720 L Projekt, Sydamerikanskt Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    det är inte så stor skillnad. växter kommer nästa vecka.. men hankan lägga upp bilder när han fyllt akvariumet.

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      Här kommer lite nya bilder och uppföljning.

      Tömde karet idag och skuffade undan sanden från ena halvan till den andra och sedan tvärt om för att kunna fylla botten med gödningsblandning och naturell torv... blev ju lite mer på botten helt klart med en 2 3 cm av detta under sanden.

      Men det skall ju göra dom kommande växterna gott sägs det!

      kanske även hjälper mig att få ner pH det sista snäppet nu också....

      Vattnet blev väldigt dimmigt i det stora karet förmodligen efter all bökning i sanden samt att torven skitnade ner en hel del...

      Men här är lite bilder både från stora och lilla...

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        Lagt i lite sten som jag plockade igår.

        Vad tror ni om det? Lagt en flat sten framtill med, leksten till mina jordätare förhoppningsvis!

        Bakom den största roten som går in tvärs över karet har jag byggt en liten grotta av sten, det ser inte så naturligt ut... Men känns ändå som en bra sak att ha för fiskarna sen? Eller skall jag skippa det och Lägga ut dom lite här och där istället.

        På torsdag får jag hem lite växter då kommer mer bilder!

        Kommentar

        • Peter_A_F
          Användare
          • januari 2008
          • 809

          Det ser verkligen riktigt bra ut och jag är övertygad att med växter i så kommer det att kännas som en bit verklighet i vardagsrummet!

          Ett mästerverk på första försöket... kommer bli svårt att slå
          - 720 liter med Malawi.

          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            Ursprungligen postat av Peter_A_F
            Det ser verkligen riktigt bra ut och jag är övertygad att med växter i så kommer det att kännas som en bit verklighet i vardagsrummet!

            Ett mästerverk på första försöket... kommer bli svårt att slå
            Tack Peter!

            Med risk föra att låta lite för självbelåten... så är jag faktiskt sjukt nöjd!

            Har ju lärt mig en hel del som sagt med resans gång! Mycket jag hade gjort annorlunda nu...

            Nästa gång skall jag försöka göra så att bakgrunden bygger så litet som möjligt... dock svårt att få fram riktiga klippblock och grottor då...

            Kommentar

            • HåE
              Användare
              • september 2007
              • 1525

              Ser riktigt bra ut. Hade inte sett lika bra ut med en tunnare bakgrund. 3D känslan är ruskit viktig när det gäller att få ett naturlig uttryck. Bättre då att köpa ett djupare akvarium.
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                Ursprungligen postat av HåE
                Ser riktigt bra ut. Hade inte sett lika bra ut med en tunnare bakgrund. 3D känslan är ruskit viktig när det gäller att få ett naturlig uttryck. Bättre då att köpa ett djupare akvarium.
                Nej de är ju just det.

                när jag tröttnat helt på 720 och vill avancera uppåt så blir det något i stil med 300x80x60 så att man får 10-20 cm att bygga bakgrund på och ändå får behålla ett vettigt djup på tanken!

                Men drömmen vore ett inbyggt 400x100x60 det vore grejer det. Så hade man kunnat bygga upp en mer naturtrogen biotop med yngel utfodring och grejer...

                jaja drömma kan man ju alltid!


                Skall bli mycket skoj att sätta i första fisken i helgen iaf!

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  Idag kom Josephine hem med växter och sniglar från Olorin, blev mycket fint! Satte över två Kejsar tetror från det lilla karet och dom verkar må fint.

                  Känns som att det kan vara för strömt i mitt akvarie för dom har svårt att hålla imot strömmen ibland...

                  Eller är det en vane sak för dom då det var mycket lugnare i det lilla?

                  Fixar bilder imorgon!

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    Här kommer lite bilder!

                    Vattnet är fortfarande lite grumligt så de är svårt att få bra kort.

                    Kommentar

                    • c90368
                      Användare
                      • september 2007
                      • 890

                      Måste vara en härlig känsla att se första fiskarna simma i projektet
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        Haha jodå, satt där tills jag somnade i soffan!

                        Kommentar

                        • FrePGun
                          Användare
                          • mars 2009
                          • 2410

                          Då Fredrik jobbade länge och hårt igår så hade vi ingen tid att lägga in bilder på det nya akvariumet han köpte. med tanke på att det var 5cm högre så fick han för sig att flytta upp det lägre till toppen av ställningen. så vi tömde ett akvarium flyttade det och fyllde två akvarium sen med inredning och vatten som vi sparat i massa hinkar och baljor.
                          Och det bästa till sist nu då!

                          vi har köpt våra första dvärg ciklider.
                          zooaffären hade jätte smutsiga akvarium men det var 6 st apistogramma cacatuoides. en jätte stor fin hane, sen en lite mindre, mindre fin hane och vad vi trodde va 4 st ganska färglösa honor.
                          först hade jag tänkt köpa en hane och 3honor men då det va 4 så kunde jag inte välja alla utom en så det blev alla honor och den stora hanen.
                          + att jag inte kunde lämna den stackars lilla hanen där i det hemska akvariumet så jag tog dom två hanarna och honorna. om det inte hade gått ha dom två hanarna tillsammans så hade jag flyttat den ena, men det funkar.
                          på kvällen när vi kommer hem så upptäcker vi när vi lagt i dom i deras nya akvarium att det är var en till liten hane en som är väldigt färglös men börjar få lite "han"täckning. sen nu idag har jag upptäckt att det är en till som börjat färga ut.och ja jag kollade på dom noga i affären men det såg ut som honor och hon som hjälpte mig var helt sinnesslö och visste inte vad hon höll på med.

                          så jag får köpa mer honor och om någon börjar va elak så får den flytta. men hittills funkar det då den stora hanen bara är intresserad av en fin hona!

                          Bilder nu då.

                          bild 1 Den stora hanen Zeke
                          bild 2 den lille hanen och zeke
                          bild 3 hona 1 och en av låtsas honorna
                          bild 4 låtsas hona 2
                          bild 5 Zekes kärlek hona 2
                          Senast redigerad av FrePGun; 15 juni 2009, 13:46.

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            ph test nu på alla karen.

                            SA 720l ph=7.4

                            A.cacatuoides art 125l ph=7.0

                            asiatisk 125l ph=6.7

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                              Haha jodå, satt där tills jag somnade i soffan!
                              Ja gillar den känslan när man blir som fastklistrad. En av hobbyns verkliga höjdare är när man släpper i fisk i ett nystartat akvarium. O riktigt kul att ni är intresserade av akvarier båda två. Lycka till me di små
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • FrePGun
                                Användare
                                • mars 2009
                                • 2410

                                Har gjort en sammanfattning av hela bygget fram till idag på

                                Startar en ny tråd för att sammanfatta hela vårat bygge som nu är klart! Lägger upp bilder från början till slut på bygget och kommer sen uppdatera med bilder när ny fisk köps. --------------------------------------------------------------------------------------- I Julas var vi på besök i skåne hos Josephines

                                Kommentar

                                Arbetssätt...