Limma klippbakgrund 540L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elvin
    Användare
    • oktober 2005
    • 252

    Limma klippbakgrund 540L

    Nu var det väldigt längesen jag var aktiv här på forumet. Har fått mer blodad tand med mitt tanganyika-kar nu, och införskaffade en maffig bakgrund. Det är två moduler på varje sida, som jag tänker använda som filter med en pump i varje, och en platta i mitten som ska "täta" mellan de två modulerna.

    Killen jag köpte den av hade den ståendes på botten, alltså utan att limma, så jag gjorde detsamma. Insåg ganska snabbt att det inte var någon bra lösning alls. Det blev allt för stora springor i varje hörn, och dessutom lyckades jag spräcka mittenplattan, så det blev inte alls tätt. Mina små leloupi och marlieri tillbringade större delen av sin tid bland filtermaterialet bakom.

    Därför ägnade jag och pappa hela dagen åt att tömma karet, ut med varenda sandkorn, och tvättade med aceton. Sedan limmade vi den ena modulen i glaset, fäste ena sidan av mittenplattan med silikon i den, och tvingade upp den med hjälp av filtermattor under. Sen lyfte vi in den andra modulen och kilade in den andra sidan av mittenplattan, och försökte pressa ner modulerna. Målet var att få det så tätt som möjligt överallt så att vattnet endast kan komma in via de borrade hålen längst ner på vardera modul.

    Eftersom jag ville ha bakgrunden så högt upp som möjligt blev det ett stort glapp mellan bottenglaset och botten på bakgrunden, och där tänkte jag kila in frigolit, så att inte modulerna "hänger" i silikonet när jag vänder upp karet.

    Denna bakgrund är gjod i ett material som är väldigt tungt, jag tror det är glasfiber. Tjockt, och stenhårt, och uppenbarligen väldigt skört. Jag ersatte originalplattan i mitten med en bit av en slimline-bakgrund.

    Någon som har, eller har sett någon liknande bakgrund i detta tunga material? Jag ville mest dela med mig av det lilla projektet, och skickar med bilder på hur det ser ut.
    960 liter...snart!
  • elvin
    Användare
    • oktober 2005
    • 252

    #2
    Så här såg det ut innan jag bestämde mig för att tömma det och limma fast bakgrunden. Det jag har i karet är 6st frontosor, 12 leloupi, 8 marlieri, 2 multipunktatus, och EN calvus.
    Senast redigerad av elvin; 19 april 2011, 22:00.
    960 liter...snart!

    Kommentar

    • elvin
      Användare
      • oktober 2005
      • 252

      #3
      Uppifrån, också innan tömningen, när bakgrunden bara stod på botten.
      960 liter...snart!

      Kommentar

      • elvin
        Användare
        • oktober 2005
        • 252

        #4
        Uppifrån, innan tömningen. Den spräckta mittenplattan mellan modulerna, som jag sen förgäves försökte trycka dit för att få det någorlunda tätt.
        960 liter...snart!

        Kommentar

        • elvin
          Användare
          • oktober 2005
          • 252

          #5
          Här har vi tömt karet och lyft ut bakgrunden. Här syns pappa skrapa bort gammalt silikon och skit. Vi damsög bort så mycket grus och skräp som vi kunde inför limningen.
          Senast redigerad av elvin; 19 april 2011, 21:52.
          960 liter...snart!

          Kommentar

          • elvin
            Användare
            • oktober 2005
            • 252

            #6
            Här har vi lagt på silikon på kanterna på modulerna och lagt på plats på glaset. Mittenplattan var vi tvungna att limma "uppåt" mot bakgrunden, samtidigt som vi pressade ner själva bakgrunden. Vi la filtermatta under mittenplattan för att tvinga den uppåt.
            Senast redigerad av elvin; 19 april 2011, 21:52.
            960 liter...snart!

            Kommentar

            • elvin
              Användare
              • oktober 2005
              • 252

              #7
              Närbild på mittenplattan, som är limmad uppåt mot de båda modulerna, här ville jag få tätt för att inte småfisk ska simma mellan och försvinna bakom. Det var lite knixigt, eftersom inga kanter är jämna. En rejäl dos silikon gjorde dock susen. Tror jag.
              960 liter...snart!

              Kommentar

              • elvin
                Användare
                • oktober 2005
                • 252

                #8
                Glipan mellan bakgrundens botten, och bottenglaset. Här tänkte jag lägga under en extra frigolitskiva, för att staga upp alltihop, och minska belastningen neråt, eftersom bakgrunden väger så mycket. Ska försöka kila mellan precis lagom så att det blir presspassning. Bakgrunden går nämligen ut från glaset på samma sätt som det gör upptill. Jag litar inte på att sanden ska "täta" här, ifall fiskarna gräver under.

                Ledsen för dålig bild.
                960 liter...snart!

                Kommentar

                • elvin
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 252

                  #9
                  I skrivande stund har silikonet fått härda i cirka fyra timmar. Jag tänkte vänta till torsdag natt/fredag morgon innan jag vågar mig på att välta upp karet på bänken och fylla på.

                  Frågor och tips på hur man kan utnyttja denna typen av filterbakgrund på bästa sätt välkomnas såklart gladeligen!! Även tips och åsikter om hur jag vidare kan befiska karet är alltid skoj också!

                  /Anders
                  Senast redigerad av elvin; 19 april 2011, 22:00.
                  960 liter...snart!

                  Kommentar

                  • HåE
                    Användare
                    • september 2007
                    • 1525

                    #10
                    Välkommen tillbaka till forumet elvin! Har aldrig sett den bakgrunden (moduler) tidigare, men var riktigt snygg måste jag säga. Ska bli kul att se slutresultatet.
                    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                    Kommentar

                    • elvin
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 252

                      #11
                      Hej, och tack! Ja, jag tycker mycket om den också. Slutresultaten kommer nog att se ut väldigt likt den första bilden. Jag har skaffat en stor korallsten (tror jag det kallas) med massa håligheter i. Skillnaden som jag hoppas på är att fiskarna ska synas i karet, och inte inte gömma sig bland filtermaterialet!

                      Hoppas att silikonet håller nu!
                      960 liter...snart!

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #12
                        Wow vilken rivstart på återtåget till forumet. Gillas skarpt. Enormt snygg bakgrund, ja har aldrig sett något sådant annat än hemmabyggen. Om det är ett hemmabygge så är det ett väldigt välgjort sådant.
                        Ska bli kul att se mer av!

                        Tanganyika sa du, kul. Ska bli intressant att se vad det blir för firrar. Edit, jag nu såg jag att de var en fin lista i andra inlägget
                        Senast redigerad av DaRe; 20 april 2011, 06:47.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • elvin
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 252

                          #13
                          Tack så mycket! Nej, det är inget hemmabygge. Bakgrunden är tydligen köpt i Tyskland från början.

                          Som sagt så har jag frontosor, leloupi, marlieri, gökmalar, och calvus. Alla är ganska små. Det kanske "räcker" med arter? Några tips annars på vad som kan funka? Jag ser fram emot att se mina marlieri växa till sig nu. Jag tycker att Chalinochromis brichardi verkar vara häftig, och fin. Hästnos är också en kandidat.
                          960 liter...snart!

                          Kommentar

                          • sleepy
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 294

                            #14
                            Kolla på min länk nedan elvin.
                            Allt funkar bra förutom att troffarna borde ryka, just nu blir jag tvungen o handmata endast frontossorna så inte troffarna rycker åt sig all mat
                            Senaste bygget: Aquaterarium me tanganyika firrar
                            http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=5652.0

                            Kommentar

                            • elvin
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 252

                              #15
                              Tack! Det blev en grupp brichardi på 6 st. Dom är väldigt blyga, och håller sig gömda. Jag rumsterade inte om något innan jag släppte i dem, kanske beror på det. Här kommer en liten halvkass bild på helheten!
                              960 liter...snart!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...