1125L "Featherfins"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Repen1
    Användare
    • januari 2013
    • 877

    1125L "Featherfins"

    Då det verkar som att projekttrådar är uppskattade så ska jag försöka att planera o uppdatera ett av mina, ( kommer även lite bilder så småningom). I väntan på att fiskarna har kommit upp i lite storlek så har det som vanligt snurrat runt i huvudet av planer o olika lösningar,även fisk sammansättningen har det funderats mycket på, o för detta projekt så har en fisk varit självklar, men medinvånarna har inte varit lika självklara. Men efter många om o men har jag bestämt mej (kan med andra ord ändras snabbt) Fiskbesättningen kommer att bestå av "C furcifer Magara" som medinvånare kommer det bli mina "C leptosama Mpulungu" för att bryta av lite så kommer den 3e o sista sorten bli "L caudopunctatus" denna sort kan bli utbytt, men jag kommer att testa den ihop med dom andra först. Karet är ett aluram kar på 1125L 250x75x60 LxBxH o jag hoppas på helst 3st alfa hanar i det. Det kommer monteras in Btn moduler o en bakrund som inte är bestämd än men första provet kommer att ske med solfilm, sen får vi se hur det kommer att sluta.Tekniken kommer att bestå av Mh lampor 16000K o 2st Eheim 2260 som är "trimmade" med 1262 pumpar, 3400L st, till det kommer det bli 3-4st Aqua-clear 70 a 1500L st. Mille
    Dieselråttan
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8596

    #2
    Ta fler om du kan. Mina hannar färgade bättre när de var fem än de gör nu när de är tre.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      #3
      Jag har 11st så det är flera hanar, men jag hoppas att minst 3st kommer ta revir, är det fler som gör det så är det bara bonus. Dom har gått på uppväxt i ett 600L o kommit upp i storlek ca 12 cm så det är dags att flytta till större. Mille
      Dieselråttan

      Kommentar

      • Doktor-T
        Användare
        • april 2012
        • 424

        #4
        Intressant, kommer följa detta
        720 Malawi
        375 Yngel
        112 Yngel
        70 Yngel

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Grymt intressant!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #6
            Då har det börjats med tömning av 600L till ett tillfälligt 375L. fiskarna har även fördelats på flera olika mindre kar. Alla Btn modulerna har skurits ut, så får man se vad som ska återanvändas o vad som kommer att bli till nästa projekt. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #7
              Bra mått på det karet, ska bli kul att följa!

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Många intressanta Tanganyikaprojekt nu, ös på med bilder Jättekul att följa verkligen.

                /Jocke

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #9
                  Jaa vi vill se mycket bilder sen Mille
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #10
                    Ska bli kul att se med fisk i sedan.

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • september 2009
                      • 22831

                      #11
                      Ursprungligen postat av Banderad
                      Många intressanta Tanganyikaprojekt nu, ös på med bilder Jättekul att följa verkligen.

                      /Jocke
                      Japp kul då jag sjäkv till slut tog beslutet. Att då följa andras projekt är helkul.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • johho
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 1825

                        #12
                        Ursprungligen postat av Banderad
                        Många intressanta Tanganyikaprojekt nu, ös på med bilder Jättekul att följa verkligen.

                        /Jocke
                        Ja Tanganyika har verkligen fått ett uppsving under sommaren!

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          #13
                          Då har nya karet kommit hem (tack "JockeB" för en bra affär o hjälpen med karet) Då kommer det angelägna problemet med hur inredningen ska se ut, tog fram mina moduler för att se vad som kan användas. Då karet är menat åt "sandsillar" o "frisimmare" så har jag tänkt att karet ska vara ganska "rent" o då huvud "attraktionen" är i lite storlek så är det även tänkt att det ska vara "stora stenar" så det inte är 20cm fisk o 5cm sten, vilket enligt mej ser (fel) ut.Har även varit på "Biltema" o skaffat solfilm, men tycker att den "blå" var mer "grå" men kommer att testa den o blir jag inte nöjd(säg den akvarist som är det med sitt kar) så kommer jag byta senare. Då har limningen av modulerna påbörjats. Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • Repen1
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 877

                            #14
                            Då är alla moduler som jag vill ha färdiglimmade, då "Cyathopharynx" sorterna bygger sina"bowers" uppe på klippor så är tanken med dom stora platta modulerna just att jag ska få fram det beteendet (har aldrig sett det i ett kar) sen får vi se om hanarna kommer följa i mina tankebanor. Mille
                            Dieselråttan

                            Kommentar

                            • Repen1
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 877

                              #15
                              Då är "lilla" pumpmodulen klar, med 2st insug o 1st ytsug, då denna bara ska användas som cirkulation med en Aqua-clear70a så kommer den bara att fyllas med "biobollar" räknar med att den klarar att gå flera år utan rengörning. . Har även påbörjat att borra "stora" pumpmodulen, här kommer det pumpa/suga 10000/t så det blev 2st 100mm o 1st 60mm rasterhål, borde räcka. Mille
                              Dieselråttan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...