Era drömmprojekt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    Era drömmprojekt

    Här är mitt "nya".

    På ciklidstämman hade Anton Lamboj ett föredrag om större västafrikaner. Han visade då bl.a. hemichromis elongatus som jag tyckte var en riktig utmaning. Denna hyperaggresiva ciklid vill jag ha .

    Mina tankar börja då leka, tänka att bygga ett tema-kar "WarTank".

    Det skulle vara minst 2,5 m långt och 0,8 m brett. Man skulle inreda med massor av rasade tegelväggar och buskar så att det ser ut som ett stridsvagnsslag från andra världskriget. Sedan försöka hitta tåliga med innevånare och få det att funka.

    Jag som normalt är biotopnörd borde inte tycka att detta va nått men ju mer jag tänker på det ju roligare verkar det. Tyvärr har jag nyligen spräckt min "familjs" budget på ett 1125 lit SA kar så jag får nog vänta lite innan jag planterar idéen hemma.

    Här är en lite filmsnutt på skönheten: http://www.youtube.com/watch?v=pGaq9OuidaA
    M.v.h.
    Rickard
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Har skrivit om mitt drömprojekt i flera andra trådar, handlar om ett 10-12 kubik Tanganyikakar.

    Hilsen

    /P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • maaah
      Användare
      • augusti 2005
      • 89

      #3
      jag är nog så tråkig att mitt drömprojekt är ett jättekar med malawifisksoppa i. det finns platts att göra ett sådant hemma, då jag har ca 9m2 oanvänt utrymme i gillestugan, men frugan är tveksam på att jag ska klarar att få nått så stort att hålla kvar allt vatten.
      men jag har fått tillstånd till att köpa ett kar på 2,5m iaf. problemet är bara att få ner det. tar jag bort fönster o lite reglar så kan jag få in ett kar på 70cm djup.
      men drömmen lever kvar, bygga ett gigantiskt kar......

      Kommentar

      • Crenicichla
        Användare
        • november 2006
        • 1055

        #4
        Mitt dröm projekt är ett kar på 400*150*150 alltså 9000L
        Om jag skall var lite mer realistisk så kommer det väll bli 400*150*100 = 6000L
        Karet skall helst byggas mot en bergvägg alternativt att man kan bygga en bergvägg i karet på ett enkelt sätt, helst inget modul byggande utan då kan jag lika gärna gjuta i betong med en gång..

        Besättningen skulle vara antingen ca eller sa och skulle kunna se ut som följer.


        1.
        Parachromis Managuensis tillsammans med C. Boucourti och C. Pearsei sen finns det säkert någon mer art som skulle vara kul att ha i.

        2.
        Crenicichla Marmorata eller någon annan stor Crenicichla, C. Festae och därutöver ett antal sorter mindre fiskar som skall bidra med produktion av foderfisk. Karet skulle alltså behöva innehålla mycket rötter och växter.

        3.
        Jordätare Satanoperca Daemon, S. Leucosticta, Acarichtys Heckelii, Geophagus Altifrons, G. Taeniopareius, G. Altamira, G. Madeira osv.
        Antalet olika jordätare som jag skulle vilja ha är så många så det blir ett senare bekymmer. Max 3 jordätare sorter i karet i alla fall.
        Där utöver så skulle det i antingen en stor grupp diskus eller allra helst 30st Pterophyllum Scalare Sp. Redback och en sjuhelvetes massa tetror
        MVH

        Kristofer

        Kommentar

        • Lutt
          Användare
          • oktober 2005
          • 1919

          #5
          Min dröm är att få fram den ultimata hybriden, man lyckades i Vietnam att få fram Tan king så det gör ju saken inte mindre att försöka själv

          Kommentar

          • Crenicichla
            Användare
            • november 2006
            • 1055

            #6
            Ursprungligen postat av Lutt
            Min dröm är att få fram den ultimata hybriden, man lyckades i Vietnam att få fram Tan king så det gör ju saken inte mindre att försöka själv
            Personligen så har jag lite svårt att se tjusningen med hybrider..
            Jag föredrar helt klart naturens skapelser!

            Men som tur är smaken som baken =)
            MVH

            Kristofer

            Kommentar

            • Lutt
              Användare
              • oktober 2005
              • 1919

              #7
              Ursprungligen postat av Crenicichla
              Personligen så har jag lite svårt att se tjusningen med hybrider..
              Jag föredrar helt klart naturens skapelser!

              Men som tur är smaken som baken =)
              Jag har heller inte påpekat ditt projekt om vad som är bra eller dåligt och vad jag tycker om det. Saken är den att hålla hybrider eller naturliga fiskar gör detsamma i en konstgjord miljö som ett akvarium.

              Det är inte så att min hybrid skulle rymma och helt omedvetet skulle hoppa enda till Borås och sen av misstag råka hoppa i ditt akvarium.

              Kommentar

              • Rickard
                Användare
                • april 2002
                • 727

                #8
                När jag starta tråden menade det jag att det skulle vara realistiska mål, d.v.s. ett projekt man tror att man kanske kommer igång med sinom tid. Jag tror att mitt nästa projekt blir detta med ett tema-kar men naturligtvis om man vinner massor av miljoner köper man kanske en simhall och gör om till akvarium.

                Vad finns det för projekt som är på planeringsstadiet där ute i landet.
                M.v.h.
                Rickard

                Kommentar

                • Oden70
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 869

                  #9
                  har mitt drömkar...

                  jag har redan gjort mitt projekt klart. Blev förvisso inte så stort som jag tänkte då det inte passade in i huset. det som var tänkt från början var ett kar på 350x85x70cm(ca2100L) men det blev 250x75x70cm(ca1300L).....Problemet var att INGEN dör fanns att få in ett större kar igenom..
                  MEN jag blev nöjd ändå ....
                  Tycker att alla gånger e det inte storleken på karet som gör det till ett drömprojekt utan det e hela kittet, kar, ljussättning, val av inredning och fiskval... det som e en dröm för en del e en mardröm för andra och tvärt om, allt beroende av tycke och smak...
                  Petrochromis is da shit8)8)

                  Kommentar

                  • Rickard
                    Användare
                    • april 2002
                    • 727

                    #10
                    Ursprungligen postat av Oden70
                    jag har redan gjort mitt projekt klart. Blev förvisso inte så stort som jag tänkte då det inte passade in i huset. det som var tänkt från början var ett kar på 350x85x70cm(ca2100L) men det blev 250x75x70cm(ca1300L).....Problemet var att INGEN dör fanns att få in ett större kar igenom..
                    MEN jag blev nöjd ändå ....
                    Tycker att alla gånger e det inte storleken på karet som gör det till ett drömprojekt utan det e hela kittet, kar, ljussättning, val av inredning och fiskval... det som e en dröm för en del e en mardröm för andra och tvärt om, allt beroende av tycke och smak...
                    Det är det jag menade när jag starta tråden. Det behöver inte vara 5000 liter vatten utan vad som skulle vara en utmaning, t.ex. ett 375 lit med en budget på 777:-.
                    M.v.h.
                    Rickard

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lutt
                      Jag har heller inte påpekat ditt projekt om vad som är bra eller dåligt och vad jag tycker om det. Saken är den att hålla hybrider eller naturliga fiskar gör detsamma i en konstgjord miljö som ett akvarium.

                      Det är inte så att min hybrid skulle rymma och helt omedvetet skulle hoppa enda till Borås och sen av misstag råka hoppa i ditt akvarium.
                      menade inte att kritisera din dröm om du tog det så så ber jag om ursäkt.
                      Hade snarare hoppats på att du skulle skriva varför hybrider tilltalar dig så att jag på så sätt kan skapa en förståelse för det.
                      För mig är det alltid intressant att ifrågasätta andra människors tankar/ideér för att jag lär mig väldigt mycket på det själv.
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #12
                        En litet drömprojekt jag har sedan jag hade några diskus för några år sedan, är att någon gång hålla diskus på "riktigt" enligt mina kriterier då. Ett 900-1200 liters kar med en stor grupp diskus vildform, förslagsvis den bruna, 10-12 st.
                        Dyrt men fullt genomförbart, dock inte för tillfället.

                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • Crenicichla
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1055

                          #13
                          Ursprungligen postat av Rickard
                          När jag starta tråden menade det jag att det skulle vara realistiska mål, d.v.s. ett projekt man tror att man kanske kommer igång med sinom tid. Jag tror att mitt nästa projekt blir detta med ett tema-kar men naturligtvis om man vinner massor av miljoner köper man kanske en simhall och gör om till akvarium.

                          Vad finns det för projekt som är på planeringsstadiet där ute i landet.
                          Alla projekt oavsett storlek är genomförbara, det handlar bara om hur mycket pengar man är beredd att lägga ut!
                          För mig är min plan och min dröm ett kar med måtten 400*150*100 sen om det av någon annan ses som ogenförbart eller o realistiskt de får stå för den personen.
                          Jag kan tex inte förstå vem som drömmer om att köra igång ett 375L kar med en budget strypt till 777:- varför skulle budgeten vara tjusningen?
                          Sen att det finns dom som inte har råd med mer är 777:- kommer ju givetvis planera sitt drömprojekt utifrån ekonomin vilket både är förståeligt och smart.
                          MVH

                          Kristofer

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            #14
                            Alla har vi våra blöta drömmar.
                            Själv har jag en dröm om ett akvarium på 12-15 tusen liter
                            En Orinoco biotop med diskus, tetror, malar mm
                            Men detta lär nog aldrig bli verklighet.

                            I stället förverkligar jag just nu en annan akvaristisk dröm.

                            En som är möjlig att uppnå för alla som bara ger sig tid.

                            Efter att först ha läst om fisken och hänförts av Ads bilder och sen se den live för första gången så liknade jag nog en fågelholk.

                            I mitt fall är all akvaristisk utmaning att odla fiskar och så även denna firre.
                            Efter att ha inhandlat mina första djur kom problemen.

                            Fiskarna dog. Foderluckor gick det bra att hoppa igenom, äter allt men blir sjuka (soten) om det är fel mat som bjuds. Duktiga på att slå ihjäl varandra om sammansättningen var fel.

                            Men oj vad jag lärde mig mycket. Det kostade på både nerver och plånbok.
                            Men idag med totalt 4 st kullar ( 3st nu i vinter) 40 st yngel i olika åldrar simmar i skön harmoni så kan jag konstatera att det var värt resan för att nå målet.

                            Vad är det för dröm som då har gått i uppfyllelse?

                            Jo drömmen om att hålla och odla Xenotilapia papilio Tembwe.
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • 56ovwal
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 664

                              #15
                              Håller på med mitt "drömprojekt" just nu. Bygger ny lokal i en del av mitt garage. Målet är en hyggligt energisnål anläggning med halvautomatiskt vattenbytessystem. Anläggningen ska vara i drift nu i sommar, men därmed inte sagt att det ska vara helt klart då. Bråda dagar, för tillfället spacklas det gipsväggar och tak och till helgen ska det målas. Första firrarna flyttar in helgen efter. Hoppas jag....
                              Drömmer om ett hyfsat stort kar på dryga kubikmetern för mina C. foae Sibwesa att trivas och må bra i.

                              Annars är mitt stora drömprojekt att nån gång få dyka i Tanganyikasjön.
                              Pigge
                              Bygger ny akvarielokal:
                              http://ovwali.blogg.se/
                              Uppdaterad:2011-12-23

                              Kommentar

                              Arbetssätt...