Afrikanska Ciklider som hobby

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    Kul och trist i samma inlägg. Vad hon kan ha dött av är ju svårt att säga.. Ingen hane som fått fnatt?

    Kul med lek, hoppas att Geertsin håller Jag har ett antal honor som tuggar men kommer inte att ta några yngel mer nu.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      Ursprungligen postat av Lars
      För att återknyta till mina Protomelas sp. "steveni imperial" Thumbi Tz VF. Dem ser inte ut som de ni har i artregistret. Någon som har en förklaring till dessa skillnader.

      [ATTACH=CONFIG]46453[/ATTACH]

      Kollade lite på cichlidae och såg direkt att vi hade extremt dåligt med info i vårat artregister, jag har uppdaterat med utbredning och fångstplatser.

      Jag ser också att bland Ad's bilder finns det ett par, från Chizumulu Island och Chuanga (främst den senare), som har det gula som går upp till ryggen bakom gälarna till skillnad från övriga som bara har gul mage.

      Thumbi ligger ju rätt nära Chizumulu så min tolkning är att du har just den färgvarianten.

      Får du till ett gäng bra bilder är jag väldigt intresserad av dessa. Även från honor.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • Lars
        Användare
        • augusti 2010
        • 226

        Ursprungligen postat av Cronan
        Riktigt fina djur du har Lars. Var med om samma sak med en rödzebra hona var fult frisk max en halvtimme senare var hon stendöd hade också munen fullt öppen. Var hel i övrigt så det var inget bråk som hade orsakat det iaf. Angående C.geertsi så är min erfarenhet att har dom väll tugg så brukar dom hålla det. Flyttade mina geertsi för en vecka sen och en av honorna hade tugg normalt brukar Copadichromisar spotta så fort dom åker i håven men inte geertsi. Och i dag är det dags att tömma henne.
        Tack Cronan. Ja svaret på det inträffade får jag nog aldrig. Men jag får istället hoppas du har rätt på Geertsi Gome


        Ursprungligen postat av Erik Österlund
        Kul och trist i samma inlägg. Vad hon kan ha dött av är ju svårt att säga.. Ingen hane som fått fnatt?

        Kul med lek, hoppas att Geertsin håller Jag har ett antal honor som tuggar men kommer inte att ta några yngel mer nu.
        Jag ser inga skador på honan, mer än att munnen är fullt öppen. Förövrigt ser hon okej ut. Som jag skrev ovan,,,,så tror jag inte svaret går att finna, utan att man ser själva händelsen.

        Ja jag hoppas på Geertsi
        Senast redigerad av Lars; 05 juli 2013, 22:36.
        Hemsida
        FiskTorget

        Kommentar

        • Lars
          Användare
          • augusti 2010
          • 226

          Ursprungligen postat av DaRe
          Kollade lite på cichlidae och såg direkt att vi hade extremt dåligt med info i vårat artregister, jag har uppdaterat med utbredning och fångstplatser.

          Jag ser också att bland Ad's bilder finns det ett par, från Chizumulu Island och Chuanga (främst den senare), som har det gula som går upp till ryggen bakom gälarna till skillnad från övriga som bara har gul mage.

          Thumbi ligger ju rätt nära Chizumulu så min tolkning är att du har just den färgvarianten.

          Får du till ett gäng bra bilder är jag väldigt intresserad av dessa. Även från honor.
          Tackar för hjälpen. Jag får nog skaffa mig senaste upplagan, så man slipper fråga om allt
          Jag hoppas att min vän kommer förbi med kameran snart, så löser vi det.
          Hemsida
          FiskTorget

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            Det är bara roligt. Ös på med frågor. Jag är bara glad att kunna hjälpa till.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • Lars
              Användare
              • augusti 2010
              • 226

              Tiden går och vi med den. Jag skall dra ner på antalet baljor och fisk, från nuvarande 19 baljor och 500 fisk. Till runt 3 baljor och endast 20 tal firrar. Detta för att en utlandsresa kommer i Januari och även om det kanske hade fungerat hyfsat för fisken under tiden, känns det lite olustigt att ha så mycket fisk hemma.
              Det som är lite ironiskt i sammanhanget är ju att Protomelas sp. "steveni imperial" Thumbi Tz VF har lekt och levererat 11 yngel och nya lekförsök är på gång.
              Dessutom har Placidochromis Jalo reef och Copadichromis parvus lekt och har nu munnen full av intressanta saker. Om de går tiden ut? Ja givet,,,,jag skall ju inte ha mer yngel

              Jaja, den som lever får se, fattas väl bara att Copadichromis cyaneus Zimbawe Rocks och Copadichromis geertsi kommer till skott med snart, då är det fullbordat,,,,mitt elände

              Ha det gött där ute, detta var en uppdatering som låtit vänta på sig, men bättre sent än aldrig
              Hemsida
              FiskTorget

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                Ja det gör det inte lättare att dra ned om det går bra med lek. Kul med det i alla fall.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  Vilka arter kommer du att behålla?

                  Kommentar

                  • Lars
                    Användare
                    • augusti 2010
                    • 226

                    Svårt att säga nu, men jag har nog inga planer på att avyttra Parvus och spot sani i första läget. Sedan vill jag gärna behålla trewavase och steveni imperial också. Är dessutom otroligt nyfiken på hur Eclectochromis ornatus maleri kommer att se ut, då det diskuterats vad den igentligen heter flera gånger. Jag fick ju även tag på en liten grupp Copadichromis cyaneus Zimbawe Rocks i våras. Ja som du ser,,,,,detta blir inte lätt
                    Hemsida
                    FiskTorget

                    Kommentar

                    • Lars
                      Användare
                      • augusti 2010
                      • 226

                      Alltid lika kul när Christoffer varit på besök

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Protomelas sp.steveni imperial Thumbi Tz.jpg
Visningar: 1
Storlek: 221,7 KB
ID: 686793
                      Protomelas sp. "steveni imperial" Thumbi Tz

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Aulonocara kandeense Kande Island.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,3 KB
ID: 686794
                      Aulonocara kandeense Kande Island

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Copadichromis azureus-Mbenji4.jpg
Visningar: 2
Storlek: 222,6 KB
ID: 686795
                      Copadichromis azureus -Mbenji

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Copadichromis Cyaneus Zimbawe Rocks1.jpg
Visningar: 2
Storlek: 43,6 KB
ID: 686796
                      Copadichromis cyaneus Zimbawe Rocks

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Copadichromis Parvus1.jpg
Visningar: 3
Storlek: 70,4 KB
ID: 686797
                      Copadichromis parvus

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Copadichromis trewavasae, Lupingu1.jpg
Visningar: 2
Storlek: 88,6 KB
ID: 686798
                      Copadichromis trewavasae , Lupingu

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Lethrinops albus-Kande Island2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 85,6 KB
ID: 686799
                      Lethrinops albus -Kande Island

                      Klicka på bilden för större version

Namn: Placidochromis Jalo reef.jpg
Visningar: 1
Storlek: 72,9 KB
ID: 686800
                      Placidochromis Jalo reef
                      Senast redigerad av Lars; 27 augusti 2013, 18:49.
                      Hemsida
                      FiskTorget

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        Skön bildexplosion! En malawitank kanske. Hehe
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Lars
                          Användare
                          • augusti 2010
                          • 226

                          Ja jag spar inte på krutet, när Christoffer har varit hos mig, de brukar bli så fina bilder så jag måste bara visa dom
                          Hemsida
                          FiskTorget

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            Kanon!

                            Kommentar

                            • Lars
                              Användare
                              • augusti 2010
                              • 226

                              Tiden Ut

                              Min C.Parvus höll hela vägen. Idag fick jag 15 nya parvusar Även P.Jalo reef levererade inatt, närmare bestämt 22st nya Jalos
                              Hemsida
                              FiskTorget

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • september 2009
                                • 22831

                                Grattis!
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...