Betongbakgrund 720

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per A
    Användare
    • december 2007
    • 101

    Betongbakgrund 720

    Omstart!
    Efter ett par års uppehåll så börjas det alltså igen... blöta sockor och fläckiga täckglas! Bestämde mig tillsammans med min fru för att sätta upp ett 720L Tanganyika kar. Eftersom jag tidigare byggt bakgrunder bestämde vi oss för att göra det även den här gången. Tänkte ge en kort beskrivning av bygget och förhoppningsvis inspirera flera till att bygga själv Det är värt det!

    Vi har byggt av 7x120x60cm Jackofoamskivor (aka: styrolit, rosa markisolering) och vanlig finbetong (Finja, finbetong k40 4mm), och akvariesilikon såklart. Det är lättast om man sätter sig ner och ritar först, funderar över designen och vilka funktioner bakgrunden bör ha. Ett eller två filterhörn eller lösa filtermoduler? Gömställen i bakgrunden eller mha lösa inredningsmoduler? etc. Vi valde att göra en heltäckande bakgrund med ett filterhörn där vi tar in vatten till ett ytterfilter (Eheim 2260) och en cirkulationspump (Fluval 1500l/h), men med utblåset från ytterfiltret i motsatt hörn. Filterhörnan ska vara rejält tilltagen (min. 15x15cm) för att lätt dölja både utsug, filterpatron, doppvärmare, termometersond, cirkulationspump och dyl.

    Gör en ritning, den håller aldrig men är ändå bra att ha. Lägg akvariet med baksidan neråt, underlättar gjutningen avsevärt, gärna på en bänk så att arbetsställningen blir dräglig. Grovkapa delarna av jackofoamen med en sticksåg, koppla till en dammsugare så slipper du statisk frigolit i hela ditt hem. Planen är att stapla jackofoam bitarna ovanpå varandra, detta byggsätt underlättar enormt vid formgivningen. Mönster blir lättare att skära i en 7 cm bred delyta av bakgrunden och sedan ritas konturen in på nästa bit. På det här sättet arbetar man igenom bakgrunden ett par ggr tills man är nöjd, överarbeta inte. "Pusslet" limmas fast i akvariet med silikon mellan varje del, mot botten, sidorna och baksidan av akvariet. Tänk på att små detaljer försvinner under betongen och att betongen också bygger ca 2 cm, ta därför till sprickor och dyl om du vill att dem ska synas. Ytfinishen med mindre sprickor och ojämnheter skapas mha betong.

    När silikonet härdat ordentligt är det dax att gjuta! Blanda lite betong åt gången så du hinner arbeta ut den innan den brinner/torkar. Om du pausar över natt eller längre tänk på att skarvar mellan olika betong lager kan synas, lägg skarvarna så att dem blir naturliga. Fukta brunnen betong rejält innan du startar om, annars brinner skarven för fort. Blanda betongen utomhus med en borrmaskin, munskydd på. Man kan använda sig av en rad olika verktyg för att göra mönster i betongen testa dig fram, vi använde en slev i plast och en bordskniv med långt blad. Penslar kanske? testa innan det blir skarpt läge så vet du! Beroende på design kan det även bli aktuellt att resa akvariet på rätt köl för att kunna gjuta ytor som varit "uppochner", ja det märker ni när ni håller på (tänk på det innan, man snurrar ju inte ett stort akvarium hursomhelst).

    När betongen brunnit kan man börja skrubba av den med vatten, ju mer man skrubbar desto mer sand får man fram och desto mindre kommer vattnet att grumlas. Vi körde akvariet i 1 vecka innan jag kastade i en testpilot (black molly), brutalt utan inkoppning den klarade sig fint. Nu ca 3 veckor efter start går det N. sexfasciatus och C. frontosa i karet alla ser pigga och fina ut efter en vecka i karet, grumlingen är minimal och Mollyn blev lunch till en sexfasciatus... slutet gott molly gott?

    Det är säkert en massa som låter konstigt eller som vi glömt att ta med, fråga och kom med synpunkter. Kompletterar med bilder och en uppdatering på hur fiskarna mår så fort jag får mitt nya NCS Medlemsnummer (nygammal medlem)
    Mvh
    Per o Jenny Ask, Umeå

    Material:
    4st skivor Jackofoam, 7x120x60cm, 400:-
    3st Finja finbetong k40 4mm, 25kg/säck, 160:-
    3st Akvarie/Glassilikon, 300ml/tub, 147:-
    Summa: 707:-
    Tidsåtgång: ~30 byggtimmar
    Senast redigerad av Per A; 05 januari 2008, 19:50.
    Per Ask, Umeå
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
    salvelinusalpinus@hotmail.com
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Hej Per o Jenny!

    Välkomna till detta formidabla forum! Igen ska man väl säga!

    Verkligen kul och intressant när någon gör något fint av lite isolerskivor betong o finspackel och dessutom en bra beskrivning.

    Bra att du blir nygammal medlem så du kan ladda upp bilder på ditt mästerverk, och vi kan beskåda din bakgrund!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • joe
      Användare
      • juni 2006
      • 1451

      #3
      Hej och välkommen åter! Verkar genomtänkt detta (och rutinerat). Vore sååå skoj med lite bilder på karet. Jag är precis i avslutningsfasen av ett mindre bygge (300liter) men det ser ut som om vissa lösningar är desamma. Känns ju bra för mig som är total nybörjare. Bilder - som sagt - vore kul!
      MVH - joe

      Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

      Kommentar

      • Per A
        Användare
        • december 2007
        • 101

        #4
        Jag kunde inte hålla mig...

        Det är alltid roligt med bilder... Håll till godo! Hopppas ni gillar det
        http://perrenilsson.spaces.live.com/
        Bilderna ligger i albumet Akvarium 720 under Foton i Menyn till vänster på sidan. Sista färgbilden har lite blåstick men är hyffsat nära verkligheten, det är svårt att återge exakt. Lägger bilderna på forumet så fort jag fått mitt medlemsnr, kanske kan ta några närbilder också tills dess. Simma lungt!
        /Per o Jenny
        Per Ask, Umeå
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
        salvelinusalpinus@hotmail.com

        Kommentar

        • Skysel
          Användare
          • januari 2008
          • 16

          #5
          Otroligt snygg bakgrund
          Kallasdet även styrofoam? Styrofoam är ljusblått.

          MVH Jack

          Kommentar

          • Per A
            Användare
            • december 2007
            • 101

            #6
            Styrofoam

            Ursprungligen postat av Skysel
            Otroligt snygg bakgrund
            Kallasdet även styrofoam? Styrofoam är ljusblått.

            MVH Jack
            Hej Jack
            Tack. Det är nog bara olika fabrikat av samma grej - Markisolering. Jag tror att den blå är tätare och hårdare med ett annat isolervärde, så var det iaf för en 8-10 år sedan då jag (tillsammans med kompisar) byggde för första gången. Ta den rosa eftersom den är betydligt lättare/mjukare att jobba i och ändå inte smular som vanlig frigolit.
            /Per
            Per Ask, Umeå
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
            salvelinusalpinus@hotmail.com

            Kommentar

            • Skysel
              Användare
              • januari 2008
              • 16

              #7
              Jaha, ok, ska inte göra en bakgrund på länge, har redan gjort en i frigolit och putsbruk Blev helt ok fast din ser väldigt mycket verkligare ut och dessutom rejält mycket snyggare

              MVH Jack

              Kommentar

              • malawialex
                Användare
                • januari 2007
                • 125

                #8
                Väldigt snyggt ser värklighets troget ut!




                har du lagt bitarna så här?
                ----------
                ----------

                hmm(hjärnsläpp) vad heter det...... har du lagt bitarna vågrätt och kapat varje bit en 10cm?


                Förresten vad jobbar du som? såg lite bilder på när du var o fångade fisk.
                Senast redigerad av malawialex; 05 januari 2008, 21:10.
                375l : malawi
                253l : tomt
                222l : yngel malawi

                Kommentar

                • Per A
                  Användare
                  • december 2007
                  • 101

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawialex
                  Väldigt snyggt ser värklighets troget ut!




                  har du lagt bitarna så här?
                  ----------
                  ----------

                  hmm(hjärnsläpp) vad heter det...... har du lagt bitarna vågrätt och kapat varje bit en 10cm?


                  Förresten vad jobbar du som? såg lite bilder på när du var o fångade fisk.
                  Hej
                  Ja bitarna ligger vågrätt och är 7 cm höga (tjockleken på jackofoamskivan) sen är bitarna 120 alt. 80cm långa för att täcka 200cm (akvariets längd). Bitarnas tjocklek varierar mellan 3-20cm beroende på hur långt ut i akvariet jag har velat att bakgrunden ska nå.
                  Jag jobbar som doktorand på umeå universitet, och forskar i hur klimatförändringen kommer att påverka Röding.
                  /Per
                  Per Ask, Umeå
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                  salvelinusalpinus@hotmail.com

                  Kommentar

                  • kjaer
                    Användare
                    • december 2007
                    • 72

                    #10
                    Wow! Det är nog den snyggasta hemgjorda bakgrunden jag har sett.
                    Mvh.
                    Johan

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Ja den bakgrunden vart jättefin! Lite fler bilder tack!
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • malawialex
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 125

                        #12
                        Hur kommer dom att påverka rödingen? (vi som fiskar vill ju också ta del av sånt) possitivt eller negativt?



                        lite fler bilder tack. det var sjukt snyggt karet
                        375l : malawi
                        253l : tomt
                        222l : yngel malawi

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 1451

                          #13
                          Suveränt snyggt - och det verkar som lite lättare (mindre skräpigt!?) än frigolit att jobba i. Men vad är inte det å andra sidan. Håller med Wilhelm - ännu fler bilder vore trevligt och gärna lite detaljer extra som du utlovat - vi kan nog tåla oss, bara de kommer...

                          Dessutom var det riktigt snygga fiskar du hade bilder på - och då menar jag inte akvariefiskar utan de som gör att man längtar till vår och sommar med havsöring och Norgeresa - härligt även om det är lite OT
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • Per A
                            Användare
                            • december 2007
                            • 101

                            #14
                            va kul att ni gillar bakgrunden! Man är ju lite osäker på designen, vi provade att göra mer mönster och sprickor men det såg lite konstlat ut. Så vi bestämde oss för att "less is more" och skar ner på detaljerna, men det är ju en smaksak förståss baken är delad osv vilket är tur... Lägger ut mer bilder senare idag (adress som ovan).

                            Vad gäller röding och klimatförändring så kan man väl säga att det beror på... men rent generellt så är den anpassad till låg temperatur och kommer precis som många andra polarter att missgynnas vid en global uppvärmning.
                            /Per o Jenny
                            Per Ask, Umeå
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
                            salvelinusalpinus@hotmail.com

                            Kommentar

                            • jannemannen
                              Användare
                              • juli 2004
                              • 306

                              #15
                              Jag måste bara säga att det var en av de snyggaste hemgjorda bakgrunder jag sett !

                              Mvh/Janne
                              Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...