling av lack någonstans. Det kan vitna när det kommer i vatten senare pga att det eventuellt inte härdat ordentligt.

                            Det gäller även för Epotex.

                            Kommentar

                            • Streamstone
                              Användare
                              • augusti 2013
                              • 241

                              #15
                              Låter tryggt och bra. Då kör jag på Epolan, enkelt att få tag på. Blir en tur förbi färgaffären i morgon när lönen kommer. Ska se upp med ansamlingar i alla små fördjupningar - är ju rätt många små fördjupningar i bakgrunden. Kan kanske vara idé att lacka bakgrunden stående istället för liggande.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...