Projekt Rovtanganyika 670 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #16
    Ursprungligen postat av affealien
    Kul med lite fler som håller rovfiskar! Jag håller väll de vanliga från SA så extra roligt att du ger dig på lite ovanligare rovfiskar.

    Filter så är väll FX6 att föredra före FX5. Liten prisskillnad och FX5 hade ju lite barnsjukdomar med skramlande impellrar och liknande som de arbetat bort i FX6:an. Sen som repet1 säger är det ju bara fylla bakgrunden med filterkuber och köra en pump där om du är orolig över för lite filtrering.
    FX6 är väl det filter som kommer användas. Jag är ju som vanligt emot andrahandsmarknaden så det blir ju ändå ett nytt, så lika bra med ett FX6.

    Det är ju kul att skaffa något inte så många andra har. Frontosa och Leleupi är en klassisk färgkombination. Beprövad och snygg! Så det är roligt och utmanande att testa något annorlunda som sexfaciatus och kendalli.

    Räknat lite på måttbeställt, hade varit nice med 160*70*60, det ökar på literantalet bra mycket. Får se vad majorna tar för detta.

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #17
      Jag har lagt upp bilderna i andra trådar, men samlar ihop dem här för tillfället.

      Ursäktar mig för många poster, men lyckas aldrig få in alla qutes på samma post.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #18
        Ursprungligen postat av johho
        FX6 är väl det filter som kommer användas. Jag är ju som vanligt emot andrahandsmarknaden så det blir ju ändå ett nytt, så lika bra med ett FX6.

        Det är ju kul att skaffa något inte så många andra har. Frontosa och Leleupi är en klassisk färgkombination. Beprövad och snygg! Så det är roligt och utmanande att testa något annorlunda som sexfaciatus och kendalli.

        Räknat lite på måttbeställt, hade varit nice med 160*70*60, det ökar på literantalet bra mycket. Får se vad majorna tar för detta.
        Låter som ett vettigt beslut.
        Får hoppas de inte ruinerar dig då för de måtten låter ju riktigt bra tycker jag. De 10cm extra på djupet gör mer än man tror det lovar jag.
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • Kajjjan
          NCS Medlem
          • juni 2008
          • 1882

          #19
          Spännande johho! Ja, satsa på djup i karet - du kommer aldrig att ångra det!
          Tycker du har en spännande kombo fisk där.
          När det gäller grottor och gömställen för Frontosorna så är jag inte helt säker på att det är nödvändigt egentligen. Jag håller på att revidera min uppfattning där. Det kan vara nödvändigt om gruppen inte funkar och är harmonisk men jag tror det är sällsynta fall faktiskt. Alfahannen vill bara att alla ska veta vem som är boss och den förståelsen verkar kunna infinna sig hos de andra utan alltför mycket våldsamheter. Kanske är det t o m så att man snabbare vänjer dem vid rörelser och människor om man inte har ett hål för dem att gömma sig i så snart det blir skrämmande? Gruppen jag såg igår hemma hos en privatperson gick i ett helt rent kar med bara sand på botten och de var väldigt tama jämfört med mina - därav min teori. Kanske mina blir så tama också vad det lider men jag tror inte att grottor är absolut nödvändigt för Frontosan generellt. Sen att det är snyggt och läckert med lite håligheter att simma in och ut i, det är en annan sak.
          Vad har du för tidplan på detta projekt? Nära förestående? Det kommer att bli väldigt intressant för oss andra att följa i alla fall.

          Kaj

          Kommentar

          • ThomasK
            NCS Medlem
            • januari 2013
            • 286

            #20
            Ursprungligen postat av johho
            Har inredningsexperten något tips om vart man får tag i lite större schiffer som man skulle kunna göra denna effekt med? Detta är ju lite större fiskar så behöver lite större grottor än de du inredde till i senaste CB.
            Denna slicka övergång är något jag tänkt på men det gäller ju att man får tag i rätt stenar som man mer och mer kan vinkla upp mot bakgrunden.
            Spännande projekt att följa du har Johho, skulle du inte få tag på skiffer så lovar jag att hjälpa dig med det, jag kan nog ordna
            fram det mesta av svenskt skiffer, men skulle tro att det är Grythytteskiffret du är ute efter. Har själv nyligen gjort ett stenras i
            mitt akvarium med kolsten och skiffer, med en större grotta i. Så tveka inte att höra av dig om du inte får tag på det du söker.
            Mvh Thomas

            Kommentar

            • Mats Bryzell
              Användare
              • mars 2012
              • 231

              #21
              Nja, jag har väl inga "plockställen" direkt, men har faktiskt hittat riktigt bra, flata skifferliknande stenar ut i kustbandet. Jag tror stenhårt på Grythytteskiffer, precis som ThomasK nämner - och där har du ju en ingång. Annars kanske beställa hem...
              Jag var nere på Hornbach i ett helt annat ärende, men kollade deras "stenhyllor" och där fanns en hel del - men det kostar.

              Det finns en, ja flera, sätt att göra just den där snygga, trappstegsliknande övergången från liggande till stående sten - man får tänka större, kantigare sten längst in, så att säga, som skiffret liksom får luta sig och staga upp sig på... Fan, svårt att beskriva med endast ord - man skulle vilja visa irl liksom. Det här är en teknik av stenbygge som fungerar väldigt fint till exempelvis P. nigripinnis, då man kan bygga höga nästan kyrklika "rum" som de kan stå och klippa i - och så blir de extra snygga i dunklet - jaja, skit samma. Men lodräta, trånga skifferprång fungerar ju alldeles utmärkt till A. compressiceps.



              Ursprungligen postat av johho
              Har inredningsexperten något tips om vart man får tag i lite större schiffer som man skulle kunna göra denna effekt med? Detta är ju lite större fiskar så behöver lite större grottor än de du inredde till i senaste CB.
              Denna slicka övergång är något jag tänkt på men det gäller ju att man får tag i rätt stenar som man mer och mer kan vinkla upp mot bakgrunden.

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #22
                Ursprungligen postat av ThomasK
                Spännande projekt att följa du har Johho, skulle du inte få tag på skiffer så lovar jag att hjälpa dig med det, jag kan nog ordna
                fram det mesta av svenskt skiffer, men skulle tro att det är Grythytteskiffret du är ute efter. Har själv nyligen gjort ett stenras i
                mitt akvarium med kolsten och skiffer, med en större grotta i. Så tveka inte att höra av dig om du inte får tag på det du söker.
                Har du någon bild på detta?

                Kajjan, tidsramen är väl så snart som möjligt. Men först ska jag på en semesterresa, men innan årets slut förväntar jag mig att fiskarna har något annat än ett 250 att simma i.

                Kommentar

                • maltandis
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 1567

                  #23
                  Ska bli kul att se om ett halvår, när all fisk och inredning är i karet
                  Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                  Kommentar

                  • ThomasK
                    NCS Medlem
                    • januari 2013
                    • 286

                    #24
                    Här är lite bilder Johho.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: skiffersten Grotta 011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 519,5 KB
ID: 685981

                    Grythytteskiffer höjd ca: 20 - 30 cm. ( ej rengjorda)

                    Klicka på bilden för större version

Namn: skiffersten Grotta 009.jpg
Visningar: 1
Storlek: 888,6 KB
ID: 685982

                    Skiffersten som "mellanlägg" för grottorna ca: 25 x 40 cm.
                    Bakom har jag 2 halvsten som är ca: 50 cm. höga.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: skiffersten Grotta 010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 881,8 KB
ID: 685983

                    Grottan till vänster är limmad med 5 st separata grottor i, med skifferplattor och skiffersten (Grythyttesten)
                    Senast redigerad av ThomasK; 24 juni 2013, 20:18.
                    Mvh Thomas

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #25
                      Fantastisk trevlig inspiration. Går ju att ha kolsten bak mot bakgrunden för att få upp volym i bakant. Tack för infon.

                      Kommentar

                      • ThomasK
                        NCS Medlem
                        • januari 2013
                        • 286

                        #26
                        Ja, jag tycker det blev en stor förbättring med kolsten & skiffer då jag tidigare hade
                        hålsten som var betydligt tyngre och mer svårbyggda.
                        Dessutom så blev både Frontosorna och Leleupin mer distinktiva i sina färger.
                        Mvh Thomas

                        Kommentar

                        • ThomasK
                          NCS Medlem
                          • januari 2013
                          • 286

                          #27
                          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                          Nja, jag har väl inga "plockställen" direkt, men har faktiskt hittat riktigt bra, flata skifferliknande stenar ut i kustbandet. Jag tror stenhårt på Grythytteskiffer, precis som ThomasK nämner - och där har du ju en ingång. Annars kanske beställa hem...
                          Jag var nere på Hornbach i ett helt annat ärende, men kollade deras "stenhyllor" och där fanns en hel del - men det kostar.

                          Det finns en, ja flera, sätt att göra just den där snygga, trappstegsliknande övergången från liggande till stående sten - man får tänka större, kantigare sten längst in, så att säga, som skiffret liksom får luta sig och staga upp sig på... Fan, svårt att beskriva med endast ord - man skulle vilja visa irl liksom. Det här är en teknik av stenbygge som fungerar väldigt fint till exempelvis P. nigripinnis, då man kan bygga höga nästan kyrklika "rum" som de kan stå och klippa i - och så blir de extra snygga i dunklet - jaja, skit samma. Men lodräta, trånga skifferprång fungerar ju alldeles utmärkt till A. compressiceps.

                          Skiffersten är tacksam på flera sätt, det jag tänker på är att man kan själv dela på tjockare stenar eller hugga till dom i den
                          storlek/form man själv vill ganska så enkelt. M.a.o. så skulle man kunna bygga, om jag förstår dig rätt dessa kyrklika rum med
                          enbart gamla skiffertakplattor genom att "hugga" spår lite som principen pussel för att sammanfoga dessa till önskemålet.
                          Verktyg som krävs är en slö yxa, vass huggmejsel, hammare, ett mothåll och en gnutta tålamod.
                          Mvh Thomas

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell
                            Användare
                            • mars 2012
                            • 231

                            #28
                            Ursprungligen postat av ThomasK
                            Skiffersten är tacksam på flera sätt, det jag tänker på är att man kan själv dela på tjockare stenar eller hugga till dom i den
                            storlek/form man själv vill ganska så enkelt. M.a.o. så skulle man kunna bygga, om jag förstår dig rätt dessa kyrklika rum med
                            enbart gamla skiffertakplattor genom att "hugga" spår lite som principen pussel för att sammanfoga dessa till önskemålet.
                            Verktyg som krävs är en slö yxa, vass huggmejsel, hammare, ett mothåll och en gnutta tålamod.
                            Ja, jag är med på hur du menar.
                            Jag tänker också på de mindre likformiga skifferplattor man kan hitta (alltså inte tak-plattorna).
                            Oavsett om man har en passande bakgrund att bygga emot, eller inte, så kan man visualisera en solfjäder (av skifferplattor) som man lägger platt ner och vecklar ut - samtidgt som man drar ena sidan av den snett uppåt (Jisses, hoppas ni är med i visualuseringsvirret nu alltså).
                            Längst in mot basen av "solfjädern" - (eller varför inte som en "kortlek" där man drar ut korten på bordet med handen) - så lyfter man stenarna succesivt med mindre, kantigare stenar, exempelvis kolsten, och får de liggande skifferplattorna att resa sig i en uppåtgående linje, och där de sedan står, mer eller mindre lodrätt upp - förankrar man dom med ännu mer grundsten.
                            Här bildas inte bara perfekta smågrottor mot botten till, utan även stora rum ovanför, speciellt om man tiltar till skifferplattorna så att de lutar in mot varandra en aning.

                            Vad jag menar med "kyrkorum" är alltså inte två skifferplattor som står snett lodrät och lutar sig mot varandra, som en trekant, utan flera stycken plattor som strävar uppåt och i vissa fall möts.

                            Fanken också vad det kändes svårt att förklara detta. Just nu har jag ingen skiffersten att bygga med, så jag kan plåta... och någon kamera hade jag inte på den tiden då jag gjorde liknande inredningar i vissa kar... men jag hoppas att visionen ändå kommer fram på något sätt.

                            Kommentar

                            • ThomasK
                              NCS Medlem
                              • januari 2013
                              • 286

                              #29
                              Man kanske kan jämföra det med att man ställer ett halvt indiantält mot ett berg s.a.s.
                              Det är den effekten du är ute efter va ?
                              Mvh Thomas

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell
                                Användare
                                • mars 2012
                                • 231

                                #30
                                Ursprungligen postat av ThomasK
                                Man kanske kan jämföra det med att man ställer ett halvt indiantält mot ett berg s.a.s.
                                Det är den effekten du är ute efter va ?
                                Haha! Ja, jag fattar att det verkar helcrazy, det jag försöker beskriva - men kanske flera halva Indiantält bredvid varandra mot en bergvägg ungefär.
                                Eller tänk dig ett ganska stort skifferblock där sprickbildning bildats och flera tunna skivor liksom dråsat ner och ställt sig lite tjusigt, lite lutandes mot varandra och stannat där. Svårigheten med att ställa plattor på det sättet i ett kar är ju att de inte riktigt vill stå kvar i en sådan position utan man får förankra med mindre, kantigare stenar.

                                Nej, jag får ta och skrapa ihop lite skiffer, montera lite och ta ett par bilder... vid tillfälle!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...