Projekt Rovtanganyika 670 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    Projekt Rovtanganyika 670 liter

    Jag redigerar nu mitt första inlägg för att göra en ordentlig projekttråd.

    Jag har länge funderat över ett rovtanganyika, jag har läst mycket genom åren om rovmalawi och sen finns ju monsterfish också. Så jag tycker att även ett akvarium med tanganyikaciklider borde klara av en rovinriktning med fina färger och spännande beteende.

    Akvariet
    Ja, helst hade jag ju haft ett 720 eller större, men det är tyvärr fysiskt omöjligt att få upp för trappen. Så mest troligt blir det ett 540, eller om jag måttbestället ett kar efter t.ex. bakgrunden sumatra som är 158 cm lång. Då får jag till några liter extra i burken.

    Fiskbestånd
    Cyphotilapia frontosa "blue mpimbwe". Jag har köpt 13 stycken ungdjur, f1 av dessa. Mest troligt är väl att det egentligen är Cyphotilapia gibberosa , men så länge fångstplatsen stämmer så är det ju det viktiga. Denna grupp har jag en tanke att få ner till 10 individer när den växt till sig. Så att göra sig av med några hanar är tanken på lång sikt.

    Altolamprologus calvus . 1+1, jag skriver calvus till en början, men det kan hända att det blir en Altolamprologus compressiceps , men det återstår att se.

    Lepidiolamprologus kendalli 1+1, en lite större rovfisk från ett släkte jag aldrig testat. Men jag gillar dess färger och dess form. Så tror det kommer bli ett bra kompliment i karet.

    Neolamprologus sexfasciatus "Gold". 1+1, dessa är redan inköpta som ungdjur så de simmar tillsammans med mina frontosa just nu. Jag har aldrig haft dem innan men har förstått att de är griniga. Hanen har redan mobbat ut honan något men hon mår bra i skuggorna av akvariet, äter och mår väl.

    Synodontis multipunctatus, 6-8 stycken. Jag väljer denna lite större släkting till petricola för att undvika dyr mat till rovfiskarna. Dessa införskaffas också med tanke på att denna fiskuppsättning ska få ett större akvarium någon gång.

    Inredning/teknik
    En bakgrund, kanske sumatra, alternativt moduler från back to nature. Sumatran känns dock mer unik samt att jag tidigare aldrig provat en helt bakgrund, så kan vara kul att prova. Grottkomplexen ska enligt Mats artikel arbetas från grunden av karet och kommer delas upp i minst två högar för att hane och hona av parfiskarna ska ha en chans att komma ifrån varandra. Bottensubstratet kommer bestå av ciklidsand och cirkulationen kommer skötas av en Fluval FX5/6. Eventuellt att jag tar till två ytterfilter eller att jag med hjälp av ett ytterfilter driver en stor filtermassa bakom bakomgrunden. Är lite orolig att en FX5/6 inte klarar av den smuts som dessa stora fiskar kommer belasta akvariet med.
    Vad gäller belysning så vill jag hitta något roligare än "bara" lysrör. Ska försöka "spotta" upp karet samt få till en fin kvällsbelysning då blåa frontosor gör sig exeptionellt bra i dunkel belysning.

    Avrundning
    Inte bara tack vare stipendiet från NCS utan också för att jag tycker det är kul att bidra så kommer det skrivas minst två artiklar om detta projekt till CB. Ganska troligt blir det en artikel inför igångsättandet, en artikel efter igångsättandet, samt en artikel för uppföljning efter ca ett år av ett förhoppningsvis fungerande akvarium.

    Ha nu en bra dag!
    Senast redigerad av johho; 24 juni 2013, 10:57.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Härligt med en projekttråd!

    RovTanganyika det låter spännande. 4 arter i ett 540 och en av arterna så stor som Frontosa. det går bra att ha så pass saftig bemanning? Jag har aldrig haft Tanganyika men det låter kul om man kan så många arter. Oftast bllir man frustrerad över alla coola arter som finns men inte kan ha på grund av för få akvarier

    Bakgrunden ser grymt fin ut. Måste kolla med Akvariumkungen om de vill sponsra någon tävling
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8596

      #3
      Jepp, Sumatrabakgrunden ser riktigt häftig ut. Fungerar säkert också bra bakom ljusa firrar, som leleupi och prinsessor.
      Månne den går lätt att såga?
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Kajjjan
        NCS Medlem
        • juni 2008
        • 1882

        #4
        Skulle själv vilja prova Sumatran i ett kar, men då tillsammans med lite äkta sten som komplement - så som Bryzell beskrev i senaste CB.

        //Kaj

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Härligt med en projekttråd!

          RovTanganyika det låter spännande. 4 arter i ett 540 och en av arterna så stor som Frontosa. det går bra att ha så pass saftig bemanning? Jag har aldrig haft Tanganyika men det låter kul om man kan så många arter. Oftast bllir man frustrerad över alla coola arter som finns men inte kan ha på grund av för få akvarier
          Egentligen så var det ett 720 jag ville ha. Men så länge jag bor i denna lägenheten så kommer det inte in genom trappuppgången.
          Jag tror att 4 arter ska fungera eftersom 3 av arterna bara kommer ha 1+1. Så det blir inte så många fiskar i karet iaf. Men visst är ett 540 på gränsen till för litet och jag hoppas ju att i framtiden ha ett annat boende där ett mycket större kar får plats, som då kommer ha dessa fiskar i sig.

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #6
            Ursprungligen postat av Kajjjan
            Skulle själv vilja prova Sumatran i ett kar, men då tillsammans med lite äkta sten som komplement - så som Bryzell beskrev i senaste CB.

            //Kaj
            Jo, jag tror den passar bra med skiffestenar. Och en sådan inredning fungerar jättebra för calvus, sexfaciatus och kendalli, men frontosorna behöver ju något större än lite skiffer att gömma sig bakom. Det är iaf vad jag tror, men det kanske går bra att ha en stor öppen yta för dem också.

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #7
              Jag har nu redigerat mitt första inlägg för att få till en vettig projekttråd.

              Kommentar

              • Repen1
                Användare
                • januari 2013
                • 877

                #8
                Då "Frontosan" inte gillar "fullt" blås så räcker det gott med Fx5/6 i ditt 540L. Är du orolig för att det inte räcker filtermässigt så skulle jag använda bakrunden som "förfilter" då räcker det garanterat. Ska bli roligt att följa dina planer. Mille
                Dieselråttan

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #9
                  Ursprungligen postat av Repen1
                  Då "Frontosan" inte gillar "fullt" blås så räcker det gott med Fx5/6 i ditt 540L. Är du orolig för att det inte räcker filtermässigt så skulle jag använda bakrunden som "förfilter" då räcker det garanterat. Ska bli roligt att följa dina planer. Mille
                  Precis samma som jag tänkt. 3500 l/h är bra blås redan där, att då dubbla där känns inte bra det heller. Så blir nog "förfilter" som du kallar det, bakom modulen.

                  Kommentar

                  • affealien
                    Användare
                    • januari 2012
                    • 1157

                    #10
                    Kul med lite fler som håller rovfiskar! Jag håller väll de vanliga från SA så extra roligt att du ger dig på lite ovanligare rovfiskar.

                    Angående bakgrund så är det ju absolut roligt att testa något som inte är så vanligt och som alla andra har.
                    Efter att ha jämfört Rockzolid moduler och BTN så ser ju RZ mycket mer verklighetstrogna och väldetaljerade ut. BTN ser lite grovhuggna ut. Anledningen till att jag ändå köra BTN moduler i mitt kar är att RZ inte har nog med stora moduler som man kan täcka saker med. Största fördelen med RZ är ju dock att de flesta modulerna behöver man inte limma och man kan flytta dem som man vill.
                    Vill även varna för den minsta varianten av River Stone om du tänkt ha lite strömt i kar. De blir lite för lätta och flytta sig gärna, fiskarna flyttar nog också på dem ganska enkelt.

                    Filter så är väll FX6 att föredra före FX5. Liten prisskillnad och FX5 hade ju lite barnsjukdomar med skramlande impellrar och liknande som de arbetat bort i FX6:an. Sen som repet1 säger är det ju bara fylla bakgrunden med filterkuber och köra en pump där om du är orolig över för lite filtrering.

                    Ska bli riktigt roligt att följa i alla fall!
                    Mvh
                    //Alf

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell
                      Användare
                      • mars 2012
                      • 231

                      #11
                      Gôtt projekt!
                      Den där bakgrunden var riktigt snygg. Man skulle ju med en sådan bakgrund kunna bygga med flata stenar som inte bara ligger vågrätt utan även "står" upp, och på så sätt bilda smala, trånga lodräta prång för exempelvis A. calvus och A. compressiceps.
                      Om man är redigt fiffig skulle till och med en slick övergång från liggande flata stenar, till stående kunna fixas till...
                      Skall bli kul att följa det här!

                      Kommentar

                      • johho
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 1825

                        #12
                        Tack för tankar, tips och ideer.

                        En fördel med att kanske måttbeställa är att jag kan fläska på en 10 cm extra på djupet också

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          #13
                          Som tur är smaken som baken, Rz "Sumatra" är snygg, men nästa gång jag ska ha hel bakrund, så är det Rz "Timor" som står överst på önskelistan. Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 1825

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Gôtt projekt!
                            Den där bakgrunden var riktigt snygg. Man skulle ju med en sådan bakgrund kunna bygga med flata stenar som inte bara ligger vågrätt utan även "står" upp, och på så sätt bilda smala, trånga lodräta prång för exempelvis A. calvus och A. compressiceps.
                            Om man är redigt fiffig skulle till och med en slick övergång från liggande flata stenar, till stående kunna fixas till...
                            Skall bli kul att följa det här!
                            Har inredningsexperten något tips om vart man får tag i lite större schiffer som man skulle kunna göra denna effekt med? Detta är ju lite större fiskar så behöver lite större grottor än de du inredde till i senaste CB.
                            Denna slicka övergång är något jag tänkt på men det gäller ju att man får tag i rätt stenar som man mer och mer kan vinkla upp mot bakgrunden.

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #15
                              Ursprungligen postat av Repen1
                              Som tur är smaken som baken, Rz "Sumatra" är snygg, men nästa gång jag ska ha hel bakrund, så är det Rz "Timor" som står överst på önskelistan. Mille
                              Jag gillar Timor också, gillar hur den bygger ut på sidoglasen. Gillar även den långa grottan som går längst hela väggen.
                              Men för den uppsättningen fisk jag har så tänkte jag att de många småsprickor som bildas i sumatran är bättre. Kan riktigt se sexfaciatusen och kendallin smyga längst med bakgrunden. Sen om det blir så eller inte vet jag inte, men en förhppnings finns ju

                              Kommentar

                              Arbetssätt...