720-liters bygge

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Perfetto
    Användare
    • maj 2011
    • 124

    720-liters bygge

    När jag äntligen - efter tre veckors förseningar - får hem glaset, inser jag att jag missat att ta med silikonspalten (tändsticksglugg ungefär) i beräkningarna, vilket innebär att bottenplattan saknar ca 4-5 mm i bredd : ((

    Någon som byggt/silikonat en tank utan mellanrum mellan glasen, alltså direkt glas mot glas?
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    #2
    Ajdå, jag har ingen aning om det fungerar. Det vet nog en del andra.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av Perfetto
      När jag äntligen - efter tre veckors förseningar - får hem glaset, inser jag att jag missat att ta med silikonspalten (tändsticksglugg ungefär) i beräkningarna, vilket innebär att bottenplattan saknar ca 4-5 mm i bredd : ((

      Någon som byggt/silikonat en tank utan mellanrum mellan glasen, alltså direkt glas mot glas?
      I stort sett ingen använder distanser då dom är onödiga om alla glasskivor står utanför botten
      då bestämmer man lagom avstånd med fingertrycket och vi tycker 1mm blir bra
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • Perfetto
        Användare
        • maj 2011
        • 124

        #4
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        I stort sett ingen använder distanser då dom är onödiga om alla glasskivor står utanför botten
        då bestämmer man lagom avstånd med fingertrycket och vi tycker 1mm blir bra
        - Om alla skivor står utanför botten? Vad jag vet byggs väl akvarium med sidor och gavlar ovanpå bottenskivan?

        Kommentar

        • Perfetto
          Användare
          • maj 2011
          • 124

          #5
          När jag silikonade bakre långsidan ovanpå botten ikväll, tycker jag att det blev en för klen silikonsträng. Måste jag skära bort o rengöra hela skiten nu igen, eller går det lägga på en större o fetare o stryka ut över?

          Kommentar

          • Kajjjan
            NCS Medlem
            • juni 2008
            • 1882

            #6
            Ursprungligen postat av Perfetto
            När jag silikonade bakre långsidan ovanpå botten ikväll, tycker jag att det blev en för klen silikonsträng. Måste jag skära bort o rengöra hela skiten nu igen, eller går det lägga på en större o fetare o stryka ut över?
            Mitt råd: Följ cf.akvarielagret's råd. Han vet vad han snackar om.

            //Kaj

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av Perfetto
              När jag silikonade bakre långsidan ovanpå botten ikväll, tycker jag att det blev en för klen silikonsträng. Måste jag skära bort o rengöra hela skiten nu igen, eller går det lägga på en större o fetare o stryka ut över?
              Det är därför vi inte limmar på det sättet
              samt akvariet blir stumt å får sprickor lättare
              en lodrät glasskiva som trycker ner siliconfogen till i stort sett inget
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Perfetto
                Användare
                • maj 2011
                • 124

                #8
                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                Det är därför vi inte limmar på det sättet
                samt akvariet blir stumt å får sprickor lättare
                en lodrät glasskiva som trycker ner siliconfogen till i stort sett inget
                - Jag förstår tekniken. Men limmar ni på det viset även när det gäller mindre tankar i ex. 720-storlek?

                Kommentar

                • Perfetto
                  Användare
                  • maj 2011
                  • 124

                  #9
                  Back to topic - kan jag förstärka befintlig silkonfog genom att lägga en täckande, tjockare fog över befintlig, eller måste jag ta bort allt och göra om?

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av Perfetto
                    - Jag förstår tekniken. Men limmar ni på det viset även när det gäller mindre tankar i ex. 720-storlek?
                    alla akvarier vi limmar så står skivorna utanför bottet
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #11
                      Ursprungligen postat av Perfetto
                      Back to topic - kan jag förstärka befintlig silkonfog genom att lägga en täckande, tjockare fog över befintlig, eller måste jag ta bort allt och göra om?
                      vet inte

                      men ta några bilder så ska jag skaffa mig en uppfattning
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Perfetto
                        Användare
                        • maj 2011
                        • 124

                        #12
                        cf - tack för det, men jag tog det säkra före det osäkra och gjorde om från början enligt principen "gör om, gör rätt". Nu sitter ena långsidan på plats med en bred och snygg fog. Jag limmar enligt den standardprincip jag är van vid, dvs ställer glasen ovan botten. Med silikonfog lagd på bottenplattan och långsideglaset ställd på den, ger det en naturlig silikonspalt på någon halv millimeter ungefär. Det tror jag ska gå bra, med tanke på att skivan efter första limningen (då jag gjorde en lite för klen fog enligt mig själv) satt så infernaliskt hårt fast i bara 10 mm fästyta, att jag inte kunde bända loss den utan att skära samtidigt. Otrolig hållfasthet i silikonfogar alltså!

                        Kommentar

                        • Perfetto
                          Användare
                          • maj 2011
                          • 124

                          #13
                          Rätblocket färdiglimmat. Ouuh så stort det ser ut i sin nyfödda skapelse utan inredning o vatten : )

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #14
                            Perfetto du kan ju inte skriva allt detta om projektet och inte peta in bilder.

                            Ös på sådana byggen är alltid mycket intressanta att följa!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Perfetto
                              Användare
                              • maj 2011
                              • 124

                              #15
                              Ursprungligen postat av DaRe
                              Perfetto du kan ju inte skriva allt detta om projektet och inte peta in bilder.

                              Ös på sådana byggen är alltid mycket intressanta att följa!
                              - Jag lovar att bild-a vartefter, men i nuläget står det bara ett genomskinligt rätblock på golvet o det kanske inte är så spännande för den luttrade publiken här, tänkte jag : )

                              Ska fota idag när jag gör något med det...typ fäster en frigolitplatta i botten och placerar filtersystemet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...