Projekt akvarieställning tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    Projekt akvarieställning tanganyika

    Nyligen så startades en tråd om kommande projekt i avdelningen Projekt där jag presenterade några kommande/pågående, bland annat uppstarten av ett nytt Tanganyikakar.

    Eftersom det kom några kompletterande frågor om uppsättning av arter och då jag själv mer än gärna skulle få lite tips och idéer på startar jag nu denna lilla tråd.

    Grundförutsättningarna är:
    340L = 160x70x30cm inrett med BtN moduler (kalksten) + kalksten och faxegrus. Grupp av tomma snäckor i ena delen. Stor bottenyta och en hel del gömställen.

    Klicka på bilden för större version

Namn: tang_rev2_small.jpg
Visningar: 2
Storlek: 207,0 KB
ID: 698748Klicka på bilden för större version

Namn: tang_rev_small.jpg
Visningar: 2
Storlek: 269,5 KB
ID: 698749Klicka på bilden för större version

Namn: tang_rev3_small.jpg
Visningar: 2
Storlek: 306,2 KB
ID: 698750

    Artbesättningen är nu det som börjar bli intressant och det är där jag behöver lite erfarenheter från er andra.

    Dessa arter finns på min önskelista utifrån biotopen, med en målbild om antal (många av arterna behöver ju para ut till 1+1 och bäst att bara köra ett par).

    Sandlekare
    2+4 Callochromis macrops

    Kolonilekare/grottor
    3+6 Neolamprologus brichardi

    Snäcklekare
    2+4 Lamprologus brevis
    --------- alt.
    2+4 Lamprologus ocellatus
    --------- alt.
    2+4 Lamprologus multifasciatus

    Grottlekare
    1+1 Julidochromis regani
    --------- alt.
    1+1 Julidochromis ornatus
    --------- alt.
    1+1 Julidochromis dickfeldi

    1+1 Neolamprologus caudopunctatus

    1+1 Neolamprologus tretocephalus
    --------- alt.
    1+1 Neolamprologus cylindricus
    --------- alt.
    1+1 Neolamprologus leleupi

    1+1 Tanganicodus irsacae

    Rov/grottlekare
    1+1 Altolamprologus compressiceps

    Så frågan lyder om vilka kombinationer som fungerar bra, något jag bör undvika. Vet att T. irsacae är den mest växtätande arten och eventuellt den som kan komma att få stryka på foten på grund av foderkrav. Tycker dock arten är jätteintressant. Har dessutom beslutat att detta karet inte skall innehålla troffar.
    Senast redigerad av Joakim Draktoft; 23 maj 2013, 14:27.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________
  • Joakim Draktoft
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 7334

    #2
    Ursprungligen postat av johho
    Joakim, vad är det för arter du behöver hjälp med? Är det någon art du verkligen vet att du måste ha?
    Har du någon tanke om hur du håller ner antalet yngel? Princessor är ju mästare på att sprida sig, även multisar ska ju vara rätt vassa på yngel har jag förstått. Tänkte bara så de inte knör ut jullar och sandsillar i längden.
    Skapade denna tråd för att lista tilltänkta arter och mängder.

    Är medveten om att prinsessornas breder ut sig om de får möjlighet. Tanken var att A. compressiceps skulle få hjälpa till att hålla ned dem, men det kanske inte räcker?

    Sedan är håvning och placering i separat mindre kar en åtgärd så god som någon.
    Joakim Draktoft
    f.d Webmaster Ciklid.se
    ____________________________________________

    Kommentar

    • Doktor-T
      Användare
      • april 2012
      • 424

      #3
      Har svårt för att råda i denna fråga då jag inte haft en enda av nämnda arter men karet ser fint ut och stenrösen lär passa väl för jullar & lelupi
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #4
        Vad det gäller caudopunctatusen är det lite lotteri om de leker i tomma snäckskal, eller i stengrottor. Mina föredrar att leka i snäckskal, deras föräldrar vet jag lekte i grottor (eller har jag fel där Peter?). Så det är lite svårt att bestämma var i karet de ska hålla till av den anledningen.

        Om du ska ha snäckskalen samlade och vill ha fler fiskar än ett par hade jag inte valt occellatus p.g.a. artens inomaggressiva beteende skulle 1+1 ta snäckskalen i besittning, de andra kommer trycka i andra änden av karet. Då är det bättre att köra på multisar, similis eller liknande som är lite mer av den kolonilekande typen. Min erfarenhet av Brevis är att de inte tar så stor plats heller. En underskattad lite gynnare som jag inte har haft på 15 år, men kommer att skaffa igen är Lamprologus signatus.

        Vad det gäller leleupi och cylindricus hade jag valt den sista helt enkelt för att jag tycker den är snyggast. Försök hitta riktigt blåa exemplar med kontraster i färgerna så har du en drömfisk, för övrigt samma beteende som leleupi.

        Jullar är en smaksak, och med så mycket grottor kan du ha både jullar och cylindricus (eller leleupi) utan några problem skulle jag tro. Bra där kan ju vara att tänka på vilken storlek av fisk du vill ha, reganin blir bra mycket större än både ornatus och dickfeldi.

        Jag hade begränsat mig till (slutmålet, behöver förmodlingen köpa fler fiskar för att få til det):

        1+1 Julidochromis
        1+1 Cylindricus/leleupi
        5-8 snäckskalslekare (om du väljer kolonitypen) 1+1 om du väljer occellatus och har den möbleringen (har du kollat på stappersi?)
        1+1 Altolamprologus
        Antingen Sandlekare eller Hästnos (blir trångt om du tänker ovan nämna också, du behöver en grupp av dessa om inte hanen ska jaga ihjäl honan). Hästnosar kan vara lite olika känsliga för buken, men det är ju du van vid som Malawinörd

        /Jocke


        Edit: Om du vill ha ett harmoniskt kar där Altolamprologusarna hinner med att plocka yngel så att det inte blir allt för överbefolkat hade jag hoppat över Prinsessor av någon sort. Men det är lockande, jag vet

        Kommentar

        • Repen1
          Användare
          • januari 2013
          • 877

          #5
          Tjusigt kar, Joakim, svårt att tipsa då alla har olika smak, men av den listan du skrev skulle jag nog köra på "makrops 2+4" "brichardi 1+1" "ocelatus 1+1" då dom andra gräver sönder karet för dej "cylindricus" 1+1"(snygga) " compressiceps 1+1" Jullar skulle jag nog skippa då det redan finns flera grottlekare med ganska lika levnadssätt o det kan bli mycket gruff mellan dom när dom parar ut o yngel kommer. 1+1 är också efter hop parning, själv brukar jag skaffa 6st ungfiskar o låter dom para ut sej, resten åker bort.Lycka till med det trevliga karet. Mille
          Dieselråttan

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #6
            Sandlekare
            2+4 Callochromis macrops (Detta karet är ju byggt för dessa, så de måste såklart vara med)

            Kolonilekare/grottor
            3+6 Neolamprologus brichardi (Yngelmaskin)

            Snäcklekare
            2+4 Lamprologus (vilken som du helst vill)

            Grottlekare
            1+1 Julidochromis regani

            1+1 Neolamprologus leleupi (Gillar att äta yngel)

            Rov/grottlekare
            1+1 Altolamprologus compressiceps (Gillar att äta yngel)

            Någonting i denna stilen skulle jag kunna tänka mig. De flesta arter du radar upp går ju att hålla, men frågan är om det är nog med yngelkontrollen. Jag hade 2 calvus och 5 S. Petricola med två par princessor. Det överlevde alltid några yngel trots detta, men de tog ner antalet avsevärt!
            Som snäcklekare kan ju någon annan än multisarna fungera bra, har förstått att just multisarna är bra på att producera och försvara yngel också.
            Tänker du att någon art ska vara huvudattraktionen? Macropsen kanske? Tänkte att de andra arterna inte tar för mycket fokus från en grupp Macrops om du tänker på det sättet.
            Oavsett är det ett fantastiskt akvarium som verkligen är gjort för en grupp Macrops, ska bli kul att se fortsättningen.

            Kommentar

            • Keller
              Användare
              • mars 2012
              • 19

              #7
              Jättesnyggt! Om du är orolig för att Compressiceps inte tar tillräckligt med yngel så komplettera med en Tanganyika-ål. De är charmiga och roliga att kolla på när de glider omkring och utforskar.

              Gruset blir inte i största laget för snäcklekare?

              Det ska bli kul att se hur det utvecklar sig!

              Kommentar

              • maltandis
                Användare
                • oktober 2003
                • 1567

                #8
                Lycka till med ditt tanganyikakar. Jag skulle kört 10-12 hästnosar, 6-8 Callochromis, någon snäckis och prinsessor eller jullar.
                /Jocke
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8596

                  #9
                  Stryk Callochromis, den är tråkig och väldigt bråkig. Kunde X. flavipinnis vara nåt i stället? Av jullarna, ta ornatus, men leta reda på en snygg stam med gul färg (inte blekbeige) och tydliga ränder. Kolla upp stappersin bland snäcklekarna, lite ovanligare, mycket snygg.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #10
                    Kan det ara så att Joakim har varit i Nol och kollat på de macropsen som finns där?

                    Kommentar

                    • Pierre_N
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 772

                      #11
                      C. macrops kan vara riktigt arga så köper du bara 2 hanar är det snart bara 1 kvar. Om du bestämmer dig för dem så köp 1, 3 eller fler hanar.

                      Kommentar

                      • Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 7334

                        #12
                        Ursprungligen postat av Doktor-T
                        Har svårt för att råda i denna fråga då jag inte haft en enda av nämnda arter men karet ser fint ut och stenrösen lär passa väl för jullar & lelupi
                        Ja, tanken har varit att det skall finnas rejält med ställen i karet att komma undan, samt att leka.

                        Eventuellt kan det bli lite mer sten i karet också, samt fler snäckskal är planerat innan vattnet går i (vilket nu närmar sig, då karet som skall upp över detta fick limmade BtN moduler igår så nu kan det flyttas).
                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se
                        ____________________________________________

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Ser ut som ett hur coolt projekt som helst. Läckra och udda mått på burken.
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • Joakim Draktoft
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 7334

                            #14
                            Tack för alla glada tillrop och tips på arter. Här kommer lite svar på era kommentarer och frågor (fler kommer under dagen).
                            *Edit: Blev snarare under natten, men inlägg blev det i mängd.

                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Vad det gäller caudopunctatusen är det lite lotteri om de leker i tomma snäckskal, eller i stengrottor. Mina föredrar att leka i snäckskal, deras föräldrar vet jag lekte i grottor (eller har jag fel där Peter?). Så det är lite svårt att bestämma var i karet de ska hålla till av den anledningen.

                            Om du ska ha snäckskalen samlade och vill ha fler fiskar än ett par hade jag inte valt occellatus p.g.a. artens inomaggressiva beteende skulle 1+1 ta snäckskalen i besittning, de andra kommer trycka i andra änden av karet. Då är det bättre att köra på multisar, similis eller liknande som är lite mer av den kolonilekande typen. Min erfarenhet av Brevis är att de inte tar så stor plats heller. En underskattad lite gynnare som jag inte har haft på 15 år, men kommer att skaffa igen är Lamprologus signatus.
                            Jo har noterat att det varierar vart de håller till för lek. Också därför det kommer att bli mer snäckskal samt utspridda på flera ställen i karet.

                            L. signatus har ja inte övervägt tdigare, däremot L. stappersi. Kan definitivttänka mig att välja annan än L. ocellatus, då detta vara ett kanontips.

                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Vad det gäller leleupi och cylindricus hade jag valt den sista helt enkelt för att jag tycker den är snyggast. Försök hitta riktigt blåa exemplar med kontraster i färgerna så har du en drömfisk, för övrigt samma beteende som leleupi.
                            Enda fördelen med N. leleupi före N. cylindricus skulle vara för att bryta av färgerna i karet något. N. cylindricus får ju samma nästan samma färger som tilltänkta N. tretocephalus, med lite skillnad i kroppsform.

                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Jullar är en smaksak, och med så mycket grottor kan du ha både jullar och cylindricus (eller leleupi) utan några problem skulle jag tro. Bra där kan ju vara att tänka på vilken storlek av fisk du vill ha, reganin blir bra mycket större än både ornatus och dickfeldi.
                            Ja tanken är nog minsta möjliga julle men med gult och svart i. Velar därför lite om dickfeldi verkligen är den jag vill ha eller inte.

                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Antingen Sandlekare eller Hästnos (blir trångt om du tänker ovan nämna också, du behöver en grupp av dessa om inte hanen ska jaga ihjäl honan). Hästnosar kan vara lite olika känsliga för buken, men det är ju du van vid som Malawinörd
                            Bra input. Egentligen är jag inte låst på någon av dessa, men att gå på en sandlekare skulle kanske underlätta ur perspektivet val av foder,då ju hästnosar är ännu mer för grönt foder än övriga arter.

                            Ursprungligen postat av Banderad
                            Om du vill ha ett harmoniskt kar där Altolamprologusarna hinner med att plocka yngel så att det inte blir allt för överbefolkat hade jag hoppat över Prinsessor av någon sort. Men det är lockande, jag vet
                            Jo prinsessorna är lockande särskilt som jag redan har dem gående i annat kar. Däremot såser det ut som om 4 stycken S. petricola också hamnar i karet och då kan de ju bistå med att reducera antalet yngel.
                            Senast redigerad av Joakim Draktoft; 26 maj 2013, 02:10.
                            Joakim Draktoft
                            f.d Webmaster Ciklid.se
                            ____________________________________________

                            Kommentar

                            • Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 7334

                              #15
                              Ursprungligen postat av Repen1
                              Tjusigt kar, Joakim, svårt att tipsa då alla har olika smak, men av den listan du skrev skulle jag nog köra på "makrops 2+4" "brichardi 1+1" "ocelatus 1+1" då dom andra gräver sönder karet för dej "cylindricus" 1+1"(snygga) " compressiceps 1+1" Jullar skulle jag nog skippa då det redan finns flera grottlekare med ganska lika levnadssätt o det kan bli mycket gruff mellan dom när dom parar ut o yngel kommer. 1+1 är också efter hop parning, själv brukar jag skaffa 6st ungfiskar o låter dom para ut sej, resten åker bort.Lycka till med det trevliga karet. Mille
                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Ser ut som ett hur coolt projekt som helst. Läckra och udda mått på burken.
                              Kul att det så många som är positiva till setupen på karet. Och just djupet på karet är det som verkligen gör det möjligt att ha mycket sten.

                              Är medveten om att jag kan få dra ned på någon art då många leker på liknande platser och kommer att ta sina revir, men det kan också innebära att det bli mer sten i karet just för att avvärja onödigt gruff.

                              Att starta upp med ungfisk för att få dem utparade är planen, även om det innebär att det blir lite extra fisk över (kanske 2 tanganyikakar på sikt ), så allt kommer troligen inte i samtidigt. Sedan beror det ju lite på i vilken takt jag införskaffar de olika arterna, då jag inte räknar med att köra butik på dem alla, när det finns så många runt omkring som säkerligen kan hjälpa mig på traven. .
                              Senast redigerad av Joakim Draktoft; 26 maj 2013, 02:09.
                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se
                              ____________________________________________

                              Kommentar

                              Arbetssätt...