Från 380L rev till Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    Från 380L rev till Tanganyika

    Ja då går mitt saltvattens kar i graven.
    Har testat på det nu och insett att det inte alls är min grej att mäta och pilla hela dagarna, ska man ha roliga fiskar måste man minst ha ett 720L saltvatten tycker jag och då kostar det en hel del.

    Så lite av bakgrunden till varför jag la ner. Jag ville helst ha stenkoraller och hade köpt på mig några som till en början var riktigt fina, men sedan hade jag mycket annat att göra och ignorerade nästan karet ett tag. Matade fiskarna och sådant nödvändigt men inte mycket mer och då efter det såg stenkorallerna ut som skit, bruna och fula. Det jag älskat med denna hobby tidigare, att bara njuta och fixa med saker när man känner för det, fanns inte längre utan allt blev måsten om jag skulle hålla det snyggt. Gjorde 2 försök att få ordning på allt och lovade varje gång att "denna gång ska jag minsann hålla i detta och ha det snyggt" efter 2 misslyckade försök insåg jag att intresset var för litet från min sida att mäta och hålla det snyggt med korallerna så det enda rätt var att lägga ner.

    Många tycker säkert att jag ju kunde kört mjukkoraller i stället som inte kräver så mycket. Men hade inget intresse för det, antagligen av samma anledning som jag inte skulle ha ett renodlat växtkar, intresse. Som jag sa tidigare så är det för litet för alla roliga fiskar så något fish-only kar blir det inte heller.

    Först funderade jag lite på någon mindre Jordätare och kanske Discus för det var nått jag inte testat tidigare. Men efter lite funderingar och surfande på projektdelen på detta forum så undrade jag varför jag inte testade Tanganyika de har ju Altolamprologus compressiceps som jag alltid tyckt haft riktigt fräckt utseende. Så ställe lite frågor här på forumet och sedan rasade idéerna in och saken var klar. Ny världsdel med nya utmaningar, miljöer och vattenvärden skulle testas. Karet blir Tanganyika!

    Fiskarna som jag funderar på just nu, inte 100% färdigt om det blir så, är i alla fall.
    20-30st Tropheus av något slag
    runt 6st "Hästnosar"
    ett eller 2 par Altolamprologus

    Lite snabb info om själva karet.
    ca 380L 115x55x60 (BxDXH)
    Avrinning i vänster hörn med 3st 25mm rör. 2st ner och 1 upp.
    Sump på 138L med 50L klarvattenstank för påfyllning.
    3000L/H returpump upp till karet
    2st Tunze 6045 streamerpumpar som kan ställas mellan 1500-4500L/H
    2x150w MH med blå/lila 15000kelvin lampor som kommer bytas mot några 14000kelvin som jag har liggandes för att slippa det blå/lila ljuset.

    Övrigt så tänkte jag försöka bygga upp en klippvägg på vänster kortsida i karet, eftersom man kan se in både från kök och vardagsrum i karet på långsidan så kan jag inte använda en traditioner bakgrund, och med hjälp av den dölja avrinningen.

    Inspirationen till inredningen kommer från detta kar.


    Sist men inte minst bjuder jag på en sista bild på karet som saltvatten. Sista koraller och clownfiskarna flyttar ut i dag.
    Bifogade filer
    Mvh
    //Alf
  • Mathias Nilsson
    Användare
    • september 2012
    • 155

    #2
    Jag har ett tanga med altosar.

    Det tråkigaste akvariet i världen. Det är säkert bättre med lite vindrutetorkare i akvariet men jag skulle nog aldrig ha kört igång det om jag hade vetat hur törrt det är. Att en fisk ser frän ut är ju en sak, att den sedan är rolig är ju en helt annan.

    Jag tror att troffarna räddar ditt kar, det andra är mest "stå i ett hörn eller häng vid din snäcka/skreva"-fisk.

    Kör på, så får vi se vad det blir för inriktning efter sommaren
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #3
      Som ensam art är nog inte altos så kul. Men när de får bråka med andra är de roliga. Jag älskar hur de i slagsmål spänner upp sidan som sköld så får andra fiskar bita sig trötta på pansaret

      Kommentar

      • affealien
        Användare
        • januari 2012
        • 1157

        #4
        Jaha de är som Guianacarorna, ligger och trycker i en grotta hela tiden tills det är matdax eller när man ska jaga undan någon som är i reviret.

        Men blir nog troligast bara ett par "altosar" känns som det kommer bli för trångt annars.
        Mvh
        //Alf

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #5
          Roligt med ett "Tanga" kar till, Kan nog inte riktigt hålla med om att "Altossar" skulle vara tråkiga, nu har jag ju ganska många i storlek, dom är lite blyga när dom är mindre. Visst håller dom till i sina revir, men reviren kan vara ganska stora,den som har hela karet för sej är Alfa hanen, o gud nåde den "Altoss" som kommer i hans väg, honorna gruffar o spänner sej bra mot varandra med några tjuvnyp här o där. Men dom simmar omkring i sina revir o utforskar varje skreva efter yngel hela tiden.Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • affealien
            Användare
            • januari 2012
            • 1157

            #6
            Blir ju inget rent "Altoss" kar så tror de kan göra sig ganska bra när det finns lite olika fiskar med olika beteenden att titta på. Gillar jag mäst i SA burken, att det var olika fart på fiskarna och att de höll sig på olika ställen i karet.

            I går plockade jag ut all levande sten och la i några lådor med cirkulation för en bekant i akvarieföreningen ska komma och hämta dem men får karet i ordning den 30:e så de får ligga där så länge.

            I dag efter jobbet blir det att skrubba karet och fylla med vatten, köra runt lite och byta allt vatten ett gäng gånger så man får bort saltet och all skit från karet. Sedan i helgen blir det att åka till akvarieleasing och titta på lite fiskar och fundera på vad jag faktiskt vill ha. Hoppas de har mycket inne så man får se lite olika, sist jag var där fanns de en hel del i alla fall men då glodde jag bara på slat prylar. Ska kolla och klämma lite moduler också, kanske blir en sväng förbi akvarielagret när jag ändå är i den kungliga huvudstaden.
            Mvh
            //Alf

            Kommentar

            • Toompa
              Användare
              • september 2012
              • 247

              #7
              Trist med saltet men förstår va du menar. Som ny på salt så börjar man förstå att det är lite mer pyssel med det. Ska bli kul o se va det blir av detta nu

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • januari 2012
                • 1157

                #8
                Ursprungligen postat av Toompa
                Trist med saltet men förstår va du menar. Som ny på salt så börjar man förstå att det är lite mer pyssel med det. Ska bli kul o se va det blir av detta nu
                Alla har ju olika intressen och salt var inte min grej helt enkelt. Men nu har jag testat och behöver inte vara nyfiken på det längre.

                Ska bli riktigt kul att få igång detta som sagt. Nya utmaningar och lagom med jobb med sötvatten. Eftersom det inte blir några växter heller så är det bara vattenbyten och fiskmatning som måsten.
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 1157

                  #9
                  Just nu letar jag efter någon sorts plastgaller som jag kan dela av sumpen med så jag kan separera filtermedierna.
                  Tanken är att köra en bit filtermatta först som grovfilter som man kan plocka ut och rengöra. Sedan makaroner och efter det tänkt jag köra nån kalkstenkross av nått slag för hårdeheten på vattnet.

                  Så alla förslag på nått plastgaller med inte allt för stora hål mottages tacksamt.
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • Repen1
                    Användare
                    • januari 2013
                    • 877

                    #10
                    Nu vet jag inte hur din sump ser ut eller vad/hur du tänkt det, men för att separera mina filtermedier från varandra har jag filterpåsar i mina filter. Mille
                    Dieselråttan

                    Kommentar

                    • Repen1
                      Användare
                      • januari 2013
                      • 877

                      #11
                      Det brukar funka bra med en bit plexiglasskiva som man borrar hål i,då kan man få det precis som man vill. Mille
                      Senast redigerad av Repen1; 12 juni 2013, 23:42.
                      Dieselråttan

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        #12
                        Ursprungligen postat av Repen1
                        Nu vet jag inte hur din sump ser ut eller vad/hur du tänkt det, men för att separera mina filtermedier från varandra har jag filterpåsar i mina filter. Mille
                        Ursprungligen postat av Repen1
                        Det brukar funka bra med en bit plexiglasskiva som man borrar hål i,då kan man få det precis som man vill. Mille
                        Min sump är bara ett tomt kar nu, vattnet kommer ner till vänster och går upp igen genom pumpen på höger sida. Planen var då att dela av den bara rakt över så det blir fack att ha filtermaterial i. Men vill inte dela med glas eftersom jag vill ha genomströmning genom materialet och inte bara att det ska rinna ner ovanpå och ta lättaste vägen, ovanpå material, till pumpen.

                        Plexi skulle säkert funka men det spricker ju så lätt när man håller på med det.
                        Dock hittade jag något om kanske funkar efter att surfat lite.
                        Ett hårt plastgaller med 1x1cm rutor som inte kostar mycket. Fårgan är bara om det är lagom stora rutor eller om materialet trillar igenom.
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • Repen1
                          Användare
                          • januari 2013
                          • 877

                          #13
                          Det där funkar nog bra, o säkert lätt att skära till i den storlek man behöver, sen om du har filtermedia som är så liten att den kan slinka igenom så ha den i en filterpåse. Även lätt vid rengörning då man bara lyfter ut hela påsen. Ska bli intresant att se sen när du är klar. Mille
                          Dieselråttan

                          Kommentar

                          • affealien
                            Användare
                            • januari 2012
                            • 1157

                            #14
                            Ursprungligen postat av Repen1
                            Det där funkar nog bra, o säkert lätt att skära till i den storlek man behöver, sen om du har filtermedia som är så liten att den kan slinka igenom så ha den i en filterpåse. Även lätt vid rengörning då man bara lyfter ut hela påsen. Ska bli intresant att se sen när du är klar. Mille
                            Smart med filterpåse. Hade jag inte tänkt på och hade varit ett helvete att rengöra den gång man ska göra det om allt ligger löst.

                            Funderar på köra filtermatta, makaroner och någon sorts krossad kalksten för hårdhet och PH i sumpen. Någon som kör sådan kross eller nöjer sig alla med lite inredning.
                            Mvh
                            //Alf

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              Användare
                              • september 2012
                              • 155

                              #15
                              Ska du inte ha kalkbotten i karet?
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...