Hobbyodling i garaget

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • DaRe
    svarade
    Lufttemperaturen i detta fall som jag misstänker är konstant.

    Hehe, ideala gaslagen:

    Lämna en kommentar:


  • Wilhelm
    svarade
    Trycket * Volymen genom tempen är konstant i ett energitätt system.
    Fattar inte! tempen??

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Trycket * Volymen genom tempen är konstant i ett energitätt system. Om du tappar energi vid motstånd på grund av trånga rör med skrovliga ytor eller annat försvinner energi och tempen sjunker och därmed måste trycket sjunka i ett system där du inte ändrar storleken på rören.

    Dvs trycket borde hållas bättre i ett system med få förluster och ett system med grova rör borde ge färre förluster, men det är inte helt självklart. Det kan uppstå turbulens där man tappar en del energi.

    Lämna en kommentar:


  • olaJ
    svarade
    Ursprungligen postat av bossep
    Hmm, är det inte så att du har mindre flödesförluster och tryckfall med grövre rör? Trycket bestäms av motståndet i systemet.
    Mycket möjligt, men resultatet blev ett bättre tryck i utgående slangar och att pumpen jobbade lättare, sen hur detta fungerar på "insidan" har jag inte den blekaste om.

    Lämna en kommentar:


  • bossep
    svarade
    Ursprungligen postat av olaJ
    Du får ett större lufttryck i tjockare rör, därför jobbar pumpen lite lättare, i alla fall enligt mina erfarenheter. Har testat med 25mm rör och 40mm, med klart bättre resultat med 40mm.
    Hmm, är det inte så att du har mindre flödesförluster och tryckfall med grövre rör? Trycket bestäms av motståndet i systemet.

    Lämna en kommentar:


  • Pontuss
    svarade
    Det är verkligen en toppentråd ja, har läst igenom den en gång förut. Skadar ju inte att läsa en gång till. Kul läsning.

    Lämna en kommentar:


  • Pontuss
    svarade
    Ursprungligen postat av DaRe
    Bild bild bild!!
    Det kommer om jag får nån på den

    Lämna en kommentar:


  • olaJ
    svarade
    Ursprungligen postat av Wilhelm
    40mm plaströr? Varför så grovt? Funkar det inte med 20mm elplaströr?
    Du får ett större lufttryck i tjockare rör, därför jobbar pumpen lite lättare, i alla fall enligt mina erfarenheter. Har testat med 25mm rör och 40mm, med klart bättre resultat med 40mm.

    Lämna en kommentar:


  • stavhem
    svarade
    Pontuss: Jag tror som sagt var på ciklider.se att detkan vara ett saulosi yngel som har mycket röda pigment i sig, om man då matar med räkmix som det astaxanthin i, så blir ju ynglet rödare.

    Lämna en kommentar:


  • stavhem
    svarade






    Här är några av sidorna där det finns lite bilder, detta är en kanon tråd som jag helt klart tycker att man ska läsa igenom. Om man ska börja odla.

    Lämna en kommentar:


  • DaRe
    svarade
    Ursprungligen postat av Pontuss
    Måste fråga om det är vanligt att man får röda saulosi yngel? Har en liten udda rackare på 2cm. Någon som fått det nån gång?
    Bild bild bild!!

    Lämna en kommentar:


  • Pontuss
    svarade
    Måste fråga om det är vanligt att man får röda saulosi yngel? Har en liten udda rackare på 2cm. Någon som fått det nån gång?

    Lämna en kommentar:


  • Pontuss
    svarade
    Ursprungligen postat av Carliz
    jojo väldigt bra

    det var väldigt känt med ciklider där och många som har malawisar
    Gött!!

    Jahaja där ser man

    Lämna en kommentar:


  • Carliz
    svarade
    Ursprungligen postat av Pontuss
    Har du kommit hem nu, hur var det i utlandet ?
    jojo väldigt bra

    det var väldigt känt med ciklider där och många som har malawisar

    Lämna en kommentar:


  • Pontuss
    svarade
    Ursprungligen postat av Carliz
    [y]
    Har du kommit hem nu, hur var det i utlandet ?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...