540 Liter Gäddciklider med bakgrund av mjukt material.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    540 Liter Gäddciklider med bakgrund av mjukt material.

    Startar här upp en ny (ännu en....) projekt tråd då mitt tidigare projekt som var ett palludarium bytt karaktär med tiden.

    Kort och gott har hållet på med detta projekt nu i snart ett år. En ganska besvärlig graviditet följt av några månader med kolik har satt många käppar i hjulet för mig.

    Det positiva med den här långa väntan är att jag kunnat läsa, MYCKET om olika ciklider för att kunna bestämma mig för vad jag vill husera.

    Jag har totalt fastnat för Crenicichla släktet! Helt fantastiska fiskar!

    Så på önskelistan står någon av följande arter:

    Cr: Saxatilis
    Cr: Sveni
    Cr: Alta
    Cr: Johanna (tror dock dessa blir för stora för mitt kar, men de finns många olika bud på hur stora de kan bli).

    Lutar för närvarande åt Saxatilisen som verkar vara en bra nybörjar gädda i rätt storlek för mitt akvarium.

    Om två veckor kommer min svetsade akvarieställning levereras och till dess ska jag bli klar med bakgrunden som jag gör helt och hållet utav filter madrass.

    Annan inredning kommer bestå utav stora rötter, rockzolide moduler och Råda blästersand.

    Filtreringen består utav hela bakgrunden och en Eheim compact 3000 samt ett fluval fx5.

    Gott om filter Mao!
    Senast redigerad av DaRe; 17 november 2013, 21:54.
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    #2
    Lite mer bilder

    Kommentar

    • mbitton
      Användare
      • februari 2013
      • 223

      #3
      Imponerande projekt! Var har du fått tag på rötterna?
      600 + 120 lliter Tanganyika

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Ursprungligen postat av mbitton
        Imponerande projekt! Var har du fått tag på rötterna?
        Den där köpte jag av en kille. Där är itu sågad på mitten och är egentligen nästan 190 lång.

        Har en till liknande som jag ska hämta i Skåne till helgen där en vän till mig var och plockade upp den för mig. Gillar de här långa trädliknande rötterna...

        Kommentar

        • mbitton
          Användare
          • februari 2013
          • 223

          #5
          Tyckte dom var grymt fina.. Kommer att bli snyggt när allt är på plats. Har försökt att få tag på liknande driftwood rötter, men dom är mörka som vanliga "mangrove". När jag var på landet sist så såg jag ett dött gammalt hasselträd, där grenarna hade potential att bli något riktigt snyggt. Slutade med att jag sågade ner hela trädet. Har den i säkert förvar på balkongen Kommer din bakgrund att fungera som ett filter också?
          600 + 120 lliter Tanganyika

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Ursprungligen postat av mbitton
            Tyckte dom var grymt fina.. Kommer att bli snyggt när allt är på plats. Har försökt att få tag på liknande driftwood rötter, men dom är mörka som vanliga "mangrove". När jag var på landet sist så såg jag ett dött gammalt hasselträd, där grenarna hade potential att bli något riktigt snyggt. Slutade med att jag sågade ner hela trädet. Har den i säkert förvar på balkongen Kommer din bakgrund att fungera som ett filter också?
            Det kan mycket väll vara en trädgren av någon variant! Men den är stenhård och gör sig verkligen som akvarierot.

            Ja i teorin iaf. Men jag har ju inte testat det rent praktiskt ännu dock...

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Attans snyggt intrett, ser fram emot att se vilka firrar du får tag på. Crenicihla är verkligen intressanta.

              Bakgrunden verkar bli sjukt snygg också! Riktigt bra ide!
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Ursprungligen postat av DaRe
                Attans snyggt intrett, ser fram emot att se vilka firrar du får tag på. Crenicihla är verkligen intressanta.

                Bakgrunden verkar bli sjukt snygg också! Riktigt bra ide!
                Tack ska du ha!

                Hellst vill jag ha Cr: Johanna men i vårat artregister står det att den blir 40 cm. På tex fishbase däremot står det att den blir Max 28 cm...

                Annars blir det Cr: Saxatilis, jäkla snygg. Speciellt om man kan få tag på Uruguay varianten...

                Angående inredningen. Det ser inte för trångt ut?! De där stora stenarna är STORA och når ända fram till rutan nästan.

                Funderar på att kapa dom och gör så att de ser ut som att dom sitter halvvägs in i "jordvallen". Men då ryker ju andrahandvärdet.

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 1157

                  #9
                  Jag skulle nog tro att johanna blir runt 30cm om man kolla även denna länk.


                  Men de kan nog säkert fungera i ditt kar om du inte har allt för mycket andra fiskar där. Gränsfall på kort kanske.

                  Sedan om du sågar sönder rivestone modulen så måste du nog limma den annars flyger den nog all världens väg när fisken petar på dem eftersom det inte kommer finnas någon "tyngd" i dem då tror jag.
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #10
                    Ursprungligen postat av affealien
                    Jag skulle nog tro att johanna blir runt 30cm om man kolla även denna länk.


                    Men de kan nog säkert fungera i ditt kar om du inte har allt för mycket andra fiskar där. Gränsfall på kort kanske.

                    Sedan om du sågar sönder rivestone modulen så måste du nog limma den annars flyger den nog all världens väg när fisken petar på dem eftersom det inte kommer finnas någon "tyngd" i dem då tror jag.
                    Får väll köra på det då och helt enkelt förklara för tjejen att jag behöver det där två kubiks karet sen när dom vuxit till sig...

                    Ja limma eller lägga i en tyngd hade jag tänkt..

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      #11
                      Var ju ett tag sedan jag höll gäddor men som en jämförelse kan jag säga att jag hade 2st C Marmorata i ett 720 med växter och rötter som gömslen... detta funkade i 3 dagar sedan började den något större spöa den andre. Tillsist fick jag separera dem till 2 olika kar.

                      Förstår din dröm gäddor är coola och framför allt de lite större har ett gäng olika varianter som är lockande, men jag tror att ett 540 är alldeles för litet för en lyckad upplevelse. Håller du bara en så funkar det givetvis men även den blir ju i största laget för ett 540 tillsist.
                      Hade de vart mitt kar så hade jag satsat på en art som blir max 20cm och där finner du ju flera varianter inom Saxatilis släktet som håller sig inom "ramen".

                      Enligt dessa 2 sidor blir de 35-40 cm...

                      Das Aquaristikfachgeschäft Aquatarium importiert regelmäßig seltene L-Welse (Harnischwelse) und Buntbarsche direkt aus unserer eigenen Fangstation in Brasilien. Es sind ständig über 50 verschiedene L-Wels-Arten vorhanden. Selbstverständlich haben wir natürlich auch eine große Auswahl an weiteren Zierfischen, Wasserpflanzen, Fischfutter (auch Frost- und Lebendfutter), Aquaristikbedarf und natürlich auch Aquarien.




                      http://aqvaterra.com/cichlids_crenic...lidochilus.php en snygging enligt min smak


                      Ursprungligen postat av Punkfredd
                      Får väll köra på det då och helt enkelt förklara för tjejen att jag behöver det där två kubiks karet sen när dom vuxit till sig...

                      Ja limma eller lägga i en tyngd hade jag tänkt..
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Ursprungligen postat av Crenicichla
                        Var ju ett tag sedan jag höll gäddor men som en jämförelse kan jag säga att jag hade 2st C Marmorata i ett 720 med växter och rötter som gömslen... detta funkade i 3 dagar sedan började den något större spöa den andre. Tillsist fick jag separera dem till 2 olika kar.

                        Förstår din dröm gäddor är coola och framför allt de lite större har ett gäng olika varianter som är lockande, men jag tror att ett 540 är alldeles för litet för en lyckad upplevelse. Håller du bara en så funkar det givetvis men även den blir ju i största laget för ett 540 tillsist.
                        Hade de vart mitt kar så hade jag satsat på en art som blir max 20cm och där finner du ju flera varianter inom Saxatilis släktet som håller sig inom "ramen".

                        Enligt dessa 2 sidor blir de 35-40 cm...

                        Das Aquaristikfachgeschäft Aquatarium importiert regelmäßig seltene L-Welse (Harnischwelse) und Buntbarsche direkt aus unserer eigenen Fangstation in Brasilien. Es sind ständig über 50 verschiedene L-Wels-Arten vorhanden. Selbstverständlich haben wir natürlich auch eine große Auswahl an weiteren Zierfischen, Wasserpflanzen, Fischfutter (auch Frost- und Lebendfutter), Aquaristikbedarf und natürlich auch Aquarien.




                        http://aqvaterra.com/cichlids_crenic...lidochilus.php en snygging enligt min smak
                        Ja som sagt var många olika bud på storleken där! Varierar säkert på fångstplats osv.

                        Wow Celidochilus'en har jag helt missat! Den kommer säkert vara omöjlig att få tag på såklart!

                        Jo de är som du säger att saxatilis gruppen och runt 20 cm är det nog som gäller...

                        Marmoratan och de andra större gäddorna är ju dock MYCKET aggressivare efter vad jag förstått! Men skall absolut ta dina tankar och åsikter i beaktning!

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Hej,

                          Det är inte bara storleken som är viktig utan från vilken grupp de kommer. Tyvärr sker inget på Mostly cichlids och sidan ligger nere men jag hittade en spegelsite på http://www.oocities.org/vinnykutty/ Här finns en genomgång av grupperna. http://www.oocities.org/vinnykutty/spgroups.html Arterna i lugubrisgruppen dit johanna hör är ofta fiskar som simmar hela tiden och över stora områden. T.ex. sp. "xingu I" (orange pike) ser alltid ihopträngda ut i ett akvarium kortare än 2,5 m. Jag föreslår att du ska ta en så liten art som möjligt från saxatilisgruppen, vilken beror på vad du får tag på. Alla dina föreslagna arter förutom Crenicichla johanna hör till saxatilisgruppen. Jag höll Crenicichla menezesi i ett 540 och akvariet kändes i minsta laget när hanen var drygt 20 cm och jag höll dem med ett par Aequidens patricki vilket finns beskrivet i slutet av den här artikeln http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200303&lopnr=9 Jag har för mig att saxatilisgruppens arter går bra tillsammans med reticulatagruppen.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Crenicichla
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1055

                            #14
                            Om du har tur och ork att vänta så kanske Felipe Cantera kan ta med sig en eller några Celidochilus från Uruguay nästa gång han kommer till Sverige/Norge

                            Vet dock inte hur de är i temperament eller storlek.. men kolla med honom! Han finns förutom på forumet även på fb med sin Aquterra tours


                            Ursprungligen postat av Punkfredd
                            Ja som sagt var många olika bud på storleken där! Varierar säkert på fångstplats osv.

                            Wow Celidochilus'en har jag helt missat! Den kommer säkert vara omöjlig att få tag på såklart!

                            Jo de är som du säger att saxatilis gruppen och runt 20 cm är det nog som gäller...

                            Marmoratan och de andra större gäddorna är ju dock MYCKET aggressivare efter vad jag förstått! Men skall absolut ta dina tankar och åsikter i beaktning!
                            MVH

                            Kristofer

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Hej,

                              Det är inte bara storleken som är viktig utan från vilken grupp de kommer. Tyvärr sker inget på Mostly cichlids och sidan ligger nere men jag hittade en spegelsite på http://www.oocities.org/vinnykutty/ Här finns en genomgång av grupperna. http://www.oocities.org/vinnykutty/spgroups.html Arterna i lugubrisgruppen dit johanna hör är ofta fiskar som simmar hela tiden och över stora områden. T.ex. sp. "xingu I" (orange pike) ser alltid ihopträngda ut i ett akvarium kortare än 2,5 m. Jag föreslår att du ska ta en så liten art som möjligt från saxatilisgruppen, vilken beror på vad du får tag på. Alla dina föreslagna arter förutom Crenicichla johanna hör till saxatilisgruppen. Jag höll Crenicichla menezesi i ett 540 och akvariet kändes i minsta laget när hanen var drygt 20 cm och jag höll dem med ett par Aequidens patricki vilket finns beskrivet i slutet av den här artikeln http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200303&lopnr=9 Jag har för mig att saxatilisgruppens arter går bra tillsammans med reticulatagruppen.
                              Tack för info! Har läst din artikel ett par gånger

                              Kommentar

                              Arbetssätt...