54 liter för snäcklekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BalsbyMange
    Användare
    • juni 2011
    • 635

    54 liter för snäcklekare

    Man kan inte ha tomma kar stående, så jag tog mig för att sätta ihop ett kar för snäcklekare

    Fanns:
    54 liters akvarie
    Tetratec ln-800 innerfilter, utan filtermaterial
    Eheim någonting som medföljde karet.

    Inköp:
    BTN Slimline Vit kalksten 60A
    Jula blästersand
    Liggunderlag (kallt o sova direkt på golvet)

    Nedan bild är på hur det såg ut innan jag tömde de på fisk o material. Detta var mitt första akvarie.... eller rättare sagt barnens, o dem tyckte de va jättekul me fisk i säkert två veckor.
    Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

    Android-appen iOS-appen
  • Pierre_N
    Användare
    • mars 2004
    • 772

    #2
    Ska bli kul att följa. Vilka snäcklekare blir det?

    Lycka till!

    Kommentar

    • BalsbyMange
      Användare
      • juni 2011
      • 635

      #3
      Borde bli Lamprologus multifasciatus . Men man vet aldrig, tycker att jag har läst mig till att dem gräver mycket och är ganska snälla. Lokala handlaren har bara Lamprologus brevis hemma men den är väl lite aggressivare än Multifasciatus.

      Men jag kan ju ha helt fel
      Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

      Android-appen iOS-appen

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Multisar gräver en hel del ja Och dom förökar sig i snabb takt också.

        Brevis har jag inte haft. Jag har mer och mer blivit sugen på ocelatus faktiskt. De är fula men samtidigt ser de jäkligt coola ut. De är också aggresiva och drar sig inte för att gå till attack mot händerna när man grejjar i burken.

        Multisar är snyggare och bildar koloni vilket är underhållande att kolla på. Nu är ju iofs 54 L inte så stort så det blir ju ingen större koloni i så fall

        Kommentar

        • BalsbyMange
          Användare
          • juni 2011
          • 635

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Österlund
          Multisar gräver en hel del ja Och dom förökar sig i snabb takt också.

          Brevis har jag inte haft. Jag har mer och mer blivit sugen på ocelatus faktiskt. De är fula men samtidigt ser de jäkligt coola ut. De är också aggresiva och drar sig inte för att gå till attack mot händerna när man grejjar i burken.

          Multisar är snyggare och bildar koloni vilket är underhållande att kolla på. Nu är ju iofs 54 L inte så stort så det blir ju ingen större koloni i så fall
          Ocellatus har jag missat, de va en ful liten rackare, men cool verkar som den har lite mer färg än vad multisarna har.

          Hade tänkt att dem skulle fått mitt 100 liters först, men då måste jag såga ännu mer i bokhyllan som akvariet ska stå i o de e nog inte så populärt hos sambon
          Senast redigerad av BalsbyMange; 03 november 2011, 13:51. Anledning: felstavning
          Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

          Android-appen iOS-appen

          Kommentar

          • BalsbyMange
            Användare
            • juni 2011
            • 635

            #6
            Tror ni jag behöver göra något åt vattnet? enligt kommunens hemsida har vi 8,2 i ph och 12 i dH. Känns ju som om de skulle räcka i båda fallen.
            Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

            Android-appen iOS-appen

            Kommentar

            • Erik Österlund
              Användare
              • januari 2005
              • 3788

              #7
              Ph sjunker ju i burken om man inte har något i vattnet för att höja det. Kalkhaltig inredning, snäckskal eller det effektivaste bikarbonat.

              8,2 är det i ledningsnätet för att förhinra rost i vattenledningssystemet.

              Jag har aldrig höjt ph och det funkar bra ändå. Det som man kan se vid vattenbyte är att ph går upp och man kan se att fiskarna irriteras av det en lite stund efter bytet men det är inte alla fiskar och det går över väldigt snabbt. Det kan iofs vara att det högre ph påverkar ammonium/amoniak-utfällningen så att det är det som irriterar. Det är ju större risk att få problem med den biten om man har högre ph. Det kan också vara kloraminet som irriterar och inte alls ha med ph att göra. Har inte undersökt det närmare då det inte känns som ngt större bekymmer.

              Så för att komma till kritan efter lite kvalitets-svammel, du behöver inte tillsätta något i vattnet, det kommer funka ändå

              Kommentar

              • Pierre_N
                Användare
                • mars 2004
                • 772

                #8
                Ursprungligen postat av BalsbyMange
                Borde bli Lamprologus multifasciatus . Men man vet aldrig, tycker att jag har läst mig till att dem gräver mycket och är ganska snälla. Lokala handlaren har bara Lamprologus brevis hemma men den är väl lite aggressivare än Multifasciatus.

                Men jag kan ju ha helt fel
                Det var länge sedan jag hade brevis, snäcklekare över huvud taget för den delen men just brevis, ocellatus "gold" och stappersi har jag blivit mer och mer sugen på på senaste tiden. Får se om det blir någon av dem den närmsta tiden.

                Jag har tyvärr inget minne av hur pass aggro brevis var men en grupp på 5-6st borde fungera i ett 50l. Rejäla avgränsningar så lär i alla fall 2 hanar kunna hålla revir.

                Vill du ha många så är ju multisar ett givet val. Den enda nackdelen med dem är som sagt att de gräver extremt mycket.

                Kommentar

                • Erik Österlund
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 3788

                  #9
                  Stappersi har jag också haft, de är riktigt snygga. Men det känns som att ocellatus har lite mer "personlighet".

                  Kommentar

                  • BalsbyMange
                    Användare
                    • juni 2011
                    • 635

                    #10
                    Hade idag tänkt att skära till bakgrunden, men jag råkade köpa en Äpple TV 2 istället... kul me leksaker. Får bli lite fredagsmys framför akvariet istället
                    Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

                    Android-appen iOS-appen

                    Kommentar

                    • BalsbyMange
                      Användare
                      • juni 2011
                      • 635

                      #11
                      Så, en liten uppdatering.....

                      Startade med att rengöra akvariet, ruggigt lätt när man kan lägga karet i badkaret ,skrubbade o skrubbade, torkade o tog upp de... hmm fortfarande lite gröna prickar på framsidan.. började om från början, fick bort allt.

                      Sen dags att skära lite BTN. Lite enklare men mycket roligare än jag trodde. Dock skar jag igenom mer än nödvändigt då de inte kändes riktigt bra att bryta av den, delade den på mitten nämligen då karet bara är 30 högt.

                      Lite jobbigt att få till hörnan bra men med en lövsåg o lite filande med kniv så blev även den ganska tät o fin.

                      O sen insåg jag att jag skulle tvättat karet efter att jag sågat till BTN, nu e de ju skitigare än innan jag började

                      Fick även en liten 10 cm bit över som jag funderar på att gömma innerfiltret med, va tror ni om de, kan de va risk att man hindrar flödet in i filtret?
                      Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

                      Android-appen iOS-appen

                      Kommentar

                      • nicson
                        Användare
                        • januari 2010
                        • 639

                        #12
                        Ingen risk, klockrent, bara att silikona fast. Kan dessutom ge en intressant djupverkan i karet.

                        Kommentar

                        • BalsbyMange
                          Användare
                          • juni 2011
                          • 635

                          #13
                          Håller på att silikona fast slimlinen nu. Tyvärr stal ett annat projekt sanden och tiden från detta blev ett temporärt kar för två fiskar, men ska senare bli ett "apistogramma någonting" kar av de.
                          Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

                          Android-appen iOS-appen

                          Kommentar

                          • BalsbyMange
                            Användare
                            • juni 2011
                            • 635

                            #14
                            Fråga: Hur bra flöde vill multisar ha. Malawi vill ju ha bra drag i karet, är det samma med tanganyika?
                            Har du frågor eller förslag rörande NCS Smartphone App så hör av dig till mig

                            Android-appen iOS-appen

                            Kommentar

                            • Cronan
                              Användare
                              • juli 2008
                              • 907

                              #15
                              Yes. Har själv pumpkapacitet 10 gånger karet volym och mina trivs utmärkt. Så det är bara att vräka på med cirkulationen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...