936 liters Tanganyikakar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    936 liters Tanganyikakar.

    Jag har nära nog tömt ut alla fiskar/rötter/växter.

    Måste jag dra upp pH? Hur? Annan sand känns dyrt men det kanske är viktigt.

    Jag har 2260 pump men funderar om jag måste dra igång också cirkulationpumpar i btnmodulerna, vad tror ni?

    Besättning funderar jag på men hästnosar är definitivt alternativ. Men sefan funderar jag på Petrochromis kanske. Idéer emottages gärna.

    Artlista:
    Cyprichromis microlepidotus , Bulu Point, F1 20st
    Altolamprologus compressiceps , kipili 2+2 VF
    Eretmodus cyanostictus , Kasanga 7st (3 par coolt nog)
    Tropheus sp. "black" , pemba 8st
    Neolamprologus leleupi 15st
    Ophthalmotilapia ventralis , Kambwimba 3+3
    Senast redigerad av DaRe; 27 oktober 2013, 07:40.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Glömde ju bild just nu:
    Bifogade filer
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Sanden behöver du inte byta ut om du inte vill. Vad det gäller pH så brukar det fungera utan att dra upp. Jag kör med bikarbonat, men det beror lite på hur vattnet är i Stockholm (har inte full koll på det). Jag tycker ju att trewawasen är jäkligt snygg (och inte så förbannad som vissa av de andra) om du nu vill ha en Petris. Nulu Points är ju snygga, men fortfarande kanske lite hög prislapp beroende på hur mycket du vill lägga på fisk. Hästnosar är jäkligt trevliga. Jag hade haft någon snäckskalslekare och eventuellt någon sandlekare med.

      /Jocke

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Du har ju också stor bottenyta så nån sandlekare kanske? Vet inte hur de funkar med petris dock.

        Ph är det bikarbonat som fungerar om du ska höja det. Eller byta till kalkhaltigt grus, det hjälper också.

        Kommentar

        • maltandis
          Användare
          • oktober 2003
          • 1567

          #5
          Hästnosar och någon Ophthalmotilapiavariant, petrisarna grisar ner så mycket och vill ha mat hela tiden. Finns en risk att hästnosarna får i sig för mycket av det goda och drar på sig magproblem.
          Jag kommer att testa att köra 20 Petrochromis sp. "red" Luagala Point och 20 Ophthalmotilapia nasuta Kipili i mitt 960-liters. Eventuellt så stoppar jag ner några snäckisar. Jag vill gärna stoppa ner ett gäng hästnosar med dem, men vill inte chansa. Kul att du tagit steget över till den ljusa sidan

          /Jocke
          Senast redigerad av maltandis; 31 juli 2013, 17:20.
          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Jag har inte kollat vad firrana kostar ännu så i värsta fall faller det pladask.

            Ophthalmotilapia nasuta är definitvt en snygg art.

            Skulle en kombo av fungera?:
            Ophthalmotilapia nasuta
            Tanganicodus irsacae
            Julidochromis
            Någon Altolamprologus

            Blir det för lite i vattenytorna då kanske?
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • maltandis
              Användare
              • oktober 2003
              • 1567

              #7
              Japp, jag glömde att jag ska ha några compressiceps i karet också
              10 nasuta
              10 irsacae
              6 jullar
              4-6 compressiceps

              sen är det klart och snyggt

              /Jocke
              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

              Kommentar

              • Christian Alfredsson
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 4122

                #8
                Riktigt roligt att du ska in i Tanganyikaträsket. Du missar Tropheus på listan. Tropheus duboisi är ju snällare än de andra och du skulle kunna ha ett mindre gäng om du har en del gömställen.

                Själv ska jag köpa ett gäng Cyprichromis leptosoma till mitt 1125-liters. Det är den enda art jag bestämt, resten får gå på impuls när jag åker till akvarieaffären på fredag.
                Christian Alfredsson
                http://www.zoopet.com
                http://www.christianalfredsson.com

                Kommentar

                • Christian Alfredsson
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 4122

                  #9
                  ... självklart ska jag ha Tropheus också, men de är ska bli många och får ett eget kar på finaste platsen inne i huset.
                  Christian Alfredsson
                  http://www.zoopet.com
                  http://www.christianalfredsson.com

                  Kommentar

                  • Christian Alfredsson
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 4122

                    #10
                    Vad tror du om en stor sten från RockZolid som står längre fram i karet?
                    Christian Alfredsson
                    http://www.zoopet.com
                    http://www.christianalfredsson.com

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #11
                      Altolamprologus är alltid bra att ha i ett sällskapskar, de håller yngelboom i schack

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Jo någon sten eller stenrös vore inte så tokigt. Tack för förslaget. Har du tips om vilken i så fall. Tropheus vore ju extremt kul om de går att mixa in. Jag har mest sett rena Troffe-kar.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • maltandis
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 1567

                          #13
                          Troffar, hestnaeser, O ventralis och jullar har jag i en femhundring, det funkar klockrent. Möjligtvis så skulle Ophthalmotilapia ventralis få i sig mer käk om inte troffarna var där.
                          Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                          Kommentar

                          • Christian Alfredsson
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 4122

                            #14
                            För i tiden (läs 20 år sedan) hade jag ofta 4-5 troffar av olika sorter blandat med andra Tanganyika. Ofta duboisi, orange, brichardi och en black-variant. Rena sällskapskaret men det funkade när hierarkin var satt. Men satsa bara på en sort och några fler idag när man kan köpa dem i storpack. På den tiden kostade mycket och fanns inte att köpa i hela grupper som idag.

                            Det som är viktigast är maten. Anpassa övriga fiskar så de fixar troffarnas kost, men räkmix med 1/3 räkor brukar funka även för jullar osv....

                            Köp all fisk du ska ha från början och rör inte i karet mer.
                            Christian Alfredsson
                            http://www.zoopet.com
                            http://www.christianalfredsson.com

                            Kommentar

                            • Repen1
                              Användare
                              • januari 2013
                              • 877

                              #15
                              Roligt med ännu ett "Tanga" kar, det ser ut att vara fina mått för att fisken ska trivas. Tycker definitivt att du ska få i mera pumpar, (jag har ett 2260 med 1262 pump 3400L o 3st Aqua-clear 70 1500L st i ett 600L kar) sen är ju fisken en smaksak o är olika för alla. Mitt förslag vore att få i ett par olika stenrösen, sen ha lite " N leleupi" några "hästnäsor" gärna ett stim av "O ventralis" men jag skulle välja den blå från "Kambvimbwa" (men det är ju jag ) sen ett stim med "C leptosama jumbo" några "Altossar" skulle sitta fint också. Mille
                              Dieselråttan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...