Projekt Rovtanganyika 670 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #46
    Jag har alltid haft lite "ångest" för synodontis multipunctatus i uppsättningen. Den är ju ingen "riktig" rovfisk. Men efter att ha kollat på dokumentären Lake Tanganyika på youtube https://www.youtube.com/watch?v=wonY...Zj08comOMTFb_0 så har jag verkligen ändrat åsikt om detta. Fisken föds verkligen till rovfisk och jagar mat det första den gör i livet.

    Kommentar

    • affealien
      Användare
      • januari 2012
      • 1157

      #47
      Den här tråden har inte varit bra för mig....
      Blev sugen på en rovfisk burk från Tanganyika nu jag också, sneglar på 1000L burken och Boulengerochromis microlepis tillsammans med några frontnosor.

      Det blir kanske nästa projekt om något år eller 2.
      Ska blir kul att se vad du gör av detta först och vad för erfarenheter du har att dela med dig av sen.
      Mvh
      //Alf

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #48
        Projekttrådar är inte nyttigt för någon
        Boulengerochromis microlepis är ju ett monster, de ser stora ut i 2000 liters kar Kolla på länken ovan med lake tanganyika, den handlar mycket om dessa faktiskt, visar deras yngelvård. Det är lite tråkigt att dokumentären fokuserar på en ciklid som nästan är omöjlig att hålla i akvarium men de är ju jäkligt snygga. Särskilt hur de skiftar i färg efter humör.

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #49
          En ursprunglig tanke var också att ha Aethiomastacembelus ellipsifer (tanganyikaål) bara för att bryta av med något som inte är en ciklid. Men när planen om 540 blev till så kände jag att de inte riktigt fick plats. Men nu mer er hjälp har jag ju utökat måtten lite så kanske att det går att få till 1-2 av dessa.

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #50
            Haha, jag har 3 cichlor nu som blir lika stora och större.
            Men vi får se vad framtiden har att ge. Vill ändå inte ge upp mitt SA kar gillar den biotopen också och jag har ju inte plats för ett till 1000L kar direkt.

            Tittade faktiskt på den för en stund sedan, kan bli jobbigt om de börjar leka i akvarium eftersom de jagade bort en sköldpadda.
            Nöjer mig med att drömma och följa ditt projekt så länge.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #51
              SA har ju verkligen sin charm, det är ju så coolt med L-malar

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #52
                Nu ska jag åka till kyrkan och se om det finns några lämpliga skifferstenar att ta med hem.

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8597

                  #53
                  Ursprungligen postat av affealien
                  Haha, jag har 3 cichlor nu som blir lika stora och större.
                  Men vi får se vad framtiden har att ge. Vill ändå inte ge upp mitt SA kar gillar den biotopen också och jag har ju inte plats för ett till 1000L kar direkt.

                  Tittade faktiskt på den för en stund sedan, kan bli jobbigt om de börjar leka i akvarium eftersom de jagade bort en sköldpadda.
                  Nöjer mig med att drömma och följa ditt projekt så länge.
                  Stort är vackert! Såg ett akvarium på 5 000 liter hemma hos en tysk för ett par år sedan. Där sam ett antal Cichla, det såg trångt ut, men verkade fungera. Det gick åt ett kg mört per dag som föda.

                  Men det är alltid skäl att tänka efter före, när det gäller de största cikliderna. Jag trodde att det skulle gå bra med (medel)stora ciklider, som festae och labiatus i ett 650 liters. Visst gick det bra, när de var små. Men nä, jag gör inte om det. De hade det alldeles för trångt. Det syntes särskilt bra när en jagade en annan. 1,5 simtag och sidoväggen kom emot. Och ingenstans att gömma sig. Stenar? Nä, de flyttar på stenar på 5 kg.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #54
                    Detta var ju en onödig resa. Inga arbetare på plats, varit här i 30 minuter så de kanske tar en lång rast. Men plattorna var ändå för smala. Tack för tipset thomas. Klockrent med sånt här, även om det inte blev rätt denna gången.

                    Kommentar

                    • ThomasK
                      NCS Medlem
                      • januari 2013
                      • 286

                      #55
                      Ursprungligen postat av johho
                      Detta var ju en onödig resa. Inga arbetare på plats, varit här i 30 minuter så de kanske tar en lång rast. Men plattorna var ändå för smala. Tack för tipset thomas. Klockrent med sånt här, även om det inte blev rätt denna gången.
                      Det var tråkigt att höra, jag hoppas att du inte känner dej ditlurad av mig.
                      Varför skifferkillarna inte var där vet jag inte, men vi ska nog ordna det här ändå.
                      Vilka mått har du tänkt du vill ha på stenen och vilken tjocklek ?
                      Är det bara taksten du är ute efter eller är det även obearbetad sten ?

                      Det kan ju vara möjligt att det finns lite "spillsten" på huvudförrådet som jag kan kolla upp efter
                      min semester. Sen så blir det säkert fler projekt med skifferrenoveringar runt Gbg. och då kan
                      det bli lättare att styra till det, nu när jag vet att intresset efter sten finns.
                      Mvh Thomas

                      Kommentar

                      • johho
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 1825

                        #56
                        Jag känner mig absolut inte lurad. Det var ett mycket trevligt initiativ.

                        Får se framåt vad som kan behövas. Behöver nästan se bakgrunden live för att se vilken färg den har. Har en kompis som köpt hus. Såg att hon hade en stor stenhög med stenar som kan vara intressanta.

                        Kommentar

                        • ThomasK
                          NCS Medlem
                          • januari 2013
                          • 286

                          #57
                          Ursprungligen postat av johho
                          Jag känner mig absolut inte lurad. Det var ett mycket trevligt initiativ.

                          Får se framåt vad som kan behövas. Behöver nästan se bakgrunden live för att se vilken färg den har. Har en kompis som köpt hus. Såg att hon hade en stor stenhög med stenar som kan vara intressanta.
                          Det låter bra, du får hojta till om du kommer på vilka ev. stenar/storlekar du är ute efter senare i så fall.
                          Mvh Thomas

                          Kommentar

                          • stavhem
                            Användare
                            • januari 2011
                            • 119

                            #58
                            Ursprungligen postat av johho
                            En ursprunglig tanke var också att ha Aethiomastacembelus ellipsifer (tanganyikaål) bara för att bryta av med något som inte är en ciklid. Men när planen om 540 blev till så kände jag att de inte riktigt fick plats. Men nu mer er hjälp har jag ju utökat måtten lite så kanske att det går att få till 1-2 av dessa.
                            Kul projekt, tycker absolut du ska ha pinäbbar. Dom vill inte bo enssamma så minst 2st, men 4st kanske är att föredra då dom är väldigt sociala. Har själv 4st Mastacembelus plagistoma, jätte trevliga fiskar verkligen. Aquarium malawi brukar få in ett par varianter under vintertid, kolla där. Tänk på att dom skitar ner mycket och ev måste handmatas. Jag kör med en pet-flaska med räkmix i så lägger jag ner den i karet på kvällen, då äter dom däri utan att andra fiskar stör dom. Lycka till mvh Erik.

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #59
                              Ursprungligen postat av stavhem
                              Kul projekt, tycker absolut du ska ha pinäbbar. Dom vill inte bo enssamma så minst 2st, men 4st kanske är att föredra då dom är väldigt sociala. Har själv 4st Mastacembelus plagistoma, jätte trevliga fiskar verkligen. Aquarium malawi brukar få in ett par varianter under vintertid, kolla där. Tänk på att dom skitar ner mycket och ev måste handmatas. Jag kör med en pet-flaska med räkmix i så lägger jag ner den i karet på kvällen, då äter dom däri utan att andra fiskar stör dom. Lycka till mvh Erik.
                              Oh, det lät jobbigt Får se om jag känner att dessa får plats.

                              Kommentar

                              • johho
                                Användare
                                • mars 2007
                                • 1825

                                #60
                                Idag fick jag äntligen lite tid att skriva på artikeln. 2 A4 fick jag till, inte korrekturläst och redigerat, men det är en bra start.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...