Pierres Projekt (Tanganyika)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    Pierres Projekt (Tanganyika)

    Jag själv tycker att projekttrådar är det bästa med detta forum så jag tänkte att det är dags för mig att dra mitt strå till stacken. Tråden kommer mestadels att handla om ett 720l som jag nyligen köpt men vi har precis flyttat så jag tänker att jag slänger in lite bilder på de andra karen också vartefter de blir inredda.

    Akvariet
    Akvariet är ett 720l med aluram, det ska för några år sedan vara omlimmat av en glasmästare men jag tycker att det ser ut som ett riktigt fuskjobb. Bubblor i silikonet och det är väldigt lätt att pilla bort på sina ställen så jag ska limma om det.

    Fiskbestånd
    Till att börja med kommer jag att dra upp en kull S.petricola i akvariet, det ger mig tid att fundera ut vad jag vill ha. Jag vill gärna ha synpunkter och förslag på vad jag kan ha också för jag har riktigt svårt att bestämma mig känner jag.

    Alternativ 1:
    Cyprichromis leptosoma
    Altolamprologus compressiceps
    Neolamprologus leleupi (har jag redan)
    Lepidiolamprologus boulengeri (har jag redan)
    Ophthalmotilapia ventralis Eller Xenotilapia papilio / Xenotilapia spiloptera
    Eventuellt Tanganicodus irsacae

    Jag har haft alla tidigare och det som gör mig tveksam till att stoppa i ventralis är att det är lite för mycket fart på dem därför funderar jag på att stoppa i Xenotilapia. Frågan är om Xenotilapia blir lite väl utsatta av L. boulengeri?

    Alternativ 2:
    Cyphotilapia frontosa
    Altolamprologus compressiceps
    Neolamprologus leleupi (har jag redan)
    Lepidiolamprologus boulengeri (har jag redan)
    Mastacembelus ellipsifer

    Det är inget krav att ha varken N.leleupi eller Ledi.boulengeri ska ingå så kom gärna med förslag där de inte ingår också, de kan i så fall gå i ett annat kar. Jag är riktigt sugen på någon Julle igen också, speciellt någon av de större men kan lika gärna bli ornatus eller transcriptus.

    Inredning/teknik
    Till att börja med blir det väldigt sparsamt med inredning medan jag drar upp petricolan. I slutändan kommer jag ha en hel BTN-bakgrund samt riverstone-moduler julas blästersand och lite vanlig sten jag plockar ute. Lite grönsaker blir det också. BTN-bakgrunden har jag köpt begagnad, tyvärr är det några cm för kort men det brukar gå att skarva och dölja rätt så bra så jag tror att det löser sig. Bakom bakgrunden blir det filtermatta och en cirkulationspump och så följde det med en FX5a med så den ska jag försöka använda också.

    Avslutar med en bild på hur akvariet ser ut nu.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av DaRe; 16 september 2013, 19:54.
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Kul med projekt!

    Man kan ju alltid sätta filtermatta om det saknas några cm. Det blir iofs inte lätt att bestämma vart vattnet sugs in då som man kan göra med raster. Men det spelar kanske inte någon roll.

    Kommentar

    • Repen1
      Användare
      • januari 2013
      • 877

      #3
      Roligt med ett nytt projekt. Ska bli skoj att följa. Med den blandningen skulle jag nog (som du själv är inne på) skippa "Xenotilapia" då dom kan vara för veka. Mille
      Dieselråttan

      Kommentar

      • Pierre_N
        Användare
        • mars 2004
        • 772

        #4
        Ja filtermatta är ett alternativ, det kanske blir så. Jag vill gärna göra så att FX5an också drar vattnet genom bakgrunden och då är nog inte 3 raster tillräckligt. Att det ser lite tråkigt ut gör inte så mycket, i värsta fall döljer jag det hörnet med växter. Har du Erik (eller någon annan) testat att köra med filtermatta? Hur fungerar det? Sätter det igen sig lätt?

        Repen1: Du menar att de är för veka även om jag skippar ventralisen? Var rädd för att det var så. Hur tror du det skulle fungera med ventralisen om jag tar dem istället? Det var länge sedan jag hade dem men det jag minns är att hanarna flög omkring planlöst i akvariet och terrorisera honorna hela tiden. Då hade vi ändå en grupp och de hade större bottenyta att samsas på.
        Senast redigerad av Pierre_N; 01 augusti 2013, 12:36.

        Kommentar

        • Erik Österlund
          Användare
          • januari 2005
          • 3788

          #5
          Jag har det på vissa av mina moduler som inte blev tätt mot glaset. Jag har ju svart bakgrund så det är inget som stör. Har aldrig varit med om att det sätter igen.

          Kommentar

          • Repen1
            Användare
            • januari 2013
            • 877

            #6
            Tyvär så är "ventralisarna" så det gäller att få bra skydd för honorna. Nu vet jag inte riktigt hur du vill ha det med färg kontra beteende. men vill du ha "Xenotilapia" o även en "frisimmande" sandsill så kan du ta dej en liten titt på "Aulonocranus dewinti" dom är av den Lugnare typen o bråkar inte så mycket, men dom utstrålar inte så mycket färg vid första anblicken. Angående filtermatta bakom bakrunden, så hade jag en bit "förfiltermatta" i mitt förra o sen var resten fylld med "lavacross" gjorde inte rent på 8år. Mille
            Dieselråttan

            Kommentar

            • Pierre_N
              Användare
              • mars 2004
              • 772

              #7
              Ok det låter ju riktigt bra Erik.

              Ok, tråkigt. Ännu mer att fundera på nu då, tur att jag har god tid på mig. Angående filtermaterialet så kanske jag var otydlig. Filtermaterial bakom bakgrunden kör jag med i ett annat akvarium, det är just att ha filtermaterial som insug istället för ett raster som jag är nyfiken på hur det fungerar.

              Kommentar

              • Repen1
                Användare
                • januari 2013
                • 877

                #8
                Det går bra med filtermatta som innsug men det måste vara över ett så stort område som möjligt,helst hela karets höjd, o minst 5cm bred, det funkar inte i storlek som ett vanligt raster utan sätter igen för fort. Sen måste det vara den grövsta mattan. Mille
                Dieselråttan

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Alt ett lät riktigt spännande går rovfirren bra att ha med övriga?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #10
                    Hur många av varje ska du ha?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Pierre_N
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 772

                      #11
                      Ok, då vet jag vad som gäller om jag väljer alternativet att "skarva" med filtermatta.

                      DaRe: Du menar Altosarna? Jag har inte testat kombinationen men det tror jag. Ledi.boulengeri och N.leleupi är riktiga tuffingar och C.leptosoma håller sig högre upp i karet så det borde inte vara några problem. Antalet har jag inte bestämt riktigt än, kan tänka mig att till slut landa på 30st C.leptosoma. Jag har redan 2+3 Ledi.boulengeri och 7st (tror det är 1+6/2+5) N.leleupi.

                      Ett stort problem uppstod dock precis... Jag har börjat skära rent akvariet och omlimmningen som är gjord var inget vidare, går riktigt lätt att skära bort det gamla silikonet. Fattar inte att det kunde hålla så pass länge men hur som helst så är problemet att HELA ramen är fastlimmad på rutorna. Jag har limmat om ett annat alurams-kar och där var bara ramen fastsatt med några punkter på ett par ställen. Har tydligen fått tag i ett åledsakvarium (har i alla fall hört att de limmar så) men nu till frågan. Hur gör jag nu? Har hört flera som limmar om och bara byter ut fogen och inte tar isär akvariet, det vet jag inte om jag vågar. Känns som att man vill göra om allt om man ändå håller på men att få bort ramen verkar vara riktigt svårt, sitter så pass tätt inpå att jag inte ens kan tvinga in en brytkniv. Frågan är om jag bara ska ersätta fogen, det kan ju knappast bli sämre och det höll ju förut eller om någon har ett finurligt tips på hur man får bort ramen.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Jag var nog lite otydlig gällande filtermattan. Jag har raster också. Mina glipor är på 0, 5-1, 5 cm. Jag uppfattade det som att du bara skulle fylla upp mot gavlarna.

                        När det gäller burken så borde det bara vara att lägga ny innerfog eftersom ramen håller ihop burken?

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          #13
                          Som Erik säger, du behöver inte ta bort ramen, bara göra en ny innerfog. "Altossarna" är väldigt snälla rovfiskar dom ger sej inte på andra fiskar (kan ge tillbaka om dom blir anfallna) men inte ens då, utan dom bara vänder upp sidan o står o blir attackerade.Dom knycker bara ägg o yngel dom kommer åt. Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • Pierre_N
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 772

                            #14
                            Ok, då får jag väl göra så att jag bara lägger ny innerfog, kommer nog ha svårt att sova första nätterna....

                            Jag måste göra ett litet bekännande med, jag har varit väldigt duktig på att ta det lugnt med mina fiskinköp och planera i förväg. Jag var på akvarievalvet i förrgår, köpte BTN-bakgrunden begagnad och lyckades att stå emot trotts att jag såg några riktigt snygga leptosoma där.... Sambon ringde precis och sa att vi måste åka till Norrköping på måndag för att jag har köpt en fotölj. Då kunde jag inte hålla mig. Det tog 2 minuter sen hade jag ringt Robban och bokat alla C.leptosoma "mpulungu" han hade, det blev 4+6. Jag har velat ha leptosoma igen i flera år så det ska bli riktigt kul att hämta dem. Även om de inte är helt spikat att det blir leptosoma i 720l så ska jag ha dem i något kar här hemma i alla fall.

                            Kommentar

                            • Repen1
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 877

                              #15
                              Ha ha ha, då är det min linje på "leptosamerna" Mille
                              Dieselråttan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...