15L plastlåda som ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cornelis
    Användare
    • januari 2009
    • 9

    15L plastlåda som ytterfilter

    Hej, funderar på att bygga ett ytterfilter av en 15-20L plastlåda som ställs på akvariet.
    I sidan på lådan monteras en genomföring med en 90graders 50mm rörböj som vattnet kan rinna ut genom.

    Ett grovmaskigt nät sätts över genomföringen så filtermaterial inte kan följa med vattnet ut.
    För att inte vattnet ska rinna igenom en mindre del av filtret så läggs en skiva med hål i på filtermaterialet som sprider ut vattnet över en större yta.
    På skivan läggs ett löst lager med filtervadd som kommer fungera som förfilter och lätt kunna tas ut för rengörning.

    Hur skulle detta i praktiken fungera?
    Hur svårt är det att få återföringen av vattnet helt ljudfri?
    För mycket med en 1700L/H cirkulationspump?

    /Cornelis
  • HenkeP
    Användare
    • januari 2009
    • 61

    #2
    Snabb (för snabb?) tankeverksamhet säger mig att styrkan på pumpen beror helt på vad för utflöde du har ur filtret. Dvs. du måste få minst samma flöde ut som du har in, vilket vem som helst kan räkna ut. Annars så blir det vatten där det inte ska vara det när trycket i filtret blir för stort.

    Sen kan det nog ha betydelse i vilken del av filtret pumpen sitter, och på vilket håll, dvs. om du har utblåset på pumphuvudet in i början av filtret, eller om du har insuget i slutet av filtret...

    Hoppas det går att förstå något av det här röriga svaret.
    //Henrik

    Kommentar

    • RobbanG
      Användare
      • januari 2004
      • 563

      #3
      Kolla upp droppfilter-lösningar som sitter ovanför akvariet. De bygger på den princip som du beskriver.
      //Robert

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #4
        Hej.
        Enligt mig är pumpen för stor,ta en mindre så är risken inte så stor att det blir stop i filtervaden(vilken jag skulle utesluta) ,själv skulle jag bara köra med makaroner och biobollar.Dessa kan ju inte orsaka stop på något sätt.
        mvh Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • april 2002
          • 2294

          #5
          Jag har använt flera stycke av dessa i två år nu. Det blir väl ungefär som en blommlåda. De fungerar bra har i blå filtermmatta, biobollar.
          Vilket tryck du vill ha beror helt på Powerheaden du kopplar på men jag har de som pumpar 1750 liter i timmen utan problem. Det är kanske inte så snyggt men lättskött.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Barracudan
            Användare
            • april 2005
            • 453

            #6
            Hmm.. filtrering genom en laxfile var något nytt
            Frontosamarkus

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av Barracudan
              Hmm.. filtrering genom en laxfile var något nytt
              Ha ha
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Cornelis
                Användare
                • januari 2009
                • 9

                #8
                Ursprungligen postat av HenkeP
                Snabb (för snabb?) tankeverksamhet säger mig att styrkan på pumpen beror helt på vad för utflöde du har ur filtret.
                Jo utflödet måste va högre, hoppades lite på att nån här kanske kunde säga hur stort flöde det kan bli genom ett ~33mm hål.

                Sen kan det nog ha betydelse i vilken del av filtret pumpen sitter, och på vilket håll, dvs. om du har utblåset på pumphuvudet in i början av filtret, eller om du har insuget i slutet av filtret...
                Kommer på ett ungefär se ut som bilden Kaj.P postade.

                Ursprungligen postat av RobbanG
                Kolla upp droppfilter-lösningar som sitter ovanför akvariet. De bygger på den princip som du beskriver.
                Skall göra.

                Ursprungligen postat av Mats
                (vilken jag skulle utesluta)
                Tänkte prova och se hur det funkar, bromsar det för mycket blir det någon annan typ av förfilter men lite spill är inte hela världen.
                Kan relativt lätt ordna så det rinner ned i akvariet.

                Ursprungligen postat av kaj.p
                ...men jag har de som pumpar 1750 liter i timmen utan problem.
                Vilken dimension har du på återflödet då?

                Det är kanske inte så snyggt men lättskött.
                Utseendet är inte så noga, det är insidan som räknas utseendet kan fixas med lite spackel och färg.

                Ursprungligen postat av Barracudan
                Hmm.. filtrering genom en laxfile var något nytt
                Usch luktar det inte fisk nog om akvariet :s

                Tanken är att det skall bli ett välvuxet växtakvarie med en grupp skalarer i så hur är det med urluftningen av co2?
                Senast redigerad av Cornelis; 24 januari 2009, 00:08.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Filterlösningen är inte grann, men klart slug och lättskött. Om man vill motverka risken för överrinning om filtermaterialet kloggar igen är det enkelt att ordna ett fett breddavlopp högt upp i filtret. Breddavloppet går rakt ner till akvariet och tjänar enbart som säkerhet. Underdimensionera inte breddavloppet, använd 50 mm rör eller större. Breddavlopp sväljer sällan så mycket vatten som man tror.

                  Om lösningen är bra till växtkar är svårt att svara på. För att filtret ska fungera optimalt behövs mycket syre, och då riskerar man nästan alltid att lufta ur CO2. Med så lite skvalande som möjligt samt om du täcker filtret minskar du risken för urluftning av CO2 (du ser alltså till att alla rör börjar och slutar under vatten samt att filtret är väl förslutet). Då bör filtret även bli rätt tyst. Samtidigt vill du förmodligen ha in syrerikt vatten för att filtret ska funka bra, lurig balansgång där. Har inte testat ännu, men funderat lite kring om genomluftning samt användande av "gasklocka" ovanför genomluftningen kan minska urluftning av CO2.

                  En annan möjlighet är att sätta en CO2-reaktor i slutet av filtret (dvs där vattnet går tillbaks i karet). Fast det vill du kanske inte jobba med?

                  Hilsen,

                  P
                  Senast redigerad av PatrikMalmo; 25 januari 2009, 13:28.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Cornelis
                    Användare
                    • januari 2009
                    • 9

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Om man vill motverka risken för överrinning om filtermaterialet kloggar igen är det enkelt att ordna ett fett breddavlopp högt upp i filtret. Breddavloppet går rakt ner till akvariet och tjänar enbart som säkerhet. Underdimensionera inte breddavloppet, använd 50 mm rör eller större. Breddavlopp sväljer sällan så mycket vatten som man tror.
                    Tänkte använda något liknande som man har under diskmaskiner, ljusrampen är delad så är inga problem att få vattnet att rinna ned i akvariet.

                    Samtidigt vill du förmodligen ha in syrerikt vatten för att filtret ska funka bra, lurig balansgång där
                    Men om växterna bubblar så torde det väl komma in en hel del syrerikt vatten?

                    En annan möjlighet är att sätta en CO2-reaktor i slutet av filtret (dvs där vattnet går tillbaks i karet). Fast det vill du kanske inte jobba med?
                    Lutar mot en intern reaktor.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Sant, om växterna funkar och ger syrebubblor så blir det mer syre i vattnet under dagtid. Växterna förbrukar dock en del av det syret under natten. Nå, lösningen är slug så testa och se. Tror inte det blir några större problem med filtret. Posta gärna bilder när det är igång!!

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Cornelis
                        Användare
                        • januari 2009
                        • 9

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Posta gärna bilder när det är igång!!
                        Skall försöka
                        Tack för hjälpen.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...