Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade
    10 min var sjätte timme byter den

    Lämna en kommentar:


  • Nils
    svarade
    Lite nyfiken på var du har landat när det gäller vattenbyte. Hur många liter fyller på per dygn numera?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Det rullar på. Sköter sig själv förutom matning och putsa rutan

    Lämna en kommentar:


  • AndreeAdolfsson
    svarade
    Har precis spenderat cirka 2 timmar med att läsa igenom hela tråden… ett ord. MAGISKT!
    blir helt tårögd av all kunskap och engagemang. Bra jobbat!
    hur går karet? Rullar det på ?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Många år sedan sist ser jag. Jag har haft problem med att N.Pulcher har tagit över akvariet totalt. De gick bra de första åren men sen exploderade det och jag har minst 100 fullvuxna och flera hundra ungdjur i varierande storlek. Det är så mycket så det blivit en soppa med fisk. Efter lite konsultation med folk på Rovfisk.se så fick jag bli fodervärd till 2st IT (Datnioides microlepis) Förhoppningen är att de ska göra rent hus på allt smått. Framtiden får utvisa om detta är rätt väg att gå.
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Ja risken med att ha stora fiskar ihop med mindre. Hade en stor rostratushane som gjorde samma sak vid matning. Han fick panik Det var inte enligt planen att få in en fisk när han siktade på maten. Han lyckades till slut efter ett tag skaka ur fisken och den klarade sig men hade typ en ring runt kroppen.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Så illa kan det gå När jag matade i dag så anföll en Gibberosa och en Tretrocephalus samma räkmixbit, gibberosans mun var större så den fick in halva Tretrocephalusen i munnen (15cm stor ) som tur var spottade Gibberosan ut den efter en stund. Den lever men ser lite tilltuffsad ut

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Korning
    En jätte trevlig tråd även för en nybörjare. Fortsätt gärna att skriva på om karet.
    Har läst hela tråden under dagen nu på jobbet
    Tack. ska försöka komma ihåg det

    Lämna en kommentar:


  • Korning
    svarade
    En jätte trevlig tråd även för en nybörjare. Fortsätt gärna att skriva på om karet.
    Har läst hela tråden under dagen nu på jobbet

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Snyggt! Haha ålen i sanden

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Det är mitt lilla yngelsystem. Jag har ett 100liters i botten och tre plasbaljer ovanför. Det drivs med ett ytterfilter. Jag har skrivit en artikel om hur jag gjort. Finns i ett CB.sök på mitt namn så får du fram den

    Lämna en kommentar:


  • ottosboy
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Har varit uppe en sväng i huvudstaden och hälsat på släkten. Jag han förbi Maltandis där jag plockade upp 6 st Petrochromis sp red Luagala point. Alltid kul att hälsa på likasinnade och prata fisk. Efter det blev nästa stopp hos en grisfarmare som hade en del Tanganyika. Hos honom hittade jag min favorit som jag letat länge efter. Jag fick med mig 10 st stora opthalamotilapia Boops " Neon stripe" hem. Dessa får gå ett tag i ett 300liters innan de får flytta in i det stora.
    Funderar på den transparenta plastbacken med ett vitt rör i. Dvs. bild nummer 1.
    Har du fler bilder på det ? Ser ut som någon form av karantän eller har jag fel ?
    Mvh Niklas

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Han flyter som en kork, skulle aldrig komma ner till botten

    Lämna en kommentar:


  • Bosse G
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Teoretiskt skulle det gå men då får man nog ordna en lyft anordning med taljor och dyl. Det är inget lätt projekt
    Släng i Coffe. Han har ju lyft i dom. ;-)

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...