Att bygga en dröm eller en liten bit av Tanganyikasjön!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Pettap
    svarade
    Teoretiskt skulle det gå men då får man nog ordna en lyft anordning med taljor och dyl. Det är inget lätt projekt

    Lämna en kommentar:


  • mikoto
    svarade
    Ja, det där blev ju bra! Det är alltid spännande att titta på de stora bumblingarna där inne i karet och tänka på hur tunga de måste vara. Kan du scapa om karet i någon större utstäckning om du skulle vilja eller är de ganska låsta till där de sitter?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Så blev det efter dyket. Jag gjorde en större Sand yta i mitten. Nu känns karet lite större
    Senast redigerad av Pettap; 30 januari 2018, 19:09.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Golvet har inget med gårdagens aktivitet att göra, det är en renovering i sig. ska byta golv

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Haha vad gör du? Har du haft läcka eller byter du golv?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Konstigt men jag kan bara posta bilder från mobilen men inte skriva en text, därför kom det bara bilder och ingen förklaring. fick logga in från jobbdatorn för att kunna skriva. Jag försökte fånga lite fisk, har en Gibberosa hona som tuggar och några hundra "Daffodiler" som jag tänkte rensa ur akvariet. Jag fick inte tag i en endaste fisk men det var en speciell känsla att snorkla med mina fiskar När jag ändå höll på så byggde jag om lite och plockade bort en RS modul och skapade en större sandyta i mitten. får se i dag när jag kommer hem om det blev bra när grumligheten lagt sig
    Senast redigerad av Pettap; 29 januari 2018, 07:23.

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Jag snålade tyvärr första gången och tog ett vanligt glassilikon från Sika. Sen bytte jag till ett proffs silikon men kommer inte ihåg märket. Det är silikon för akvariebyggen köpt hos Nol. Måste vara laminerat när det är så högt, båda rutorna är optiwhite men den ena är härdad och den andra vanlig

    Lämna en kommentar:


  • MalawiAdam
    svarade
    Ursprungligen postat av Pettap
    Ja hur går det?
    Först har jag varit på semester där av den dåliga uppdateringen sen har jag fått ett riktigt bakslag. Silikonet har reagerat med något så fogen runt rutan svettas. Men det verkar lösa sig nu efter en del konsulterande med olika tekniska supporter. Silikon är tydligen väldigt känsligt mot vissa luft burna föroreningar som målar färg och dyl. Jag har fått skära bort fogen och ska lägga om den med en annan variant av silikon. Jag har inhandlat belysning, jag avvaktar med att bygga egen led och satsar på T5 och Mh istället, visst det drar väldigt mycket mer ström men jag slipper fixa och dona så mycket och så går det att komma över riktigt fina ramper som är så gott som nya bland saltvattens akvaristerna, de flesta byter till Led. Det blir en ramp i mitten med 3x250W Mh med 2x18W led månljus. Sen blir det 2st ramper framför med 4x54w T5 och 2st ramper bakom med 2x54w T5. Får se sen hur många rör som behöver vara i gång men nu finns det ljus så det räcker. Har även köpt ett oanvänt begagnat sandfilter av en mycket trevlig saltvattens akvarist, där fanns det mycket att kopiera när det gäller filtersystem och dyl. Summan är att allt är inhandlat och jag skall nu bara försöka hitta tid till att bygga ihop allt. Börjar bli långdraget detta.
    Hej. Vilket silikon bytte du till? Använde du endast silikon för att få fast rutan eller hade du något lim?

    En annan fråga gällande glaset. Är det bästa att använda lamminering ihop med en härdad och optiwhite som du gjort?

    Lämna en kommentar:


  • MalawiAdam
    svarade
    Hej. Vad hände med algerna på stenarna? Har du varit och "dykt" i karet och putsat?

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Trafter
    Du har inte lust att slänga upp några bilder Pettap?
    Det är ju alltid en fröjd att få se ditt "akvarium"
    Tror det kommer 2 artiklar i Ciklidbladet framöver. En om Gibberosorna som jag har skrivit och ett hemma hos reportage som Pia gjort hos mig. men jag kan ta några bilder och lägga in här också. En hona lekte i dag

    Lämna en kommentar:


  • Trafter
    svarade
    Du har inte lust att slänga upp några bilder Pettap?
    Det är ju alltid en fröjd att få se ditt "akvarium"

    Lämna en kommentar:


  • Pierre
    svarade
    Grymt längtar efter att få se mina i den storleken

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av elvin
    Oj, detta är det finaste akvariet jag har sett. Mina favoritfiskar också. Hur har du gjort stenarna? Jag har inte läst tråden, så jag frågar istället. Mitt 960-projekt känns genast futtigt, men nånstans ska man ju börja.
    Överst 1/3 del ungefär är BTN moduler sen riktiga stenar förutom längst fram 3st Riverstone stenar

    Lämna en kommentar:


  • Pettap
    svarade
    Ursprungligen postat av Pierre
    Riktigt snyggt. Dom ser så små ut i det stora karet. Härligt och titta på.
    De är större nu Största hanen e ca 40cm

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...