Projekt akvariehörnan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RGL
    Användare
    • november 2012
    • 48

    Projekt akvariehörnan

    Hej alla !
    Då var det äntligen dags att dra igång vinterns och vårens stora akvarieprojekt i Sölvesborg!

    Jag är en 45åring kock/krögare www.rikardentrappaner.se från Sölvesborg som är tokig i akvarium och allt som hör därtill. Det blir bara värre för varje dag till min kära frus stora förtret. Jag kommer under vintern dra igång mitt största kar hittills och tänkte dokumentera det här med förhoppningar att ni tycker och tipsar så det blir så bra det bara kan.

    I huset som jag bor i finns det begränsat med ställen där ett större akvarium kan stå så därför det lite udda måtten som karet tvingat få. Jag vill ha så stor vatten volym som möjligt på denna begränsade yta. Måtten är H 700mm B 880mm och djup 550mm ca 340l.

    Inspirerad av alla duktiga bakgrundsbyggare på forumet så kommer jag att bygga en frigolit bakgrund med filter bakom. Målet är att försöka imitera en flodbank och försöka få färgerna att bli samma på både sanden ( julas ) och på bakgrunden. Hängande rötter och grenar, lite växter och hängande växtbelysningsarmaturer med ganska dimmad belysning. Karet kommer stå på faktums köksstomme med vita dörrar och vit bänkskiva allt för att det skall bli så stilrent som möjligt och därigenom minimera friktionen i äktenskapet.

    Framtida invånare kommer att bli SA inriktat med apistogramma borelli, pansarmalar, fantomtetror och med JPN discus några kilometer utanför stan så lär det bli discus av något slag. Ett lekpar eller ett stim med mindre. Skulle gärna ha några redbacks med men karet är nog lite litet.

    Kommer lägga upp lite bilder och ser fram emot era tankar och åsikter. Behöver hjälp med pumpval, färgsättning mm

    Med vänlig hälsning, Rikard
  • RGL
    Användare
    • november 2012
    • 48

    #2
    Projekt akvariehörnan



    Karet



    Hörnan det skall stå i



    Belysningen



    Början på bakgrund och kortsidan



    Kommentar

    • RGL
      Användare
      • november 2012
      • 48

      #3
      Projekt akvariehörnan



      Lagt på husfix mörkt i botten och sedan blev det lite rött. Skall fortsätta med gula och bruna toner. Inte helt lätt men man får prova sig fram [:-12] målet är sandfärgat.

      Hur stor cirkulationspump skall man ha till filterbakgrunden?? hade tänkt 1500l/h blir det för mycket eller för lite?? Vill inte ha för mycket snurr i karet

      Kommentar

      • RGL
        Användare
        • november 2012
        • 48

        #4
        Projekt akvariehörnan


        Nu har bakgrunden fått ett lager gult och ett lager i en sandfärgad brunton. Svårt att veta när man skall vara nöjd!!! Vad tycker ni börjar det bli dax för lackering eller saknas det något? Målet är ju att efterlikna en flodsida med samma färg som julas blästersand
        Tar med glädje emot era tankar

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Sv: Projekt akvariehörnan

          Jag tycker du verkligen här lyckats med flodbankliknelsen. Snyggt!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • Thompa
            Användare
            • april 2010
            • 158

            #6
            Härligt, älskar projekt trådar ser ut o bli riktigt bra detdär.
            720liter CA
            Herichthys cyanoguttatus,
            Parachromis loisellei

            375liter (inte bestämt vad jag ska ha i än)

            250liter CA
            cichlasoma salvini "nototun" f2 yngel
            Thorichthys meekii yngel
            Herichthys Carpinte ungdjur

            Kommentar

            • RGL
              Användare
              • november 2012
              • 48

              #7
              Projekt akvariehörnan


              Då var bakgrunden lackad inte helt lätt på en sådan skrovlig yta men med lite pillande så blev det nog bra.

              Då var det dags att bygga bänken ut av Faktums köksstommar. Jag limmar alla dela inklusive alla skruvar med sättlim sedan limmar och skruvar jag ihop de två stommarna. De förstärks i hörnen med regel och får en rejäl köksbänkskiva på sig. Som extra bakstycke sätter jag en skiva som både sättlimmas och skruvas fast. Sedan får de fan spränga den om den skall isär 12 rostfria ben skall den stå på.

              Kommentar

              • RGL
                Användare
                • november 2012
                • 48

                #8
                Projekt akvariehörnan


                Köksstommarna är förstärkta. Kraftigt bakstycke samt rejäl bänkskiva. Samt en del ben. Blev bra tycker jag.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Sv: Projekt akvariehörnan

                  Grymt snyggt. Bra jobbat!
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • RGL
                    Användare
                    • november 2012
                    • 48

                    #10
                    Projekt akvariehörnan


                    Varde ljus ! Kallt ljus i högra ( den som följde med växtbelysningslampan ) i höger sitter denna.
                    Den kommer jag köra med.

                    Kommentar

                    • Toompa
                      Användare
                      • september 2012
                      • 247

                      #11
                      Riktigt snyggt Kommer nog bli kalas det där

                      Kommentar

                      • RGL
                        Användare
                        • november 2012
                        • 48

                        #12
                        Projekt akvariehörnan


                        Efter två dygn fortfarande lite grumligt nu är det bara att vänta på att det skall börja växa

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Sv: Projekt akvariehörnan

                          Ser läckert ut. Vad blir det för firrar nu igen?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • RGL
                            Användare
                            • november 2012
                            • 48

                            #14
                            Projekt akvariehörnan

                            Jag kör lite fantomtetror och vinkeltetror och lite pansarmalar sedan blir det discus troligen ett par skall bara bestämma mig för vilket eventuellt så får mitt apistogramma Borelli par flytta in med men jag vill få igång växterna först.
                            Senast redigerad av RGL; 12 februari 2013, 12:42.

                            Kommentar

                            • RGL
                              Användare
                              • november 2012
                              • 48

                              #15
                              Projekt akvariehörnan


                              Liten uppdatering!!
                              efter några besök på vår lokala plattfiskleverantör JPN Discus så har ett fint lekpar från Andreas Iber fått flytta in
                              Månljus har anlänt från kina kostnad 70kr inkl frakt blev helt ok tycker jag.



                              Då skall bara ledspotarna 2x15w komma från kina med så skall det väl bli bra

                              Kommentar

                              Arbetssätt...