720 L Projekt, Sydamerikanskt Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    720 L Projekt, Sydamerikanskt Apistogramma

    Startar en ny tråd för vårat akvarieprojekt.

    Köpte för ett par veckor sedan ett begagnat 720 Liters Zooline Akvarium,

    Efter mycket om och men om hur vi skulle inreda, köpa, lösa allting så har vi kommit fram till:

    Bakgrund skall byggas för hand, Frigolit (cellplast c80) och Finja Fin betong är inköpt, två filterkammare skall göras med insug under till och Powerheads som drar runt vattnet.

    Bänken skall vi göra av Lekablock och någonslags skivor, snyggt och billigt.

    Startade en nytråd nu när själva projektet faktiskt är igång så att vi kan ladda upp bilder under tiden som vi bygger (väntar på medlems nummret från NCS).

    Håller i detta nu på att silikona om akvariet, nästa vecka ska vi börja bygga på bakgrunden.

    Tack för all hjälp vi fått från er alla.

    Speciellt tack till Per A för insperationen från hans snygga bygge!

    Fortsättning följer...
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Vi väntar med spänning på bilder!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3



      Får lägga upp en sådan här bild sålänge.

      Glasytan är helt fri från silikon och tvättad/skrubbad med aceton så de är inget fett på den, "undersidan" av översta aluminium listen är skrapad och avfettad men är grymt svår att få heltren, sen så är de ju kvar silikon i "mellanrummet" på listen och glasskivan men det var man väll inte tvungen att ta bort? silikonet bör ju fästa bra nog på de ytor som är rena?

      Så nu är frågan, kan jag köra på med silikonet?

      Vad är bästa teknik? Fort som fasen ska de ju gå det har jag fattat, börja med helabotten, sen kort sidor och sen avsluta med toppen?
      Senast redigerad av FrePGun; 07 april 2009, 00:12.

      Kommentar

      • salo
        Användare
        • april 2002
        • 314

        #4
        Ursprungligen postat av JosephineFredrik
        Vad är bästa teknik? Fort som fasen ska de ju gå det har jag fattat, börja med helabotten, sen kort sidor och sen avsluta med toppen?
        Varför stressa? Bättre att ta god god tid på sig så att det blir bra. Det torkar/härdar ju inte direkt snabbt. Ordningen spelar ingen roll.

        Tips, ha en liten skål med en ljummet vatten med lite diskmedel i som du doppar fingret i innan du drar det i silikonet då blir det inte superkladdigt, bara kladdigt
        540 (180x60x50) under uppbyggnad
        30L Nano under planering
        Drömmer om ett Nanorev

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Ok.

          Fått för mig att det torkade rätt snabbt så man var tvungen att ha lite tempo på det så att skarvarna som blir fortfarande går ihop.

          Men de var ju gött att höra att man kan ta lite tid på sig!


          Kommit att tänka på en till sak, om man lade på betong på frigoliten så resulterade ju detta i något högre PH samt hårt vatten vilket skulle passa malawi vill jag minnas?

          Men mitt Ph skalll ju vara neutralt eller något lägre och det ska vara ganska mjukt vatten så jag borde nog lacka betongen med något så att kalkavlagringen blir minimal.

          Vad för slags lack bör man använda?

          Eller skall jag skippa betongen och köra med husfix med en gång som jag sett många gör?
          Senast redigerad av FrePGun; 07 april 2009, 10:00.

          Kommentar

          • Rickard
            Användare
            • april 2002
            • 727

            #6
            Ursprungligen postat av JosephineFredrik
            Ok.

            Fått för mig att det torkade rätt snabbt så man var tvungen att ha lite tempo på det så att skarvarna som blir fortfarande går ihop.

            Men de var ju gött att höra att man kan ta lite tid på sig!


            Kommit att tänka på en till sak, om man lade på betong på frigoliten så resulterade ju detta i något högre PH samt hårt vatten vilket skulle passa malawi vill jag minnas?

            Men mitt Ph skalll ju vara neutralt eller något lägre och det ska vara ganska mjukt vatten så jag borde nog lacka betongen med något så att kalkavlagringen blir minimal.

            Vad för slags lack bör man använda?

            Eller skall jag skippa betongen och köra med husfix med en gång som jag sett många gör?
            Om du använder alkottar sänker du Ph:t mer än husfix höjer det, nackdelen är att man får thefärgat vatten av alkottar. Sedan måste du skölja betongen så du blir av med föroreningar. Jag har halvtaskig koll på lacker men båtlacker är gjorda för att vara under vatten så jag förutsätter att det är det bästa. Sök på betong, husfix, lack och bakgrund på ciklid o zoopet så finns det massor av fakta.
            M.v.h.
            Rickard

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              #7
              Vet inte riktigt vilken syra som är bäst, men jag har läst någonstans att man låta betongen dra i syra ett tag så får du ut ganska mycket. Annars är det som sagt att du måste dra på med rätt mycket torv, alkottar eller löv för att få ner PHt.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Ok vill ju inte ha thefärgat vatten (är det detta som kallas för svartvatten?) Men torv både ju funka, har läst att man kan lägga det under gruset också.

                Också kan jag ju klämma in torv i filterkammaren!

                Kommentar

                • plåtis
                  Användare
                  • juni 2002
                  • 212

                  #9
                  Stället för ett finger i silikonen så kan du ta glasspinnar från en magnum perfekt form och fastnar inte lika lätt i den som på ett finger. Något för hantverkare att tänka på Avdragsgill glass (Vertyg)
                  Lasse.H

                  Kommentar

                  • FrePGun
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 2410

                    #10
                    Ursprungligen postat av plåtis
                    Stället för ett finger i silikonen så kan du ta glasspinnar från en magnum perfekt form och fastnar inte lika lätt i den som på ett finger. Något för hantverkare att tänka på Avdragsgill glass (Vertyg)
                    Har faktiskt gått och funderat mycket just på en spatel eller något att dra ut silikonet med!

                    Clas Ohlsson hade ett "silikonskarvs repairkit" med en spatel med en hård silikonbit på längst ut men den var ju egentligen till för fönster.

                    Men en magnum glass pinne låter som en bra idé!

                    har skrapat klart akvariet idag skall tejpa upp det med maskeringstejp, imorgon lägger jag på silikonet.

                    Kommentar

                    • Mats
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 804

                      #11
                      Hej.
                      Skall du ha lågt Ph så skulle jag lacka med epoxi vilket är tvåkomponentlack.Om du inte lackar så måste du bytta vattenflera gånger så länge som Ph blir högre vilket kan ta ett bra tag om betongen är lagt i flera lager.Tjockt.
                      mvh Mats
                      Senast redigerad av Mats; 07 april 2009, 22:27.
                      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                      Kommentar

                      • Göran Å
                        Användare
                        • december 2005
                        • 1295

                        #12
                        Gummispackel

                        Det finns små gummispacklar ( anv vid kakling) ca 10ggr10cm. Om man klipper av en lämplig bred bit ex 2cm, så blir den mycket bra till att dra ut siliconet med (doppa först i vatten med diskmedel).

                        Mvh Göran
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          #13
                          Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                          Ok vill ju inte ha thefärgat vatten (är det detta som kallas för svartvatten?) Men torv både ju funka, har läst att man kan lägga det under gruset också.

                          Också kan jag ju klämma in torv i filterkammaren!
                          Låter som du läst nåt jag skrivit Dock, min erfaranhet av torv under sanden är att det sänker PHt med långsamt och då i akvarium utan kalk(betong) i så jag vet inte om jag skulle våga lita på det med så mycket betong i karet.

                          Det finns andra metoder att göra bakgrunder på. En variant är att göra en modell i frigolit och sen måla på plexiplast ovanpå. Det blir en tunnare och lättare bakgrund att montera som inte sänker PHt. Dock lite mer avancerat.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #14
                            Om jag lackar med Epoxi tvåkomponentslack, skulle det hindra betongen att släppa kalk? för isåfall får de ju bli så...

                            VIll hellst kunna använda betongen för att få fram en ruggad stenyta. Är rädd att det ser plastigt ut annars.

                            Kommentar

                            • kilova
                              Användare
                              • april 2002
                              • 327

                              #15
                              Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                              Om jag lackar med Epoxi tvåkomponentslack, skulle det hindra betongen att släppa kalk? för isåfall får de ju bli så...

                              VIll hellst kunna använda betongen för att få fram en ruggad stenyta. Är rädd att det ser plastigt ut annars.
                              Använd polyesterplast isället för lack ,när du lagt på polyestern så kan du slänga på grus så får du ju en ruggigare yta som ser naturlig ut..
                              Tropheus moori golden kazumba F1
                              Tropheus dubosi F1
                              Tropheus Chaitica F1
                              Tropheus red chimba F1
                              Tropheus black pemba F1
                              Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                              Tropheus moori bärnsten F1
                              Tropheus moori kejsare
                              Mvh Kim

                              Kommentar

                              Arbetssätt...