1078 Liter SA/jordätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    1078 Liter SA/jordätare

    Detta projekt är nerlagt.


    Som ni kanske vet har jag tidigare haft uppe en fisklista här på vilka fiskar jag tänkte ha i ett 720liters akvarium tillsammans med några jordätare.
    Har letat och velat mellan olika modeller av 720L akvarium och hållit ögonen öppna på blocket men inget som passa mig har varit nära nog så det blivit någon affär.

    Bestämde mig ganska tidigt att aluram inte var något för mig och hitta något begagnat helglas har varit svårt. Men en dag när det dök upp ett 1000Liters akvarium här i Uppsala var jag direkt på plats och tittade på det. Gillade verkligen måtten men tyvärr levde skicket inte upp till mina förväntningar så blev ingen affär.

    Efter att besviken tagit mig hem och funderat på om ett 720L verkligen var så roligt bestämde jag mig för att se vad jag egentligen fick plats med där jag tänkt ha akvariet. Måttade fram att 220x70x65cm hade passat perfekt och fick fram volymen 1001L.

    Hört mycket att det inte lönar sig att specialbeställa ett kar men började göra lite prisförfrågningar och första svaret jag fick där höll jag på falla av stolen. Började kolla på 720L akvarium igen... Men i dag fick jag ännu ett svar som gjorde att jag bestämde mig att det blir ett 1001L. Väntar nu bara på sista svaret från en tillverkare innan det blir att beställa karet.

    Jag älskar att bygga själv så både bänk och lysramp tänker jag snickra ihop själv. Men eftersom jag aldrig limmat ett kar själv så överlåter jag det till proffsen. Man vill ju inte ha 1000L vatten i lägenheten.

    Bänken kommer byggas av 45x45mm reglar och vinkelbeslag sedan blir det antagligen dörrar från Ikea och någon bänkskiva på toppen.

    Aldrig byggt nån liknande bänk så tips om reglarna är för klena eller andra tips tas gärna emot.

    Bidrar med en bild där jag måttat och tejpat golvet för att se hur stort det karet blir där jag tänkt ha det.
    Senast redigerad av affealien; 13 februari 2013, 15:35.
    Mvh
    //Alf
  • affealien
    Användare
    • januari 2012
    • 1157

    #2
    Här kommer fisklistan också!

    6 x Mesonauta insignis (flaggciklid, festivum)
    6 x Geophagus sp. "orange head tapajós"
    40 x Vinkel tetror
    40 x Rio Tetror
    10-15 corydoras Sterbai
    6 x Satanoperca leucosticta
    15 x otocinclus
    4 x Cichlasoma amazonarum
    4-6 x L-malar
    Senast redigerad av affealien; 05 april 2012, 19:00.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Wow asläckert !

      Jag antar att det är helglasat.

      Viktigt att hörnen på diagonalen är i samma höjd annars får du brytkrafter som kan få burken att knäckas. 45x45 låter kanske lite lite men det viktigaste är nog att se till att bänken är kryssad ordentligt så den inte "vickar"

      Insignis kul! Alf Stalsberg har nyss fångat såna i Colombia som var väldigt gula och fina om jag fattat rätt!
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • september 2009
        • 22831

        #4
        Med en kraftig bänkskiva och liggunderlsg får du automatisk tryckutjämning över botten. Frigolit går ju också bra.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • affealien
          Användare
          • januari 2012
          • 1157

          #5
          Ursprungligen postat av DaRe
          Wow asläckert !

          Jag antar att det är helglasat.

          Viktigt att hörnen på diagonalen är i samma höjd annars får du brytkrafter som kan få burken att knäckas. 45x45 låter kanske lite lite men det viktigaste är nog att se till att bänken är kryssad ordentligt så den inte "vickar"

          Insignis kul! Alf Stalsberg har nyss fångat såna i Colombia som var väldigt gula och fina om jag fattat rätt!
          Jo efter att ha sett mats filmer med flaggcikliderna så blev jag lite småkär i dem och passar ju perfekt att fylla övre delen av karet när jordätarna nästan bara håller sig på botten.

          Det kommer vara ett helglas akvarium och efter snackat med lite folk här och var bestämde jag mig för att öka storleken på reglar. Priset är ju inte direkt högt på dem ändå så bättre att vara säker. Blir 45x70mm eller 45x95mm. Blir det de senare så kanske jag slipper kryssa allt också, hoppas på det i alla fall.

          Blir också att köpa någon bänkskiva som du säger och tror jag kommer köra liggunderlag som tryckutjämnade bara för de är snyggare med svart än vitt under karet. Sedan smular inte liggunderlaget om man kommer åt det.

          Drog ihop en snabb ritning på bänken med 45x75mm reglar, hade nått hjärnsläpp och körde 75 istället för 70.
          Mvh
          //Alf

          Kommentar

          • DaRe
            NCS Medlem
            • september 2009
            • 22831

            #6
            Sjukt snygg ritning, vad har du ritat den i för verktyg?

            Den ser väldigt stabil ut.
            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

            ///David
            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

            Kommentar

            • affealien
              Användare
              • januari 2012
              • 1157

              #7
              Jag har gjort den i ett CAD program som heter Solid Works 2011, man gör 3d ritningar i det. Sedan har den en funktion som man kan använda för att exportera till "vanliga" ritningar och det är den funktionen jag använt till att göra detta.
              Mvh
              //Alf

              Kommentar

              • hult87
                Användare
                • april 2012
                • 30

                #8
                ser ju riktigt bra ut ska bli roligt att följa detta projekt!
                en sak jag tänkte på när jag såg bilden på ritningen var att i hörnen ligger bara regeln från långsidan på benet, tips är att antingen vrida benet 90grader eller att lägga till ett bakom, lägger man till ett bakom blir det även stabilare om du förstår hur jag menar

                Kommentar

                • affealien
                  Användare
                  • januari 2012
                  • 1157

                  #9
                  Ursprungligen postat av hult87
                  ser ju riktigt bra ut ska bli roligt att följa detta projekt!
                  en sak jag tänkte på när jag såg bilden på ritningen var att i hörnen ligger bara regeln från långsidan på benet, tips är att antingen vrida benet 90grader eller att lägga till ett bakom, lägger man till ett bakom blir det även stabilare om du förstår hur jag menar
                  Tackar!

                  Joo jag har funderat lite på det med och tänker dra fram reglarna längst ut på varje sida hela vägen fram så att säga. Får korta de långa längdsgående och då vilar båda reglarna på ett ben i varje hörn på den övre ramen. Sedan kommer jag nog vrida på alla andra benen så de tar belastningen från de korta tvärgående också.
                  Mvh
                  //Alf

                  Kommentar

                  • hult87
                    Användare
                    • april 2012
                    • 30

                    #10
                    Ursprungligen postat av affealien
                    Tackar!

                    Joo jag har funderat lite på det med och tänker dra fram reglarna längst ut på varje sida hela vägen fram så att säga. Får korta de långa längdsgående och då vilar båda reglarna på ett ben i varje hörn på den övre ramen. Sedan kommer jag nog vrida på alla andra benen så de tar belastningen från de korta tvärgående också.

                    okej ja precis det låter ju bra, då har du ju delat upp vikten optimalt allt för att sova lugnt om nätterna

                    Kommentar

                    • nicson
                      Användare
                      • januari 2010
                      • 639

                      #11
                      Bygg i trä så hamnar du långt under 10kSEK! Sedan lägger du plexiskivor på botten och kan lasta in hur mkt sten du vill utan risk för vattenskada...

                      Kommentar

                      • affealien
                        Användare
                        • januari 2012
                        • 1157

                        #12
                        Som sagt störde jag mig på aluminium ram så ett kar i trä med bara en ruta är inte alls speciellt intressant även om det är gratis.
                        Mvh
                        //Alf

                        Kommentar

                        • affealien
                          Användare
                          • januari 2012
                          • 1157

                          #13
                          I dag började jag med att åka tillbaka till akvariehobby här i stan, där jag köpt mitt Ehiem 2080, för det visade sig att prime/start knappen till pumpen saknades helt. Sedan när jag öppnade pumpen fanns även använda delar i den... Troligtvis har det blivit fel vid någon reklamation hos ehiem och de har packat ner pumpen igen och skickat iväg den som ny fast den inte var det. Men personalen på akvariehobby bytte bara ut den så jag fick en ny och komplett pump så skulle de själva bråka med ehiem sen. Kändes skönt att jag inte beställt pumpen från Tyskland eller likande denna gång.

                          Sedan har jag också varit och handlat 45x95mm reglar och plywoodskivor så jag kan börja bygga bänken. Tyvärr regnar det massor i dag så blir inget sågande av reglar. Tydligen fick jag inte köra kap och ger sågen inomhus för tjejen.

                          Plywoodskivorna kunde de alla fall kapa åt mig på bauhaus så de är rätt mått och rakt och fint kapade.

                          Här kommer bilder på lite playwood och en en pump.
                          Mvh
                          //Alf

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Kommer slangarna att rymmas där?
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • affealien
                              Användare
                              • januari 2012
                              • 1157

                              #15
                              Joodå, själva pumpen är nästan 2dm lägre än kartongen så det ska nog inte vara något problem.
                              Mvh
                              //Alf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...