Hobbyodling i garaget

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • DaRe
    svarade
    Inte dåligt med burkar, några nya arter du funderar på att odla??

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Ser bra ut!

    Lämna en kommentar:


  • HåE
    svarade
    Välkommen ombord Pontus! Jag ska följa projekttråden med intresse och kul att se någon under 30 i denna hobby.

    Lämna en kommentar:


  • Pontuss
    svarade
    Lite bilder på hur det ser ut just nu! har gjort rent karen som var tomma.. Dom 2 karen på träställningen med svart bakrund är på 260L. Säljer dom för 2500. Då med ett innerfilter på 1000L/h till varje kar. Prutbart!

    Lämna en kommentar:


  • Pontuss
    svarade
    Tack Lars! Ja här var det nästintill dött när det gäller malawi..

    Ifall du hittar nått du vill ha bland mina bilder så är det bara att ta för sig DaRe!

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Vi behöver massor av tryck i Malawitrådarna. Det är väl ciklider, eller, hehe ?

    Kul också med det gäng bilder jag fått in till artregistret för malawi, men mer finns nog där ute i skogarna.

    Lämna en kommentar:


  • Lars
    svarade
    Kör på Pontuss, även NCS kan behöva lite Malawitrådar
    Har ju sett lite av ditt arbete innan på annat håll, så jag följer dig även här.
    Lycka till.

    Mvh
    Lars

    Lämna en kommentar:


  • Pontuss
    svarade
    Ursprungligen postat av stavhem
    Kul att du gör en tråd om det här också Ska du altså, typ börja om med odlingen? Hur många kar har du tänkt?
    Njae, inte börja om kanske.. Mer förändra. Fast iofs så kan man ju säga att det blir en omstart. Har ju nästan ingen fisk kvar såatt.. Börjar 9an till hösten så kommer inte ha lika mycket tid. Därför vill jag göra odlingen så praktisk som möjligt. Kommer inte ha tid för manuellt vattenbyte osv.

    Ca 11 avelskar på ca 200L. Sen yngelkar förstås. Ska köra artkar hade jag tänkt också.

    Lämna en kommentar:


  • Pontuss
    svarade
    Tack hörrni! Sommaren är min lediga tid så då får man ju passa på


    Ursprungligen postat av DaRe
    Låt se: 260 räckte inte, rum i garaget, liten odling. Hmm, hur mycket har du? Vi har en skoj tråd om hur det ser ut hemma... Om du har lust med det... ;
    http://www.ciklid.org/forum/showthre...897#post870897)
    Vilken toppentråd!

    Lämna en kommentar:


  • Kajjjan
    svarade
    Välkommen!
    Kul att höra hur en projekttråd i ett forum fick dig tänd på malawis. Där ser man hur ett intresse kan få fart.
    Det ska bli intressant att följa din tråd och se hur du löser de olika uppgifterna du listade upp. Jag kommer att tillhöra skaran som följer den här tråden, absolut.

    //Kaj

    Lämna en kommentar:


  • stavhem
    svarade
    Kul att du gör en tråd om det här också Ska du altså, typ börja om med odlingen? Hur många kar har du tänkt?

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Låter hur grymt som helst. Och ja det finns på tok för många arter för att man ska må bra, man vill ju gärna ha alla, hehe. jag har inte ens kommit till Malawi ännu inte ens Tanganyika. Så din tråd kommer jag följa, det ska bli spännande.

    Låt se: 260 räckte inte, rum i garaget, liten odling. Hmm, hur mycket har du? Vi har en skoj tråd om hur det ser ut hemma... Om du har lust med det... ;
    http://www.ciklid.org/forum/showthre...897#post870897)

    Lämna en kommentar:


  • Erik Österlund
    svarade
    Välkommen Pontus! Det ska bli kul att följa! På sommaren brukar det vara lite mindre aktivitet (märks inte i år) så det passar utmärkt med en projekttråd. Speciellt med Malawi inblandat!

    Lämna en kommentar:


  • Pontuss
    startade ett ämne Hobbyodling i garaget

    Hobbyodling i garaget

    Då ska vi se.. En presentation.

    Pontus heter jag och har nyss fyllt 15 år. Har bara varit på ciklider.se förut men nu hittat hit. Detta verkar också vara en toppensida så självklart vill jag va med här också!
    Min familj har alltid under alla år som jag levt haft ett akvarium i huset. Dock då inte mer än 100L. Guppys och en och annan neontetra var det i det karet. Men jag hittade in på ett forum med ciklider för ca 3 år sen. Kom in på en projekttråd om ett malawikar. Efter att jag läst den blev jag som besatt och det dröjde inte länge föränn det stod ett malawikar i vardagsrummet.

    Det fanns ju så många fina fiskar! Och självklart fick jag ju inte plats med alla dom i ett 260 kar.
    (Måste dock säga att när man läser olika trådar här så blir man mer och mer nyfiken på några andra sorters ciklider också.. Men det får bli en annan gång )

    Så efter en sommars "pluggning" så spikades det upp ett rum i garaget för en liten odling.

    Under denna sommar så kommer det hända ganska mycket i rummet.

    1. Ska fixa automatiskt, eller ett halvautomatiskt vattenbytarsystem.
    2. Fixa nån lösning så att jag slipper ett kallt golv...
    3. Bygga ställningar
    4. Skaffa fler kar
    5. Fixa så alla kar blir luftdrivna.
    6. Skaffa fisk (En tripp till Nol i första hand)
    (7. Kommer också förhoppningsvis skaffa mig ett "finkar", får isf bli en projekt tråd där också kanske..)

    Ja vi får se. Jag hoppas att ni kommer gilla tråden och kommentera gärna om det är något som ni tycker jag gör fel eller så Och kommentera gärna annars också

    Ha det götttt
Arbetssätt...